Röviden – Porsche 718 Cayman GTS | |
---|---|
Mi ez? | A Porsche Cayman 718 négyhengeres boxer turbómotorral szerelt, még sportosabbra hangolt GTS kivitele |
Mit tud? | Németesen tökéletesre csiszolt vezetési élményt bármilyen tempónál, versenypályán, közúton egyaránt |
Mibe kerül? | A típus alapára, a tesztben szereplő motorral az ára, a tesztben szereplő darab autó extrákkal növelt ára |
Kinek jó? | A keményebb élvezetekre hajló autós hedonistáknak. |
A gyengének semmiképp sem mondható Porsche Cayman S 350 lóerős teljesítményére a GTS modellek 15 lóerővel licitálnak rá, de a felfokozott vadság nem főképp a lóerők számának szaporításában jelentkezik. Ez a modell a középmotoros konstrukció adta vezetési élmény tökéletesre csiszolt eszenciáját hivatott átadni, aktív felfüggesztéssel, mechanikus hátsó differenciálzárral, és a hátsó kerekek között a nyomatékot variáló Porsche Torque Vectoring (PTV) rendszerrel.
Külső
Ahogy azt a Porschétől megszoktuk, csak pár apró részlet árulja el, hogy a GTS modellekről van szó. Harsány, szinte üvöltő kiegészítők helyett inkább a hozzáértőkhöz szóló átalakítást kaptak, elől Sport Design első kötényt viselnek, emellett első fényforrásaik és bixenon fényszóróik sötétítettek, akárcsak a hátsó lámpáik.
Sztenderd felszereltség a sport kipufogórendszer, melynek fekete végződései a fekete diffúzor alól bújnak ki. Aki még ennyiből sem jött rá, hogy ez az erősebb verzió, azt a fekete GTS logók, valamint a tompa fényű lakkot kapó 20 colos fekete könnyűfém felnik igazítják útba (a gyári abroncsméret 235/35 R20 elöl, és 265/35 R20 hátul).
Szakavatott szemnek sokat elárulhat még a féknyergek fényezése, mert itt a szín nem csak a tulajdonos ízlését kifejező opció. Már messziről kiszúrható az acélra alapozó rendszer vörös festése, a sárga féknyereg pedig a karbon-kerámia tárcsákat jelöli. Ebben az esetben négy helyett hatdugattyús nyerget kap, és mérete is nagyobb, 330 milliméter helyett 350 milliméteres virítanak elöl-hátul.
Belső
A klasszikus Porsche elemek nem hiányoznak, a bal oldali gyújtáskapcsoló, mélyre engedhető üléshelyzet és szinte függőleges kormány már sejteti, hogy ez az autó vezetésre termett, és benne van a stuttgarti gyár évtizedek által összegyűjtött tapasztalata. De nem csak a versenypályáké a világ, ezért a Porsche 718 Cayman GTS is rendelkezik a Volkswagen csoport legújabb kényelmi, és biztonsági extráival, valós idejű közlekedési információkkal számol a navigáció és képes a Google Earth, illetve utcakép programokkal megjeleníteni a térképet.
A kabinban a Sport Chrono csomagba tartozó stopperóra a műszerfal tetején trónol, a középső és legfontosabb műszer pedig a fordulatszámmérő Vezető és utasa Alcantara sportülésekbe szíjazhatják magukat, a sofőr Alcantara karimájú sportkormányt forgathat. Az Alcantara szövetből emellett jutott a középkonzolra és a könyöklőre is. A GTS modellekhez Porsche Track Precision App (PTPA) applikáció is jár, amely automatikus rögzíti, kivetíti és elemzi a vezetési adatokat az okostelefon kijelzőjén.
Technika
A hengerszámok csökkenése érzékenyen érinti az ortodox Porsche hívőket, de nekik ugye nincs élet a léghűtéses hathengeresen túl. A cég 1995-ben gyártott négyhengeres motort, de az soros volt, a 968-os modellhez. Bokszer négyhengeres negyven éve nem készült utcai Porschéhoz, amióta a hetvenes években kifutott a VW-Porsche 914/4.
A 2,5 literes négyhengeres motor az átdolgozott szívóoldal és turbótöltő (1,1 bar helyett 1,3 bar töltőnyomás) nyomán tud némileg többet a Cayman S-be szerelt verziónál, így 365 lóerős. A blokk különlegessége, hogy változó geometriájú turbóval szerelték, amit csak a dízel motoroknál alkalmaznak, jó okkal. A gázolajos motorok alacsonyabb működési hőmérséklete jól megfér a változó lapátgeometriájú feltöltéssel, de a benzinesek közel ezer fokos kipufogógáza tönkreteszi a lapátokat. Eddig a Porsche 911 Turbo volt az egyetlen benzines, ahol kiküszöbölték ezt a problémát, különleges, 1250 Celsius fokot is bíró ötvözetek alkalmazásával. A technológia leszivárgott a Cayman szintjére is, ezért lehet ez a motor brutálisan erős, szinte minden fordulatszám tartományban.
A négyhengeres motor csúcsnyomatéka 430 Nm, amely a fejlett feltöltési rendszernek köszönhetően igen széles, 1900 és 5000-es fordulatszám között végig rendelkezésre áll, és garantálja a hátba vágó gyorsulás élményét.
Vezetés
Ha százalékokban fejezzük ki a teljesítménynövekedést nem túl impozáns a GTS nyújtotta előny, 4,2 százalékkal több lóerő, 2,5 százalékkal magasabb nyomaték, de mégis a sok kicsi sokra megy. A Cayman GTS 7:40-es időt futott a Nürburgringen, ami két másodperccel jobb, mint a Cayman S esetén.
Kézi váltóval 4,6 másodpercig tart elérni a százas tempót, az emberi ügyességet túlszárnyaló duplakuplungos PDK-val pedig 4,1 másodperc ugyanez az érték.
A spanyol Ascari versenypálya útvesztőnek tűnő 26 kanyarjában mindkét megoldás bizonyított, a kézi váltó inkább a mosolyfaktort növelte, a PDK pedig a gyorsaságot. Mert gyorsnak lenni is élmény, és ez sokkal inkább megvalósítható egy olyan középmotoros fenevaddal, aminek mozgását mindig két kézzel a kormányon irányíthatjuk. Elvégre a legnagyobb Forma-1-es legendák is ott csiszolták tökéletesre tehetségüket, ahol nyoma sem volt kézi váltónak. A gokartok világában.
Ehhez a világhoz pedig amennyire csak lehet közel kerülünk a másfél tonnás autóval. A 20 mm ültetést jelentő PASM (Porsche Active Suspension Management) sportfutóművel atomstabil az autó, rezzenéstelenül áll rá a tökéletesen precíz kormány által kijelölt ívre. Centiméterre pontosan irányítható, száraz úton nyoma sincs a középmotoros autókra jellemző alattomos megcsúszási hajlamnak, nedves úton és kikapcsolt menetstabilizálással viszont villámcsapásként törhet ki a far, ami felkészült vezetőt kíván, de nyilván ez a Porsche nyújtotta élmény egy felsőbb szintje.
A vezetési módok egyik legszórakoztatóbb eleme a feláras Sport Response gombot, amely a Sport Chrono-csomag része. Ezt a gombot lenyomva a már megszokott azonnali gázreakció, és pokoli gyorsítóképesség még tovább fokozódik, akárcsak a mozivászon hős autóinál, ahol mindig van némi titkos tartalék a nehéz helyzetek leküzdésére.
A Cayman esetén húsz másodpercig tart ez a pusztító üzemmód, az autó visszaszámlálással jelzi, hogy meddig van még benne szufla. A Knight Rider filmeket idéző funkció háttere elvben egyszerű: nem szabad engedni leesni a töltőnyomást és lelassulni a feltöltőt. Ebben a trükkben is jól jön a turbinalapátok állítható geometriája, valamint a PDK váltó, ami ilyenkor visszagangol, és nem engedi ötezer alá esni a motor fordulatszámát.
Költségek
A 718 GTS-ből a kupé karosszériás Cayman 76 137 eurós (23,4 millió forint) alapárról indul, a nyitható tetős Boxster változatért pedig minimum 78 160 (24 millió forint) eurót is kérhetnek majd.
A Porsche 718 Cayman GTS és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Porsche 718 Cayman GTS (365 LE) | 23 400 000 |
BMW M2 (370LE) | 18 222 000 |
Jaguar F-Type 3.0 V6 (340 LE) | 25 550 000 |
Audi TT-RS Coupé 2,5 TFSI (400LE) | 21 345 730 |
Értékelés
Neve felfokozott sportosságot sugall, amit teljesíti is a GTS, de lehetne markánsabb a különbség. Nyilván kell a levegő a GT4-esnek is, amiből az előző széria szintén 7:40-es időt tudott a Nürburgringen, tehát ha még keményebb lenne a GTS, akkor a várhatóan 2019-ben bemutatkozó GT4 már nagyon ráesne a 911-es szériára, ilyen öngyilkosságot pedig nem követnek el a németek.
Ráadásul abba még szívó hathengerest építenek, így markáns lesz a különbség, mert a 718-as szériába eddig csak az új fejlesztésű, turbós négyhengeresek kerültek. Ezek a motorok tökéletesen hozzák az autótól elvárt teljesítményt, de kialakításukból adódóan az akusztikai élmény elmarad a száraz hangon, ércesen üvöltő hathengeres bokszerektől. Talán ez a mély dübörgő hang az autó egyetlen érdemleges hátránya, de a nyakatekert, rossz EU-s emissziós szabályzás miatt a Porsche is erre a lépésre kényszerült, akárcsak a Ferrari, amikor leölték a 458 Italia 4,5 literes szívó V8-asát, és helyébe jött a duplaturbós 3,9 literes.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|