Röviden – Toyota Land Cruiser | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota terepre szánt terepjárójának ötödik generációs modellje, ötajtós kasztnival, automatikus váltóval, három üléssorral, puccos belsővel |
Mit tud? | Az utolsó, még valóban száz százalékig terepjáróként használható típusok egyike a Land Cruiser, de emellett a luxusra is próbáltak odafigyelni |
Mibe kerül? | A háromajtós Land Cruiser 12 040 000 forinttól indul, az ötajtós 14 375 000-tól és mindenféle extrákkal nagyjából 23 millióig dagasztható az ára |
Kinek jó? | Azoknak, akiknek rendszeresen kell terepen autózniuk és ezt szeretnék kulturált körülmények között megtenni, kényelemben, biztonságban |
A Land Cruiser név évtizedek óta nagyjából egyet jelent a remek terepjáró-képességgel, a robusztus felépítéssel és a szinte örök élettel. Azért néha még egy ilyen rétegmodellnek is meg kell újulni, így a Toyota terepjáróját is utolérte a frissítés, kicsit komolyabb külsőt, több vezetőtámogató rendszert kapott, de a lényeg, az alvázas felépítés, hosszában beépített motor és az összkerékhajtás megmaradt.
Külső
Az új Land Cruiser tekintélyes méretű batár, hossza 4840 milliméter, 1885 mm széles és 1845 mm magas. Utóbbi adat határeset, ugyan a legtöbb mélygarázsba még beférünk vele, de hogy végigparázzuk majd vele a bejutást, az egész biztos. Szerencse, hogy a hátsó légrugók leengedésével valamelyest csökkenteni lehet a skalpolásveszélyt. Ennek az autónak még egy BMW X6-os is utat enged. Komoly tekintélye van!
Végre olyan külsőt kapott a világ talán legmegbízhatóbb terepjárója, amivel már egész komolyan fest. Nézzük csak meg, hogy nézett ki az előd, ugye a LED-es fénypattanások nélkül mennyivel felnőttebb a mostani? Pedig mindössze a fényszóró szögletesedett, a hűtőrács is csak annyi műanyagot kapott, amennyitől még nem kell kacagni, jól áll neki a tetőkorlát, az óriási kerekek és a mérsékelt mennyiségű csillogó króm is. Gigantikus tükreibe az egész világ belefér, csupán a bejutást megkönnyítő oldalfellépők méltatlanok az autóhoz. Tudom, időseknek, kismamáknak is be kell valahogy mászni. De akkor is.
A másik – városlakónak legalábbis – hülyeség az oldalra nyíló csomagtartóajtó. A kontinentális Európában ez extra szívás, mert még rossz oldalra is nyílik. Feltéve, hogy rendesen, az út jobb oldalához tartva áll meg vele valaki. A sivatagban ennek csekély jelentősége van, valószínűleg senki nem fog az autó mögötti arasznyi helyre beparkolni, hogy nyithatatlan legyen a csomagtérajtó. Persze erre is van megoldás, ha nem egy mosógépet kell hátra bepakolni, akkor a hátsó üveg magában is nyitható, szerencsére felfelé. Az oldalra nyíló ajtónak van még egy másik előnye is, simán lehet rá pótkereket szerelni.
Belső
A Land Cruisernél nemcsak a terepképességek fontosak a vásárlóközönség nagy részénél, hanem a kényelem, luxus is. Hiszen ahol nincs más választás, mint a Land Cruiser, ott az is ezzel jár, aki amúgy rendesen el van engedve pénzzel. Így amennyire lehet, megpróbálták telepakolni minden jóval, ami részben sikerült is. Az elektromos ablakemelő, ülésmozgatás nem annyira meglepő, de a motoros kormányállítás már érdekes, bár magában még ennek sincs sok előnye, viszont a memóriás ülésbeállítással együtt már klassz dolog. Az első ülések fűthetőek, szellőztethetőek, a hátsók csak melegíteni tudnak. A minőség, kivitelezés rendben van, csupán a dizájn érdekes itt-ott. A fabetétek nagyon látványosan műanyagok és a matt ezüst, nagy plasztik kapcsolók, gombok kinézete komolytalan.
Hely van benne gazdagon, a két első ülés közé még egy hűtődoboz is befért, a második sor szintén elég tágas, sőt, a harmadikban is meg lehet maradni, felnőtteknek is. A csomagtartó ilyenkor azonban már jelképessé válik, legfeljebb két diplomatatáska fér be hátra, és még a csomagtérrolónak sincs benne rendes hely. A középső ülések csúsztathatók, így azokat előrébb húzva a a harmadik sor is egyre vállalhatóbb.
Csomagtartója tetőig pakolva 720, lehajtott háttámlákkal 1270 literes, széles, kis híján sík padlójú, de irgalmatlan magasra kell emelni bele mindent. A világos bőrkárpit nem biztos, hogy a legpraktikusabb, de legalább még szellősebbnek érződik a belső. Vannak kapaszkodók, amik a bejutásnál, terepen zötykölődésnél egyaránt jól jöhetnek. Gyerekekkel autózva a felárért a tetőbe építhető szórakoztató rendszer ér aranyat, mert a teljes hátsó sort órákra el lehet vele némítani.
Műszerfala a klasszikus két nagy és két kicsi kerek műszerből áll, nem túl izgalmas dizájnnal, köztük színes TFT kijelző, amire mindenféle információ kitehető. Középkonzoli, csapnivaló minőségű képet mutató kijelzőjét ezernyi gomb veszi körül, van még kék fényű kvarcóra, kicsit lejjebb pedig a sikeres terepjáráshoz szükséges kapcsolók sorakoznak, amiktől teljesen hülyebiztos lesz az autó. Csupán a megfelelő útfelülethez passzoló programot kell eltalálni hozzá, de ez az ablakon kitekintve talán mindenkinek megy.
Technika
Idehaza az új Land Cruiser mindössze egyetlen motorral vásárolható meg, a 2755 köbcentis, négyhengeres dízellel. Amerikában, Afrikában és Oroszországban 2,7 literes és 4 literes benzinmotorral is kapható. A 2,8-as motor 177 lóerős és 450 Nm-es nyomaték leadására képes, ez 175 km/órás csúcssebességre és 12,7 másodperces 100-as gyorsulásra elég. Menet közben a 177 lóerő egészen addig nem tűnik kevésnek, míg valami gyors reakciót nem várunk a monstrumtól. Sport módban egész sokáig megeteti a sofőrt a rendszer, hogy ha kell, képes nagyot ugrani a járgány, de igazából erről szó sincs. Így érdemesebb inkább komótosan Eco módban közlekedni vele, tankolásnál majd meghálálja magát a türelmes autózás.
Bő 700 kilométert autóztam le vele, változatos körülmények között, amiben volt városi ingázás, autópályás és lakott területen kívüli menet egyaránt. Ami váratlan volt, hogy autópályán, 130-cal nem zabálta be azonnal a családi költségvetés jelentős részét, hanem különösebb odafigyelés nélkül is sikerült 10 liter körüli fogyasztást produkálni. Sztrádán ennél sokkal lassabban nem mernék autózni, de a vidéki utak 90-es, ahol lehet 110-es tempójával már sokkal barátságosabb, 8 liter alatti fogyasztást is össze lehet vele hozni. A legrémesebb a városi üzemeltetés – igaz, mi a fenének járna valaki nagyvárosban terepjáróval, ha nem muszáj – itt a 13 liter volt a legkevesebb, amit beszippantott a motor. Hiába, a közel 2,5 tonnás saját tömeget nem lehet mással lendületbe hozni, csak egy csomó gázolajjal.
Vezetés
Vállalom, hogy igénytelen varacskos disznó módjára remekül érzem magam a Land Cruiserhez hasonló magas építésű, lágyan futó batárokban. Simán odavetem az áldozati oltárra a feszes futóművet, a nagy kanyarsebességet azért a könnyebbségért, hogy ne kelljen úthibákat kerülgetnem, különösebben lassítani fekvőrendőrnél, vagy éppen a tanyára vezető hitvány erdészeti úton lépésben poroszkálnom, nehogy leszakadjon valami a kocsi aljáról. A vezetési élmény itt leginkább arról szól, hogy egy hatalmas motorháztetőt tolunk magunk előtt és megyünk keresztül árkon-bokron. Bár a Land Cruiser óriási dög, fordulóköre mégis teljesen vállalható, mindössze 11,8 méteres, és parkolni sem nehéz vele. Van milliónyi kamerája, ami 360 fokban megmutatja az autó körüli világot, ha a négyzetméteres tükrök kevésnek bizonyulnának. Motorhangja nincs sok és még autópályás sebességnél sem pörög a motor 2000-et hatosban. Automatikus váltója átlagos, civilizáltan működő darab, de semmi különös. Működik és kész.
Költségek
A háromajtós Land Cruiser alapára hatfokozatú manuális váltóval 12 040 000 forint. Az automatikus váltós változat már 12 720 000 forint, az ötajtós alapára pedig 14 375 000, illetve 15 055 000 Ft váltótól függően. A harmadik üléssor ára 285 000 forint, ha a vevő nem kíván kézzel vacakolni, akkor motorral mozgatható harmadik sort is rendelhet, 395 ezerért. A felárban a háromzónás klíma, illetve a harmadik sorhoz tartozó függönylégzsák is benne van. Az offroad csomag már húzósabb, ez 2 250 000 forintba kerül.
Ezért a pénzért megkapja a vevő a körkörös képet adó négykamerás rendszert, a Toyota Touch® 2 & Go navigációs berendezést, az MTS – Multi Terrain Systemet, a kúszófunkciót, bőrkárpitot, ülésfűtést, elöl szellőztetéssel. A navi magában is megvehető, ilyenkor 195 ezer forintba kerül. A billenthető, nyitható üvegtető a második sorban, a tetőbe épített szórakoztató rendszer újabb 775 ezer forint. Lehet még metál- és egyéb extra fényezést is kérni hozzá 290 és 350 ezer forintos felárért.
A márka modell és vetélytársai – Toyota Land Cruiser | |
---|---|
Land Rover Discovery 3,0 V6 (258 LE) | 19 375 000 |
Mercedes-Benz G500 (422 LE) | 36 468 000 |
Toyota Land Cruiser (177 LE) | 20 095 000 |
Értékelés
A Land Cruiser Európában, ahol már szinte fűre lépni is tilos, teljesen hasznavehetetlen jószág. Itt nem kell a príma terepjáró-képesség, ahol az aszfaltútról szinte nem is lehet büntetlenül lehajtani, a megbízhatóság sem létszükség, hiszen ha lerohad az autó, akkor nem a keselyűk jönnek, hanem az assistance. Akinek luxus kell, az talál ennél kifinomultabb belsejű autót ebben a méretben, aki vontatni akar, annak is van más választása, érezhetően olcsóbban is. De ettől függetlenül boldogan lehet vele autózni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|