Röviden – Renault Koleos 2,0 dCi (175 LE) Initiale Paris | |
---|---|
Mi ez? | A Renault-Nissan-közösködésből született nagy motoros, tekintélyes méretű, ügyes összkerékhajtású szabadidő-autó |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, csinos, 4×4-es csatahajó, erős dízelmotorral, automata váltóval, ehhez passzoló, fájdalmas fogyasztással |
Mibe kerül? | A Koleos alapára 8,599,000 forint, a tesztautó alapára az erősebb dízelmotorral, CVT váltóval 11,699,000 forint |
Kinek jó? | Bárkinek, aki egy tankhajóban érzi jól magát és nem vágyik különösebb vezetési élményre |
Az előző, szinte teljesen jelentéktelen külsejű modellnél nem lehetett nehéz egy jóval csinosabb autót faragnia a Renault-nak a Koleosból. Elnézve a márka többi modelljéhez hangulatában remekül passzoló autót, egész jó munkát végeztek a dizájnerek, és a felfrissült legnagyobb szabadidő-autójukkal már teljes a Koleos, Kadjar és a Captur által alkotott Renault SUV-trió.
Külső
A Koleos ugyanarra a műszaki alapra épül, mint a jelenlegi Nissan X-Trail, külsőre mégis igyekeztek teljesen más hangulatot adni a nagy méretű szabadidő-autónak. Megkapta a legújabb Renault-k jellegzetes arcát, a sajátos nappalifénnyel, gigászi emblémával, a sok csillogó krómtól egész elegánsnak tűnik, de az oldalt lévő kamu szellőzőnyílás, vagy a szintén csak látványelemként szolgáló látszatkipufogó már talán egy kicsit sok is a jóból.
A hatalmas testet alul sötét műanyag csíkkal próbálták karcsúbbnak láttatni, ami ennél a fehér fényezésnél egész jól működik. 4,67 méteres hosszához kategóriájának egyik legnagyobb tengelytávja tartozik, bő 2,7 méter, szabad hasmagassága pedig 21 centiméter.
Az alábbi kép közepén lévő csík jobbra-balra cibálásával lehet váltogatni a régi, hökkent tekintetű Koleos és a szép, új képe között:
Belső
Roppant látványos, határozottan modern külseje után a Koleos belseje apró csalódással indít. A Nissan ablakemelők, gombok idegenül mutatnak ebben a belsőben, amely amúgy a kisebb Renault-modellek, főleg a Mégane berendezésére hasonlít. Furák a nagy, indokolatlanul pufi párnázású ülések, amelyek olyan vastagok, hogy legalább egy köbméternyi levegőt kiszorítanak a Koleos beléből. Igaz, hely még így is marad bőven, minden sorban. A digitális műszerfal viszont klassz dolog, és alapból a középkonzoli gigászi érintőképernyő is jónak tűnik.
Ugyan szokatlan a függőleges beállítású monitor, de navigációnál hasznos is lehet az unortodox forma. Feltéve, ha nem a telefonon futó navigációt használná valaki, mert a könnyű és fájdalommentes telefonintegráció után ilyenkor a térkép képernyő vízszintesen jelenik meg, a függőleges kijelző közepén lötyögve. Maga a rendszer pont annyira lassú, hogy már feltűnjön, és zavaró legyen, egyes funkciók pedig olyan mélyen vannak elásva a menü félreeső bugyraiban, hogy mire megtalálnánk, már el is felejtjük, mit is akartunk eredetileg.
A többi gomb, kapcsoló a megszokott Renault-ízlés szerinti, jól használható, kis kivétellel logikus helyen is van, valamint ránézésre is klassz. Van kormány- és szélvédőfűtés, utóbbi az átlagnál vékonyabb fűtőszálakkal melegíti az üveget, így éjszaka kevésbé zavaró módon töri a fényt, mint a legtöbb hasonló megoldás. Rémesen idétlen helyre, a lehajtható könyöklő első oldalára tették a hátsó, szélső ülések fűtéskapcsolóit. Ha a mindent lehajtó, kinyitó, bekapcsoló gyerekeim nem találták volna meg, én valószínűleg sosem jövök rá, hol kéne keresnem.
Igaz, hogy óriási a belső, akát ötnél több ember is beleférne, és van is igény az ekkora csapatszállítókra, de hétüléses változat nincs belőle. Aki három üléssoros autót szeretne, az találhat magának mást, a célnak jobban megfelelőt a Renault kínálatában.
Csomagtartója – defektjavító készlettel – a VDA szabvány szerint 542 literes. Rakterének feneke többszintes, a széleken mélyebb üregekkel. A második sor háttámláit a csomagtartóban található fülekkel is le lehet dönteni, van minimalista szatyorkampó és szintén szerény világítás is leghátul.
Technika
A Renault Koleos jelenleg kétféle motorral kapható. Mindkettő dízel, egyik 1,6 literes és 130 lóerős, a másik 2,0 literes és 175 lóerős, a gyengébb változat csak az elsőkerék-hajtású autóhoz rendelhető, az erősebb 4×2-es, 4×4-es hajtással is elérhető, illetve ehhez rendelhető egyedül fokozatmentes automatikus váltó. A fullos Initale Paris felszereltségű tesztautóban is automata váltó és nagy dízelmotor viszi a kasztnit, 4×4-es hajtással. Más összeállítás ebből nem is létezik.
Műszaki alapjait a Nissan X-Trail adja, onnan érkezik a 40 km/óráig akár 50-50 százalékosra zárható tengelyenkénti nyomatékelosztást lehetővé tevő összkerékhajtás, valamint a virtuális fokozatokkal is rendelkező CVT váltó is. Az összkerékhajtás háromállású kapcsolóval vezérelhető, a mezei elsőkerekes 2WD üzemmód mellett automatikus AUTO és 4WD lock felirat szerepel a kormány bal oldalán, szerencsétlen helyen, térdmagasságban lévő billenőkapcsolón.
Vezetés
Bár elméletben a fokozatmentes automatikus váltó jó dolog – optimális, fix fordulatszámon tartható, miközben az autó gyorsul -, a való életben viszont zavaró a folyton azonos fordulatszámon morgó motor. Piros lámpától indulva azért lehet benne örömet találni, például 70-80-ig simán el lehet vele úgy gyorsulni, hogy a fordulatszámmérő mutatója végig 2200-on áll. 175 lóerőtől ugyan valamivel többet várna az ember, de azért egész tisztességesen lódul meg a Koleos, ha akarjuk.
Valószínűleg az összkerékhajtás és a fokozatmentes váltó környékén tűnik el a kraft jelentős része. Vezetése közben sok inger nem éri a vezetőt, legfeljebb a határozottan hallatszó, állandóan jelen lévő morgó motorhang. Futóműve inkább keményre hangolt, stabil darab, ami azért megbirkózik a hitványabb utakkal is, de érezhetően elsősorban aszfaltra szánták a járgányt, hiába az amúgy okos és ütőképes 4×4-es hajtáslánc. Kormányzása átlagos, inkább könnyű, élettelen, mint feszes.
Valós fogyasztásának nem sok köze van a katalógusban szereplő adathoz, míg papíron vegyes üzemben csupán 5,9 litert fogyaszt az autó, a való életben bő ezer kilométeres, jellemzően városon kívüli használat mellett – amibe 350 km autópálya is belecsúszott – 9,5 literes átlagot mértünk a tesztidőszak végén. Még hunyorítva is durva a különbség.
Költségek
Az új Renault Koleos árlistája nem túl komplikált olvasmány, nagyjából ennyi az egész:
Motor/felszereltség | ZEN | INTENSE | INITIALE PARIS |
Energy dCi 130 4×2 | 8 599 000 | 8 999 000 | – |
Energy dCi 175 4×4 | – | 10 299 000 | – |
Energy dCi 175 4×4 CVT | – | 10 799 000 | 11 699 000 |
A tesztautó Initiale Paris, alapból is gazdag felszereltségét még kiegészítették a 150 ezres téli csomaggal, amely fűthető kormánykereket, fűthető szélvédőt és fűthető hátsó szélső üléseket is tartalmaz. További 140 ezerbe kerül a metálfény, a speciális metálfényezés pedig 200 ezer forint, a nyitható üvegtető pedig újabb 300 ezres kiadás. Az Easy Park Assist félautomata parkolóasszisztens 50 ezer, a szükségpótkerék 25 rugó.
A Renault Koleos és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Koleos 2,0 dCi (175 LE) Initiale Paris | 11 699 000 |
Nissan X-Trail 2,0 dCi (177 LE) Xtronic All Mode 4×4-i Tekna | 12 135 000 |
Škoda Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 DSG SCR (190 LE) | 11 582 780 |
Kia Sorento 2,2 EX aut. 4×4 (200 LE) | 12 250 000 |
Értékelés
Az új Renault Koleos mind méretében, mind formájában látványos megjelenésű, hatalmas belsejű, de még felfogható bonyolultságú autó. A nagy motorral kellően erős, elhúz bármit, nem akad el az első földúton, és akit nem zavar, annak pedig még kényelmes is a fokozatmentes automatával. Cserébe iszákos és hangoskodik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|