Röviden – BMW X3 xDrive20d – 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Családi autó, egy középkategóriás modell kényelmével, prémium műszaki alapokkal (hosszmotor, hátsókerekes hangolás), az SUV-mezőnyben egész komoly off-road képességgel. |
Mit tud? | Ízig-vérig BMW, a nagyobb BMW-k CLAR platformjára építve, de markánsan az 5-ös, 6-os, 7-es modellek alá pozicionálva, kevesebb elérhető elektronikai extrával. |
Mibe kerül? | A 4×4-es 20d alapára 14,25 millió forint, egyelőre kötelező a 4×4 és az automata is az X3-hoz. A tesztautó az extráival listaáron kb. 18 millió forint. |
Kinek jó? | Az autópályán és földúton egyaránt gyors és komfortos X3 a takarékos-erős 20d motorral nagyszerű univerzális családi autó és persze státuszszimbólum, ennek megfelelő áron. |
Az októberi nemzetközi bemutató után már karácsonyra megérkezett az első tesztautó az új X3-asból, egy gazdagon felszerelt, de korántsem fullextrás kétliteres dízel. Természetesen automata váltóval és összkerékhajtással, mert másmilyen X3 egyelőre nincs is.
Persze fene jó dolgomban az első pillanatokban csak fanyalogtam: hát mit fogok én erről írni, ez is csak egy BMW, kívülről sincs rajta sok izgalom meg újdonság, az utastérben meg az égvilágon semmi nem különbözteti meg a többi 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os, 7-estől. De aztán rájöttem: valami mégis különleges ebben a kocsiban. Ez egy különlegesen jól eltalált BMW!
Külső
Nem mondanám objektíven szépnek. Túl sok formai elvárásnak akar egyszerre megfelelni az új X3, és egyenként sikerül is ez, csak az összhatás zűrzavaros egy kicsit. Az elegánsan, limuzinosan hosszú motorháztető, a szabadidőautós bakancsforma, az elmaradhatatlan hokibot-motívum és a lehetetlenül jó aerodinamika (cW=0,29) összessége az elődnél 5,4 centivel hosszabb tengelytávon egy nyúlánk, mégis gömbölyded, ugyanakkor részleteiben harapós, agresszív BMW-t ad ki. Voltak már szebb autói a bajoroknak – de voltak csúnyábbak is.
Ha a harmónia nem is az igazi, a részleteken jól el lehet csámcsogni. Szépek a húszcolos feláras felnik, nem is tűnnek nagynak az X3 testében. Az ún. visual signature, a világítótestek márkára és modellre jellemző fényrajzolata csodásan sikerült. Jók az első kerekek mögötti kopoltyúk, a terepjárós küszöb is menő, de a legjobb talán a motorháztető két éle, ezek főleg bentről nézve lelkesítőek, ahogy a kormány mögül nézzük, hogy hasítják a levegőt a büszke krómvese-pár felett.
Belső
Az utastérben a jellegzetes kormánytól a jellegzetes üléseken át a jellegzetes váltókaron keresztül a jellegzetes, évtizedek óta még mindig enyhén a sofőr felé forduló középkonzolig minden pont olyan, mint a többi hasonló méretű mai BMW-ben. A menürendszer immár hibrid tárcsás-érintős, mint az új 5-ösben, 7-esben, de szerencsére itt is megmaradt egy csomó valódi, fizikai gomb a rádió, a klíma, a telefon némely funkcióinak gyors elérésére. A műszeregység már az X3-ban is virtuális, szépen változik a képe EcoDrive, Comfort és Sport üzemmódok között.
A helykínálat minden irányban érezhetően bőkezűbb, mint az elődben. Elöl-hátul egyaránt nagyon kényelmesen elférni, persze egy ötödik utas már ebben a kocsiban is kényelmetlen bakra kényszerül hátul középen. A csomagtartó szemre nagyobbnak tűnik, mint számokban: fene gondolná, hogy ez a magas övvonalig felhúzódó üreg literre szűkebb, mint egy Octaviáé (ami 590 literes)? De ledöntött ülésekkel már nem; az Octavia olyankor VDA-szabvány szerint 1580 literes, míg az X3:
A fabetétek, fémek, kárpitok látványa, minősége kifogástalan. Az elmúlt évtizedben volt ebben némi ingadozás, de az X3-ban ennek már nyoma sincs, itt nem lehet belekötni semmibe. Mindenben prémium a kocsi, a könnyen porszívózható, szinte kosztaszító szőnyegektől a gombok, tekerentyűk kapcsolási érzetén át a bőrök illatáig.
Technika
A B47 kódjelű kétliteres dízelmotor nincs túlfeszítve a 20d-ben, a 190 lóerő és a 400 Nm nem kevés, de 25d néven ugye ismerünk 230 lóerős verziót is belőle. Az 1825 kilós testet az állandó 4×4-gyel és a hagyományos nyolcfokozatú automatával együtt is elég rendesen mozgatja, a nyolc másodperces 0-100 tiszteletre méltó adat egy ekkora szabadidőautótól – tulajdonképpen alapmotorral.
A vezetéstámogató rendszerek opciós listája szinte mindent felvonultat, amit a BMW adni képes, csak az érintőképernyős Display Key-ről való távirányított parkoltatást hagyták meg a nagyobb (5-6-7) BMW-knek. Lézerfényszóró se rendelhető az X3-hoz, de kell is a fenének. A mátrix LED-as adaptív cucc még ma, 5 évvel bemutatása után is lenyűgözően működik. Bevilágít a kanyarokba, körbeöleli a követett autókat, vakításmentesen lő el a szembejövő kocsik mellett, mindig pontosan, jól időzített váltásokkal.
Vezetés
Az X3 nagyon kellemes útitárs, erős, gyors, csendes és komfortos autó; íme, a teljes hibalista, amit össze bírtam írni egy hét alatt:
- az ablakemelő kapcsolói nem esnek kézre, a gombok nem ott vannak, ahová a könyöklőn nyugtatva a karom az ujjaim érnek;
- az ülések szépek, de az elsők hosszú távon a sok állítási lehetőség dacára kényelmetlenek, derékfájdítóak (még szerencse, hogy van másmilyen szék is a BMW opciós listáján);
- a kesztyűtartót kettéosztó lapnak semmi értelme, feleslegesen vágja ketté a teret, nehogy beférjen egy nagyobb cucc;
- a fogyasztás kicsit magas, az előző 20d X3-asok nem voltak ennyire szomjasak tapasztalataink szerint.
És ennyi. Minden mást imádtam a kocsiban, nem utolsósorban azt, hogy milyen jól szigetelt a kabin, akusztikailag is és klimatikusan is. Az 5-ösnek és 7-esnek van egy nagy hibája: tűző napon erősen felmelegszenek és akármilyen drága légkondi is próbál küzdeni ezzel, egyszerűen rossz bennük ülni. Az X3 a decemberi napsütésben nyilván nem tudta megmutatni, hogy mi lenne vele nyáron, de az ajtórésekből sehol nem jött a hideg, a kulcsról is programozható, időzíthető kiegészítő fűtéssel felszerelt kocsiban indulás után már percek alatt tök jó idő volt, az ülésfűtés-kormányfűtés is nagyon jól eltalált módon kényezteti a vesetájékot, hátat, tenyeret.
A márka igazi rajongói számára persze mindez másodlagos, a lényeg, hogy mit tud adni egy ilyen szép, új BMW a klasszikus vezetési élményből. Egész sokat!
Jó gázreakció, nagy nyomaték, gyors, pontos váltó, precíz, de nem kapkodós kormányzás, még a tesztautó fix karakterisztikájú lengéscsillapítóival is egyszerre precíz és komfortos felfüggesztés – mindez adott egy-egy izgalmasabb országúti menethez. De még ha közúti forgalomba nem illő módon a határokig provokálnánk a nehéz, hosszú autót, akkor sem csökken az élmény. A villámgyors nyomatéktologatásra képes x-Drive-ot enyhén hátsókerekesre hangolták, megvan a farkcsóválás kellemes érzése is egy-egy kanyarban adott nagyobb gázra, ugyanakkor az elérhető kanyarsebességek és az ívtartás képessége vérbeli 4×4-es autóhoz illő. Aki akarja, természetesen ebben a BMW-ben is teljesen kikapcsolhatja a menetstabilizálót a gomb hosszan nyomva tartásával, ha például felbukkan az út szélén egy behavazott, üres buszparkoló.
Nem sportkocsi, persze, elegáns, finom, óvatos, de azért ebben a méretkategóriában négyhengeres dízellel talán a legjobb, amit kapni lehet, ha valaki a komfort mellett magát a vezetést is szeretné élvezni egy kicsit néha.
Költségek
Az X3 nem olcsó, még azt a szabályt is megtöri egy félmillióval, hogy az Audi-BMW-Merci trióból mindig a Merci szokott a legdrágább lenni:
A BMW X3 xDrive20d és 4×4-es, automata, 190 ló körüli dízel vetélytársai – Induló listaár, forint | |
---|---|
Audi Q5 2.0 TDI S-Tronic quattro (190 LE) | 12 827 380 |
Jaguar E-Pace D180 AWD aut. (180LE) | 13 005 000 |
Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic 9GTronic (204 LE) | 13 589 000 |
Volvo XC60 D4 AWD aut. (190LE) | 13 919 000 |
BMW X3 xDrive20d (190 LE) | 14 125 000 |
Érdemes megemlíteni, hogy az X3-ashoz is elérhető a 200 ezer kilométerig vagy tíz évig kiterjeszthető Service Inclusive szolgáltatás és kiterjesztett garancia. Ha ezt az extrát is bepipálja a vevő, a kötelező szervizek, az olaj- és szűrőcserék költsége mellett még a fékek, sőt: az ablaktörlők kopását is a BMW állja akár egy évtizeden át.
A tesztautó vegyes üzemben, de sok, bizony néha nem egészen szabályszerű tempójú autópályázással (de azért mindig az objektív felelősségi határ alatt) 8,14 literes átlagfogyasztást produkált százon. Ez egy kicsit több, mint amit korábbi 20d X3-asokban tapasztaltunk, de hát tudjuk: az Euro 6-nak ára van, az SCR-katalizátoros új dízelek valós körülmények között – úgy látjuk – paradox módon szomjasabbak, mint az Euro 4-es, 5-ös motorok voltak.
Értékelés
Az X3 is drága, mint minden új BMW. A képeken látható kocsi nem sokkal marad el a 20 milliótól listaáron, és még mindig akadnak benne vakkapcsolók. Ehhez képest mellbevágóan olcsó és nem teljesít sokkal rosszabbul a hétköznapokban például egy full-full Mazda CX-5, 12 milláért. Viszont a prémiumság ott fénylik a BMW minden porcikájában, akárhonnan akármijét nézem, érintőképernyős slusszkulcsától finom morgásán át fantasztikus dinamikájáig.
Ez nem csak egy BMW, hanem az egyik legjobb BMW, ami egy-két szempontból még nagyobb testvéreinél is jobbra sikeredett. Bár úgy általában a német presztízs-trió mai modelljei közül nekem közepes és nagy méretben a Mercik, kicsiben az Audik jönnek be leginkább, megkockáztatom, hogy az X3 20d pillanatnyilag a legjobb a maga kategóriájában, Ha rá kéne böknöm a GLC-Q5-X3 közül arra a négyhengeres dízelre, amit legszívesebben vinnék haza, ez a BMW lenne az.
A kategória is tarol, a kocsi is nagyon jó: az új X3 lehet, hogy úgy néz ki, mint egy szép autó, de valójában ez egy pénzcsináló gép a BMW számára. Aki kipróbálja és van is pénze rá, nemigen fog mást venni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|