Röviden – VW Amarok Aventura
Mi ez? A VW-pickup látványos optikai tuningos lifestyle változata
Mit tud? Erős dízelmotor, fix 4×4, hatalmas test – ennek megfelelően nagy fogyasztás
Mibe kerül? Az Aventura induló ára 16,183 millió forint. A legolcsóbb Amarok 10,76 millió. A tesztautó pedig a maga kis extráival kb. bruttó 17,8 milla
Kinek jó? Az Amarok nagyon drága a pickupok piacán, de terhelhető és komfortos autó. Annak ajánljuk, aki keveset törődik a fogyasztással és nem sajnál egy drága autót sem teherautóként használni

Magyarországon a pickupok, a platós, jellemzően 4×4-es kisteherautók intézménye hagyományosan legalább annyira az adóoptimalizálásról és újabban bizonyos agrártámogatások lehívásáról szól, mint a praktikumról vagy a munkabírásról. Míg a világ más részein ezek a kocsik jórészt mezőgazdasági célszerszámok, vadászautók, esetleg mobil géppuskafészkek, nálunk nemritkán jól felszerelt, már-már luxuskivitelű családi autóként is szolgálhatnak.

A Volkswagen 2010-ben lépett a hagyományosan japán gyártók által uralt pickup-piacra az Amarokkal. A kocsit kezdetben kétliteres, négyhengeres TDI-vel is árulták, de mára kiderült, hogy a kis dízel nem bírja a nagy terhelést, ezért az Amarok ma már kizárólag V6-os, háromliteres motorral kapható. A kocsi másik érdekessége a pickupok körében szokatlan állandó összkerékhajtás. V6 és fix 4×4, nyolcgangos automata váltó – ez már maga luxus! Igazán magától értetődő, hogy a mechanikát bőrkárpitozott ülésekkel, korszerű HMI-vel, menő fényezéssel, szép felnivel is ki lehet egészíteni, és már kész is az Amarokok királya, az Aventura, egy 16 milliós luxus-kisteherautó!

A Volkswagen japán pickupja 1

Külső

Szögletesen elegáns a dizájn, de a lényeget úgysem a forma, hanem a méret adja egy ekkora autóban. A hossz és a magasság normális a mai pickup-mezőnyben (Nissan Navara: 5330×1850 mm), de a szélesség szokatlanul nagy. A négy és fél centi híján két méter széles Amarokhoz képest a Navara, ami szintén nem egy kis autó, egy filigrán kis izé, csupán 1850 mm széles. A Mitsubishi L200 pedig még karcsúbb, 1785 mm a szélessége a katalógus szerint. (Tükör nélküli méretek.)

És az Amaroknak jól áll ez a kövérség. Arányosabb, elegánsabb, hatásosabb, mint a többi pickup. A széles test nyilván nem túl előnyös a városi manőverezésben, de hogy a VW-é ma a legjobb kiállású pickup az eurázsiai kínálatban, az nem kérdés. (RAM 150: 2017 mm, de az más világ.)

Az Aventura kivitel egy exkluzív metál, illetve matt kék fényezést, látványos felniket és plakettel ellátott bukókeretet tesz hozzá az Amarok eleve nagyon ütős dizájnjához.

A Volkswagen japán pickupja 71

Méretek: 5321x1954x1834 mm

A Volkswagen japán pickupja 72

Aventura plakett a bukókereten

Belső

Az utastérben egy felnagyított átlagos Volkswagen veszi körbe az embert, a megszokottnál keményebb, sprődebb műanyagokkal a műszerfalon és az ajtókárpitokon. Az ülések viszont cseppet sem haszonjárművesek. Vastagon párnázott, elöl motorosan állítható, kihúzható combtámaszos fotelek, mint egy nagy luxusautóban – az Amarok Aventurával nem szenvedés, hanem pihentető élmény egy hosszabb utazás!

A rettentő széles kabinban hátul három gyerekülés is simán elfér. Tárolórekesz nem sok van, de ami van (ajtózsebek, könyöklő alatti üreg), az tágas – kivéve a meglepően aprócska kesztyűtartó. A klíma kétzónás automata, csendesen és hatékonyan működik. A hifi jól szól az átlagos személyautóknál alig zajosabb kabinban, de a kemény műanyagok közt sokkal tompábban, fahangúbban, mint egy hasonló árfekvésű személyautóban szólna.

A Volkswagen japán pickupja 73

Logikus, jól átlátható VW-műszerfal

A Volkswagen japán pickupja 74

A székek közti távolság elképesztő, nagyon széles a kabin

A Volkswagen japán pickupja 75

Széles, kényelmes a hátsó pad

Technika

Az Amarok rendes, alvázas pickup, hosszmotorral, hátul merev tengellyel, laprugókkal. Ami érdekes benne, hogy kizárólag összkerékhajtással, és nem is kapcsolható, hanem fix, automatikus vezérlésű 4×4-gyel készül. Ilyen szempontból sokkal inkább szabadidő-autó, mint pickup. A motor a csúcskivitelű Aventurában két turbóval 224 lóerős (az alapmodell 163, a köztes kivitelek 204 lóerősek), ami a pickup-világban egészen extrém, 195 km/h-s végsebességig képes tolni a hatalmas testet.

A fedélzeti kényelmi és biztonsági elektronika a személyautók tudását közelíti, a nagy, érintőképernyős HMI, az automatikus alrendszerek ebben a fullos közeli tesztautóban nagyjából egy közepesen felszerelt Golf szolgáltatási színvonalát voltak képesek hozni.

Az Aventura automata váltója nem duplakuplungos, hanem nyolcfokozatú hagyományos automata, a ZF terméke. A kocsi fogyasztása ennek és a hatalmas tömegnek megfelelően elég brutális volt: csak nagy odafigyeléssel és szigorúan 120 km/h alatt maradva lehet levinni az étvágyát 10 liter alá. Dinamikusan, egy 220 lóerős SUV-hez illő módon használva a realitás inkább 12 liter, másfélszerese egy hasonlóan tágas utasterű korszerű dízel szabadidő-autó (BMW X3 vagy X5, Audi A5 vagy A7) étvágyának.

A Volkswagen japán pickupja 76

Nagy a homlokfelület és a súly, nagy a fogyasztás is

A Volkswagen japán pickupja 77

Pótkerék a plató alatt, hátul merev híd

Vezetés

Aki szeret és tud is erős, hátsókerekes autókat vezetni, az első pillanattól fogva utálni fogja az Amarok állandó összkerékhajtását. Kellő szerénytelenséggel elmondhatom, hogy én is így voltam ezzel. A hétköznapi jövés-menésben a pickupozásban pont az a vicces, hogy egy-egy körforgalomban, szűk kanyarban néha olyan jó kis farolgatós kanyarokat lehet lecsapni az alapértelmezett hátsókerék-hajtással. Na, az Amarokban ilyen nincs.

Van viszont elképesztő stabilitás, hihetetlen magabiztos ívtartás a kanyarokban és minden indulásnál százszázalékos, csúszás- és kitörésmentes trakció. 195 km/h az Amarok katalógus szerinti végsebessége, és ezt megközelíteni nem istenkísértés, hanem hétköznapi realitás. De realitás a kényelmes, nyugis terepjárás képessége is, csúszkálásmentes, mindig stabil fix összkerekes, terepjárós stílusban, nem pedig pickupos, csúszkálós farú kínlódással (bár persze ízlés kérdése, hogy ki melyik stílust kedveli jobban).

A Volkswagen japán pickupja 78

Aszfalton is, terepen is nagyon-nagyon magabiztos

Az Amarok páratlanul hatékony, ami az erő útra vitelét illeti, és nagyon, mondhatni kategóriájában példátlanul biztonságos határhelyzetekben. Aki olyan pickupot keres, ami ténylegesen személyautó aktív biztonságot képes nyújtani, kizárólag ebben a kocsiban kapja meg, csak az Amarok kínálja a fix 4×4 nyugalmát. No meg persze a gázolaj-számláját is. Mondom: a realitás hétköznapi autózásban, kis tereppel, kis sztrádával, kis várossal 12 liter gázolaj százon.

A tesztautó forgalmijában valami brutális érték, 2255 kilogramm szerepelt a Saját tömeg rubrikában. A megengedett össztömeg pedig csupán 2920 kg volt. Egy 665 kg terhelhetőségű pickup? Hm. Utánanéztem a VW hivatalos oldalain is a terhelhetőségnek. Ott sem kaptam mást: az alapáras laprugóval 602(!), a  feláras, erősítettel 745 kg a terhelhetőség a hivatalos német adatlap szerint. Ehhez képest a valóság alighanem teljesen más, ha az enyém lenne a kocsi, simán meg merném tölteni azt az egy köbméteres IBC-tartályt vízzel a platón, amit a tesztidőszakban csak üresen vittem el valahonnan valahová:

A Volkswagen japán pickupja 79

Egy köbméteres tartály a platón. Hivatalosan csak félig szabadna tölteni, ha még ketten a kocsiban is ülnek…

A vontatási képesség viszont nagyon is teherautós: 3,5 tonnás fékezett utánfutó is húzható a gyengébb rugós Amarokkal.

Költségek

A sok látványos kiegészítővel felszerelt menőzős pickupok között az Aventura kivitelű Amarok mellett a Nissan Navara Trek1 kivitelét, a 3,2 literes Ford Ranger Wildtraket, a Fiat Fullback Cross változatát és a Nissan-technikára épített Mercedes X-osztály Power kivitelét említhetjük, mint a kategória elitjét. (A Toyota HiLuxból, a Mitsubishi L200-ból, az Isuzu D-Maxból és a többiekből nem készül ilyen parasztvakítós kivitel.)

Mivel a többi kocsi mind négyhengeres és alapértelmezésben hátsókerék-hajtású, az Amarok a maga V6-os blokkjával és kifinomult 4×4-rendszerével valahol jogosan drágább. A teszttapasztalatok alapján a hathengeres motor ad annyi pluszt hangban, erőben, élményben, hogy a VW indokoltan kerülhessen ennyivel többe a többieknél:

Az Amarok Aventura és automata váltós vetélytársai – listaárak, forintban
Fiat Fullback Cross (180 LE) 10 909 300
Ford Ranger Wildtrak (200 LE) 11 506 200
Mercedes-Benz X250d 4-Matic 7G Tronic Power (190 LE) 15 720 060
Nissan Navara Trek1 aut. (190 LE) 12 631 600
VW Amarok Aventura (224 LE) 16 183 610
A Volkswagen japán pickupja 80

Terepen kényelmes, magabiztos autó az Amarok

Értékelés

Az Amarok Aventura egy nagyon erős, nagyon látványos, izgalmas pick-up, de valódi haszonjárműként értelmezhetetlen. A sok henger és a nagy tömeg, no meg a fix 4×4 túlfogyasztást okoz, amit nehéz kigazdálkodni. Mezőgazdasági, építőipari kisteherautóként az Amarok egyértelmű overkill, egy feleslegesen drága és erős kisteherautó, aminél csak józanabb, logikusabb alternatívák vannak a piacon.

Hobbiautóként, személyautó-pótlékként, jachtvontató gazdag-pickupként viszont lehengerlő a V6-os Amarok fölénye. Aki nem azért vesz pick-upot, mert pick-upra van szüksége, hanem azért, mert a sok 4×4-es erőgép közül a platós változat jobban tetszik neki az ötajtós kasztnis terepjáróknál, csakis az Amarokkal lesz boldog. Az Aventurából nézve az összes többi pick-up, még a Merci X-osztály is csak egy sprőd traktor, ami lehet olcsóbb ugyan, de nem véletlenül.

Mellette – Ellene
  • Erős motor, szép hanggal
  • Az állandó 4×4 stabilitása, biztonsága
  • Hatalmas kabin
  • Magas ár
  • Nagy fogyasztás a fix 4×4 és a nagy test miatt