Röviden – Dacia Duster 1,6 | |
---|---|
Mi ez? | A Dacia szabadidő-autójának 2017-ben bemutatott, második generációs modelljének szívó benzines változata |
Mit tud? | Nagyon olcsón megadja az SUV-érzést |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Dacia Duster 2,999,000 forintba kerül, a tesztautó 3,793,000 forint |
Kinek jó? | Aki kevés pénzből kíván jól használható, olcsón üzemben tartható, szerény presztízsű szabadidő-autót, az bátran vegyen Dustert |
Bár a Dacia forgalmának döntő többségét nem a belépőszintű, fapados modellek adják, mégis izgalmas beülni egy alapmotoros, aránylag kevés extrával kitömött modellbe. Ha pedig van mellette egy nagyon hasonló kivitel a korábbi változatból, akkor még össze is lehet őket hasonlítani, mire volt elég a generációváltás.
Külső
A tavaly év végi modellváltáskor a külsőn egyáltalán nem történt drasztikus változás, az új Duster szinte pont úgy néz ki, mint elődje. Pedig ha közelebb megyünk, akkor kiderül, hogy szinte minden megváltozott. Mondjuk a karosszéria külső méretei pont nem változtak, a Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, ami attól függ, hogy 4×2-es vagy 4×4-es hajtás van-e alatta. Eleje, hátulja új dizájnt kapott, valamivel szélesebb lett a hűtőmaszk és a korábbi izzós helyére LED-es nappalifény került és magasabban vannak a fényszórók is. Változott a motorháztető formája és a hátsó lámpák is sokkal karakteresebb formát kaptak, amikről a Jeep Renegade lámpáit is eszünkbe juthatnak. Profilból a nagyobb visszapillantók, az átdolgozott tetőkorlát, az ajtókba nyomott domborítás új, illetve az első kerék mögötti műanyag rátét sem volt eddig a Dusteren. Oldalról így látszik a legjobban a különbség:
A LED-es nappalifénytől és a szélesebb hűtőmaszktól valamivel komolyabbnak tűnik az új, a nagyobb tükrök pedig biztonságosabbá teszik a vezetést. Furcsa, hogy a laposabb szélvédő mellett is sikerült egy századnyit rontani az autó amúgy is rémes 0,41-es alaktényezőjén. A sok műanyaggal, tetőkorláttal, fénydiódás lámpával a Duster modern, vállalható külsejű járgány.
Ez pedig szemből, egyik az új, másik a régi:
Belső
Utasterében igyekeztek kijavítani az előző Duster leginkább zavaró hibáit, egész sikeresen, mert nemcsak sokkal csinosabb, de komfortosabb, szerethetőbb is lett a modell belseje. A legtöbb kritikát az előd ülése kapta, hosszú távon egyáltalán nem volt jó benne ülni. Az újak érezhetően jobbak lettek, és mintha az üléspozíció is változott volna. Kezelőszervei átgondoltabbak és könnyebben elérhetők, kényelemsebben használhatók lettek. A négyküllős kormány formája nagyjából változatlan maradt, de a műszerfal és a klímakonzol is teljesen átalakult, valamint az ablakemelőknek is találtak jobb helyet.
Kifejezetten klassz lett a klímavezérlő felett futó gombsor is. Azért a spórolás is tetten érhető a belsőben, a sok kemény műanyag, és a hátsó ülésekből hiányzó lehajtható könyöklő is ilyen. Ajtajai nagyra nyithatók, csomagtere pedig szép nagy, a VDA szabvány szerint mérve 445 literes, amit akár 1478 literesre is lehet bővíteni, motorháztetejét pedig teleszkópok emelik, illetve tartják a magasban.
A szélesre nyíló ajtókon át könnyű a beszállás, a csomagtér eleve nem kicsi (445 liter a feláras, 25 ezer forintos pótkerék nélkül), az osztva dönthető, ha nem is síkba, de mélyre bukó hátsó támlákkal majd’ másfél köbméteresre bővíthető. Van viszont pár pont, ahol tetten érhető a spórolás. Műszerfalának legmókásabb része a rádió közepén trónoló furcsa tekerőgomb, amibe gyári telefontartót lehet rögzíteni. Ha ez megvan, akkor egy telefonra tölthető alkalmazással és összedrótozással további lehetőségek nyílnak meg a vezető előtt, a kihangosítótól a navigáción át a vezetési tippekig sok mindenre jó az R&Go applikáció.
Egymás mellett a régi és az új műszerfal:
Technika
A Duster kétféle benzinmotorral készült, az 1,6-os benzines egyszerű, boszorkányság nélküli, őszinte verzió 114 lóerős teljesítménnyel. Emellett 1,2-es turbós is kerülhetett bele, ez 125 lóerős volt. Sajnos ez már csak múlt idő, mert ez a motor már kifutott, utódja jövő januárra várható, és kicsit nagyobb, 1,3-as lesz, addig az 1,6-ossal kell beérnie, aki benzines Dustert kívánt meg. A dízel kínálat az 1,5-ös DCI kétféle teljesítményű, 90 és 109 lóerős változatából áll. A hajtáslánc lehet sima elsőkerék-hajtású és összkerekes is, de a 4×4-es kivitel csak az erősebb dízelmotor mellé párosítható, míg a 4×2-es hajtásképlet mindegyik motorhoz választható.
Problémamentes első év
A tesztben szereplő előző generációs Duster 2017 áprilisi, szintén 1,6-os benzinmotorral, valamivel szerényebb felszereltséggel került ki a kereskedésből, de klíma már van benne. Gazdája főleg a sok földutas használat miatt döntött mellette, de a mivel komolyabb terepre nem megy vele, a 21 centiméteres szabad hasmagasság elég is volt, a 4×4-es hajtásra nem volt szüksége. Télen sem. Az elmúlt bő egy évben 24 ezer kilométer került bele, 7,2 literes átlagfogyasztással, vegyes használat mellett. Műszaki probléma nem volt vele semmi, a gazdáját csak a nagy szélben dülöngélős karosszéria, illetve a fék csikorgása zavarja. Utóbbi valószínű a homokos környezet számlájára írható. Az autó gyárilag négy évszakos Continental abroncsokkal érkezett, amik a téli, latyakos, havas, sáros terepen is egész jól használhatók.
Vezetés
A nyomatékos dízel és turbós benzines autók után eltartott egy ideig, míg sikerült kitaposni mind a 114 lóerőt a szívó 1,6-osból. Ha már nem fáj a motorpörgetés, akkor kisebb kompromisszumokkal teljesen vállalható ez a motor is. Papíron 11,9 másodperc alatt éri el ezzel a motorral az 1,2 tonnás autó a 100 km/órás sebességet, a száguldáshoz a szusz pedig valahol 70 km/óra körül fogy el. Kötve hiszem, hogy ezzel a homlokfelülettel megy annyit, de a katalógus ezt állítja. Mondjuk 6,5 literes átlagfogyasztást is írnak ugyanott…
Váltója, kormányzása is érezhetően jobb lett, míg az előző generációs Dusterben rendesen neki kellett feszülni a kormánynak, ahhoz képest az újban már szinte túl könnyű is a kormányzás. Persze nem, csak a kontraszt nagy. Valamivel pontosabb lett a váltó is. Futóműve hibátlan a gondtalan városi autózáshoz, a kisebb-nagyobb úthibákon, de még a fekvőrendőrökön is különösebb gondolkodás nélkül lehet vele áthajtani. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű nem esik ki alóla, és az utasok belső szervei sem szakadnak le ilyenkor. Nyilván a sebesebben vett kanyarokban már nem lesz vele ennyire élvezetes az autózás, de normális tempóban nem okoz kellemetlen meglepetést az autó. Fogyasztása városban, autópályán vegyesen használva 8,7 liter, ami érezhetően több a gyári adatnál.
Költségek
A Dacia Dusternél nehéz olcsóbb szabadidő-autós modellt találni a piacon. A belépő Duster klíma és minden extra nélkül hárommillió forint alatti összegért is megkaparintható, és a fullos, dízelmotoros változat 4×4-es hajtással sem kerül többe 5 349 000 forintnál. A legolcsóbb 4×4-es Duster 4 699 000 forint. Lehet még extrákkal növelni az árat, a metálfény felára 125 ezer forint, az automatikus klíma 50 ezer, a pótkerék 25 ezer, a bőrkárpit 150, az ülésfűtés 50 ezer forintba kerül.
Értékelés
A Duster a régies, mezei szívó benzinmotorral nem a legmodernebb jószág, de a sima, turbó nélküli motor a legtöbb emberben még mindig a megbízhatóság és az olcsón fenntarthatóság ígéretét hordozza. Aki nem ijed meg a fordulatszámmérő 4000-en túli sávjától, az kiautózhat a világból ezzel a motorral. A külsőre vállalható és élhető, praktikus belsejű autónál jobb ár-érték arányút még nem láttunk. Valószínűleg egy darabig nem is fogunk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|