Röviden – Kia Ceed, 2018-as modell | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kompakt modelljének harmadik generációja |
Mit tud? | Hiába koreai a márka, a Ceed teljesen átlagos európai kompakt, európai fejlesztéssel, gyártással, főként az itteni piacra |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Ceed 1,4 literes, 100 lóerős szívó benzinmotorral a forgalmazás kezdetén akciósan 4,5 millió forint – a részletes árlista később érkezik |
Kinek jó? | Különösebb hibáktól mentes autó, széles motorpalettával, hét év garanciával, a racionálisan autót választók számára. Akinek új kompakt kell és nem szerelmes már eleve valamelyik modellbe, feltétlenül nézzen el egy Kia-szalonba |
Community of Europe, with European Design: állítólag mostantól, a harmadik generációtól már ezt a rövidítést rejti a Kia alsó-középkategóriás modelljének neve, amelyet immár aposztróf nélkül kell írni, csak simán, egyszerűen Ceed-nek. A régi modellt cee’d-ként kellett volna emlegetnünk hivatalosan, de nyilván nem írta le így soha senki a nevét, a gyártó pedig bölcsen behódolt a közízlésnek.
Az új Ceedet Portugáliában mutatta be a Kia a nemzetközi szaksajtónak. Egyliteres, háromhengeres turbómotorral, kézi váltóval, 1,4 literes turbóval és hétfokozatú duplakuplungos automatával próbáltam ki az autót – a jelenleg igen népszerűtlen dízelt (1,6 literes, 136 lóerős motor) tüntetőleg kihagytam a menetpróbán, úgyse kell most ilyen senkinek.
A sajtókonferencián láttunk egy érdekes ábrát, mely szerint az új Ceed igazából nem is egy modell, hanem egy család lesz majd. Ebből az ötajtós és a kombi már elkészült, de várunk egy Shooting Brake sportkombit, illetve két rejtélyes további verziót. Alighanem egy kis SUV és egy Venga-utód épül majd a K2 nevű platformra.
Külső
Az új Ceed szép, de átlagos megjelenésű, főként oldalról-hátulról jelentéktelen összhatású autó. Olyannyira, hogy amikor a szürke tesztautóval megálltam egy alkalommal egy parkolóban, az autóhoz visszatérve a kocsisorban már meg is fogtam egy szintén szürke Corsa kilincsét, amikor ráeszméltem a tévedésre. Tipikusan az a modellváltás zajlott most le, amikor nehéz megmondani, hogy az előd és utód közül melyik melyik:
Opel Astra, Peugeot 308, Ford Focus, Hyundai i30,Citroen C4, SEAT Leon: ezek most mind nagyon ugyanolyanok, fő vonalaikban legalábbis. Apró, mondhatni nagyítóval észrevehető megkülönböztető jegyeket persze találunk minden márkánál, a Kia Ceednél is. Ott a 2×4 menetjelző LED-pont (mint a Porschéknél, mondhatnánk, de ugye a Porsche nem gyárt kompakt autót), a gyáriak által tigrisorrnak hívott, alul-felül behúzott hűtőmaszk, és személyes kedvencem, a szélvédőbe felülről középen betüremkedő tetőlemez. De a tömegtől elkülönülni igazán csak a Golf tud a maga rég berögződött stíljegyeivel, a többi modell most a meghatározó mérettartományban a jó aerodinamikára és egyszerű gyárthatóságra optimalizált vonalaival igazából többé-kevésbé egyforma.
Néhány konkrét adat az új Ceedről: a kocsi két centivel szélesebb, 23 mm-rel alacsonyabb elődjénél (ez jól érzékelhető is a fenti illusztráción, ugye?). A tengelytáv maradt 2,65 méter, de az első és hátsó túlnyúlás egyaránt 2-2 centivel csökkent. (A kombin viszont 115 mm-rel nőtt hátul a kerék mögötti rész, de ezt csak úgy, a sajtóanyag alapján említem, mert kombit sajnos még nem láttunk az új Ceedből a bemutatón.) Az autó 11-féle gyári színben rendelhető, a bemutatón a kék, a piros és a fehér nagyon tetszett, a nem-olyan-fényes és a fényes szürke viszont kiábrándítóan semmilyen a kocsin. Az alapméretű keréktárcsa 15 hüvelykes, a drágább változatokon 16-os vagy 17-es is lehet a felni.
„A Kia már három generáción keresztül képes volt megoldani azt a sok más gyártó számára lehetetlen küldetést jelentő feladatot, hogy a középkonzol ne verje véresre a vezető térdét!
Belső
A Ceed az utastérben sem nyújt semmi hűha-élményt. Átlagos térkínálat (ami manapság ebben a kategóriában 180 centi felett is kellemes négy felnőttnek), átlagos ergonómia, azonnal átlátható, de teljesen jellegtelen műszerfal, szintén egy pillanat alatt megérthető logikájú HMI. USB, 3,5 mm-es jackaljzat a váltókar előtt, kesztyűtartó, ajtózsebek rendben.
A modell hagyományos legnagyobb istenkirálysága szerencsére megmaradt: a Kia már három generáción keresztül képes volt megoldani azt a sok más gyártó számára lehetetlen küldetést jelentő feladatot, hogy a középkonzol ne verje véresre a vezető térdét hosszú távon!
A szélesre nyíló ajtón át hátra is könnyű beszállni, a hátsó ülésen még két méternél magasabb kollégám mögött is elfértem. A csomagtartó jól pakolható, tágas, jól variálható.
Technika
Az új Kia Ceed fejlesztése során általános javításra törekedtek a mérnökök: legyen kicsit nagyobb a hely, legyen akkora érintőképernyő a kabinban, mint a többieknél, legyen annyi hasznos vagy felesleges cucc az extralistán, amennyi a kategóriában elvárható, és így tovább. Amiben viszont igyekeztek kiemelten jól teljesíteni, az – állítólag pont újságírói visszajelzések miatt – a vezethetőség, a futómű és a kormányzás volt. Feszesebb felfüggesztéssel, hátul már alapáron járó segédkeretes multilink futóművel vették sportosabbra a kocsi jellegét.
A Ceed induló motorja az 1,4 literes, 100 lóerős szívó benzines, ezt követi a már ismert egyliteres turbó, három hengerrel, 120 lóerővel. Az 1,4 literes négyhengeres benzines turbó (amit a testvérmodell i30-ból már ismerünk) 140 lóerős, az 1,6 literes dízel pedig 115 vagy 136 lóerős változatban rendelhető a Ceedhez. A kocsi kellően könnyű ahhoz, hogy a kicsi, de erős motorok és az agilis futómű szépen teljesíthessen: a leggyengébb Ceed 1200 kg alatti nettó tömeggel indul, de a 120 lovas kis turbós is megáll kézi váltóval 1222 kg-ban.
Ahogy manapság szokás, alaposan kibővült a menetbiztonsági és szórakoztató elektronikai felszereltségek listája. A legnagyobb elérhető érintőképernyő nyolc col átmérőjű, az igényes hangzású hifire vágyók (szerintem csak közepesen jól szóló) JBL-audiorendszert kérhetnek autójukba. Télen jól jöhet az immár rendelhető fűthető szélvédő, sötétben pedig a feláras, teljesen LED-es fényszórórendszer.
Az új Kia Ceed már képes az önálló sávtartásra is, jó fej módon akkor sem állítja le a vonalak követését, ha a vezető a műszerfali figyelmeztetés ellenére percekig nem nyúl a kormányhoz. Ez a szolgáltatás alapáras tétel a kocsihoz, a követőradaros, önálló megállásra-elindulásra is képes tempomat viszont fizetős extra. Szintén alapáras az előre figyelő ütközésveszély-jelző és automatikusan vészfékező rendszer, de a hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő és a holtteret is szemmel tartó rendszer valamint az automatikus parkolás képessége megint csak pénzes cucc.
Vezetés
A gyártó által kiemelt lényegi újdonság, a közvetlenebb, élénkebb irányíthatóság tényleg átjött a menetpróbán. A Ceed nem egy GTI-jellegű autó, de valóban gyorsan reagál a kormány mozdítására és sokkal kevésbé hajlamos bólogatásra, imbolygásra hirtelen irányváltozások során, mint elődje.
Két motort, az ezres és az egy-négyes turbós benzinest próbáltam ki, mindkettő jól teljesített. A nagyobbik motor 140 lóerejével alul kellően nyomatékos, felül pedig kellemesen erős. A nagyobb motorhoz (és csak ahhoz vagy a dízelhez) felárért kapható hétfokozatú duplakuplungos váltó nem az iparág legsportosabbika, de kellően okosan, ügyesen dolgozik együtt a motorral ahhoz, hogy szerethető legyen. A kapcsolások gyorsak, a vezető szándékától (a gázpedál lenyomásának gyorsaságától, mértékétől) függően tud finomabban és agresszívebben is dolgozni a szerkezet. A háromhengeres kis csoda pedig nagyjából pont ugyanolyan kellemes meglepetést szerzett az alig több mint 1,2 tonnás autóban, mint nemrég a VW-csoport egyliterese a Škoda Octaviában: tök jó! Egyáltalán nem akar lefulladni soha, 130-ig határozottan, dinamikusan húz, akár nyomatékból, akár fordulatból erőltetjük. A kisebb motort hatfokozatú kézi váltóval kaptam: átlagos kapcsolási érzet, átlagos könnyedség jellemezte a kar mozgását, a fokozatok kiosztása illeszkedik a motor karakterisztikájához. 130-nál hatodikban ennyit fordul a kis háromhengeres motor főtengelye percenként:
130 felett persze nagyon elfogy az ereje, de némi türelemmel a német Autobahnon még ezt is összehozza előbb-utóbb hatodikban:
A fogyasztásról nem merek előzetesen nyilatkozni, a kijelzőn valahol 8,5 liter körül mutatott az 1,4-es, 7,8 körül az egyliteres számítógépe a menetpróba végén, de az ilyenkor szokásos hajtós-próbálgató üzem nyilván köszönő viszonyban sincs a valósággal. Majd ha megjönnek a magyar rendszámos tesztautók, megmérjük, mi az igazság!
A futómű, a kormányzás és a fék, minő meglepetés, átlagosnak bizonyult, ami megint csak azt jelenti a 2018-as Golf-kategóriában, hogy a Ceed egy élvezetesen vezethető, alkalmankénti örömautózásra is alkalmas hétköznapi családi autó.
A tesztvezetés során két negatívumot tudtam feljegyezni a sok átlagosan jó jellemző mellé. Az egyik a viszonylag erős gördülési zaj. A reptértől a kifutó Ceeddel, pardon, Cee’ddel mentünk át a szállodáig, ahol a tesztautók vártak ránk. Odaútón annyira dübörgött a kerék az amúgy kényelmes kocsiban, hogy egyik rosszmájú kollégám hangot adott gyanújának, miszerint „direkt kiszedték a zajcsillapítást a kerékjáratokból”, hogy majd az új Ceed csendesebbnek tűnjön. Nos, az új Ceed csendesebbnek is tűnt, de csak egy kicsit. A zajkomfort enyhe javulása nyilván az általános fejlesztés eredménye, de a kompakt Kia kabinjában még így is túl hangos maradt a gumi súrlódása.
A másik, ami nem tetszett, a TomTom navigáció felkészületlensége volt. Az még hagyján, hogy egy láthatóan nem túl rég áttervezett közlekedési rendű kisvárosban folyamatosan próbált beküldeni a szembeforgalomba, de amikor egy nem is földútnak jelzett földúton eljutottam az alább látható pontra, akkor már nem bírtam ki röhögés nélkül:
Költségek
Az új Ceed induló ára 100 lóerős, 1,4 literes szívómotorral 4,8 millió forint, az értékesítés kezdeti időszakában ebből lejön egy 300 ezer forintos automatikus kedvezmény. Az első eladott ötajtós autók augusztusban, az első eladott kombik szeptemberben érkeznek majd magyar tulajdonosaikhoz. A Shooting Brake valamikor a jövő évre várható.
Értékelés
Rendesen megcsinált, jó technikai minőségérzetet nyújtó, kellően komfortos hétköznapi autó az új Ceed – pont, mint amilyen elődje és elődje elődje is volt. Erre a kocsira is igaz, hogy japánabbnak tűnik a japánoknál, de igyekszik annyira európai megjelenést adni a megbízhatóság és a precizitás mellé, amennyire csak lehet. Míg vannak távol-keleti gyártók, akik kulturálisan láthatóan-érezhetően tudatosan a saját honi ízlésükhöz nyúlnak vissza (Honda Civic, Toyota Auris), a Kia Focusabbat akar csinálni a Focusnál, Astrábbat az Astránál.
Meg kell mondjam, egész jól sikerült is nekik. Már a kifutó Ceedet is lelkesen ajánlgattam mindenkinek, aki kompaktautó-vásárlás ügyében kért tőlem tanácsot, tapasztalatot, és ez az új modell még inkább az, aminek a Kia szánta: egy igazán jó, okos vétel annak, aki nincs eleve beleszerelmesedve valami másba már a vásárlási döntési folyamat elején. Prekoncepciók nélküli vásárlók számára továbbra is kötelező feladat a Kia-szalonlátogatás kompakt autó vásárlása előtt!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|