Röviden – Jaguar E-Pace | |
---|---|
Mi ez? | Az angol márka legkisebb modellje az E-Pace, mely a ma legnépszerűbb kategóriában szerez vásárlókat a Jaguarnak. |
Mit tud? | Meglepő terepképességekkel megáldott trendi, városi autó a Jaguar F-Type sportkocsi ruhájában. |
Mibe kerül? | 9 995 000 Ft a Jaguar E-Pace alapára 150 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval és elsőkerék-hajtással, a P300 AWD jelzésű csúcsváltozat 20,5 millió forintról indul. |
Kinek jó? | Aki sportos megjelenésű városi kompakt, prémium SUV-t szeretne, de elszakadna a szokványos német triótól. |
Guy de Maupassant egyike volt azon 300 művésznek és még temérdek franciának, akik cseppet sem voltak kibékülve azzal, hogy egy irdatlan méretű acéltüske épül Párizsban. Rendszeresen étkezett a torony éttermében, mert ez volt az egyetlen hely a városban, ahonnan nem láthatta az Öreg Hölgyet. Hogy mi köze ennek a Jaguar E-Pace-nek? Nagyjából úgy voltam vele, mint Maupassant az Eiffel-toronnyal. Aztán teltek a Korzika útjain beletekert kilométerek és én a legváratlanabb helyeken lepődtem meg.
Külső
Pontosan így nézne ki, ha egy Jaguar F-Type belenézne egy króm golyóba és ezzel a furcsa képpel nem is jártam messze a valóságtól. Az E-Pace ugyanis nem a nagytesó F-Pace-től örökölte vonalait, hanem inkább elővették a sportkocsi ruháját és ráhúzták 4395 milliméter hosszú kompakt szabadidő-autóra. Felfelé nyúlnak a LED-mátrixos lámpák a széles, tipikusan jaguaros maszk két oldalán és hatalmas légbeömlőket vágtak a lökhárítóba, de még az erőt sugalló domborulat is ott figyel a gépháztetőn, ami remek látvány a vezetőülésből.
Profilból az ablakvonal is tagadhatatlanul F-Type-os jellegzetesség, a tető is kellően lejtős, de inkább az ablakkereteket húzták feljebb, hogy ne fogyjon el reménytelenül a tér odabent. Gusztusos még a tükörből is kiválóan látható váll a hátsó kerekek felett, az egész autó valóban sportos megjelenésű.
Olyan kicsi a túlnyúlás hátul, mintha a szigorú határidő miatt fejezték volna be ilyen gyorsan, pedig csak megmaradtak az ihletet adó sportautó arányainál. Felkerült az ablak alá a szépen csillogó márkajelzés és a vízszintesen nyújtózkodó hátsó lámpák, bennük a sikánmotívumos menetfénnyel. A lökhárítóban két, távolról is látható méretű kipufogó figyel, közöttük pedig halványan utalnak a diffúzorra is.
Tengernyi aranyos részlet közül az egyik kívülről is látható, a szélvédő alján egy kisjaguár követi a nagymacskát. Ezt vetíti este földre a tükör alján lévő lámpa is. Csak hogy tisztában legyünk vele, hogy az E-Pace a legkisebb, legaranyosabb Jaguar a palettán.
Belső
Sportos fazonúra szabták az utasteret is, így a műszerfal határozottan vezetőorientált, különösen az utas térdét nyomó, bőrbe húzott hegygerinc miatt. A Jaguarok és Land Roverek többségében megszokott májkrémesdobozka helyett valódi váltókart kapott az E-Pace. Remek fémes fülecskék is tartoznak hozzá a vastag karimájú, háromküllős kormányon. A műszeregység digitális, 12,3 colos kijelzőn a megszokott információk mellett kivetíthető a navigáció is, melynek utasításai a szélvédőre vetítő HUD-on is megjelennek.
10 colos érintőképernyő uralja a középkonzolt, szép grafikával, nem a legszerencsésebb menüelrendezéssel, de a rengeteg színnek köszönhetően az egyes csempék egy idő után emlékezetből, egy pillantás alatt megtalálhatóak. Végtelenül mélyen lehet elmerülni a beállítások tengerében, például az összkerék-hajtásnak is megmondhatjuk, hogy homokra vagy köves talajra számítson. Nagyszerű, hogy gondoltak a jaguarosok az okoskütyükkel teli világra és mindnek alakítottak ki helyet az autóban. A kartámasz alatt, a pohártartót kihajítva elfér egy átlagos iPad, sőt az apró megvezető vályúnak köszönhetően még töltőkábellel együtt is . Rengeteg, egész pontosan öt darab USB-csatlakozó van a fedélzeten, így töltésre temérdek lehetőség van.
Elegáns és letisztult a három tekerőből álló klímapanel, közepükbe természetesen kijelzőt integráltak, kezelésük végtelenül egyszerű kevés gombbal is. Azonban távolról sem prémiumos az a plasztiksivatag, amit az infotainment köré öntöttek, ráadásul az illesztési hézagok nagyok és a kapcsolási érzetek is kiábrándítóan műanyagosak.
Dicséretes a helykínálat, az elektromosan mozgatható, egész jó oldaltartású foteleket 180 centis átlagfelhasználóra állítva hátul elegendő lábtér és a panorámatető ellenére fejtér is marad. Négy személy csomagjai pedig valószínűleg elférnek az alapesetben 577 literes csomagtartóban. A hátsó ülések támlái 60:40 arányban dönthetőek, így akár 1,2 köbméteres tér is rendelkezésre áll a cuccoláshoz. Apróságoknak pedig közel 29 liternyi tárolórekesz található az E-Pace-ben.
Technika
Közös alapokon osztozik a Jaguar E-Pace és a Range Rover Evoque, így a motorválaszték és a hajtáslánc is azonos az egy konszernhez tartozó, angol SUV-k esetében. Minden motor 2 literes, a saját fejlesztésű Ingenium névre keresztelt motorcsaládhoz tartozó négyhengeres, persze turbófeltöltővel lélegeztetett. Keresztben helyezkedik el a motortérben, és hozzá hatsebességes kézi vagy 9 sebességes automata váltó kapcsolódik.
Dízelek terén rettentő gazdag a választék, az alapmodell 150 lóerős, majd jön a 180 lovas változat, a csúcsot pedig a D240 AWD képviseli. Csúcsnyomatékuk sorban 380, 430 és 500 Nm. Onnan indulnak a benzinmotorok, ahol elfogytak a dízelek. Ennek megfelelően 250 lóerőt és 365 Nm csúcsnyomatékot, valamint 7 másodperces százas sprintidőt kínál a P250-es. A csúcsmotoros változaton a P300-as karaktersor virít, cseppet sem meglepően 300 lóerős. Naná, hogy kizárólag összkerékhajtással és automata váltóval elérhetőek ezek a modellek. Nem túl régen vezette be a Jaguar az új nomenklatúrát, ami szerint az első betű a hajtáshoz felhasznált üzemanyagot, a mögötte lévő három szám pedig a teljesítményt jelöli.
Összkerékhajtása Haldex rendszerű és alapvetően az első kerekeket hajtja, de elektronikusan vezérelt, így villámgyorsan oszthatja akár a nyomaték 100 százalékát is a hátsó tengelyre. Differenciálzárat a kerekek fékezgetésével imitál, ezért amikor a totalcaros Sturcz Anti kollégával merő jó szándékból elültettük a tengerpart puha homokjában, a hosszas menekülési próbálkozás után erősen fékszagú volt az E-Pace. Cserébe azonban éles bevetésen láthattuk a sajtóbemutató egyik legnagyobb sztárját, a csörlős, terepgumis, kolbászzsír-metál színű Discoveryt.
Vezetés
Kizárólag a legerősebb változatokat hozták el a Korzika szigetén rendezett nemzetközi menetpróbára a jaguarosok, a reptéren elsőként a D240 AWD-be költöztünk be, amire majdnem ráindítottam, mert meglepően halkan és simán járt a négyhengeres turbódízel. Gázadásra sem jött belőle a jellegzetesen kellemetlen megrázott legósdoboz hang.
Dinamizmusban nem volt hiány, az 500 Nm-es nyomaték hamar megérkezik és széles tartományban áll rendelkezésre, így bőven elcibálja az agyagmodell súlyú Jaguar E-Pace-t. 1926 kilogramm. Rettentő mennyiségű anyagot gyúrtak bele, amiből talán még az esztergomi Suzuki-gyár is elketyeg egy erős évet. A szűk keresztmetszetet a 9 fokozatú automata váltó jelentette, mely szenved a bőség zavarában. Finoman zavarja le a váltásokat, de néha mintha találomra próbálna rá egy távolról szimpatikusnak tűnő számra az 1-től 9-ig terjedő fogaskerék-svédasztalról. Továbbá az is roppant idegesítő, amikor kanyarodás közben cserél fokozatot, így egy pillanatra kibillenti az egyensúlyából az autót és a vezetőt is, akit a billegős futómű hamar leszoktat a tempós kanyarokról.
Ellenben a Jaguar E-Pace olyan dolgokra képes terepen, amit nagy valószínűséggel soha egyik vásárló sem merne kipróbálni. Nyálkás, sziklás meredélyen hihetetlen természetességgel kapaszkodott fel a csilivili, trendi kompakt SUV, közben pedig valamilyen csoda folytán nem ért le soha semmije. Pedig minden alkalmat megragadtunk arra, hogy ez másképp legyen. A mutatványhoz még csak nem is volt szüksége ballonos terepgumikra, simán nekieresztettek a hatalmas felnikre szerelt utcai abroncsokkal a tereppályának és a folyóátkelésnek. Egykedvűen tűrte a nyúzást a Jaguar E-Pace, közben pedig sehonnan nem jött semmi ropogás vagy nyiszogás, a kasztni rettentő merev. Igaz, a gazdagon használt alumíniumelemek ellenére és méretéhez képest borzalmasan nehéz az autó. Minden kilót maradéktalanul érezni rajta menet közben, bőven akad dolga az elektronikának, hogy a nyomatékvektorálás fáradságos munkával ívre húzza.
Inkább mennyiségi, mint minőségi az az üvöltés, amit a P300-as kiforgatott négyhengeres turbója produkál, de mindenképp meggyőző a lelkesedése. Az R-Dynamic csomagos E-Pace-nek határozottan jobb tartású a futóműve, kevésbé billen meg és szépen betámaszt, így a közvetlen kormányzással együtt határozottan alkalmasabb az olyasféle szolid örömautózásra, amit a Tour de Corse útvonalán csaptunk. Büszkén mutatták be, hogy a dizájnerek nyertek egy meccset, ezért kerülhet akár 21 colos felni is a kis Jaguar alá. Néhány úthibán azonban megvan a befőttes gumin lifegő fémgolyó érzés, egyszerűen túl nehezek a futóműnek ezek a kerekek. Megfelelő méretű görgőkkel azonban a kategória egyik legjobban vezethető tagja.
Költségek
9 995 000 Ft az első tétel az árlistán (regisztrációs adó nélkül), melyért cserébe a Jaguar E-Pace motorházteteje alatt 150 lóerős turbódízel lakik, a váltója hatfokozatú kézi és elsőkerék-hajtású. Az első összkerekes, automata váltós modellért szintén ezzel a motorral és teljesítménnyel már 2,5 millió forinttal többet kérnek. 20,5 millió forintért mérik a 300 lóerős, turbós benzinmotorral szerelt csúcsváltozatot R-Dynamic HSE felszereltséggel.
Ha az extrákat nézzük: 430 ezer forintot kérnek a panoráma-üvegtetőért, szintén ennyibe kerül a LED-mátrixos fényszórópár (az alacsonyabb felszereltségűekhez bő 500 ezer). Ha nem kézi erővel szeretnénk mozgatni a csomagtérajtót, akkor alsó hangon 177 ezret kell a kasszánál hagyni. Perforált, szellőztethető és fűthető memóriás bőrfotelekért 523 ezer forintot kérnek, ehhez azonban előtte be kell pipálni az 1,2 millió forintos bőrkárpittal becsomagolt csodaüléseket.
Szemezgethetünk még a piros féknyergektől az állítható hangulatvilágításon át egészen a különböző felnikig. Határ a csillagos ég, csak egy masszív bankszámla kell hozzá.
A 180 lovas dízel, összkerekes, automata Jaguar E-Pace és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic (184 LE) | 11 592 940 |
Mercedes-Benz GLA 220 d 4matic (177 LE) | 11 948 160 |
BMW X1 xDrive20d Aut. (190 LE) | 12 235 000 |
Volvo XC40 D4 AWD Geartronic (190 LE) | 12 325 000 |
Jaguar E-Pace D180 AWD Aut. (180 LE) | 13 129 000 |
Range Rover Evoque TD4 AWD Aut. (180 LE) | 14 567 000 |
Értékelés
Kétségkívül gusztusos autó a Jaguar E-Pace, a már rég megszokott kategóriatársakhoz képest üdítően más a megjelenése és aranyos, ötletes részletei is szerethetővé teszik. Rettentő széles skálán választhatunk hozzá dízelmotort, a csúcsot jelentő benzinesek pedig valóban jó erőben vannak. Ám a V6-os turbódízellel szerelt F-Pace-nél (1884 kg) is érezhetően nagyobb súly, valamint a prémium vetélytársakétól elmaradó anyag- és összeszerelési minőség szemet szúr.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|