Röviden – Suzuki Swift Sport | |
---|---|
Mi ez? | A Swift Sport harmadik generációja, most először turbós motorral, csak ötajtós kasztnival és hatfokozatú kézi váltóval, egy tonna alatti saját tömeggel |
Mit tud? | Fürge, élvezetesen vezethető, jóindulatú kis sportos jószág |
Mibe kerül? | 5 990 000 forintba kerül, amiből most az akció keretében félmillió gyorsan le is jön |
Kinek jó? | Akik bárki által biztonsággal kezelhető, vagány, sportos kiskocsira vágynak, nézzenek meg egy Swift Sportot is |
Turbómotorjával csak kicsit lett erősebb a harmadik generációs Swift Sport elődjénél. A sikeres fogyókúra és a pluszba kapott nyomaték mégis sokat adott hozzá a vezetési élményhez, sosem volt még ennyire fürge és vagány egy Swift, mint most. Más kérdés, hogy a kategória hasonló modelljei jellemzően 200 lóerő körüli teljesítményükkel kivétel nélkül erősebbek nála. Nézzük, mire elég a 140 lóerő és a 970 kilogramm körüli saját tömeg. Meg persze a turbómotor plusz 70 newtonmétere.
Külső
A Swift Sport megjelenésében a gyár nem vitte túlzásba a sportos elemeket, elöl mindössze a fura méhsejtmintás fekete hűtőrács felel azért, hogy a száguldás jusson az ember eszébe, ha megpillantja. Oldalról a fekete, karbonnak látszó rátétek adnak némi optikai tuningot, hátul pedig a diffúzornak látszó betétek, a tetőspoiler, valamint az autó legmenőbb része, az elődön is látványos és itt is okosan megtartott dupla, kerek kipufogó.
A Swift Sport 3890 milliméter hosszú, – ez 4 cm-rel több a mezei Swift hosszánál – 1735 mm széles és 1495 mm magas, tengelytávja 2450 mm, hasmagassága 120 mm. A Swift kurta, tömzsi ötajtós formáját a fekete oszlopok és a 17 colos felnik próbálják kicsit még izgalmasabbá tenni.
Egymás mellett a régi és az új Swift Sport. Tessék rángatni a középső vonalat:
Belső
Elődjéhez képest sokat javult a sportos Swift belseje is. A legszembetűnőbb a már legalább sportülésnek látszó, valódi oldaltartással is rendelkező ülés, ami még díszvarrást is kapott. A piros öltésekkel díszített belső is a sportos hangulatot próbálja fokozni, a lapított aljú kormánnyal és a szintén piros műszerfalbetétekkel, fémszínű pedálokkal.
Anyaghasználata nem nagyon tér el egy mezei Swiftétől, sok a kemény műanyag, de a kényesebb részeken, ahol amúgy is fogdossuk, azért jutott mutatóba egy kis lágyság, puhaság is. Helykínálata messze van a zavarba ejtően tágastól, de az autó méreteihez képest sikerült kihozni belőle a maximumot, elöl-hátul 190 centivel semmi rossz érzés nem maradt bennem, sőt. A tető például kifejezetten magasan van, a fejtérbe akár egy galériát is fel lehetne még húzni. Talán a fura üléspozíciót kell csak szokni, ami jobban hasonlít az ebédlőasztal melletti pörköltfalós pózhoz, mint autóban ülőshöz. Jó, itt azért nem kell előrehajolni, hogy a pörköltszaft ne folyjon végig köldökig.
Az ajtózsebek, kesztyűtartó és egyéb pakolóhelyek is picik, de mindennek van helye. Pohárnak, tölteni való telefonnak, üdítős palacknak. Csomagtartója sem túl nagy, 265 literes alapfelállásban, defektjavító készlettel, lehajtott háttámlájú hátsó ülésekkel pedig 579 literrel gazdálkodhat a Swift Sport gazdája.
Manapság már a klotyóra is okostelefonnal megy mindenki, így valamire való autóban is kell lennie valamiféle telefonos integrációnak. A Swift Sportban is van ilyen eszköz, amin úgy fut a valami rejtélyes okból Magyarországon még mindig nem letölthető Android Auto, mint az álom. (Itt adunk tippeket, hogyan lehet mégis letölteni a Google Play felületein hiába keresett applikációt.)
Hogy ez miért jó? Mert az autó saját képernyőjén fut a telefon navigációs programja – ami a gyárival ellentétben nem ötévente frissül valami márkakereskedő szervizében, hanem az aktuális lezárásokat, traffipaxokat, baleseteket is élőben mutatja – vezérelhetjük vele a telefont, és még zenét is hallgathatunk róla. Szóval 2018-ban kevés hasznosabb dolog van, amit autóba el lehet képzelni.
Technika
A korábbi Swift Sport szívómotorjának helyére 1,4-es turbós benzinmotort épített a Suzuki. Csak elhanyagolható mértékben lett erősebb az új, 140 lovas turbós motor, viszont a forgatónyomatéka szabad szemmel is érzékelhető mértékben nőtt az elődéhez képest, 160-ról 230-Nm-re. Erre, és a 970 kilogrammos tömegre annyira büszke a gyár, hogy nem a megszokott tömeg/teljesítmény arányt adta meg, hanem tömeg/nyomatékot. A 4,21 kg/Nm elég jól is fest, egészen addig, amíg nem kezd el valaki katalógust bújni és nem találja meg a Peugeot 208 GTI, vagy a Polo GT hasonló aránypárjait, amelyek még ennél is jobbak: 3,78 kg/Nm, illetve 3,88 kg/Nm. De tojni kell a hülye számokra és inkább a gázpedált nyomni és élvezni a vezetést.
Vezetés
Igazi jóindulatú kis méregzsák a Swift Sport. A hazai bemutatón a tököli vezetéstechnikai pályán is kipróbálhattuk az autót, szlalom- és műgyantás, csúszós pályán is, ahol tét nélkül lehetett vele ökörködni. Aztán a hétköznapokon, közúton is jó móka ez az autó, még szabályos keretek között is.
Ötvenig, hetvenig bárhol lehet vele gyorsulni, egy-egy kanyarban, körforgalomban pedig teljesen valószínűtlen tempóban lehet vele fordulni, ha épp nincs senki a környéken. Mindezt könnyedén, elegánsan, biztonságban. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futóműve ugyan a városi, hitványabb utakon eléggé kemény, de legalább stabil is. Kormányzása szolgálhatna több visszajelzéssel, a közvetlenségen is lehetne csiszolni, de a hatfokozatú kézi váltója pontos, könnyen kezelhető darab.
Motorja szépen repíti az egy tonna alatti kasztnit, miközben minden fordulatszámon van bőven elég ereje, húz rendesen, egyedül a tűzijátékos show-műsor, vagy legalább egy kis fokhagymaszagú türhőség kellene még a boldogsághoz. Valami kis durrogás, hörgés, szuszogás, akármi, de nagyon hiányzik belőle. Ez így túl civilizált, és ha már komikus 8,1 másodperces 100-ra gyorsulással kell beérni, legalább próbálná elhitetni valami, hogy mindenkinél gyorsabbak vagyunk. Persze közben nem, de legalább megpróbálhatná elhitetni.
Szóval ebben az autóban a motorhangtól nem fog senki megtébolyodni amíg Nyíregyházáig elautózik. A szélzaj viszont annál zavaróbb lesz autópályás utazásnál. A szinte függőleges szélvédő és a külső tükrök felől jön a jól hallható dübörgés.
Városban a félős ütközésre figyelmeztető rendszer borzolja a vezető idegrendszerét, ami minden forgalomban előttünk fékező autótól sokkot kap és vadul csipog. Bezzeg tolatásnál nem csipog semmi, parkoláskor csupán a tolatókamera képére kell hagyatkoznia a vezetőnek. Persze, ez is hasznos dolog, pláne, hogy remek képet mutat a kijelző, de ha csipogna is, az még jobb lenne.
Vezetőtámogató rendszerek közül az adaptív tempomat és a már említett ütközésre figyelmeztető rendszer, valamint az aktív sávtartó és a jó felbontású képet adó tolatókamera is megtalálható a sportos Swiftben.
A Swift Sporttal nagyjából 500 kilométert autóztunk, amiben 35-40 kilométer versenypályás nyüstölés is benne volt, a többi 120 km autópálya, a maradék pedig főként városi menetből állt össze. Mindez egyáltalán nem spórolós, sokkal inkább izgága, indokolatlanul gyorsulós stílusban vezetve, mert tényleg szórakoztató vele még a szabályos keretek közé szorított városi autózás is. A tankolások végén 7,6 literes átlagfogyasztás jött ki, amihez egész közelit saccolt a fedélzeti számítógép is a maga 7,7 literes adatával.
Költségek
Az új Suzuki Swift Sport listaáron 5 990 000 forintért vihető el, de jelenleg akciósan is kapható, ami a félmilliós kedvezményt levonva már csak 5 490 000 forintot jelent. És itt vége is van az árlistának, további extrát ehhez már nem lehet, de nem is érdemes hozzácsapni, hiszen minden benne van a Sportban, amit csak össze lehetne válogatni.
Konkurenseket nehéz mellé válogatni, hiszen a Ford Fiesta ST, vagy a Renault Clio RS is 200 lóerős motorokat kínál a sportosabb modelljeibe, míg a Swift Sport jóval kevesebb lóerő ad, ami alapján inkább az ST-line, OPC-line teljesítményszintjéhez áll közelebb. A Swift tengernyi lóerő helyett inkább arra feküdt rá, hogy az autó könnyű legyen, ami sikerült is a 970 kilogrammos saját tömeget elnézve.
Értékelés
Az új Suzuki Swift Sport egy fürge, roppant jóindulatú, dögös megjelenésű, hasznos extrákkal rendesen teletömött kis sportkocsi, ami a konkurensekéhez mérten látványosan gyengébb motorjával is igen élvezetes vezetési élményt kínál és még nem is eszi meg a világ összes benzinjét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|