Röviden – BMW X2 | |
---|---|
Mi ez? | Első- vagy összkerékhajtású crossover, az X1 leszármazottja a regensburgi gyárból, 190-231 LE közötti motorokkal. |
Mit tud? | Menő formájú, tágas belső terű, jól vezethető gépkocsi. |
Mibe kerül? | 11 281 000 forintról indul a 192 lóerős 20i sDrive elsőkerék-hajtással. |
Kinek jó? | Márkás, sportos megjelenésű kompakt terepjárót kereső hölgyeknek és uraknak. |
Midőn még makettkorában meglátogattuk a cseperedő BMW X2-est, a vörösben pompázó tanulmányautó félreérthetetlenül utalt rá, hogy a BMW nem véletlenül védte le az X2 nevet és kitölti az összes űrt X1 és X6 között. Azóta tudjuk, hogy X1-től legalább a Frankfurtban látott X7-ig ér majd a sor, ami, ugye, úgy kell a világnak, mint egy falat kenyér. Erőltetett neve (SAC – Sports Activity Coupé) ellenére a masztodonnál sokkal rokonszenvesebb autó a BMW X2, amelyre időközben kilincs nőtt, megfordult a koncepcióautóra még fordítva felszerelt cápauszony-antenna és egészséges külső tükröket növesztett a sorozatgyártáshoz elérve. Egy hete jártunk az autó menetpróbáján, de az első vezetésről szerzett tapasztalatokat csak most, az embargó lejártával szabad publikálnunk.
Külső
Nehéz ezt az autót nem az X1 felől megközelíteni, mert tulajdonképpen annak dinamikusabbra rajzolt, élvezetesebbre hangolt és a tologatható hátsó üléstől megfosztott sportváltozata. 436 centis hosszával 7,9 centiméterrel rövidebb az X1-nél, 267 centis tengelytávolságuk megegyezik. A lényeg a tetőív és a magasság, ami a 152,6 centis újdonságon 7,2 centivel alacsonyabb, mint az X1-en. Szélességben 3 mm van a két autó között, az 1824 milliméteres BMW X2 javára. Ezek az eltérések egészen más arányú autót adnak ki, 0,28-0,29-es alaktényezővel.
A BMW X2 bemutatójáról hazaérve előtúrtam Földes Attila tesztjét az X1-ről és kétszer is ellenőriztem, hogy ez nem a régi verzió-e, amivel a modell kifuttatását segítette az importőr, hanem az aktuális X1. Az X2 után annyira, khm, kispolgárinak hat, főleg abban a szürke anti-színben, mintha nem is kortársak és édestestvérek volnának. Karosszériájuk nemcsak látványra tér el, állítólag kültakarójukon összesen két alkatrészük közös: az egyik a kilincs, a másik az antenna.
Formatervezési szempontból az utóbbi pár évben elég erős alibizést érzek a BMW-nél, ám az X2-ben vannak friss ötletek. A vesét kvázi fejjel lefelé fordították, a trapéz ezáltal lefelé szélesedik és erőt sugall. A négyhengeres motorokkal a hátsó kipufogócső átmérője 9 centi, akárcsak az X6-on. A dizájnt szolgálja a 20″ átmérőjű kerékszett is. Nincs rá égetően szükség, a 19-es felnikkel a fotókon látható autó épp elég látványos, de nem árt az extralistán.
Izgalmasak a kerékjárati ívek is, mert a szögletes sárvédő egyszerre sugall robusztusságot meg erőt és a csekély lejtéssel dinamizálja is az autót, még akkor is, ha épp áll. A cikkben látható galvánarany színű modellt az új M Sport X felszereltség dobja fel, tehát ne ebből a minden jóval megszórt autóból induljon ki, aki 15 millió forint alatt meg szeretné úszni az X2-est.
Technika
Újabb elsőkerék-hajtású BMW, amely összkerékhajtással is rendelhető. Technikája az elsőkerekes BMW-kben és az összes MINI-ben szolgáló UKL-építőkészlet, ami az untere Klasse rövidítése. Szokatlan, de annál rokonszenvesebb őszinteséggel mondja ki a BMW, hogy ez itt az alsó osztály, ahol ők is a tömeggyártású autókban évtizedek óta egyeduralkodó keresztmotort és elsőkerék-hajtást választották, mert így olcsóbb és praktikusabb az autó.
Ehhez a technikához már elérhető egy új fejlesztésű, hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó is, amely a 192 lóerős 20i benzines után a háromhengeres, 140 lóerős 18i-hez is rendelhető lesz. A Getragtól beszerzett DSG-váltó az Aisintól érkező hidrodinamikus nyomatékváltós, hagyományos automatikus váltót szorítja ki. A bevezetéskor elérhető két dízelmotor egyelőre kizárólag a nyolcfokozatú, hagyományos automatikus sebességváltóval és négykerék-hajtással kombinálható, manuális váltós nincs belőlük.
Új fejlesztés a kétliteres dízelmotor. Egyelőre a lépcsőzetes turbófeltöltésű, két feltöltőt kombináló motornak az erősebbik verziójával indul az értékesítés. A BMW X2 xDrive20d 2500 barra emelt befecskendezési nyomással és munkaütemenként 7 befecskendezési dózissal mérsékli a zajt, a károsanyag-kibocsátást és a fogyasztást is. A 18d 150 lóerős lesz és 2200 bar nyomással lövi be a gázolajat. Egyelőre a csúcsmodell az xDrive25d, a 231 lóerős négyhengeres überdízel, 450 Nm maximális forgatónyomatékkal.
Vezetés
Egyféle X2-es BMW-t lehetett vezetnünk a nemzetközi sajtóbemutatón, az X2-vel megjelenő M Sport X verziót a friss fejlesztésű kétliteres, két turbós dízelmotorral és a szintén új galvánarany fényezéssel. A sportfutómű 10 mm ültetés mellett feszesebb rugókkal és lengéscsillapítókkal javítja az útfekvést, nemcsak elméletben.
Ennyire sokba kerülő autókban hajlamosak kiélesedni az érzékeim és szinte minden jót magától értetődőnek venni, hiszen egy Suzuki Baleno 1,2 GL+, egy VW Up vagy egy kombi Logan Stepway árának többszöröséről van szó, de amit a BMW X2 futóműve és kormányzása nyújt, az minden elismerést megérdemel.
Lazán vágtat kanyarról kanyarra országúton, rezzenéstelenül száguld autópályán, kezes városban. Sosem lesz olyan, mint egy hátsókerék-hajtású, igazi BMW, mert ott mások a lehetőségek, de amit az elsőkerék-hajtásból ki lehet hozni, azt megcsinálták. A menetpróbán nemcsak a pompás társaság miatt repült az idő, a dicséretesen halk és kiváló sportülésekkel érkező BMW X2 kiváló utazóautó, amelyben hátul is jól el lehet férni.
Változatlanul irányadó minden más márka számára a BMW-k szélvédőre vetített kijelzője. A színes head up display nyilai segítenek a navigáció utasításainak követésében, az üzemmódtól függően decensebb vagy határozottabb fékezésekkel-gyorsításokkal operáló adaptív tempomat használatában, a változó sebességhatárok és tiltótáblák észlelésében.
Költségek
Nem kell a madárbéljóslás felkent papjának lenni ahhoz, hogy az X2 sikerét prognosztizáljuk. Árban tisztes távolságot tart az X3-tól és lényegesen jobban néz ki az X1-nél, amely a bemutatón elhangzottak szerint így is a legsikeresebb BMW-modell, a tavaly eladott mintegy 285 000 autóval.
Megütötte a fülemet, hogy 300 000 alatti darabszámmal lenne az X1 napjaink legsikeresebb BMW-je, amit az elsőkerekes aszfaltterepjárók gyári szóvivőjével gyorsan tisztáztunk is a fehér asztalnál. Az elsőség az adott karosszériaváltozatra vonatkozik, például sem 5-ös limuzinból, sem 3-as Touringból nem készült ennyi, de modellcsaládként az összes 3-asból több talál gazdára, mint az X1-ből.
Nagyjából egy hónap múlva, március első felében kezdődik az autó értékesítése Európa-szerte, így hazánkban is. A kínálat a bevezetéskor három motorváltozatra korlátozódik, benne két dízellel. A benzines csak elöl hajt, ezt jelöli az sDrive, a két dízel összkerékhajtású, az árszint pedig az alábbi módon alakul:
BMW X2 20i sDrive, 192 LE: 11 281 000 forinttól
BMW X2 20d xDrive, 190 LE: 12 698 000 forinttól
BMW X2 25d xDrive, 231 LE: 13 056 000 forinttól
Ezek az összegek ránézésre az X3 szintjét idézik, de a két aszfaltterepjáró nincs aránytalanul közel egymáshoz, mert nem ezek az új BMW X2 alapverziói. Pár hónappal később befutnak kisebb motorváltozatok, a szomorú háromhengeres benzines és a sorhármas dízel, amelyeket már ismerünk más BMW- és MINI-modellekből. Ha itt lesz az X2, nemcsak az Audi Q2, a Jaguar E-Pace, az Infiniti QX30, a Mercedes-Benz GLA vagy a Volvo XC40 kap tehetséges vetélytársat, de a designszempontból telitalálatnak mondható, hétévesen még frissnek ható Range Rover Evoque is.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|