Röviden – Citroën C4 Cactus 2018
Mi ez? A 2014-ben bemutatott, ötajtós, kompakt méretű Citroën, a C4 Cactus frissített, 2018-as változata
Mit tud? Kicsit csinosabb, és az új, különleges futóműnek köszönhetően sokkal kényelmesebb, mint eddig és már 130 lovas benzin motorral is elérhető
Mibe kerül? A hivatalos árlista majd csak március elején érkezik meg, de várhatóan minimális különbség lesz a kifutó modell áraihoz képest. A belépő, 82 lóerős motorral felszerelt C4 Cactus 3,950,000 forintba kerül majd
Kinek jó? Akik gerjednek az egyedi formai megoldásokra és szeretik a kényelmet, azok tuti jól járnak vele

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 1

A 2014-ben bemutatott Citroën C4 Cactus elérte azt a kort, amikor már érdemes elgondolkodni egy alaposabb frissítésen. Nem is vacakoltak sokat a franciák, gyorsan végigfutották a kötelező köröket az első-, hátsó lökhárító, lámpa, új színárnyalatok tengelyen, és maradt még bennük lendület ahhoz is, hogy jóval komfortosabbá tegyék az autót. Nem végeztek félmunkát, a C4 Cactus valóban olyan varázslatosan viselkedik az úton, mint jó nevű elődei.

Külső

A 4,17 méter hosszú, 1,71 m széles, 1,48 m magas és 2,6 méteres tengelytávú Citroën C4 Cactus  alapjaiban nem változott, méretre ugyanakkora, mint elődje. Jellegzetes, puha külső műanyag borításai mára jelképessé fogytak, csupán az ajtók alján maradt belőle egy-egy szélesebb csík. Aggodalomra azonban semmi ok, még így is jól körbe van párnázva, elöl, hátul és oldalt is. A leglátványosabb változást a két szintre osztott első lámpák környékén látni, amik fekete keretet is kaptak az új, az autót szélesebbnek láttató forma mellé. Hátul nagyobbak lettek a lámpák és 3D-s hatású dizájnt kaptak. Érdekes, hogy a Cactus feliratot hiába keressük az autó hátulján, az átköltözött a C-oszlopra húzott fekete csíkba.

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 2

Az alábbi videón elég jól megmutatják, mi és hogyan frissült a modellen:

Belső

Utastere elől elképesztően tágas – hátul már szűkebb és az ajtón lévő, csupán kihajtható ablak sem az igazi – és tele van a szokványostól eltérő megoldásokkal, illetve gazdagodott a színválaszték is, mostantól már nemcsak fekete kárpitozással rendelhető a Citroen C4 Cactus. De kezdjük az új fotelekkel, amik formára akár egy nappaliban is lehetnének. Szerencsére nemcsak látványra kényelmesek, hanem igaziból is, bár az oldaltartással lehetnek gondjaik a hozzám hasonló keskeny figuráknak, akik nem töltik ki maradéktalanul a két oldalpárna közti teret.

Elöl-hátul másfél centivel vastagabbra tömött ülőlapú ülések várják, hogy az az utasok fenekét kényeztessék, emellett az első ülésben újfajta, nagy sűrűségű habszivacsot alkalmaztak, ami hosszú távon is kényelmes, nem süpped be, és állítólag évek múltán sem öregszik, fárad el. Finomítottak még a kilométeróra betűtípusán és az amúgy fájóan egyszerű műszeren feltűnt még egy információ, az aktuális sebességkorlátozásé, amit a frissen bekerült táblafelismerő rendszernek köszönhetünk.

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 80

Újak az ülések is, vastagabb ülőpárnával, spéci töltelékkel

A rácfelvarrás után is megmaradtak olyan klassz részletek, mint a felfelé nyíló kesztyűtartó, vagy az ajtó becsukásához használatos bőr fogantyú. Sajnos a kiegészítő nélkül eltakarhatatlan üvegtető is maradt, ami a gyár szerint remekül kiszűri a napsugarakat. A tapasztalat szerint azonban az emberek nagy többsége mégis megveszi hozzá az utólag felszerelhető, üvegre feltapasztható árnyékolót, mert UV szűrés ide, vagy oda, nyáron akkor is kellemetlen egy guruló üvegházban aszalódni.

Tárolórekeszből az átlagosnál kicsit nagyobb a választék, USB csatlakozóból viszont kevés az egy darab, szerencse, hogy a 12 voltos aljzat is ott van mellette. 358 literes csomagtartója – 1170 literesre bővíthető a háttámlák lehajtásával – egész nagynak tűnik, de a magasra húzódó perem miatt olyan, mint egy medence. Vacak lehet nehéz dolgokat bepakolni hátra. Viszont a kabin világítása parádés, van belső lámpa elöl, illetve az üvegtető végénél, hátul is.

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 81

A műszerfal mindössze egy kisméretű lapostévé, alig néhány információval

Technika

Bár a rácfelvarrásnál a tudományos, kényelmes futómű a legérdekesebb újítás, de emellett új motort is kapott a modell. A 130 lóerős, turbós benzinmotor eddig nem volt elérhető a C4 Cactus-hoz, és dízel fronton is lesz változás, ott a jelenlegi dízelmotort váltja majd ősztől a modernebb, tisztább 1,5 literes változat.

A drága és bonyolult hidropneumatikus felfüggesztés helyett a Citroën hatékony és olcsó futóművez fejlesztett a kényelem fokozására, amit Progressive Hydraulic Cushion névre kereszteltek. A gyár szerint így működik a két plusz hidraulikus ütközővel megbolondított futómű:

„Míg egy hagyományos felfüggesztés lengéscsillapítóból, rugóból és mechanikus ütközőből áll, addig a PHC rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott végállásoknál. Kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel. Ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát, így nincs visszapattanó hatás.”

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 82

A jellegzetes puha műanyag kabát lekerült a Cactus-ról, helyén vékony csík maradt csupán

Vezetés

A Marseille környéki utakra szervezett tesztvezetésen az újdonságnak számító, 130 lóerős benzinmotoros változattal és hatfokozatú manuális váltóval kezdtük a próbát, majd a kicsit gyengébb, 110 lóerős, hatfokozatú automataváltós, szintén benzinessel folytattuk. A 130 lovas, 1,2 literes, háromhengeres turbós motorral egész sportosan lehet autózni, papíron 8,2 másodperc alatt éri el az autó a 100 km/órás sebességet, és 204 km /óra a csúcssebessége.

Sokat javítottak a hangszigetelésen is, hangszigetelt a szélvédő, spéci bevonatot kaptak az oldalablakok, és javítottak a motor, valamint a padlólemez hangszigetelésén is, szóval valóban csendesen szalad a Cactus. Klassz a hatfokozatú váltó is, bár lehet, azért tűnik annyira jónak, mert az ember igazságtalanul valami rémséget vár egy francia autótól. Ez pedig teljesen korrekt darab, kifejezetten pontosan működik, átlagos erővel kell mozgatni, átlagos hosszúságú utakon mozgatva a jó fogású váltógombot, miközben szépen, megbízhatóan dolgozik a szerkezet.

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 83

Kanyarokban ugyan érezhetően dől az autó, cserébe úgy lehet vele autózni, mintha le sem érnének a kerekei

Futóműve is jól sikerült, az úthibákat az ígéreteknek megfelelően valóban szépen elkeni. Persze valamit valamiért, így az autó kanyarokban megdől, de kit érdekel, ha cserébe nem harapja el a nyelvét senki az autóban egy benézett fekvőrendőrtől, kátyútól. És egy átlagos autóvezető valószínűleg többet szeretne kényelemben autózni, mint határon befordulni egy kanyarban, miközben fokra pontosan vízszintesen áll a műszerfal.

Normál használat mellett olyan érzés benne autózni, mintha egy trélerre pakolt autóban közlekednénk. Kicsit inog a felépítmény, de az tuti, hogy ha meg is érzünk valamit az úthibákból, az egy agyontompított, jelzésértékű, távoli valami lesz csupán. Azért a kisebb, pontszerű csapdákkal nehezebben bánik el, de ennek ellenére ebben a kategóriában nem hiszem, hogy bármi tudná azt a komfortot, amit ez az autó nyújt.

Újra jönnek a ringatózó, überkomfortos Citroënek 84

Jóval nagyobbak lettek a hátsó lámpák

Költségek

Az új Citroën C4 Cactus hivatalos árlistája március elején érkezik, addig csak annyit lehet tudni, hogy a 82 lóerős motorral felszerelt belépő szintű modell ára 3,950,000 forint lesz, viszont ehhez még nem jár az új, tudományos felfüggesztés. A jobban felszerelt változatoknál ez már alapból érkezik, de a felszereltségi szintek átdolgozása miatt nehéz hajszálpontosan összehasonlítani a régi és új modellek árát. Ha valaki mégis nekilát, a matekolás végén azt láthatja majd, hogy nincs érezhető különbség a két ár között – ígéri az importőr.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Varázslatos menetkomfort
  • Kényelmes ülések
  • Jó váltó
  • Szűk hátsó helykínálat
  • Nem lehet besötétíteni az üvegtetőt
  • Ringatózó karosszéria

Szavazás

Hány pontot adnál a 20018-ban megújult Citroën C4 Cactus-nak?
átlag
7.91
szavazat
692
Hány pontot adnál a 20018-ban megújult Citroën C4 Cactus-nak?