Röviden – Mercedes-Benz S400d L 4Matic 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz luxuslimuzinjának 2017-es, ráncfelvarrott változata, minden idők legerősebb gyári Merci-dízelével |
Mit tud? | Mindent |
Mibe kerül? | 26,2 millió forint a legolcsóbb S-Merci, a tesztautó kicsit több: kb. 51 millió |
Kinek jó? | Ez nyilván nem hétköznapi közlekedésre való autó, hanem szállodai limuzin, nagyvállalati vagy kormányzati reprezentációs jármű |
A német autóipar Szentháromsága, az S-Merci, az A8-as Audi és a 7-es BMW közül most a Mercedes a legöregebb – ugyanakkor a legfrissebb is. A W222 gyári kódjelű limuzin tavaly áprilisban újult meg, egyebek mellett kapott egy igazi műszaki érdekességet is, soros hathengeres dízelmotort a régi V6 helyett. Az új motor 350d jelzéssel 286, 400d jelzéssel 340 lóerős, ez utóbbi egyébként a Mercedes-Benz személyautók történelmének legerősebb dízelmotorja szériaautóban. (És neki is van gyári kódja: OM656.)
Pár napja egy ilyen S400d gördült be hozzánk, nyújtott tengelytávú változatban, a maga teljes öt és negyed méteres hosszával, lehengerlő listaárával és fényűző berendezésével, összkerékhajtással. Hölgyeim és uraim: íme, a létező legnagyobb Mercedes (kivéve Maybach és Pullman) személyautó a létező legerősebb dízelmotorral!
Külső
A modellfrissítés az összetettebb menetjelző fényt produkáló fényszórókon látszik leginkább – ettől eltekintve az S-Merci maradt ugyanolyan méltóságteljes és hatalmas, egyszerre elegáns és korszerű, mint volt. Az egyetlen dolog, amit a dizájnerek szemére vethetünk, hogy az S, az E és a C sorozat annyira hasonlít egymáshoz, hogy legalábbis páronként könnyen összetéveszthetők. Erősen hunyorítva kell nézni az S-t, hogy biztosak legyünk benne, nem egy E. Persze ha vannak a közelében más kocsik, akkor a méret rögtön elárulja, de magában állva nem süt belőle, hogy ő lenne a legnagyobb, inkább csak úgy egyszerűen szép nagy.
A kocsi arányai még nyújtottan is jók; látszik, hogy a hátsó ajtók hosszabbak az elsőknél, de a Lang verzió egyáltalán nem tűnik egy kettévágott, megtoldott és újra összeragasztott autónak, mint az elődmodellek.
Pazar fényű, hatalmas lakkozott felületek és bőségesen adagolt króm, klasszikus hűtőmaszk, ormán a csillaggal: az új S-Merci remekül hozza, amit kell. Szép autó, elegáns reprezentációs limuzin és tökéletes Mercedes. Lapozzunk, az igazi izgalmak úgyis belül vannak!
Belső
Az első, ami megérint az utastérben, az illat. Drága bőrök adják az alaptónust, erre rétegződnek a cserélhető tartalmú aktív illatpatronból a szellőzésen át beáramló aromák. A második, amit megtapasztalunk, az ülések puhasága. Egy autóülés biztonságát és egy kényelmes nappalifotel komfortját nem egyszerű összedolgozni, de a Mercedesnek sikerült. Teljes a kényelem, a testreszabhatóság kifogástalan, a fejtámlákon lévő párnák bársonyos finomságától sírni tudnék. Az állítómotorok elegáns és csendes működése azért időnként idegtépően lassú bír lenni, főleg, ha a gyerekek vagy az érdeklődő ismerősök miatt már aznap huszadjára állítjuk át a jobb hátsó ülést lábtámaszos, döntött majdnem-ágyikóvá.
Érdekes, de a tesztautó első üléseiben volt masszázsfunkció (nem is tudom, hányféle programmal, fűtött és hűs változatban is), míg a hátsó fotelekből kimaradt ez a szolgáltatás. Tévéből viszont volt hátul kettő is, és tényleg tévéről van szó, nem csak képernyőről, hiszen a tuner is része volt a kocsi felszereltségének. Menet közben a sofőr és a mellette ülő utas nem nézheti a képet, csak a hátul ülők – sajnálattal vettem észre, hogy a korábbi S-osztály egyik látványos extrája, a két irányba kétféle képet mutató központi kijelző eltűnt, ebben a kocsiban a főképernyő már csak egyféle képet képes szolgáltatni.
A két hátsó képernyőhöz két távirányító is jár – megmutatkozik viszont a hátsó traktusban is a Mercedes érthetetlen idegenkedése az érintőképernyőktől. A kistévéket csak bekapcsolni lehet egy érintőgomb megnyomásával, utána már hiába tapizzuk a menüpontokat.
Technika
A frissített S-osztály újdonsága a hathengeres, soros, 2,9 literes turbódízel. Ez 340 lóerővel, 400d jelzéssel a valaha volt legerősebb, személyautóba szánt Merci-dízelmotor. A változást, mármint az átállást V6-ról sor6-ra fejlesztési racionalizálás indokolja, állítólag; így ugyanis erős egyszerűsítéssel egy négyhengeresből csupán két további henger odabiggyesztésével máris nagyobb motor építhető, nem kell külön áttervezni mindig mindent, mintha egész más lenne a motorkonstrukció.
A motor mögött a Mercedes saját fejlesztésű, kilencfokozatú automata váltója dolgozik. A kilencedik iszonyú hosszú, 180 km/h-nál forog 2000-et (!) a főtengely. Ennek is köszönhető, hogy a kéttonnás, állandó összkerékhajtású luxuslimuzin teljesen valós körülmények között, sok és nem lassú autópálya-menettel 8,1 litert evett alattam százon. Sőt, még annyit sem. Ritka elegáns, hogy a fedélzeti számítógép elegánsan felfelé kerekít:
Vezetés
Az S400d-t hatalmas mérete dacára a szó klasszikus értelmében is élmény vezetni. A motor nagyon rugalmas, a váltó nagyon gyors, a 4Matickal az elérhető stabil kanyarsebesség is jóval az átlagautók képessége felett van. Esküszöm, van értelme a Sport módnak, amit a Comfort és Eco mellett ki lehet választani a menetdinamikai menetből. Elképesztő élmény a nagy tömeg intenzív meglódulása minden gázadásnál, és még annál is elképesztőbb érezni, amint a légrugós futómű befeszít a kanyarokban, az ívkülső üléspárna pedig felkeményedik, hogy a helyén tartsa az utasokat.
De az S-osztály vezetése azért a hétköznapokban nyilván nem erről szól.
A kocsi bekapcsolt biztonsági elektronikával szinte a sofőr helyett vezet. Sávban tartja az autót, dugóban magától elindul-megáll. Észreveszi és az éjjellátó képén éjszaka is megjeleníti, sőt: piros keretbe helyezi a botorkáló gyalogosokat. Megjeleníti a fontosabb információt a műszeregység mellett az informatív, éles képet adó, a BMW-kénél alig gyengébb (de azért kicsit gyengébb) Head-Up Display-en is. A kocsit vezetni alig valamivel volt stresszesebb, mint hátul élvezni a suhanást. Jó, persze időnként eszembe jutott, hogy a dolog, amivel épp megelőzök egy kamiont az Egyesen, többet ér, mint minden földi vagyonom.
A mobilos konnektivitás is abszolút up-to-date, navigációs célpontok átvétele, hívások, üzenetek kezelése nem gond, sőt: aki akarja, NFC-chipes mobiljával a slusszkulcsot is kiválthatja. Mondjak hibákat is? Akad azért. A kormány kissé beletakar a műszeregység tetejébe. Nagyon hiányzik az érintőképernyő, időnként rém bosszantó a három alternatív kezelőfelület valamelyikével tökölődni a menüben, miközben LÁTOM a gombot, amit meg kéne nyomni, de nem lehet. És parkolgatáskor D-ből R-be váltva lassan kapcsol át a 9G-Tronic, az esetek többségében egy N-ben adott gázfröccs után szégyenkezhettem az utca röhögő népe előtt. És ennyi.
Hátul ülni meg ilyen:
Költségek
A legolcsóbb S-osztályos Mercedes 26,222 millió forint, ez az S350d, hátsókerék-hajtással. A hosszított tengelytáv felára 1,35 millió, az összkerékhajtásé még 1,2 mnillió, a 350d helyett a 400d motorváltozat 54 lóerős plusz ereje további kétmillió. Vagyis a 400d 4Matic induló ára 30,77 millió forint. (Ezzel egyébként korántsem ez a legdrágább alapmodell, benzinmotorral az S560 4Matic 36,5 millióról indul, a 65AMG motoros Maybach-kivitel pedig 73,1 millióról rajtol el!)
Innen lehet rádobálni az 1-2 milliós csomagokat és pár szóló extrát a kocsira. Az elektrokromatikus dupla napfénytető például kétmillió forintba kerül, de még egy sárpofozó gumipár is 77 ezer forint – tengelyenként. A két első ülés közti kettős pohártartóért is felszámít 30 ezer forint felárat a Mercedes, elvégre Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen. A hárompalackos hűtőszekrényke szolid 440 ezer forint. A tv-tuner 430. És így tovább – szabályosan belefáradtam, mire a Mercedes konfigurátorában összeállítottam nagyjából a tesztautó felszereltségét. A végeredmény bő 51 millió forint.
A Mercedes-Benz S400d L 4Matic és versenytársai – induló listaárak, forintban | |
---|---|
Audi A8 50 TDI Sport S-tronic Lang (286 LE – ez van, erősebb nincs) | 29 966 490 |
BMW 740d xDrive Lang (320 LE) | 30 928 000 |
Mercedes-Benz S400d L 4Matic (340 LE) | 30 770 830 |
Lexus LS 500h (359 LE, V6-os hibrid) | 28 850 000 |
Ez az árazás egyrészt reális, mert (alapárakat tekintve legalábbis) a német konkurencia sem olcsóbb – sőt. Másrészt viszont mivel a legdrágább LS Lexus is kijön 44,45 millióból, nyilván sok szálloda, limuzinszerviz és német autóiparhoz kevéssé kötődő kormány fel fogja tenni magának a kérdést: megér-e a csillag 20-25%-ot, érdemes-e tízmilló forintos, 30 000 eurós nagyságrendű pénzt kiadni márkapresztízsre – vagy jó lesz-e egy 349 lóerős, akár hibridüzemű Lexus is a maga 5,235 mm-es hosszával alternatívának. Ami nem olyan kommersz tucatautó, mint az S-Klasse:
Értékelés
10-ből 10 pont, egyértelmű, és még egy pluszpont a parádésan erős, csendes és takarékos új motorért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|