Röviden – Mini Countryman Cooper SD All4 | |
---|---|
Mi ez? | Az újkori Countryman második generációja a BMW almárkájának kompakt SUV-ja. A tesztautó a legerősebb kapható dízel, 4×4-gyel, automata váltóval és sok-sok extrával |
Mit tud? | A Countryman úgy jelent versenyképes vidám, jól testre szabható alternatívát a klasszikus prémiummárkák unalmasabb, sokszor közutálatnak örvendő imidzsű kompakt szabadidőautói helyett, hogy sem minőségben, sem praktikumban, sem technikában nem kell lejjebb adni az igényekből |
Mibe kerül? | 7,73 millió forint a legolcsóbb Countryman (1,5 literes, háromhengeres, 136 lovas benzines). 10,865 millió forintról indul az SD All4, a tesztautó a sok extrájával kb. 15.6 millió |
Kinek jó? | Kiváló, karakteres alternatíva X1, Q3, GLA helyett, és nem csak azoknak, akik szeretik a Mini-t, hanem bárkinek, aki szeret vezetni és van pénze ilyenre, mert minden sajátosságával együtt a Countryman a szó legföldhözragadtabb értelmében is nagyszerű autó |
Vannak karótnyelt, modoros, elviselhetetlenül unalmas gazdag emberek, vannak arrogáns bunkó gazdag emberek, de vannak olyan gazdag emberek is, akik képesek kedvesek, viccesek, szerethetők maradni a köznép számára is. A majdnem-fullos Countryman, ha ember lenne, ilyen ember lenne. Rejtői figurák jutnak róla eszembe, családjukat, rangjukat, vagyonukat, az úri társaságot egy nagy kalandért átmenetileg elhagyó ifjú brit lordok, akik úgy tudnak besimulni a hétköznapi környezetbe, hogy közben mindig kiragyognak belőle szerethetőségük, lefegyverző stílusuk, különlegességük és persze páratlan pofonok osztogatását lehetővé tévő nyers testi erejük miatt.
Külső
A mai felhozatalban vannak jól sikerült Minik és ronda Minik egyaránt. A Countryman az előbbiek közé tartozik: jó kiállású, harmonikus, részleteiben is érdekes túrabakancs. Bármilyen irányból szemlélve jól néz ki és tele van aprósággal, amin megakadhat a szem. Ennyire aprólékosan kidolgozott dizájnt manapság alig látni, a Countryman formájának, megjelenésének kialakítása során másodrendű volt a költségtakarékosság. Krómbetűk, kis műanyag alkatrészek, rátétek, rácsok tömkelege adja össze a formát. Ennek persze a légellenállásban meg kell fizetni az árát: ha helytálló a forrás, amit találtam erről, 0,34 a Countryman cW-értéke. BMW X1: 0,28. Mondjuk az elődhöz képest van fejlődés: a kifutott modell alaktényezője 0,36 volt.
Belső
A Countryman belül pont olyan, mint kívül. A sok kapcsoló, kijelző, a szép és mindenfelé tág tartományban állítható ülések, a vicces dizájnmegoldások az állítható színvilágú vagy automatikusan folyamatosan változó színű hangulatfénytől a körbe illesztett, ívelt szélű érintőképernyőig láthatóan sokba kerültek és sokat dolgoztak rajtuk. Ugyanakkor itt bent már nincs olyan funkcióbeli kompromisszum, mint az izgalmas külső és az aerodinamika közt. A dolgok nem csak jól néznek ki, de a feladatukat is maradéktalanul betöltik. Kivéve a Head-Up Display-t.
A kormány felett felnyíló, nem átlátszó műanyaglapra vetített második (harmadik) kijelzőnek semmi értelme. A HUD-nak úgy van értelme, ahogy a nagy BMW-ken, Audikon, Merciken csinálják a gyártók: magasra, a szélvédőre vetített átlátszó kép, ami úgy adja meg a legfontosabb információkat (sebesség, aktuális sebességhatár, a navi utasításai, bejövő hívások, rendszerüzenetek, stb.), hogy közben nem kell levenni a vezetőnek az útról a szemét. Ez így csak parasztvakítás, nehogy bárki is bepipálja az extralistán, tessék az árából inkább valami hasznosabbat rendelni a kocsiba!
Az érintőképernyővel, kézirás-felismerő felületű menütárcsával egyaránt kezelhető HMI-n gyors és egyszerű a navigálás, a nagy, jó kilátást adó oldalablakok hátul is lemennek egészen az ajtóba, ha lehúzzuk őket. Az ülések nem csak a brit zászlós fejtámla-mintával és patentekkel valamint a klasszikus Rovereket, Jaguarokat idéző formájukal, hanem tartásukkal és komfortjukkal is lenyűgöznek (noha sokkal inkább sportosak mint komfortosak), a különleges kialakítás mellett a 4,3 méteres hosszhoz képest meglepően tágas a lábtér hátul, a fejtér pedig a magasan húzott, egyenes tető alatt elöl-hátul elegendő, még a dupla üvegtető alatt is. A hátsó ülések támlaszöge oldalanként külön állítható pár fokozatban, a székek sínen tologathatók is, így a raktér még ötszemélyes utastér mellett is bővíthető.
A síkokkal határolt, rögzítőpontokkal, oldalzsebbel, gumipánttal kiegészített, jól pakolható csomagtér tágas és praktikus. A Countryman egyik kis hülyesége az extraként megvásárolható kihajtható párna, amit a hátsó lökhárítóra helyezve amolyan fedett kerti paddá változik a Mini feneke – ez is jó poén.
A Countryman belterét úgy, ahogy van, imádta mindenki, aki kipróbálta a kocsit: feleségem, gyerekeim, vendégeink, bárki. A megrögzött autóbuzikat – mint amilyen én is vagyok – pedig még az átlag felhasználónál is jobban megragadják azok az utalások, amiket a mára eléggé szintetikussá, túlbiztosítottá, unalmassá vált autóipar történelmibb korszakaira tett benne a BMW. Szeretnék ide az íróasztalomra is például egy olyan kapcsolósort, ami a középkonzol alján van – persze ezek a krómbütykök már nem valódi kapcsolók, csak elektronikus jeladók, de akkor is, állati jól néznek ki. És ott a pedálsor – a XXI. század második dekádjában már nincs más autómárka, aki fordítana energiát arra, hogy sose nézegetett alkatrészek ennyire jópofák legyenek:
Technika
A Mini a BMW keresztmotoros platformjára épített autó, teljes egészében BMW-technikával. A tesztautó kétliteres dízelmotorja a maga 190 lóerejével, 400 Nm-ével, a hozzá kapcsolódó nyolcfokozatú automatával és az állandó 4×4-gyel (egyik se kötelező, van kézi váltós és fronthajtású változat is) a hosszú utakra és intenzív hétköznapi használatra legalkalmasabb erőforrás – de messze nem ez a legtakarékosabb Mini Countryman.
1540 kilós katalógus szerinti tömege, rossz aerodinamikája miatt vegyes használatban 7,3 literre jött ki a fogyasztás százon. Ez úgy egy literrel több, mint amit vártam volna az Euro 6-ot SCR-katalizátor nélkül teljesítő (AdBlue-t nem igénylő) motortól.
Vezetés
Játékosan érzékeny, gokartos kormányzás, feszes futómű, intenzív visszajelzés a kerekek felől, pörgős, élénken reagáló motor, gyors váltó és hihetetlen menetstabilitást adó 4×4: a Countryman SD All4 szinte civil raliautó. Majdnem olyan jó, mint a benzines Cooper S, amit Nagy-Britanniában vezettem tavaly, de mintha a karosszéria oldaldőlése egy kicsit nagyobb lett volna, talán a nehezebb motor miatt lágyabbra vett rugózás miatt.
Városi forgalomban, országúton és autópályán egyaránt gyors, sok élményt adó autó volt PKD-271, igazán élvezet volt vele minden pillanat. Na jó, a menetzaj kicsit erősebb benne, mint egy ugyanekkora BMW-ben, a futómű keménysége pedig szokatlan lehet a más prémium családi kocsikhoz szokott ülepeknek, de akkor is: ekkora egyéniség, ekkora élmény ebben a túlfinomított korban – nincs másik ilyen a kategóriában.
Költségek
Bármilyen hülyén hangzik, hogy ez kérem itt egy több mint 15 millió forintos Mini, az a helyzet, hogy a mai kínálatban a Countryman kifejezetten olcsó autó a kategóriájában, a prémium szabadidő-autók között. Különösen látványos a jó ár platformtársához, a műszakilag vele szinte mindenben megegyező BMW X1-eshez képest:
Az alapáras Cooper SD All4 és automata, 4×4-es dízel vetélytársai – Listaárak, forintban | |
---|---|
Audi Q3 Basis 2.0 TDI quattro S-tronic (184 LE) | 11 592 940 |
BMW X1 xDrive 20d (190LE) | 12 235 000 |
Volvo XC40 D4 Momentum (190LE) | 12 325 000 |
Mini Countryman Cooper SD All4 (190LE) | 10 865 000 |
Értékelés
Remek autó, vállalható kompromisszumokkal, versenytársaihoz képest jó áron – igaz drága extrákkal. Aki X1-est, GLA-Mercit, Audi Q3-ast, Q2-est, akár Lexus NX-et, Volvo XC40-et, Jaguar XE-t nézeget, de nincs elkötelezve érzelmileg egyik márka iránt sem, feltétlenül üljön be egy Countrymanbe is, mielőtt eldönti, hogy miben tölti a következő éveket az utakon.
És még egy tipp: a Countryman kapható zöld rendszámmal, konnektoros hibrid változatban is, nem is sokkal drágábban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|