Röviden – Citroën C3 Aircross PureTech S&S 110 EAT6 | |
---|---|
Mi ez? | A pofás C3-ból épített, szintén különc kompakt szabadidő-autó |
Mit tud? | Egyedi külsó, tágas belső, rangos díjak |
Mibe kerül? | Nagyjából 4-től 7 millióig, a képeken látható extrás tesztautó az utóbbi |
Kinek jó? | Maga körül minden más kategóriát szépen (nem szépen), lassan (nem lassan) kinyírnak a szabadidő-autók. Úgy tűnik, kisebből és nagyobból egyaránt átülnek SUV-ba az emberek |
Hagyjuk most a hatásvadász antrét, ez a négykerekű két, igen komoly hangzású díjat kapott szakemberektől. Frissebb a decemberben nyakába akasztott Best Buy Car of Europe, amelyről 31 európai ország 31 újságírója döntött 13 kritérium alapján. Többek között az ár-érték arányt, a dizájnt, a kényelmet, a technológiai tartalmat kellett figyelembe venniük, valamint a márka által nyújtott szolgáltatások minőségét, és még az alkatrész-ellátottságot is.
Korábban a Citroën C3 Aircross orrában (is) dolgozó 1,2 literes, 3 hengeres PureTech benzinüzemű turbómotor nyerte meg a 1–1,4 literes kategóriában az „Engine of the Year Awards” első helyét. Gond ezek után egy szál se, nem igaz? Nézzük meg azért testközelből, hogy mivel lép a nagy múltú márka a kontinens legszélesebbre duzzadt kategóriájába!
Külső
1919 óta a merészséget és a kreativitást hirdeti – állítja magáról a Citroën joggal, és – ennek én felettébb örülök – még csak nem is kell igazát a múltból előrángatott dizájnikonokkal bizonyítania. Az autóipart sablonosító törekvések közepette ez a francia márka még mindig kínál négy keréken guruló cirkuszi majmokat. Nem ironizálok, valóban dicséretes minden egyedi kasztni, ami megtöri útjainkon a szürke ezer árnyalatát.
Sőt, szembe megy velük, vagy ha egészen precízek akarunk lenni, a leállósávból próbál előzni. Mert hát a Citroën vagy nagyon élen járt története során valamiben, vagy lemaradt, mint most, amikor a kompakt SUV-ok ketrecharcába ilyen későn nyomja be a saját versenyzőjét. A C3-ra épülő, 4,15 méter hosszú, 1,6 magas, és 1,76 széles karosszéria hasmagassága 17,8 centi, nem mintha ezek bárkinél eldöntenék a veszek ilyet, avagy mást keresek kérdést, úgyis a különc megjelenés dönt. Vagy befogadja valaki, és szereti a pufi, alul körbeműanyagozott, felül – itt és most – narancssárga elemekkel színesített külsőt a vagány lámpákkal, vagy hányni tudna az egésztől.
Belső
Itt üt a bálnatest előnye, az Aircross ugyanis tágasabb kategóriatársai legtöbbjénél. Vállban, combnál, fejtérben, a hátsó utasok lábai előtt, ritka szélesek az első ülések, és hosszú az ülőlap elöl-hátul. Nyilván nem félméterekről beszélek, csak öt-tíz centikről, de a 4,2 méter körüli autóknál az sokat számít pluszban, avagy mínuszban. Elvileg a belső tér mérete az egyik legfontosabb kritérium a szabadidő-autók között, ez a jármű képes rá, hogy feledtesse: valójában egy kiskocsi cseppet megemelve. Ne becsüljük le ezt a képességét!
Rakodóhelyeket is szórtak mindenfelé, ebben a francia SUV-okra többnyire lehet számítani. Tágas és kétpolcos a kesztyűtartó, szépen elnyelik a vizes palackokat az ajtózsebek, hátul tologathatóak és dönthetőek az ülések, széles a könyöklő, sík a rakodófelület, és még síalagutat is fúrtak. 410 literes a kétpadlós csomagtartó, amibe a defektem után be tudtam fektetni a 17 colos alufelnit a lyukas abroncsával. Ezt tessék utánozni a riválisoknál – fotó a galériában.
Nem beszéltem még a műszerfalról, kisebb meglepetésre kevésbé őrült, mint a márkától megszoktuk, vagy éppen a bátyó C4 Cactusban látható. Anyagai átlagosak, vagy inkább jobbak, formájának játékossága emészthető egy Biblia-ügynök számára is.
Technika
Három-, és négyhengeres blokkok közül választhat, aki kezd kedvet kapni, a motorok teljesítményét 82 és 130 lóerő közé lőtték be. A háromhengeres, 1,2 literes, benzines szívó változata a kínálat alja, a turbós, 110 lóerős testvére mozgatja ezt a tesztautót. Utóbbi (a nálunk nem kapható 130 lovas változattal együtt) érdemelte ki a neves zsűritől a cikk elején említett év motorja díjat.
Ha már PSA, sokan inkább a dízelre esküsznek. A régóta nagyra tartott 1,6-os gázolajos nyilván négyhengeres, 100 és 120 lóerővel építik be az Aircross meglehetősen rövidke orrába, annak is az aljába. A hozzájuk kapcsolt kézi váltók ötfokozatúak, az automaták hatosak, és nem mondtam, de nyilván nem lep meg senkit, összkerékhajtás nincs. Max lejtmenetvezérlő.
Ebben a részben túl sok újat nem írtam, ami figyelemre méltóbb, hogy mennyi vezetéstámogató asszisztenst pakoltak az autóba. Mintha ezen múlna a kategóriába késve érkezés után a hátrány ledolgozása, szerintem nem, de a választék tengerszéles. Majdnem 360 fokos a parkolókamera képe (7 colos a központi kijelző), tábla-felismerő, head-up display, holttérfigyelő, Android/iPhone telefonszinkró, adaptív fényszóró, sávelhagyás-figyelő óvja többek között bent ülőket, és még indukciós telefontöltőt is raktak a váltókar elé.
Vezetés
Az eddig makulátlannak tűnő képbe elindulás után zavar be egypár apróság. Egyik első utam vidékre vezetett, ráadásul sötétben. A 80 körüli tempó bemelegedett motorral éppen ideális a takarékos fogyasztás lemérésére, pontosabban annak csekkolására, hogy mennyit mutat ilyenkor az automataváltós tesztautónk kijelzője. A később sima vidéki főúton többször megfigyelt számok átlaga olyan 5 litert jelez 80-as tempónál, 2000-es fordulatszámmal, ötödik fokozatban. Igen, a nem éppen tökéletes hangolású automata 85 km/óránál körül találta meg rendre a legmagasabb fokozatot, addig a kelleténél jobban pörgött a kis motor.
Nem véletlenül hangsúlyoztam az éjszakai vezetést, az automata fényszóró ugyanis viperás audisokat szabadíthat a békés honpolgárra, ha töketlenkedik. Az Aircrossban egész precízen lekapcsolta magát, ha megelőztek, és fel, ha eltűnt előlem a másik jármű, ám párszor föl-le kapcsolgatta magát, amikor látszólag semmi nem történt elöl. Visszatérve a fogyasztásra, a belvárosi forgalomban araszolgatva stabilan 8-9 liter körül mutatott a kijelző, összességében nem adnám neki Az „Év legjobban Fogyasztó Tesztautója” díjat, már ha lenne ilyen.
A 17 colos felni és a peres gumi párosa felidézte bennem a régi, légrugós Citroëneket, nos, ez a futómű nem nyújtja azt az élményt. Megmutatja az úthibákat, de nem veri ki a tömést senki fogából, teljesen átlagos a hangolása, ahogyan a kormánynak is. Erőltetett kanyarvétel közben tolja az orrát kicsit az autó, de így csak a tesztelők közlekednek vele, akik ha nyomják neki, az autópályát leszámítva minden közlekedési szituációt képesek biztonságosan megoldani az autóval. 110 lóerő nem sok, de az 1200 kiló sem, a hivatalos gyári adat szerint 11,8 másodpercig tart a százas sprint. Picit talán kevesebbnek érződik.
Költségek
Most mindegyik Aircrossra kapásból ad 200 ezer forint kedvezményt az importőr, így 4,09 milliótól indul a 82 lovas benzines, a legolcsóbb gázolajos 5,4 milliótól, a legdrágább 6,34-től. A tesztautónk alapját adó 1,2 PureTech S&S 110 EAT6 a kedvezmény után 5,99 millió forinttól. Ebben a sávelhagyás-figyelőtől a coffe break alerten és a navin át a tolatóradarig sok minden benne van. Hozzá jön viszont a lejtmenetvezérlő és a 17-es felni párosa 160 ezerért, az ún. City-csomag 2. 490 ezerért (tolatókamera, holttérfigyelő, krómos kilincsek stb.), a Technológia-csomag 299 ezerért (telefontöltő, head-up display, hifi stb.), a Hype mistral belső hangulat 235 ezerért (kárpitozás, könyöklő stb.), úgyhogy el is értünk a 7 millióhoz. Szimpatikus a kedvezményes alapár, de aki extrázgat, más árkategóriába léphet.
Az Aircross és benzines versenytársai 110 lóerő körül – induló listaárak, forintban | |
---|---|
Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech S&S 110 EAT6 Shine (110 LE) | 5 999 999 |
Renault Captur 1,2 Energy TCe 118 EDC (aut) S&S (118 LE) | 5 429 000 |
Kia Stonic 1.0 T-GDI EX Premium (120 LE) | 5 499 000 |
Opel Crossland X 1.2 Turbo Start/Stop aut. Innovation (115 LE) | 5 725 00 |
Értékelés
Tisztán látszik, hogy a belső tér szokatlan mérete, kényelme, és a rengeteg vezetéstámogató rendszer emelte meg az ítészek pontszámait a besztbáj szavazáson, az autó ára és a viselkedése már egyértelműen átlagos. Akinek bejön a bohócruha, zsenit ugyan nem talál benne, de esélyes, hogy jól szórakoznak majd együtt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|