Röviden – Ford Transit Custom 2018 | |
---|---|
Mi ez? | 2012-ben mutatták be a Transit alacsonytetős, elsőkerék-hajtású változatát, melyet kifejezetten a Mercedes Vito/ VW Transporter / Opel Vivaro versenytársának szántak. A Transit Custom akár három EUR-raklapot is el tud nyelni, személyszállító változata pedig 9 személy szállítására alkalmas. |
Mit tud? | Saját kategóriájában jelenleg piacvezetőnek számít. Négyféle felszereltségi szinten, számos új vezetőtámogató rendszerrel érhető el. |
Mibe kerül? | A „legkisebb”, normál tengelytávolságú Ford Transit Custom Economy felszereltséggel nettó 5 975 000 forintért vihető. |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki szeretne egy olyan agilis, fordulékony furgont, mely a kátyús utakon sem rázza ki az ember vesekövét. |
A Ford tavaly decemberben mutatta be az új Transit Customot. Az új áru- és személyszállító furgon első magyarországi menetpróbájára a Dunakanyarban került sor. A hazai forgalmazó nemcsak a kátyús szerpentinekre, hanem még az egysávos hegyvidéki földutakra is felengedte a tesztautókat. Bár a kifutó változat tavaly 827 darabbal piacvezető lett, a Ford az iparági trendek alapján felfrissítette azt.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a dobogó harmadik fokát a személyszállító változat, a Tourneo Custom szerezte meg 697 eladott példánnyal, akkor elmondható, hogy kiváló eredményt produkált az elsőkerék-hajtású Transit 2017-ben. Az elsőséget nem a fapados változatokkal, hanem leginkább az eggyel magasabb felszereltséget képviselő Trenddel sikerült elérni.
Külső
Bátran ki lehet mondani, hogy a módosított lökhárítóval, lámpatestekkel és hűtőráccsal sokkal vagányabb lett a Ford Transit. A kifutó modell nem volt kellően sallangmentes, emellett a fizimiskája kispolgárinak hatott, ami nem illett egy ilyen vezetési élményt nyújtó furgonhoz. Most viszont a trapéz alakú, négy küllős hűtőrácsával, keskeny, magasra húzott LED-es fényszórójával, valamint fekete műanyagba ültetett ködlámpáival még a „nagy Transitnál” is sportosabb kinézettel büszkélkedhet.
A furgon továbbra is kétféle – 4,97 és 5,34 méter – hosszúságban és legfeljebb 2,36 méteres magasságban érhető el. Össztömeg tekintetében a paletta a 2,6-tól a 3,4 tonnás súlyig terjedő változatokat fedi le és akár 1450 kilogrammos teherbírásra is képes. A megrendelők dobozos, kombi és duplakabinos kivitelek közül választhatnak. A legkisebb, alacsony tetős Transit Custom hat köbméteres raktérrel, míg a legnagyobb, magas tetővel kiegészítve akár 8,3 köbméteres kapacitással is rendelkezhet. A kishaszonjármű 3 EUR-raklapot képes elnyelni, de még a duplakabinos változatba is befér legalább kettő.
A facelift után kilencféle színben választható a Transit Custom, a metálfényezés felár ellenében választható. Annak érdekében, hogy sokáig elkerülje a korrózió, a karosszéria védelméről több lépcsőben gondoskodnak. Először az acélt cinkkel, majd foszfáttal vonják be, ezt követően pedig elektrolitikus bevonatot kap a kocsitest. Felkerül az alapréteg, őt követi a fedőréteg és a végén színtelen bevonatot juttatnak a karosszériára. A Ford emellett 12 évre kiterjedő átrozsdásodás elleni garanciát ad.
Belső
Az elődhöz képest a műszerfalon minőségi előrelépést értek el azzal, hogy megszüntették a korábban látott tagolatlanságot és egy széles keretbe foglalták a légbeömlőnyílásokat, a multimédiás rendszert, valamint a kilométerórát, formai egységet alkotva. Bár ennek köszönhetően a műszerfal kicsit magasabbnak tűnik, sokkal átláthatóbb és nem utolsósorban jobban passzol a jármű karakteréhez.
Alapvetően négyféle műszerfal (illetve felszereltség) közül lehet választani: az Economynál és a Trendnél az utasoldali légzsák helyén egy mélyebb fakk van, a Limited és a Sport csomagnál pedig a középső konzolban 4 colos TFT-kijelző található, a krómhatású légbeömlőnyílások, valamint cérnavarrások dobják fel az összképet. A csúcskategóriát egyértelműen a 8 colos érintőképernyővel és SYNC 3-mal ellátott műszerfal képviseli. A Ford multimédiás rendszere nemcsak Apple, hanem az Android alapú rendszerekkel is kompatibilis.
Az elődhöz képest jóval több, összesen 25 liternyi tároló áll rendelkezésre az utastérben. Ezek között van három, a műszerfal felső részén kialakított rekesz, amelyek A4-es mappák elhelyezésére alkalmasak. A középső ülésből pedig pohártartóval ellátott kis étkezőasztalka hajtható ki. A jó dolgokat is megtartották: továbbra is mindkét oldalt 1-1 pohár, illetve 1-1 palacktartó is található. És, ha mindez nem lenne elég, akkor a váltókar alól is kihajtható egy pohártartó. Fontos a hidratálás!
A Tourneo esetében a váltókar mellé egy relés rekesz került, melyben két pohártartó, illetve egy kisebb, szemüvegtok méretű tároló kapott helyet. A kárpitok terén a Sport felszereltség képviseli a csúcsot a Salerno bőr oldalpárna borítással, mely tökéletes összhangban van a bőrborítású okos kormánykerékkel.
Technika
A Transit Customhoz 2.0 literes EcoBlue motorok állnak rendelkezésre 105, 130 és 170 lóerős teljesítménnyel. Ezek szelektív katalitikus redukcióval (SCR) teljesítik az érvényben lévő Euro 6-os emissziós normákat. A keresztben beépített, négyhengeres motorokhoz hatfokozatú manuális, illetve automata váltók csatlakoztathatók. A legerősebb, 170 lóerős változat 2500 percenkénti fordulatszámnál adja le maximális, 405 newtonméteres forgatónyomatékát, míg a 130 lóerős blokk 2000-es percenkénti fordulatszám mellett 385 Nm maximális nyomatékot nyújt.
Gyári adatok szerint a legjobb kombinált üzemanyag-fogyasztást 105 lóerős erőforrás produkálja, amely csak 6 litert iszik 100 kilométeren, de a 170 lóerős motor, manuális váltóval társítva is mindössze 6,2 litert fogyaszt 100 kilométeren. Az erőforrásokhoz elérhető az auto stop-start rendszer, mely hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez, míg a nagyobb, 60 ezer kilométeres (vagy kétéves ) szervizintervallum segít minimalizálni a szervizköltségeket.
Vezetéstámogató rendszerek terén elmondható, hogy valamennyi modell esetében az alapfelszereltség részét képezi a visszagurulás-gátló, a borulásgátló, az elektronikus menetstabilizáló és a kipörgésgátló. Felszereltségi szinteket tekintve pedig a Trendnél lép be az első és hátsó parkolóradar, míg a Limitednél a vészhelyzeti asszisztens jelenik meg. A Sportnál ugyanakkor a fedélzeti számítógép, az esőérzékelős ablaktörlők, az automata fényszóróvezérlés is az alapfelszereltség részét képezi. A Transit Customhoz opcionálisan holttérfigyelő rendszer, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, táblafelismerő asszisztens, éberségfigyelő rendszer, ütközésre figyelmeztető asszisztens is elérhető.
Vezetés
Első alanyként a 170 lóerős, rövid tengelytávolságú, Sport felszereltségű zárt áruszállító volánja mögé ültem be. A kettős csíkozású fényezéssel ellátott furgonnal Visegrádot kellett célba venni, egy körülbelül 30 kilométeres tesztútvonalon. Ez első hallásra nem sok, de mivel a Piliszentlásszlón keresztül vezető úton több kráter volt, mint a Holdon összesen, ezért rendesen fel volt adva a lecke a futóműnek. A sportos Transit ennek ellenére úgy gurult le és fel a dombokon, hogy közben egy off-road pick-up utazási élményét nyújtotta. A független MacPherson első felfüggesztés, valamint a hátsó laprugók kiváló munkát végeztek. Nem túlzás azt állítani, hogy a Transit Custom futóműve a legjobbak közé tartozik kategóriájában, nincs zörgés, kopogás, vagy rázkódás. A kanyarstabilizátornak köszönhetően pedig még az élesebb kanyarokban sem dől be a karosszéria.
Visegrádnál félórás szabadedzés következett, ami nagyjából arra volt elegendő, hogy egy 130 lóerős, hosszú tengelytávolságú (2933 mm), magas tetős (2343 mm) zárt áruszállítóval felkapaszkodjak a Fellegvárhoz. A Holló kávézótól indulva, a Visegrádi temető mögül vadregényes szerpentinek vezetnek fel a történelmi helyre. Ezen a szakaszon nyomni kell a gázt, de az éles kanyarok olykor-olykor fékezésre is késztetik a sofőrt. A hatfokozatú automata váltóval társított 2.0 literes blokk dinamikája egyetlenegyszer sem csappant meg. A 385 newtonméter maximális forgatónyomaték jól mozgatta a kocsit, ezért úgy döntöttem, a következő körre is vele maradok.
A harmadik tesztútvonal a zebegényi Natura Hill Vendégházhoz vezetett. A kompozást követően a 12-es úton kellett egy ideig haladni, melyen egyes szakaszokon még több kráter volt, mint Pilisszentlászló környékén. Bár a GPS alapján haladtunk, mégis sikerült eltévedni, ami minden bizonnyal a fenséges kilátásnak köszönhető. A 12-es útról lekanyarodva ugyanis murvás földutak következtek, melyek szépen lassan viszik fel az erre járókat egyre magasabbra és magasabbra.
Ezen a részen olyan utak is vannak, amelyek egyszer csak véget érnek. És ez nagyon rossz hír, ha az ember egy olyan úton halad, amelyet nem ismer és esetleg elront egy fordulót, majd olyan helyen találja magát ahol Y-megfordulásra halvány esély sincs. A SYNC3 navigációja viszont nem hagyott cserben és jelezte, hogy a „zsákutca” legvégén vissza tudunk fordulni. Körülbelül annyi hely volt ott, hogy az 5,34 méter hosszú Transit éppen meg tudott fordulni. A gallyak és bokrok miatt folyamatosan bejelző radarok miatt inkább a tükrökre és a szélvédőn túl látható dolgokra hagyatkoztam. A jármű szervója ebben a helyzetben is jól teljesített, a széles tükrök pedig olyan manőverezési élményt biztosítottak, mintha csak egy személyautóban ülne az ember. Ezek után a városi szűk parkolók sem jelentenek akadályt.
Mindent összevetve elmondható, hogy bár az ilyen hegyvidéki utak között jelentős szintkülönbségek vannak, sem a Transit, sem pedig a Tourneo alja nem ért le. Ami bizonyítja, hogy a jármű hasmagassága alkalmas rá, hogy ne csak közúti, hanem akár enyhe off-road terepen is használható legyen.
Költségek
A „legkisebb”, normál tengelytávolságú Ford Transit Custom Economy felszereltséggel nettó 5 975 000 forintért vásárolható meg. Egy hosszú tengelytávolságú, Limited felszereltségű változatért viszont már nettó 8 635 000 forintot is elkérhetnek. Cserébe 6,6 köbméteres rakteret és 1,3 tonnás terhelhetőséget kap a vásárló. A Transit Custom egyik nagy vetélytársa, a Volkswagen Transporter nettó 6 045 000 forintról indul. A legolcsóbb Transit Tourneo pedig nettó 7 630 000 forintért szerezhető meg Trend felszereltséggel. A csúcsot egyértelműen a rövid tengelytávolságú személyszállítós változat képviseli, melyért nettó 10 410 000 forintot kell fizetni.
Értékelés
Ha csak tükörsima aszfalton kellett volna hajtani a Ford Customot, akkor bajban lennék az értékeléssel, de a szőnyegbombázás utáni állapotokat nyújtó hazai utakon is komfortos vezetési élményt nyújtott. Kormányzása rendkívül pontos, rugózása pedig még egyes személyautókra is ráver. Az utastér és a műszerfal kialakítása igényes, a jármű formaterve pedig mostanra érett be igazán. Egyedüli negatívumként a raktérben, az oldalfalak takarását szolgáló farostlemezeket lehetne említeni, melyek sajnos alig vastagabbak egy füzetborítónál, fennáll a veszélye, hogy ezek a napi rutinban gyorsan leamortizálódnak. Egy sokmilliós haszonjárműben ennél erősebb anyagokat is alkalmazhattak volna. Az elsőkerék-hajtású Transitot jó pillanatban frissítette fel a Ford, hiszen ezzel a facelifttel tovább növelheti piaci előnyét ebben a szegmensben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|