Röviden – Lada Vesta SW – 2018 | |
---|---|
Mi ez? | A 2017-ben bemutatott kompakt Lada, a Vesta kombiváltozata, egyelőre kizárólag 1,6 literes szívó benzinmotorral |
Mit tud? | Az orosz budget-modell sok extrával kerül annyiba, mint egy induló árú, hasonló teljesítményű német, francia vagy távol-keleti kompakt méretű kombi. A minőségérzet közben olyan, amilyen… |
Mibe kerül? | 3,8 millió forint a manuális klímás, gyári rádiós Comfort, 4,25 az automata légkondis, érintőképernyős-navigációs Lux (a tesztautónál erre jön még a 120 ezres fényezés és az 50 ezres szélvédőfűtés), 4,5 milla a robotváltós csúcsmodell |
Kinek jó? | A Lada Vesta akkor racionális választás, ha olyan ember veszi meg, aki nem akar vele/benne túl sok időt tölteni. Annak ajánlom, akinek szüksége van egy tágas autóra, de nem az autójában él és nem megy vele gyakran nagy távokat |
A Vesta az első poszt-szoci Lada, amelyiket már tényleg van értelme hasonló méretű német, japán, koreai, francia modellekhez hasonlítani – bár ezek között is leginkább csak a másodosztályhoz, a főként a keleti piacok számára tervezett kompakt méretű autókhoz. A szedánról már hosszasan értekeztünk tavaly, most pedig megérkezett a kombi is Magyarországra!
A tesztautó a Lux felszereltségű, de mindkét ehhez választható extrával felszerelt (vagyis színjátszós fényezésű és szélvédőfűtéses) példány volt, csak az automata váltó hiányzik belőle.
Külső
A valamivel 2,7 méter alatti tengelytávú Lada Vesta a kiskategóriás és az alsó-középkategóriás kombik között billeg, de inkább felfelé dől; az Opel Astra ST-nél vagy Renault Megane Grandtournál kicsit rövidebb és szűkebb, de megjelenésre majdnem akkora kocsi.
Ez az első Lada, amelynél nem érezzük avíttasnak a dizájnt. Szó se róla, modernnek vagy különlegesnek, de még szépnek sem érezzük, de a Grantával, Kalinával szemben legalább nem az az első benyomás, ha ránézünk, hogy olcsó keleti pótléka lenne a mainstream európai kínálat autóinak. Pofás-formás, már-már arányos kompakt kombi, ami mondjuk Hyundai-, de akár Honda- vagy Nissan-emblémával se keltene megütközést. Legalábbis nem túl nagyot.
Azért van egy csomó dolog, ami elárulja, hogy azért ez nem egy drága dolog. A menetjelző fény még a csúcsmodellben is hagyományos izzós. A hátsó keréken átsejlik a pici dobfék, mögötte a vékonyka, primitív csatolt lengőkaros felfüggesztés. Hátul takaratlanul lóg a kocsi alatt a kipufogódob és a dekorálatlan csővég. Na de nem leszek genya, mondok pozitívumokat is.
Tök jó, hogy immár a Ladának is van valamiféle egységes formai motívuma: ez az X betű az oldalnézetben (hasonlóan, mint az X-Ray szabadidő-autóban). A prémiumkategóriában már elcsépelt, de a tömegmárkáknál még mindig tud ütni a cápauszony-antenna. Jól néznek ki a színezett, zöldes üvegek, már messziről sejtetik, hogy ez nem egy kényelmetlen szükségautó, hanem a tervezők gondoltak a bent ülők komfortjára, már csak a hővédelemmel is. De nem csak azzal!
Belső
Tágas, élhető térrel vár minket az autó. A Lada Vesta, pláne a kombi egyértelműen legerősebb USP-je (unique selling point-ja, az értékesítést megkönnyítő egyedisége – bocsánat, marketing volt a fő tantárgyam a fősulin) az utastér és főleg a csomagtér részletgazdag, praktikus, a mindennapi életet segítő apróságainak összessége. Eszméletlen sok kis rakodóhely, üreg, fiók van az autóban, olyan ritka figyelmességeknek örvendhetünk, mint a hátsó ülések melletti kis mélyedés például (ebbe esik a zsebből az apró), a pohártartós fedelű, tágas kesztyűtartó, a váltókar előtti jól formázott, USB-töltős-szivargyújtó-stekkeres üreg, vagy az olcsóbb autóknál rendszeresen elspórolt, de a Vestában ott lévő lehajtható, pohártartós hátsó könyöklő.
A csomagtartóban mindkét oldalon találunk lámpát, van egy csomó szatyorakasztó és kampórögzítési pont, van dupla fenekű, variálható padló, van hálós kis oldalzseb is, mindkét oldalon találunk behúzófogantyút – komolyan, csak a krómozott rögzítőkampó sín és a hátsó támlabillentő kar meg az elektromos nyitás-zárás opciója hiányzik a Vesta puttonyának aljából, hogy kimondhassam: itt prémiumminőséget kínál a Lada.
És akkor most jöjjenek a bajok. Az ajtóknak nincsenek köztes határoló pontjaik, nyitáskor nagyon könnyű nekicsapni őket a szomszéd kocsinak. Ha bővítenénk a csomagteret, nagyon lekorlátozza a lehetőségeket az erősen döntött hátsó szélvédő: a 480 literes alapméret csupán 985 literre bővíthető, ráadásul a támlák nem fekszenek le síkba a padlóval. (Logan MCV: 573-1518(!) liter.) Nagyon sok a kopogós műanyag, a markáns plasztikszag felidézi az ős-Ladákat is egy kicsit, a kormányt és a váltógombot még csúcskivitelben is olcsó műanyag burkolattal látták el. A műszeregység a kocsi külméreteihez, friss külsejéhez képest egyszerű, a központi érintőképernyő tompa fényű, ráadásul rezisztív működésű, nem annyira érinteni, mint inkább nyomni kell az ikonokat, parancsokat rajta. Az első ülések ülőlapja nagyon rövid, csak combközépig tart egy átlagos alkatú embernek. Automata ablakemelő nincs.
Hogy ne keserű szájízzel ugorjunk tovább, még pár fontos pozitívum: a zajkomfort meglepően jó, a Lux kivitel audiorendszere pedig valami felfoghatatlanul jól szól, tisztán, erőteljesen, a teret betöltően. Van tolatókamera. A kormány pedig négy irányban állítható. Ja, és ugye ez egy orosz autó: a fűtés kellően hatásos, valamint a hátsó ülések is fűthetők!
Technika
Akár a szedánhoz, a kombihoz is csak egy motor van a Lada Vestában, az 1,6 literes, 16 szelepes négyhengeres, szívó benzines. A kézi váltó csak ötfokozatú (felárért rendelhető szintén ötgangos robotizált változat), hátul dobfék lassítja a kocsit, a futómű egyszerű, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros. Ami meglepő és nevezhetjük korszerűnek, az a kocsi kis tömege. 1245 kiló, a forgalmi szerint. Ez már nem a klasszikus orosz technológia szerint épült, ezek szerint.
A biztonsági szint olcsóautós közegben kielégítő: van négy légzsák, tolatóradar, automata ablaktörlő, természetesen menetstabilizáló rendszer is. Sőt: hegymeneti elindulást segítő automatikus befékezést is tud a Vesta. A Luxban már tempomat is van, de követőradart, sávelhagyásgátlót, automatikus vészfékezést, automata fényváltót még extraként sem lehet venni bele.
A kényelmi extrák köre is erősen korlátozott, kulcs nélküli nyitás-indítás nincs, az automata klíma csak egyzónás, tetőablakot, nívósabb kárpitot sem lehet rendelni a kocsiba. És ami van, az is gyakran gyenge. Az orosz navigációs rendszer programozása nehézkes, volt budapesti utca, amit nem is talált meg a menü. A mobilkihangosítás minősége is rossz, ami meglepő az amúgy tényleg elképesztően jól szóló hifi mellett.
Vezetés
A bicskakulcsot a gyújtáskapcsolóban elfordítva még az AC-pumpa zümmögését, a benzinnyomás beállítását kivárva is nehézkesen, hosszas indítózásra kel életre a motor. A kuplung könnyű, de a váltókar mozgása pontatlan és nehézkes. Ahogy a kormányzás is. A futómű nagyon jól bírja a rossz utakat, ellenben sima aszfalton nem szereti, ha hajszolják, bólogatásra, oldalirányú billenésre egyaránt hajlamos. A motor szeret pörögni és alul is egész nyomatékos, de szédítő gyorsulást kár várni tőle, elinduláskor pedig hajlamos lefulladni, ha nem bánunk nagyon finoman a kuplunggal.
Na, kimondom kereken: a Vestát nem jó vezetni. Biztonságosan, a forgalom tempóját tartva, különösebb erőlködés nélkül lehet vele jönni-menni, autópályán bőven elviselhető zajszint mellett tartja a tempomatos 140-et, ki lehet belőle látni, meg lehet vele állni, de ha a rutinszerű közlekedésen túl szeretnénk valami élményt kicsikarni belőle, hiába próbálkozunk. Vicces, hogy ebben pont ellentéte az egykori hátsókerekes, precíz váltós, élményben ugyan gazdag, de hangos, szomjas és kényelmetlen ős-Ladáknak.
Költségek
A fogyasztás bőven 8 liter alatt maradt vegyes üzemben, konkrétan 7,4 literre jött ki szűk 500 kilométer után a szokásos rutinom szerinti autózás mellett. Ez nem meglepetés egy 1,6-os szívótól, ellenben nem igazán jó egy 2018-as kis kombitól, sokkal erősebb turbós benzinmotorok sem szoktak többet enni hasonló használat, de jóval nagyobb élmény és dinamikusabb gyorsítások mellett. Persze hosszú távon anyagilag biztosan megszolgálja majd ezt a tunyaságot és relatíve magas fogyasztást az igénytelen, olcsón fenntartható technika.
És hogy mennyibe kerül? Konkrét versenytársa egy van a Vesta kombinak: a másik budget márkánál, a Daciánál a Logan MCV. Az a kocsi a papíron gyengébb, valójában nagyjából hasonló dinamikát produkáló kis háromhengeres turbós benzinessel, hasonlóan felszerelve lényegesen olcsóbb a Vestánál, viszont minden más meg sokkal drágább. Mivel ilyen félkompakt kombiból nincs sok a piacon, összehasonlításként innen is, onnan is vettem egy-egy mintát, hogy megítélhessük a Vesta kombi árát:
A Vesta kombi és néhány lehetséges alternatívája – induló, de azért klímás listaárak, forintban, hasonló teljesítményű benzinmotorral | |
---|---|
Skoda Fabia Combi Ambition 1.0 TSI (95 LE) | 4 365 540 |
Opel Astra K Sports Tourer 1.4 (100 LE) | 5 145 000 |
Dacia Logan MCV Arctic 0,9 TCe (90 LE) | 3 069 000 |
Lada Vesta SW Comfort (106 LE) | 3 799 000 |
A legnyilvánvalóbb konkurens a Dacia mellett a szintén keleti piacokra szánt Fiat kombi, a Tipo SW lenne. Nos: ő is jóval drágább a Ladánál, fapadosan, 95 lóerős szívó 1,4-es benzinmotorral is 4,46 millióról indul a licit.
Értékelés
Összességében a Lada Vesta kombi a mindennapokban élhető, sőt: szerethető családi autó, főleg akkor, ha használóját hidegen hagyják az olyan élvezetek, mint a gyorsan vett kanyarok vagy a tempós előzések lehetősége. Sok minden belefér, jól szét lehet benne pakolni, csendes ahhoz, hogy lehessen benne beszélgetni hosszabb utakon, és, még mindig nem tudom elhinni, hogyan lehetséges ez, de kimondottan jól szól benne a rádió. És sokkal olcsóbb a hasonló méretű kombik mindegyikénél.
Ugyanakkor csomagtere kisebb, komfortszintje, az általa nyújtott minőségérzet nem lényegesen jobb, fogyasztása magasabb a jóval olcsóbb Logan kombiénál. Aki négymillió környéki újautó-vásárlásban gondolkodik, szerintem akkor vegye komolyan számításba a Vesta kombit, ha kell neki a tágas utastér, de nem megy sokat ahhoz éves szinten, hogy zavarja a teljesítményhez képest magas fogyasztás és az általános lomhaság, tunyaság.
A Lada importőre 3 év, kilométer-korlátozás nélküli garanciát vállal a Vestára (szerintem ők is érzik, hogy elsősorban azok veszik a kocsit, akik nem mennek vele sokat). A garancia nettó 30 ezer forintért kiterjeszthető négy, 50 ezerért öt évre. A Vestát 15 ezer kilométerenként kell kötelezően szervizbe vinni karbantartásra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|