Röviden – Mercedes-Benz S400d L 4Matic 2017
Mi ez? A Mercedes-Benz luxuslimuzinjának 2017-es, ráncfelvarrott változata, minden idők legerősebb gyári Merci-dízelével
Mit tud? Mindent
Mibe kerül? 26,2 millió forint a legolcsóbb S-Merci, a tesztautó kicsit több: kb. 51 millió
Kinek jó? Ez nyilván nem hétköznapi közlekedésre való autó, hanem szállodai limuzin, nagyvállalati vagy kormányzati reprezentációs jármű

A német autóipar Szentháromsága, az S-Merci, az A8-as Audi és a 7-es BMW közül most a Mercedes a legöregebb – ugyanakkor a legfrissebb is. A W222 gyári kódjelű limuzin tavaly áprilisban újult meg, egyebek mellett kapott egy igazi műszaki érdekességet is, soros hathengeres dízelmotort a régi V6 helyett. Az új motor 350d jelzéssel 286, 400d jelzéssel 340 lóerős, ez utóbbi egyébként a Mercedes-Benz személyautók történelmének legerősebb dízelmotorja szériaautóban. (És neki is van gyári kódja: OM656.)

Pár napja egy ilyen S400d gördült be hozzánk, nyújtott tengelytávú változatban, a maga teljes öt és negyed méteres hosszával, lehengerlő listaárával és fényűző berendezésével, összkerékhajtással. Hölgyeim és uraim: íme, a létező legnagyobb Mercedes (kivéve Maybach és Pullman) személyautó a létező legerősebb dízelmotorral!

Külső

A modellfrissítés az összetettebb menetjelző fényt produkáló fényszórókon látszik leginkább – ettől eltekintve az S-Merci maradt ugyanolyan méltóságteljes és hatalmas, egyszerre elegáns és korszerű, mint volt. Az egyetlen dolog, amit a dizájnerek szemére vethetünk, hogy az S, az E és a C sorozat annyira hasonlít egymáshoz, hogy legalábbis páronként könnyen összetéveszthetők. Erősen hunyorítva kell nézni az S-t, hogy biztosak legyünk benne, nem egy E. Persze ha vannak a közelében más kocsik, akkor a méret rögtön elárulja, de magában állva nem süt belőle, hogy ő lenne a legnagyobb, inkább csak úgy egyszerűen szép nagy.

A kocsi arányai még nyújtottan is jók; látszik, hogy a hátsó ajtók hosszabbak az elsőknél, de a Lang verzió egyáltalán nem tűnik egy kettévágott, megtoldott és újra összeragasztott autónak, mint az elődmodellek.

Pazar fényű, hatalmas lakkozott felületek és bőségesen adagolt króm, klasszikus hűtőmaszk, ormán a csillaggal: az új S-Merci remekül hozza, amit kell. Szép autó, elegáns reprezentációs limuzin és tökéletes Mercedes. Lapozzunk, az igazi izgalmak úgyis belül vannak!

Ez nem autó, ez intézmény! 1

 

Ez nem autó, ez intézmény! 125

Már-már giccsbe hajlik a LED-ekkel agyonzsúfolt fényszórók dizájnja

Belső

Az első, ami megérint az utastérben, az illat. Drága bőrök adják az alaptónust, erre rétegződnek a cserélhető tartalmú aktív illatpatronból a szellőzésen át beáramló aromák. A második, amit megtapasztalunk, az ülések puhasága. Egy autóülés biztonságát és egy kényelmes nappalifotel komfortját nem egyszerű összedolgozni, de a Mercedesnek sikerült. Teljes a kényelem, a testreszabhatóság kifogástalan, a fejtámlákon lévő párnák bársonyos finomságától sírni tudnék. Az állítómotorok elegáns és csendes működése azért időnként idegtépően lassú bír lenni, főleg, ha a gyerekek vagy az érdeklődő ismerősök miatt már aznap huszadjára állítjuk át a jobb hátsó ülést lábtámaszos, döntött majdnem-ágyikóvá.

Érdekes, de a tesztautó első üléseiben volt masszázsfunkció (nem is tudom, hányféle programmal, fűtött és hűs változatban is), míg a hátsó fotelekből kimaradt ez a szolgáltatás. Tévéből viszont volt hátul kettő is, és tényleg tévéről van szó, nem csak képernyőről, hiszen a tuner is része volt a kocsi felszereltségének. Menet közben a sofőr és a mellette ülő utas nem nézheti a képet, csak a hátul ülők – sajnálattal vettem észre, hogy a korábbi S-osztály egyik látványos extrája, a két irányba kétféle képet mutató központi kijelző eltűnt, ebben a kocsiban a főképernyő már csak egyféle képet képes szolgáltatni.

A két hátsó képernyőhöz két távirányító is jár – megmutatkozik viszont a hátsó traktusban is a Mercedes érthetetlen idegenkedése az érintőképernyőktől. A kistévéket csak bekapcsolni lehet egy érintőgomb megnyomásával, utána már hiába tapizzuk a menüpontokat.

Ez nem autó, ez intézmény! 126

Két távirányító a két, szintén nem érintőképernyős hátsó kijelzőnek

Ez nem autó, ez intézmény! 127

3165 mm tengelytávon bőven ki lehet gazdálkodni ezt az üléskomfortot a jobb hátsó fotelben

Technika

A frissített S-osztály újdonsága a hathengeres, soros, 2,9 literes turbódízel. Ez 340 lóerővel, 400d jelzéssel a valaha volt legerősebb, személyautóba szánt Merci-dízelmotor. A változást, mármint az átállást V6-ról sor6-ra fejlesztési racionalizálás indokolja, állítólag; így ugyanis erős egyszerűsítéssel egy négyhengeresből csupán két további henger odabiggyesztésével máris nagyobb motor építhető, nem kell külön áttervezni mindig mindent, mintha egész más lenne a motorkonstrukció.

A motor mögött a Mercedes saját fejlesztésű, kilencfokozatú automata váltója dolgozik. A kilencedik iszonyú hosszú, 180 km/h-nál forog 2000-et (!) a főtengely. Ennek is köszönhető, hogy a kéttonnás, állandó összkerékhajtású luxuslimuzin teljesen valós körülmények között, sok és nem lassú autópálya-menettel 8,1 litert evett alattam százon. Sőt, még annyit sem. Ritka elegáns, hogy a fedélzeti számítógép elegánsan felfelé kerekít:

Ez nem autó, ez intézmény! 128

8,1 liter a fogyasztás a számítógép szerint, 1700 km után. És a valóságban?

Ez nem autó, ez intézmény! 129

Teljesen hihetetlen, hogy ez a kocsi ennyit eszik

Vezetés

Az S400d-t hatalmas mérete dacára a szó klasszikus értelmében is élmény vezetni. A motor nagyon rugalmas, a váltó nagyon gyors, a 4Matickal az elérhető stabil kanyarsebesség is jóval az átlagautók képessége felett van. Esküszöm, van értelme a Sport módnak, amit a Comfort és Eco mellett ki lehet választani a menetdinamikai menetből. Elképesztő élmény a nagy tömeg intenzív meglódulása minden gázadásnál, és még annál is elképesztőbb érezni, amint a légrugós futómű befeszít a kanyarokban, az ívkülső üléspárna pedig felkeményedik, hogy a helyén tartsa az utasokat.

De az S-osztály vezetése azért a hétköznapokban nyilván nem erről szól.

A kocsi bekapcsolt biztonsági elektronikával szinte a sofőr helyett vezet. Sávban tartja az autót, dugóban magától elindul-megáll. Észreveszi és az éjjellátó képén éjszaka is megjeleníti, sőt: piros keretbe helyezi a botorkáló gyalogosokat. Megjeleníti a fontosabb információt a műszeregység mellett az informatív, éles képet adó, a BMW-kénél alig gyengébb (de azért kicsit gyengébb) Head-Up Display-en is. A kocsit vezetni alig valamivel volt stresszesebb, mint hátul élvezni a suhanást. Jó, persze időnként eszembe jutott, hogy a dolog, amivel épp megelőzök egy kamiont az Egyesen, többet ér, mint minden földi vagyonom.

Ez nem autó, ez intézmény! 130

A kettős záróvonalra nagyon ugrott a biztonsági rendszer, ilyenkor szinte kitépte a kezemből a kormányt, úgy tolt vissza a sávomba

A mobilos konnektivitás is abszolút up-to-date, navigációs célpontok átvétele, hívások, üzenetek kezelése nem gond, sőt: aki akarja, NFC-chipes mobiljával a slusszkulcsot is kiválthatja. Mondjak hibákat is? Akad azért. A kormány kissé beletakar a műszeregység tetejébe. Nagyon hiányzik az érintőképernyő, időnként rém bosszantó a három alternatív kezelőfelület valamelyikével tökölődni a menüben, miközben LÁTOM a gombot, amit meg kéne nyomni, de nem lehet. És parkolgatáskor D-ből R-be váltva lassan kapcsol át a 9G-Tronic, az esetek többségében egy N-ben adott gázfröccs után szégyenkezhettem az utca röhögő népe előtt. És ennyi.

Hátul ülni meg ilyen:

Ez nem autó, ez intézmény! 131

Ezt látják a hatalmasok autókázás közben

Ez nem autó, ez intézmény! 132

Elektrokromatikus tetőablak sötétítve

Ez nem autó, ez intézmény! 133

Elektrokromatikus ablak kivilágosítva

Költségek

A legolcsóbb S-osztályos Mercedes 26,222 millió forint, ez az S350d, hátsókerék-hajtással. A hosszított tengelytáv felára 1,35 millió, az összkerékhajtásé még 1,2 mnillió, a 350d helyett a 400d motorváltozat 54 lóerős plusz ereje további kétmillió. Vagyis a 400d 4Matic induló ára 30,77 millió forint. (Ezzel egyébként korántsem ez a legdrágább alapmodell, benzinmotorral az S560 4Matic 36,5 millióról indul, a 65AMG motoros Maybach-kivitel pedig 73,1 millióról rajtol el!)

Innen lehet rádobálni az 1-2 milliós csomagokat és pár szóló extrát a kocsira. Az elektrokromatikus dupla napfénytető például kétmillió forintba kerül, de még egy sárpofozó gumipár is 77 ezer forint – tengelyenként. A két első ülés közti kettős pohártartóért is felszámít 30 ezer forint felárat a Mercedes, elvégre Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen. A hárompalackos hűtőszekrényke szolid 440 ezer forint. A tv-tuner 430. És így tovább – szabályosan belefáradtam, mire a Mercedes konfigurátorában összeállítottam nagyjából a tesztautó felszereltségét. A végeredmény bő 51 millió forint.

Ez nem autó, ez intézmény! 134

Az S-osztály hátsókerék-hajtással és 4×4-gyel is kapható

A Mercedes-Benz S400d L 4Matic és versenytársai – induló listaárak, forintban
Audi A8 50 TDI Sport S-tronic Lang (286 LE – ez van, erősebb nincs) 29 966 490
BMW 740d xDrive Lang (320 LE) 30 928 000
Mercedes-Benz S400d L 4Matic (340 LE) 30 770 830
Lexus LS 500h (359 LE, V6-os hibrid) 28 850 000

Ez az árazás egyrészt reális, mert (alapárakat tekintve legalábbis) a német konkurencia sem olcsóbb – sőt. Másrészt viszont mivel a legdrágább LS Lexus is kijön 44,45 millióból, nyilván sok szálloda, limuzinszerviz és német autóiparhoz kevéssé kötődő kormány fel fogja tenni magának a kérdést: megér-e a csillag 20-25%-ot, érdemes-e tízmilló forintos, 30 000 eurós nagyságrendű pénzt kiadni márkapresztízsre – vagy jó lesz-e egy 349 lóerős, akár hibridüzemű Lexus is a maga 5,235 mm-es hosszával alternatívának. Ami nem olyan kommersz tucatautó, mint az S-Klasse:

Ez nem autó, ez intézmény! 135

Nálunk tucatautó az S-Merci: ez egy véletlenszerűen kialakult pillanat az Erzsébet hídon

Értékelés

10-ből 10 pont, egyértelmű, és még egy pluszpont a parádésan erős, csendes és takarékos új motorért.

Mellette – Ellene
  • Minden, ami fontos
  • Semmi, ami számítana, az árán kívül, persze

Szavazás

Kedves Olvasó - te is megadod a 10 pontot az S400d-nek?
átlag
8.72
szavazat
1055
Kedves Olvasó - te is megadod a 10 pontot az S400d-nek?