Röviden – Porsche Cayenne Turbo | |
---|---|
Mi ez? | A Porsche Cayenne harmadik generációjának Turbo változata 550 turbós lóerővel. |
Mit tud? | Szürreális vezethetőséget egy gigantikus SUV testében. |
Mibe kerül? | 340 lovas V6-os turbómotorral 25,7 millió forintról indul a sima Cayenne, az erőbajnok Cayenne Turbo 46,9 milliótól elérhető. |
Kinek jó? | Aki benne ül, annak nagyon. |
Közel fél éve volt már, de még mindig világosan emlékszem arra a pillanatra, amikor a Krétán rendezett nemzetközi bemutatón átpakoltuk a bőröndjeinket a Porsche Cayenne Turbo-ba és okulva az előző nap eseményeiből, már nem a csomagtartóba, hanem a hátsó ülésre raktuk a homikat. Aztán minden lehetséges ponton átfűzve becsatoltuk az övvel, mert nem akartuk, hogy űrbe lőtt Teslaként hánykolódjon minden a nagy térben miközben merész magabiztossággal fűzzük a Cayenne Turbo alá az utat.
Órákkal később kiderült, hogy bátor tett volt tőlünk a gép indulása előtt a hosszabbik útvonalat választani, mert a gép indulásáig ijesztően kevés idő van, az orrunk előtt pedig ijesztően sok kilométernyi út, amiben csak elvétve található egyenes szakasz. A legoptimistább becslés szerint arra sem lett volna esély, hogy integessünk a felszálló gépnek. Érthető módon, amikor mégis befutottunk, rohamtempóban búcsúztunk a Cayenne Turbo-tól. Még jó, hogy eljött Magyarországra, így volt alkalmam megköszönni.
Külső
Ferry Porsche már 1989-ben megmondta, hogy a Porsche emblémás terepjárót az emberek venni fogják. Pedig akkor még valószínűleg nem is sejtette, hogy a vállalatot épp egy aszfaltra szánt szabadidő-autó, a 2002-ben megjelent első Cayenne húzza majd ki a gödörből. Töretlen a sikere a sportautó ruhába öltöztetett közel ötméteres behemótnak, melyen három generáció alatt első pillantásra szinte semmi nem változott, pedig nem csak a részletek, hanem az alapok is megújultak. A Q7-essel és a Bentaygával is osztozik az MLB platformon.
Minden jellegzetes Porsche-elemet felvonultat az izmosan gömbölyödő formaterv. Bár többszörösen nagyítottak minden megszokott részletet, a Cayenne valahogy élőben sem tűnik olyan hatalmasnak, mint amekkora valójában. Ott vannak például az orrán teljes szélességben húzódó légbeömlők, melyek közül mindnek funkciója van, elvégre hűtőlevegőből bőven van igény a motortérben. Hogy a rengeteg nyílás ne csapja agyon az aerodinamikát, ezért aktívan nyíló és csukódó lamellák kaptak helyet a ritka osztatú rácsok mögött.
Rafinált vonalakkal azt is elérték, hogy optikailag a gépháztető síkja fölé magasodjanak a sárvédőívek és ezzel együtt a fényszórók is. A Cayenne-en minden világítótest teljes mértékben LED-es, az elsők ráadásul 84 diódából állnak és a kamera alapján osztogatják megfelelő helyre a fotonokat. Persze ebben is megvan a versenyautók X alakban leragasztott buráira emlékeztető nappali menetfény. Ennél már csak a hátsó lámpák szakadatlan vörös csíkjai menőbbek.
Amennyiben valaki a Cayenne-felismerő játékban szeretne szép eredményeket elérni, annak nagyon figyelnie kell, mert alig pár részlet különbözteti meg a Turbo-t az S-től. Mákszemnyivel nagyobbak a nyílások az orrán és a vízszintes LED-szalagból is kettő jutott a lökhárítóba. Ha nem figyel Turbo felirat a faron, akkor a szögletes kipufogóvégek és a rafinált hátsó szárny buktatja le az 550 lovas modellt.
Belső
Letisztult lett a beltér, aminek főbb elemei már ismerősek lehetnek a Panamerából, de a Cayenne-ben meghagyták a szellőzőket kézzel állíthatónak. Tengernyi kapcsoló helyett rengeteg kapacitív gomb került a váltó köré, csupán a klíma hőfokszabályzója maradt meg hagyományos formátumú. A legtöbb funkciót a 12,3 colos, HD felbontású érintőképernyőről hívhatjuk elő, aminek roppant szép a képe és a vezetőhöz közel eső, függőleges ikonsorral nem kell messzire nyújtózkodni a kormánytól.
Gyönyörű a képe, szépek rajta az animációk és valószínűleg önmagában is napokat lehetne eltölteni azzal, hogy tanulmányútra indulunk a menü és a személyre szabhatóság erdejébe. A Porsche szerencsére gondolt azokra, akiket inkább a vezetés hoz lázba, így az igazán fontos dolgok, mint a kormány fogása és szöge, az ülések tartása és a váltófülek fémes tapintása mind nagyszerűek. Szívmelengető az analóg fordulatszámmérő a két darab 7 colos kijelző között, amire a navigáció képétől a turbónyomáson és olajhőmérsékleten keresztül egészen a G erőket mérő ábráig minden lehívható. A legkedvesebb elem továbbra is a kis stopperóra a bőrbe varrt műszerfal tetején.
Még a hátsó utasok is érintőgombos panelen keresztül állíthatják maguknak a négyzónás, automata klímát és az ülések szellőztetését vagy éppen fűtését. Nagy merőkanállal mérték az utastérben a teret, ezért átlagos méretű utasokból egészen biztosan elfér négy a kabinban, méghozzá roppant kényelmesen, egymástól távol. Csak győzzenek kapaszkodni, ha a Cayenne Turbo beveti a teljes tűzerőt.
Kétlem, hogy bárki lapra szerelt svéd bútorok vagy közepesen nagyra nőtt műszaki cikkek szállítása miatt dönt majd a Cayenne mellett, de azért jó tudni, hogy lehajtott hátsó ülésekkel 1,7 köbméterig tömhető az autó. Alaphelyzetben a csomagokat 745 liternyi tér várja, de erősen ajánlott rögzíteni őket, ha nem szeretnénk a bevásárolószatyor tartalmát újra egy áruháznyi területről összekotorni.
Technika
4 literes, biturbó V8-as benzinmotor 550 lóereje repíti a Porsche Cayenne Turbo-t rettentő sebesen, ami önmagában is meggyőző. Azért van mellé hegyeket megmozgató 770 Nm nyomaték is, mely kicsivel 2000-es fordulat alatt már rendelkezésre áll és 4500-ig szüntelenül jelen van. Ha valamit nevezhetünk igazán fölényesnek, akkor az a nem csak nagy, de erős és gyors Cayenne.
Alapfelszereltségként kapja meg a Cayenne Turbo az új fejlesztésű, volfrám-karbid bevonatos fékeket. Ezek kevesebb fékport hagynak maguk után és pár használat után szép fényesre kopik a tárcsa is, de nem csupán esztétikai funkciókat tölt be, hanem brutális lassulást produkál a fehér féknyergeiről felismerhető PSCB (Porsche Surface Coated Brake). Még a 21 colos felniket is kitöltik az elöl 415 mm, hátul 365 mm-es féktárcsák, amikbe tíz- és négydugattyús nyergek harapnak.
Aktív hátsó szárny található a hátsó ablak felett, ami 160 km/órás sebességig síkban marad, felette 20 millimétert megemelkedik, hogy több leszorítóerőt termeljen, gombnyomásra további 20 mm-ert dob rá. 60 milliméterre emelt állapotban pedig a nyitott panorámatető kedvezőtlen aerodinamikáját kompenzálja. 170-es tempó felett pedig akár fékszárnyként is működhet, így a Porsche szerint 250 km/órás sebességről 2 méterrel hamarabb áll meg.
Vezetés
Hörög és röfög, igazi ordas, mennydörgős V8-as hangon szól a külvilág felé a Cayenne Turbo, amiből bent sajnos már csak pár kanálnyi marad. Dupla üvegezés és plusz zajszigetelő került bele, amivel inkább az úri vásárlók igényeinek szeretne megfelelni. Azoknak, akiknek mindenképp a legpusztítóbb erejű Cayenne kell a garázsba, de velem szemben nem akarják minden áldott nap hallgatni ahogyan literszámra ég el a táltosbenzin.
Természetesen ez is olyan szürreálisan, vérbeli sportautókra emlékeztető mozgásra képes, de 2,2 tonnájával már éppen a harmónia határán billeg. Bestiálisan kanyarodik annak ellenére, hogy két hengerrel több súlyt cipel az orrában. Persze bőven vannak technikai finomságok, amik segítenek úton tartani a légrugós Csillagrombolót, mint például a hátsókereket preferáló összkerék-hajtás, mely már Sport módban is éppen annyira engedékeny, hogy a világ királyának érezhessük magukat, amikor korai gázfröccsel megcsóválja a fenekét.
Említhetném még az aktív keresztstabilizártort, ami egy villanymotor 1200 Nm-ével feszíti a két részbe vágott rudat vagy a nyomatékvektorálást, mely az ívkülső kerekekre küldi a nagyobb nyomatékot, a belsőket pedig megfékezi. A végeredmény aszfaltba taposott rágógumi mértékű tapadás a csörtető rinocérosz alatt.
Talán már nem lep meg senkit, hogy ez a gigantikus méretű autó 4 másodperces sprintidőt hoz, de ahogyan ezt lezavarja, az dermesztő. Elég beletaposni mindkét pedálba, majd röviddel a kis kék üzenet megjelenése – akiválódott a Launch Control – után felkészülni arra, hogy az elkövetkezendő másodpercekben a Cayenne Turbo 550 lóereje mindent megtesz majd azért, hogy kipréselje az ember tüdejéből az összes levegőt és a gerincoszlopra sorakoztassa fel a belső szerveket. Erre ráadásul bármikor kapható, akár egymás után ötször, tíszszer vagy húszszor.
Villámgyors a nyolcsebességes automataváltó, főleg az elrajtolásnál dobálja hihetetlen sebességgel a fokozatokat, a fordulatszámmérő eszeveszett táncba kezd, a sebességmérő pedig több értéket átugorva villantja fel az egyre nagyobb számokat egészen a 286 km/órás végsebességig.
Költségek
25,7 millió forintért kínálják a 340 lóerős Cayenne-t, a harmonikus Cayenne S a maga mindennél többre is elég 440 lóerejével már 5,7 millióval esik távolabb a bejárattól. A V8-as biturbó motorral szerelt Porsche Cayenne Turbo 46,9 millió forintos tétel. Bár LED fényszóró, bőrülés és nagy érintőképernyő is jár alapból, de a végeláthatatlan mennyiségben sorakozó különböző opciók még sok millióval tornázhatják fel a végösszeget.
A Porsche Cayenne Turbo és vetélytársai – Listaár, forint
A Porsche Cayenne Turbo és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-AMG GLE 63 (557 LE) | 32 256 730 |
BMW X5 M (575 LE) | 36 606 000 |
Porsche Cayenne Turbo (550 LE) | 46 927 466 |
Értékelés
Vezetési élményben továbbra sincs párja a Porsche Cayenne-nek a nagy SUV-k között. Az 550 lóerős Turbo eszelős autó, amivel a hazai utakon már egy egészséges gázfröccsel is az illegalitás mocsarában találjuk magukat, derékig bírságokban úszva. Valódi luxusautókhoz mérhetően bőséges a személyre szabhatóság, a különféle asszisztensek, de egy dolog nincs fenn az opciós tételek között, ami nagyon kell a Cayenne Turbo-hoz: az önmegtartóztatás.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|