Röviden – Mercedes-Benz CLS 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Négyajtós kupé a Mercedestől, az eredetileg 2003-ban bemutatott CLS harmadik generációja, 2018-ból. |
Mit tud? | Megörökölte a modern vezetéstámogató rendszereket az S-osztálytól, így az útvonal alapú sebességszabályozásra is képes. A cikk írásakor minden motorja soros hathengeres turbós, és csak négykerék-hajtással készül. AMG-variáns is van. Kiemelkedő luxust és minőséget kínál, és vezetni sem rossz. |
Mibe kerül? | 21-22 millió a jelenleg kapható Mercedes-CLS modellek alapára, az AMG-variáns még nem kapható. |
Kinek jó? | Azoknak, akik formailag többet akarnak, mint amit egy hagyományos luxusszedán nyújtani tud. |
Teljességgel meglepetés a Mercedes-Benz CLS. A képek alapján érthetetlen volt számomra a kocsi, egyáltalán nem tűnt különlegesnek, ráadásul az A-osztályéhoz nagyon hasonló orra sem segítette értékelnem. A valóság azonban más. Már a barcelonai reptéren az első találkozáskor kellő hatást gyakorolt, az arányai – hosszú lapos, kupé – élőben már érvényesülnek, életre kel a karosszéria eleganciája és visszafogott dinamizmusa. Az emberek megfordulnak utána, feltűnő jelenség a harmadik generációs Mercedes-Benz CLS. Igazán viszont akkor lehet értékelni, ha vezetjük is. Megtettük.
Külső
A 2018 márciusától kapható új Mercedes CLS megőrizte a korábbi modellek karakterét. A négyajtós kupé sziluettje nagyon hasonló az elődökhöz, a tervezők megtartottak olyan alapvető jegyeket, mint a kupés tetőív, a keskeny ablakok és a hosszú motorháztető. Ugyanakkor az új variáns inkább idézi az első generáció könnyedségét, mint a második sorozat maszkulinságát. Most kevesebb az él, inkább a letisztultság jellemzi a karosszériát, amely a Mercedestől megszokottan remek alaktényezővel, Cd =0,26 bír, azaz nemcsak annak látszik, de valóban áramvonalas a forma.
Ha közelebb lépünk, akkor tűnnek fel olyan részletek, mint a klasszikus BMW-ket, vagy napjaink Mustangját idéző, cápákra jellemző orrkialakítás, az AMG GT-n visszahozott Panamerica-hűtőmaszk, amely mostanra sok Mercedes-modell sajátja lett, vagy a keret nélküli ablakok. Az AMG-variáns természetesen egyedi lökhárítókat, hűtőmaszkot, felniket és spoilert is kapott.
Természetesen elöl-hátul LED-es lámpákkal találkozunk a CLS-en. Felárért a fényszórók adaptív módon állítják a fénycsóvát, a 84 LED-ből annyi működik, amennyi éppen szükséges, az időjárástól, forgalomtól függően, ráadásul akár 650 méterre is elvilágít.
Hosszában is a luxusautókat idézi a CLS, közel öt centit nőtt, most 4988 milliméter hosszú (eddig 4944 mm), miközben 1890 mm széles (1881 mm volt), a magassága pedig 1435 mm (1416 mm volt). A tengelytávolsága 2939 mm, amely segít, hogy hátul se legyen szűkös a járgány. Míg az elődből készült Shooting Brake, az új modell csak szedán formában lesz elérhető. Viszont cserébe házon belül is versenyezhet, hiszen érkezik az AMG GT 4.
Belső
Bár részleteit tekintve más, de ha valaki látta már a Mercedes-Benz S-osztály vagy E-osztály utasterét, annak nem lesz meglepetés a CLS belső karaktere sem. Hullámzó vonalak, amelyek nemcsak a műszerfalon, de az ajtókon is végigfutnak, körülölelve az utasokat. A részletek kissé eltérőek.
Számos egyedi panel, többféle fa, karbon, szálhúzott fém stb. is választható, amelyekhez magasfényű fémdíszítés társul. A gombok a szellőzők, de a hangszórórácsok is nagyon feltűnőek. Aki szereti az ilyet, az boldog lesz, de vannak, akik bazárinak tarthatják ezt, akárcsak a végtelen színvariációt az utastér-világításhoz – lila vagy hupikék sem akadály -, illetve a megvilágított szellőzőket, amelyek színe a hőmérséklet függvényében változik kék és piros között.
Nem kérdés, kiváló kialakítású a CLS utastere, sem az anyagminőségre, sem az összeszerelésre nem lehet panasz, érezhető a luxus. Bármihez érünk, öröklét ígéretű kialakítása van. Mindegyik tesztautóban a felárért kínált, nagy felbontású Widescreen műszercsoport szerepelt, vagyis két 12,3 colos kijelzőből egyetlen közös üvegpanel alatt. A digitális műszerek megjelenítése állítható, három különböző stílus közül lehet választani, a Classic és a Sport a hagyományos két nagy kerek órás kiosztást követi, míg a Progressive egyetlen központi műszert mutat.
Rengeteg információt jelenít meg a műszeregység, így jó, hogy van head-up display, amin csak a legszükségesebbek szerepelnek. A menürendszert tanulni kell, főként, hogy egyes rendszerek a kormányról irányíthatóak és a vezető előtti képernyőn látható a változásuk, míg mások a kardánalagúton lévő tekerőgombbal szabályozhatóak, és a központi képernyőn követhetők nyomon. A klíma szabályozását továbbra is hagyományos gombokkal tehetjük meg, és a rádió, a navigáció stb. gyors eléréséhez sem kell a menüben barangolni, hagytak egy-egy kapcsolót ezeknek.
Míg korábban négy- és ötüléses változatok is készültek, a 2018-as Mercedes CLS már csak ötszemélyes kialakítást kap. A hátsó háttámlák 40/20/40 arányban dönthetők, az 520 literes csomagtér így tovább bővíthető.
A tesztmodellekben aktív Multikontúr ülések voltak, bármi fárasztóbb, mint ezekben utazni. Nemcsak a széles körű állíthatóság – a lábtámasz és a fejtámla is elektromosan mozgatható -, de a nyolc masszázsfunkció, a fűthetőség és a szellőzés funkció is fokozza a kényelmet. Aki az oldaltartás miatt aggódik, annak jó hír, hogy a szokásoknak megfelelően az ívkülső oldalon, nagyobb tempónál az oldaltámasz felfúvódik. A bőrborítás tapintásra is kiváló, a varrás pedig a szemnek is tetszetős. A kormány a normál modellekben is sportos kialakítású, az AMG-ben a fogáspontoknál hasított bőr borította – természetesen fűtés is kérhető hozzá. A kormány és a műszerfal borításának színe követi az ülésekét, még ha vajszínűt is választ a vevő, de lehet eltérő is, ha úgy kívánja.
Azért, hogy nehogy túlságosan megviseljen minket az autózás, opcióként rendelkezésre áll az Energizing funkció. Ez összehangoltan működteti az illatosítás, a klíma, az ülésfűtés, szellőzés, masszázs, a világítás és a zene funkcióit, hogy javítsa az utasok közérzetét. Hat különböző program választható. Valahogy túl kell élni, míg a nyaralásból hazatérve eljutunk a wellnesshotelig.
Technika
Vajon mit szólnak az autórajongók, hogy a BMW-márkaidentitás egyik alapértékét kezdi használni a Mercedes? Kezdetben ugyanis csak soros hathengeressel készül a CLS. Persze más, mint a bajoroknál. Mindegyik turbós, és az összes változathoz négykerék-hajtás és kilencfokozatú automata kapcsolódik. Két dízel és két benzines van jelenleg, de hamarosan kibővül a kínálat négyhengeres benzines és dízelmotorokkal, és egy AMG V8-assal is.
Mindkét dízel 3,0 literes, a 350 d 286 lóerős, illetve 600 Nm nyomatékot kínál, a 400 d 340 lóerő teljesítményű, forgatónyomatéka 700 Nm. Ehhez képest a CLS 450 4MATIC 367+22 lóerős, 500+250 Nm nyomaték mellett, a CLS 53 4MATIC+ adatai pedig 435+22 lóerő, illetve 520+250 Nm. Azonnal felmerülhet a kérdés, mi ez a +22 lóerő és 250 Nm? Ezek a benzines modellekben szereplő villanymotor/generátor, amelyek a 48 V-os lítiumion-akkumulátorral együttműködve alapjárattól fokozzák az autó rugalmasságát, kiküszöbölve a turbólyuk jelenséget, illetve lehetővé téve a vitorlázó módot és a rekupációt is.
A 450-es kettősmegfúvású turbója mellé az AMG-motor agilitását még egy elektromos kompresszor is fokozza. A két dízel különbségét sem csak az eltérő programozás okozza, a 400-ason két turbó dolgozik, egy kisebb változó geometriájú és egy nagyobb fix lapátozású, ráadásul változó szelepvezérléssel is ellátták. Az AMG modell négykerék-hajtása is más, mint a többi változaté, hiszen a hátsó aktív differenciálműnek köszönhetően teljesen variálható nyomatékelosztású.
Alapvetően négy lengőkaros első és öt lengőkaros hátsó futóművel rendelkezik a harmadik generációs Mercedes CLS, de a legtöbben nem az acélrugós alapváltozatot ismerik majd meg, hanem a két opciós variánst. Az „egyszerűbb” folyamatosan változtatható lengéscsillapítással rendelkezik, Comfort, Sport és Sport+ üzemmódokat felkínálva. A csúcskivitel pedig légrugózást ad az adaptív lengéscsillapítás mellé.
Az új CLS megörökölte az S-osztály vezetéstámogató rendszereit, így már útvonal alapú sebességszabályozásra is képes. Ez azt jelenti, hogy a rendszer automatikusan szabályozza kanyarok és kereszteződések előtt a sebességet a GPS és térképes infók alapján, de használja a sebességkorlátozó táblák adatait is. Ha jó napja van, autópályán képes önállóan autózni a CLS, a sávtartó rendszer és a távolságtartó tempomat összehangolásával, sőt az indexkar jelzésére önállóan sávot is vált. Ám erre még nem bíznánk az életünket.
Nézzétek meg, hogyan megy önállóan a CLS:
Olyan vezetéstámogató rendszerek érhetőek el a kocsihoz, mint a fékasszisztens, a sávtartó asszisztens, a sebességkorlátozás asszisztens, a távolságtartó tempomat, a kormányzás asszisztens, a keresztirányú forgalomfigyelő, a kikerülés asszisztens és a holttérfigyelő.
Műszaki adatok
Típus | CLS 350 d 4Matic | CLS 400 d 4Matic | CLS 450 4Matic | CLS 53 4Matic+ |
Teljesítmény (LE/fordulatszám): | 286 / 4600 | 340 / 4400 | 367 / 5500-6100; +22 | 435 / 6100; + 22 |
Nyomaték (Nm/fordulatszám): | 600 / 1200-3200 | 700 / 1200-3200 | 500 / 1600-4000; +250 Nm | 520 / 1800-5100 +250 Nm |
Gyorsulás (mp): | 5,7 | 5,0 | 4,8 | 4,5 |
Végsebesség (km/óra): | 250 | 250 | 250 | 250 |
Szabvány szerinti fogyasztás (l/100 km): | 5,6 | 5,6 | 7.8 | 8,7 |
Önsúly (kg): | 1935 | 1935 | 1940 | 1980 |
Vezetés
Háromféle motorral tudtuk kipróbálni a 2018-as Mercedes-Benz CLS-t, vezettük a gyengébb dízelt és a két benzinest. Lássuk, milyenek voltak:
CLS 450 4MATIC – erős túrakocsi
A 367 lóerős 3,0 literes turbómotor mindig elég tartalékot ad, hogy az 1,9 tonnás négyajtós erőből oldhassa meg a forgalmi helyzeteket. Ennél nagyobb teljesítmény aligha kell bárkinek is, 4,5 másodperc alatt gyorsul százra a kocsi. Cseppet sem visszafogott, csak annak érezni. Az adaptív futómű jó kompromisszum, hiszen alapvető sportos hangolása kellő stabilitást ad kanyarokban, miközben komfort módban kisimítja az úthibákat, ilyenkor az automata váltó is észrevétlenül teszi a dolgát. Ezzel szemben Sport+ módban megváltozik a kocsi hangja, harapósabb lesz a gázreakció, érezhetőbbek a váltások.
A négykerék-hajtás miatt a kerekek a végletekig tapadnak, a súlyát meghazudtoló kanyarsebességre képes a CLS 450, szerpentinen élvezetesen lehet vele autózni. Autópályán 180-nál is elaludhatsz benne, annyira könnyedén futja, és persze 250-nél is csak az elektronika vagy a forgalom állítja meg. Amiből látszik, hogy nem sportmodell, hogy a kormánya túlszervózott.
CLS 350 d 4MATIC – igazi utazóautó
Azoknak lehet jó a 286 lóerős kisebbik dízel, akik sokat autóznak hosszú úton. Az autó hangolása olyan ebben a változatban, hogy a külvilág nagyon távolinak tűnik. Nagyon halk az utastér, a motor és a váltó is észrevétlenül működik, de egyáltalán nem jellemző rá a vezetőközpontúság. Eközben persze könnyedén tarthatjuk a 180-as tempót, hiszen nyomatékból van elég, miközben a fogyasztás is vállalható, hivatalosan hat liter alatti. Az élményre nincs jobb szó, mint, hogy suhanós. Persze ha meghajtanánk, teszi a dolgát, 5,7 másodperc alatt megfutja a százat, és 250-re is képes.
CLS 53 AMG 4MATIC+ – élményautó öt személynek
Az AMG variáns gázreakciója elképesztő, a gázpedál legapróbb érintésére is vadul indul meg a kocsi, és csak azért tűnik úgy, hogy kifogy az erőből, mert hamar forog le a motor. Nagyon más karakter, mint a 450-es, pedig papíron nincsen messze tőle: 4.5 mp 0-100 km/óra.
A kormányzása direkt és igen precíz, bár egy közel kéttonnás járműről van szó, a mozgékonysága, kezessége kiemelkedő. Egyvalamiről „nem mondott le” a Mercedes, még az AMG variánsban is könnyű a kormány forgatása, túl sok a rásegítés. A vezetési élmény ettől még kiemelkedő, amihez a motor- és kipufogóhang is hozzáteszi a magáét. Nem olyan agresszív, mint a korábbi AMG V8-as ordítása, de rendben van.
Ahogy a többi modellnél, úgy az AMG variánsnál is többféle beállítás közül választhatunk, amely a kényelmestől (Comfort) a különösen sportosig (Sport+) terjed. A komfort módra mindenképpen szükség van, mert egyébként az autó nagyon agresszív, és városi araszolós forgalomban idegesítő a használata. Comfortban viszont a váltó finomabban kapcsol és a futómű sem rázza ki a lelket az utasokból. Ám ha tudni akarjuk, mire is képes az autó, érdemes a Sport+-t választani, majd ha ennél több izgalomra vágyunk, akkor az Individualt, mert ott a motor, a futómű sportos hangolása mellé kérhetjük, hogy az ESP is sport módban maradjon. Utóbbi több játékot enged az autó farának, amely izgalmasabbá teszi a kanyarokat. Míg a 450-esben fél óra gyötrés után a hegyről lefelé lehetett érezni a fékek némi fáradását, az AMG zokszó nélkül tette a dolgát.
Költségek
Már megrendelhető az új Mercedes-Benz CLS, a 350 d jelenleg a legolcsóbb változat, 21,4 millió forintba, a 400 d 22,8 millióba kerül, a 450 ára pedig 21,8 millió forinttól indul. Ezzel sokkal olcsóbb, mint a BMW 6-os Gran Coupé, amely 26-30 millióba kerül hasonló teljesítmény mellett.
Értékelés
A 2004-ben megjelent első generációs Mercedes CLS új kategóriát teremtett, amelyben a konkurencia is hamar szerepet követelt, a most érkezett harmadik generáció az eddig eladott 375 ezer CLS után már kitaposott úton jár. Könnyebb dolga azonban aligha lesz, hiszen az Audi A7 is most érkezik és a BMW 6-os Gran Coupé utódja is várható. Félteni azonban aligha kell a Mercedest, több komoly ütőkártya is van a kezükben, az izgalmas külső, a kiváló technika és magas minőség a CLS legfőbb erényei.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|