Röviden – Ford Fiesta ST és Active
Mi ez? A Ford biztos, ami biztos alapon fogta a 2017-ben bemutatott hetedik generációs Fiestát és rögtön két, egy sportos és egy szabadidő-autós változatot is készített belőle
Mit tud? Az ST-t bitang jó vezetni, remek motorja, váltója, mindene van, az Active pedig a SUV-s divatnak próbál megfelelni, egyszerűen kellett ilyet csinálni
Mibe kerül? Az Active árlistája 5 395 000 forinttól kezdődik, a háromajtós ST pedig 7 155 000 forinttól kapható
Kinek jó? Aki szeret sportosan vezetni de nem akar 5-600 lóerővel hadakozni, az boldog lesz az ST-vel. Active-ot pedig az válasszon, aki a szabadidő-autós vonalért van oda

A többi autómárkához hasonlóan tavaly a Fordnak is nagyon ment a szabadidő-autó értékesítés, minden ötödik eladott autójuk ebből a kategóriából került ki. Jól ment a teljes SUV-kínálat, a kompakt EcoSporttól a Kugán át a nagyobb méretű Edge-ig, így érthető, hogy a márka úgy döntött, még egy kicsit megnyomja ezt a szegmenst a frissen érkezett, a nemrég bemutatott Fiesta alapjaira épülő picike Fiesta Active-val. Mi pedig gyorsan ki is próbáltuk.

A nemzetközi bemutatón szereplő  másik új modell, a szintén május végén, a Nizza környéki hegyekben meghajtott sportosabb kivitelű Fiesta ST kevéssé az aktuális divatnak szól, sokkal inkább a hosszú múltra visszatekintő mérges kis Fiesták legújabb darabja, néhány váratlan furcsasággal – például háromhengeres, hengerlekapcsolós motorral – megtömve.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 1

Külső

Active

A Fiesta terepes, akarom mondani divatosított, SUV-s megjelenésű változata 4068 mm hosszú, 1756 mm széles és 1495 mm magas. Tengelytávja 2493 mm és ellentétben a három- és ötajtós változatban is kapható ST-től, ez csak egyféle, ötajtós kasztnival rendelhető.

A mezei Fiestától a karosszérián körbefutó műanyag betétek, kerékjárat szélesítések, valamint az extra tetősín és a kifejezetten ehhez a modellhez tervezett hátsó lökhárító különbözteti meg. Ugyan van, ahol 18 milliméternyi plusz tényleg nagyot lendíthet a magabiztosságon, de egy autó hasmagassága nem az. Ennyivel emelték meg ugyanis a széria-Fiestához képest az Active hasmagasságát és még kerek egy centivel a nyomtávot is megtoldották. Terepjáró ugyan nem lett belőle, de mégis kényelmesebb a ki- és beszállás, valamint a forgalom is jobban szemmel tartható. Bár manapság már mindenki emelt hasmagasságú SUV-val jár, úgyhogy ez az emelés a gyakorlatban nem sokat számít.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 101

Nemcsak magasabb, szélesebb nyomtávú is az Active

ST

Az új Ford Fiesta ST más tészta, itt nincs emelés, inkább ültetés és hálós mintázatú hűtőmaszk, az akár 18 colos, de látványra még nagyobbnak tűnő kerekek, valamint az extra légterelő, diffúzor adják a sportos hangulatot, az itt-ott feltűnő ST feliratokon kívül. A sportos változat kapható háromajtós változatban is, azoknak, akiket még, vagy már nem foglalkoztat a sok gyerekülés, és ritkán ültetnek be maguk mögé felnőtteket.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 102

Három- és ötajtós változatban is kapható

Belső

Ha már a háromajtós hátuljáról volt szó, egész meglepő, hogy a látszat ellenére mégis van ott elég hely. Durván 185 centiméteres magasságig a fejtér is vállalható, én egy-kilencvennel be tudtam hátra hajtogatni magam, volt hely a lábaimnak is, csak a fejem búbja ért bele a tetőkárpitba.

A háromajtós kasztni másik baja a kilométerekre a hátunk mögött lévő biztonsági öv. Még nekem is nehéz volt elérni, pedig jól hátratolt ülésből próbáltam megragadni, gibbonkarokkal. Mindkét változat bútorozása rendezett, nekem tetszettek a megszokott, kör alakú műszerek helyett a teljesen sík felületre tapasztott mutatók a saját kis skáláikkal, köztük a kis TFT kijelzővel, illetve a középről kinövő érintőképernyő is jól használható, szép képű darab.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 103

Alul finoman lapított kormány

Pláne, hogy Android Autóval a saját telefonunk navigációs alkalmazását is futtathatjuk rajta, nem kell a gyári, kritikus pillanatokban kissé lassan reagálóval bajlódni. A berendezés jó minőségű, igényes munka, de azért jutott olcsóbb műanyag is rendesen az utastérbe. Az Active kivitelhez spéci üléshuzatot terveztek, aminek UV-állóságát is ellenőrizték, a kormány bőrbevonatánál pedig azt tesztelték, mennyire bírja a naptejet. Mármint ami a vezető kezéről esetleg rákerül.

A tesztautókban a B&O Play hangrendszer szenzációsan szólt, mintha kétarasznyi figurákból álló apró zenekar tombolt volna a csomagtartóban, pont olyan volt. Megnéztük, nem volt ott senki, csak a pótkerék helyére betömködött nagyon mélynyomónak látszó tárgy.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 104

Nincs pótkerék, helyette mélyhangok vannak

Az ST Recaro feliratú gyerekkádakat kapott ülések helyett, amik remekül tartanak, és nem is vészesen macerás beléjük ülni. A sportos hangulathoz az alul lapított kormány, a fém pedálok, és a sok kis ST embléma is hozzátesz még valamennyit. Mindkét Fiestában van extra gomb is, amivel különféle feladatokhoz lehet programozni az autót, az Active Normál, Eco és Csúszós út programmal érkezik, míg az ST-ben Normál, Sport és Versenypálya beállítások találhatók.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 105

Jó tartású Recaro ülések tartják az utast és a sofőrt. Kell is, mert kapaszkodó nem jutott a jobb egybe

Technika

Ki gondolná, hogy ha egy modellből sportosabb változatot készítenek, akkor nem a több henger, hanem a kevesebb jut eszébe valakinek? A Ford pont ezt csinálta, a korábbi négyhengeres motor helyett háromhengerest épített a Fiesta ST orrába. De nem is akármilyet, hanem olyat, ami, ha kell, akár kéthengeressé is tud válni, miután lekapcsolta az egyik hengert. Agyrém. Kéthengeres sportmodell.

A Fiesta ST-ben lévő nem mindennapos technikai megoldásokról, kezdve a háromhengeres, hengerlekapcsolós  turbómotortól a kötött beszerelésű, programozott tekercselésű csavarrugókon át a mechanikus részlegesen önzáró differenciálműig, illetve a rajtautomatikáig, itt olvashat, akit mélyebben is érdekel a téma:

Míg az ST csupán ezzel a másfél literes háromhengeressel kapható, amely 200 lóerős csúcsteljesítményre képes és 6,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót, addig az Active az egyliteres EcoBoosttal és az 1,5-ös TDCI-vel is választható. Az egyliteres benzinesből 100, 125 és 140 lóerős teljesítményű motor is létezik, a dízelből pedig 85 és 120 lóerő szerepel a listán. Ebből is látszik, hogy a szabadidő-autóval komoly tervei vannak a Fordnak.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 107

Rendezett motortér

Vezetés

Kezdjük az ST-vel, mert az az igazán érdekes, az Active szűk két centis emelése nem annyira izgalmas. Elsőre minket is az érdekelt, mennyire van szomorú Wartburg hangja egy háromhengeres sportosnak szánt motornak. Semennyire. Igaz, a tisztességes hangzásra eléggé odafigyeltek, míg normál módban hajtva csendes, addig a sport és versenypálya módban zajossá válik az autó, durrog, morog, egész hatásos a show, ami nemcsak a kipufogóból jön, hanem a hangszórókból is.

A megjátszott hangos orgazmus ellenére is szórakoztató dolog a Fiesta ST-t vezetni, a 200 lóerő bőven elég a mókás száguldáshoz, a motor nagyjából 1800-2000-es fordulattól a piros mezőig bárhol rendesen húz. Hogy mikor kapcsol le a feleslegesnek ítélt henger, az nem igazán érezhető. Igaz, nem is mentünk vele úgy, hogy a rendszer azt érezte volna, hogy a takarékosság jegyében le kell állítania az egyiket. Valószínűleg a vásárlók 99,9 százalékának sem lesz erre szüksége soha.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 108

ST felirat a hűtőmaszkon

A hatfokozatú kézi váltó nem kiemelkedően jó, de élvezhető ez is, ugyanúgy, mint a futómű, ami szintén nem a végletekig kihegyezett agyszétrázós szerkezet, hanem egy hétköznap is tökéletesen használható valami. Jó móka a közvetlen kormány tekergetése is, klasszul fordul a mérges kis Fiesta. Utastere csendes, bár a jól használhatónál érezhetően kisebb tükrök felől azért hallani némi szélzajt. Máshonnan nem.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 109

Bitang jó gumikon szalad a Fiesta ST

Költségek

A Ford Fiesta Active árlistája 1,0 literes benzinmotorral és 100 lóerővel 5 395 000 forinttól indul, az ST változaté pedig 7 155 000 forinttól háromajtósként és 7 235 000 forinttól ötajtósként. Az Active 140 lóerős csúcsbenzinese 5 795 000 forint. A belépő, 85 lóerős 1,5 literes dízelmotoros Fiesta Active 5 605 000 forint, míg az erősebb 120 lovas kivitel 6 015 000 forintért vihető el szintén 1,5-ös lökettérfogattal.

A sprinter és a terepfutó a Fordtól 110

Extra ellenálló üléshuzat

Értékelés

A Fiesta ST pont olyan, mint amilyennek egy kis, mérges sportkocsinak lennie kell. 200 lóerővel jól szalad, nagyjából mindene jól működik, a motortól a váltón át a futóműig, és még átlagos vezetési tudással is uralható. Igaz, ebben óriási szerepe van a Michelin szuperjó abroncsainak is, amik úgy tapadnak, hogy szinte a kézifékes fordulásról is le kell mondani. Az Active már nem ennyire vérpezsdítő, csupán egy hajszálnyival megemelt Fiesta, pár mókás extrával, pofásabb külsővel.

Mellette – Ellene / Ford Fiesta ST
  • Erős, jó hangú háromhengeres motor
  • Jól használható, sportos futómű
  • Jó tartású, kényelmes Recaro ülések
  • Átlagos belső
  • Lassú gyári navigáció

Szavazás

Hány pontot adnál a 200 lóerős, háromhengeres Fiesta ST-nek?
átlag
7.58
szavazat
245
Hány pontot adnál a 200 lóerős, háromhengeres Fiesta ST-nek?