Röviden – Lexus LS 500h | |
---|---|
Mi ez? | Óriási szedán. A Lexus csúcsmodellje, az LS negyedik generációja, hibrid hajtáslánccal. |
Mit tud? | Visszafogott környezetszennyezésre törekedve kínálja a legjobb komfortot. Sofőrös autónak is megfelel, helykínálata és szolgáltatásai kiemelkedők. |
Mibe kerül? | A 2017-es Lexus LS 28 700 000 forinttól vásárolható meg, a még jobban felszerelt modellek ára a 38 millió forintot is elérheti. |
Kinek jó? | Azoknak való, akik kiemelt kényelemre, teljes luxusra vágynak és az autó mérete mellett a környezetszennyezés mértéke is fontos számukra. |
1400 mérnök hat éven át dolgozott azon, hogy a Toyota belépjen a luxusautók piacára, 1989-re elkészítve a Lexus LS 400-ast, az LS sorozat első modelljét, az első Lexust. Ezt 2000-ben követte a második generáció, majd 2006-ban a harmadik. Nagyjából 11 évvel később a Lexus bemutatta új csúcsmodelljét. A japán prémiummárka Ománba szervezte a modell nemzetközi menetróbáját, ami nem véletlen. Az arab országban a Toyota piaci részesedése 47 százalék, tehát az eladott új autók közel fele Toyota, ugyanakkor a Lexus szelete a prémiuma szegmensből 70 százalék körüli.
Mindez csak az új autókra vonatkozik, a rengeteg használt autó miatt Ománban gyakorlatilag egy Toyota-Lexus világba csöppenünk. Mercedest, BMW-t, Audit elvétve látni. Tesztautónkat ennek ellenére nagy figyelem övezte, volt, aki beleült, sőt ki is akarta próbálni, mert ilyet tervez venni.
Külső
Míg a korábbi LS-generációk formaterve rendre visszafogott volt, addig a 2017-es modell merésznek mondható a luxusautók között. Karosszériája megvalósítja az eredeti tervet, amelyet Koicsi Suga, az LS vezető formatervezője tűzött ki célul, hogy „több erőt és energiát sugározzon” a kocsi. A karosszéria sziluettje kellően lendületes, nem egyértelműen szedán, kissé kupés jellegű. Az orsó alakú hűtőmaszk uralja az LS frontrészét, amelyhez igen keskeny LED-es fényszórók társulnak. Hátul csillagszerűen, három irányba nyúló LED-es lámpákat láthatunk. A képet gazdagon bevetett krómdíszek teszik teljessé.
Elődjéhez képest hosszabb, alacsonyabb és szélesebb is a Lexus LS, ami látszik is rajta, miközben sokkal könnyedebbnek hat. Korábban kétféle tengelytávolsággal készült a modell, most csak egyféle van, de a 3125 milliméteres tengelytáv 35 mm-rel hosszabb, mint az eddigi nyújtott variánsé. A kocsi teljes hosszúsága is impozáns, 5235 milliméter. A dinamikus megjelenés elsősorban annak köszönhető, hogy a tető a korábbihoz képest 15,2 mm-rel, a motorháztető 30, a csomagtartó 40 mm-rel lejjebb került. A Lexus LS 500h csomagtartója most is csak 430 literes, de eddig 330 volt.
Bár több mint kétszer annyi nagyszilárdságú acélt alkalmaztak, mint az előző generációs LS-ben és az ajtók, a kerékdobok, valamint a motorház- és csomagtérfedél is alumíniumból készültek, nem pehelysúlyú a kocsi. Változattól, felszereltségtől függően 2,2 tonna és 2,4 tonna között van a tömege üresen. Ezt azonban legföljebb a forgalmiból tudjuk, mert nem érezni rajta.
Belső
Az izgalmas karosszéria mellé elsőosztályú utastér dukál, amiért meg is tett mindent a Lexus. Kidolgozás és technika terén egyaránt számos különleges megoldással találkoztunk és persze a helykínálat is fényűző. Az új LS tervezésekor több klasszikus japán művészeti ágat is felhasználtak, mint a Kiriko üvegművészet vagy az Origami. Ezek visszaköszönnek a felárért rendelhető üveg ajtódíszeken illetve a hajtogatott ajtópanelen. Persze fa- és alumíniumbetétek is választhatók.
A varrások hibátlanok, az anyagminőség remek és az összeszerelésre sem lehet panasz A belsőt is újító, európai szemnek kissé szokatlan formák alakítják. A műszeregység árnyékolója egyedi, de nem teljesen új, hiszen az első generációs IS-é is hasonló volt. Szokatlanok az árnyékolón lévő szarvszerű tekerőgombok, illetve az ajtók mellett szinte lebegő könyöklők.
Érdekesség, hogy a légrugózással felszerelt modellekben ajtónyitáskor a beszállás funkció 40 mm-rel megemeli a kasztnit, így az ülés csípőmagassága ideálisnak mondható 555 milliméterre emelkedik. Ha a vezető beindítja a motort, az autó visszasüllyed a normál üzemi hasmagasságára. De ezzel koránt sincs vége a barátságos fogadtatásnak.
A biztonsági öv csatja az ajtó nyitásakor 50 mm-rel előrébb csúszik, így könnyítve az öv bekapcsolását. A vezetőülés külső-oldalsó párnázata a zárak oldásakor kisimul, majd indításkor újra felfúvódik. A motor leállításakor a vezetőülés megemelkedik és hátramozdul, megkönnyítendő a kiszállást.
Természetesen számos vevő sofőrrel használja az LS-t, így az ülések kialakításánál rájuk is gondoltak. A hátsó ülések 22 irányú állíthatóságot kínálnak, derék-, csípő- és medencetámasz mellett kihajtható lábtámasz is van. Ha a Relax módba állítjuk az ülést, nemcsak a lábtámasz bújik elő és a háttámla dől hátra, de az anyósülés a lehető legmesszebb előre csúszik, fejtámlája lebukik, így adva a korábbi modellénél 86 milliméterrel nagyobb, 1022 mm-es lábhelyet. A jobb hátsó ülés részben elfektethető, a háttámla 48 fokos dönthetősége a legjobb a kategóriában. Itt utazva a gondok távolibbnak tűnnek.
Az üléseket a hátsó középső kartámaszban elhelyezett érintőképernyőről lehet vezérelni, de a hifi, a feláras képernyők, a klíma, a sötétítés és a belső világítás is szabályozható. Masszázsfunkció a hátsó ülésekhez éppúgy elérhető, ahogy az elsőkhöz is. Próbáltuk az LS-t a vezetőülésben, az anyósülésben és jobb hátul is, mindegyik hely kiemelkedő kényelmet nyújt hosszabb utazások alkalmával is. Télen az ülésfűtés, nyáron az ülésszellőztetés javítja a komfortot.
Ahogy ma már természetes, a műszeregység egy része digitális (8 colos TFT), illetve középütt is nagyméretű (12,3 colos), kijelzőről olvashatók le az információk. Ha ez nem volna elég, akkor ott van a kategória legnagyobb vetített kijelzője.
A fedélzeti rendszerek, mint navigáció, hifi, telefon, klíma kézi vezérlésére a Lexus Remote Touch kezelőfelület szolgál. A váltó mögötti érintőfelület ismeri az okostelefonokra jellemző többujjas parancsokat, illetve a kézírásos adatbevitelt. Működtetése azonban nem magától értendő és nem hibamentes.
Technika
Kétféle változatban, 500 és 500h néven mutatkozott be az új LS. Előbbi 3,5 literes duplaturbós V6-os benzinmotort rejt, míg a másik a hibrid variáns. Tekintve, hogy Európában elsősorban a hibridet veszik, Magyarországon 97 százalékban ilyen LS-t értékesítenek, így ezt vezethettük a modell nemzetközi menetpróbáján. Nem véletlen, hogy 600h helyett 500h a neve, hiszen már nem V8-as benzinmotor adja az alapot.
Az itt alkalmazott, szívó -és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű V6-os benzinmotor teljesítménye 299 lóerő, nyomatéka 350 Nm. A belső égésű szerkezethez két állandó mágneses elektromotor kapcsolódik, Az egyik mint áramfejlesztő, indítómotor szerepel, illetve a belső égésű motor fordulatszámának szabályozásért felel, a másik a hátsó kerekek hajtásában illetve a regeneratív fékezéskor kap szerepet. A hibridrendszert lítium-ion akkumulátorcsomag teszi teljessé. A rendszerteljesítmény 359 lóerő.
Az új LS elérhető hátsókerék-, illetve négykerék-hajtású kivitelben, Magyarországon csak utóbbit forgalmazzák. Ezzel 5,5 másodperc alatt képes elérni álló helyzetből a 100 km/órát a Lexus LS 500h, végsebessége pedig 250 km/óra.
Általában a hibridekben az elektromotor egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül kapcsolódik a benzinmotorhoz, ám az itt alkalmazott ún. Multi Stage Hybrid rendszer elektromos fokozatmentes erőátvitelét négyfokozatú fordulatszám-módosító berendezéssel párosították. Így szélesebb az áttételi tartomány, közvetlenebbek a motorreakciók és javult az autó dinamikája is.
Elöl és hátul egyaránt többlengőkaros futómű köti össze a kerekeket a karosszériával, elöl a felső és az alsó keresztlengőkarok egyaránt kettős gömbcsuklót kaptak. Ehhez jön az adaptív lengéscsillapítás, amely fokozatmentesen igazodik a vezetési stílushoz és az útminőséghez. A technikailag modern futómű tudásáról azonban kevés releváns információnk van a hazai vevőknek, mert Ománban kiemelkedően jó minőségűek az utak. Két nap alatt nagyjából két komolyabb úthibával találkoztunk. Más dolgokat azonban megtudtunk…
Vezetés
Az biztos, hogy az új Lexus LS 500 h mozgása könnyedebbnek érződik, mint amire 2,3 tonnától számítanánk. Lazán mozog, még gyorsan kanyarodni is lehet vele. Ha agresszívan, a kerekeket túlterhelve kanyarodunk, az autó az orrát tolja, jóindulatúan viselkedik. A kormányrásegítés luxusautósan puha, de direktsége izgalmas, az autó fordulékonysága elsőre meglepő. Persze itt is bedobtak mindent a fejlesztők.
A változó áttételezésű kormányművet dinamikus hátsókerék-kormányzással támogatták meg. Utóbbinak köszönhetően 80 km/óra alatt az első és hátsó kerekek eltérő irányba fordulnak el, 80 km/óra felett az első és hátsó kerekek azonos irányba fordulnak el. Lassabb tempónál fokozottabb az élmény, nagyobb tempónál nő a stabilitás.
Sejthető a motorteljesítmény és a tömeg összevetéséből, hogy ülésbe préselő gyorsulásélmény nincs, de a hibridvásárlók vélhetően nem igénylik ezt. A hagyományos forgalmi körülmények között így is gyors az LS 500h. Inkább a suhanás illik hozzá, ha nagyon hajszoljuk, akkor indul meg. Ilyenkor előjön a Toyota hibridjeinek egyik jellegzetessége, a motorbőgés, ami egyeseket idegesíthet. Egyébként az utastérbe semmi nem hallatszik be a motorból és a szélzaj is erősen redukált. Kaphatunk izgalmas motorhangot, ha Sport vagy Sport+ módba (Eco, Comfort is van) állítjuk a kocsit, ilyenkor a hangszórókból izgalmas bőgés kíséri a fordulatszám változását, miközben a motor direktebben reagál és a kormányzás és a felfüggesztés is feszesebbre vált.
Elméletben a szabvány szerinti ciklus szerint 7,1 litert fogyaszt százon a Lexus LS 500 h. Hétköznapi módon használva a több száz kilométeres menetpróba végén 9,9 literes átlagot jelzett a fedélzeti számítógép.
Kipróbáltuk úgy is az autót, hogy a Lexus sofőrt biztosított mellé. Jobb hátul ülve nem foglalkozunk már gyorsulással, kormányzással, hanem a komfort kerül előtérbe. Abban pedig nagyon jó az LS. Nyugodtan válogathattunk a zenék között, e-mailezhettünk vagy néztünk filmet a képernyőn, miközben a külvilág zajától elszeparálva suhantunk a cél felé. Ez is egy életérzés!
Széleskörűen kínál vezetőtámogató rendeszeket az új Lexus LS, amelyek egy része már az autonóm közlekedést vetíti elő, így elérhető baleset-megelőző rendszer, amely a gyalogosokat is érzékeli és ha kell fékez, illetve a kormányzással is igyekszik elkerülni az ütközést. A sávkövető asszisztens már nemcsak a felfestéseket figyeli, de azok hiányában képes az előttünk haladó nyomvonalát is követni.
Van persze keresztirányú forgalomfigyelés, elől és hátul egyaránt, segíthet a távolságtartó tempomat, a jelzőtábla-felismerő, míg parkoláskor hasznos a parkolástámogató fékvezérlés és a panoráma kamerarendszer is.
Költségek
A 2017-es Lexus LS már 2017 tavasza óta rendelhető hazánkban, húszan még autó nélkül beadták igényüket a kocsira. Az 500h modell alapára 28,7 millió forint, ami kedvezőbb, mint az importőr által konkurensnek beállított BMW 740d (32,5 millió Ft) , illetve Mercedes-Benz S 400d (31 millió Ft) modellekért kért összeg.
Alapvetően nincsenek önálló extrák a modellhez, hanem csomagok vannak. Négyféle felszereltséget állított össze az importőr, a már említett alapkivitel (Elegance) mellett, F Sport, Prestiege és Supreme változatok lesznek. 32,1 millió, 33,5 millió és 38 millió forintos árakon.
Az alapmodellhez is jár a LED fényszóró, 20 colos zajelnyelő felnik, 20 irányba, elektromosan állítható fűthető és szellőztethető bőr ülések, navigációs rendszer, intelligens kulcsrendszer, tolatókamera, DVD-játszó, holttérfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő, parkolószenzorok, 9 légzsák. A várakozások szerint azonban az eladások zömét a jobban felszerelt modellek teszik majd ki.
Míg 2017-ben 700 darab Lexus kelt el idehaza, 2018-ra 800 darabbal számolnak, amelyek közül ötven darab lesz új LS. A luxuslimuzint jövő nyártól már három márkakereskedésben lehet megvásárolni.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Szavazás