Röviden – Mercedes-Benz CLS 400d, 2018-as modell | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz E-osztályra épülő kupé-limuzin harmadik generációja 2018-ból, a 400d jelzés hathengeres, soros motort takar |
Mit tud? | Nagyon látványos kívül-belül, a 400d motorral pedig erős és gyors is, miközben 7-8 litert eszik. Van pár zavaró kis hibája, de összességében egy csodálatos műtárgy. |
Mibe kerül? | 19 millió a CLS alapmodell (300d, 245 LE) ára, a 400d 4Matic 22,6 millióról indul, 340 LE-vel. A tesztautó az összes extrával 33,5 millió |
Kinek jó? | A CLS azok nagy és drága Mercedese, akik némi kényelmetlenség árán hajlandók szembeevezni az idióta szabadidő-autós divathullámmal – jutalmuk egy GLE Coupéénál szűkebb, de sokkal elegánsabb és harmonikusabb látvány minden nap a felhajtón vagy a garázsban |
Emlékszem, amikor életemben először láttam Mercedes-Benz CLS-t. Valahogy kimaradtak az előzetes hírek, mármint hogy a Mercedes valami ilyen fura négyajtós kupé-izét akar faragni az akkori E-osztályból, így teljesen letaglózott a látvány. Szó se róla, a 2004-es első generáció egy pillanatig sem volt szép autó, de annyira érdekes, annyira különleges és annyira Mercedes volt, hogy teljesen odáig voltam érte. No meg drága is volt; a W211-es E-osztálynál szűkebb de lényegesen többért kínált modellből gyártásának szűk hat éve alatt összesen kb. 130 ezer példányt adtak el, míg az E-osztály limuzin- és kombiverziójából hét év alatt elment másfélmillió!
Aztán jött a második generáció, 2010-ben. Az se volt szép, viszont már annyira különleges sem, mint az első (igazából a Shooting Brake volt abból a menő, bár az se volt szép). Bármennyire is drága és igényes autók voltak, ez a széria eléggé feledhetőre sikerült. És most itt az új, harmadik CLS. Ami szép is, különleges is, és jelenleg a márka klasszikus értékeit talán leginkább kifejező Mercedes a palettán.
Külső
Igazi felső-középosztályos modell. Illemtudóan öt méter alatt marad hosszban, nehogy behatoljon az S-osztály vadászterületére, de így is hat centivel hosszabb a sima E-osztálynál. Elődjénél valamelyest szélesebb és laposabb, ez eleve megadja azokat a sportos-elegáns alapokat, amelyeket aztán kiteljesít a végtelenül kifinomult, márványszobor simaságú forma.
Szubjektív vallomás következik: szerintem ez a kocsi többé-kevésbé a valaha volt legszebb Mercedes-Benz. És vajon hol kell megfizetni a dizájn árát? Hát persze, hogy az utastérben.
Belső
Ez egy szűkített E-osztály, a fejtér elöl-hátul lényegesen szűkebb, a csomagtér nehezebben pakolható, kényelmetlenebbül, ruhakoszolósan hozzáférhető. Pedig csaknem három méter tengelytávon nagyobb teret várna az ember. Na jó, a lábtérrel nincs gond, de az elöl-hátul nagyon lapos szélvédő miatt a fejtér a komfortosság határán billegően szűk. 181 centimmel folyton hozzáért a fejem a vezetőülésben előrehajolva a tetőkárpithoz – persze ebben benne van a nyitható tetőablak tokozásának helyigénye is a kárpitban. Hátul pedig hátradőlve éreztem, hogy a rakoncátlanabb hajszálaim bizony súrolják a plafont.
Bár széles a kabin, a vezetőülésben mégis szorosan öleli körül az embert a Mercedes CLS. Ezzel nincs is baj, a sportos megjelenés után szinte el is vártam a feszes sport-luxus multikontúr fotelt (feláras extra, persze), a vaskos, jó fogású, kellően leengedhető és kihúzható kormányt, a markáns, magas váltó-alagutat.
Az anyagminőség kifogástalan, az illat, a tapintás abszolút luxusautós, a CLS e tekintetben is ízig-vérig Mercedes.
Technika
Az új hathengeres, soros motor igazán méltó a Mercedeshez, a hosszított S-osztályban sem volt semmi kifogásom ellene. 700 Nm és 340 lóerő mindenre elég AMG-n innen, pláne, hogy kötelezően összkerékhajtás is jár ehhez a motorhoz, vagyis gyorsításkor kellő tapadás is jár a nagy erő mellé. A katalógus szerint 1835 kilós CLS 400d öt másodperc alatt van százon.
A váltó kilencfokozatú hagyományos automata, az összkerékhajtás teljesen automatikus vezérlésű, kifinomult rendszer. A felfüggesztés a tesztautóban acélrugós volt, de felárért rendelhető légrugóval is a CLS. A lengéscsillapítás a mi kocsinkban is változó karakterisztikájú volt (naná, hogy ez is feláras tétel, persze), a kormányzás és a gázreakció szintén változtatható a COMAND-vezérlő melletti üzemmódválasztóval.
A CLS-ben alkalmazott fedélzeti elektronika nem a Mercedes legfrissebb rendszere. Vicces, de pillanatnyilag a cég legkisebb autója, az A-osztály rendelkezik a legfejlettebb HMI-vel. A CLS-ben még mindig az S-osztályból és persze az E-ből ismert érintőképernyő nélküli, korlátozott képességű hangvezérléssel támogatott infotainment cucc van, ami nehézkesebb, mint a hasonló méretű és árú BMW-k vagy Audik rendszere. Meg lehet tanulni, el lehet vele boldogulni és álomszép a nagy kijelzők képe, de a tökéletestől ez a rendszer van a legmesszebb a CLS-Mercedesben a sok high-tech elektronikai cucc közül.
Tökéletesnek ott van például a fényszóró. A tesztautóban nem az alapáras LED-es fényszóró, hanem az 550 ezer forintos felárért kérhető MultiBeam mátrix-LED-rendszer szórta a fotonokat a kocsi elé. Elképesztően jó ez a cucc, életemben először írom le pironkodás nélkül, hogy a reflektort felkapcsolva nappali világosság támadt a kocsi előtt, mert ez nem túlzás. Ha pedig utolértem valakit vagy jött valaki szembe, villámgyorsan változott a vetítéskép – mindig láttam mindent, és sosem zavartam senkit.
A vezetéstámogató rendszerek is a legjobbak közül valók. Akárcsak az E-osztály, a CLS is képes önállóan sávot váltani az autópályán pusztán az indexkar meglökésére. A sávtartó és a követőradar is nagyon megbízható, de persze ez az autó sem tűri az elengedett kormányt. Ha nem reagálunk a figyelmeztető jelzésekre, és nem fogjuk meg újra a kormánykereket (mert például szívrohamunk van vagy elaludtunk), a kocsi szép finoman megáll, nem száguld bele a beállított sebességgel a szalagkorlátba.
Ahogy az S-osztályban, a CLS-ben is jókat szórakoztam azon, mennyire nem tűri a kocsi félautomata üzemmódban a záróvonal megközelítését. Ha nagyon ráengednénk a kocsit a fehér csíkra, határozott lassítással és visszakormányzással korrigál az elektronika, ilyen látványos vészjelzés mellett:
Vezetés
Iszonyú erős, gyors, csendes és biztonságos autó a Mercedes-Benz CLS 400d. Kényelme viszont a nem-légrugóval a szörnyű hazai utakon nem tökéletes: a nagyobb úthibákat bizony a gerincükben is érzik az utasok. (Ezen talán segíthet, ha nem /30-as abroncsokkal rendeli a vevő a kocsit – a tesztautón ilyenek voltak.)
A soros hathengeres motor végtelenül finoman jár, és ugyan nincs meg az a nagyon kellemes V6-os, morgós, erőt sugallós karaktere, mint korábban a 320 CDI-nek, ám van helyette másféle, szintén bizsergető hangja. Az irdatlan erő és a szép hang mellé átlagban alig 7,5 literes fogyasztás társult, amit különösebb aszketizmus nélkül le bírtam volna nyomni hét literre, ha nagyon akarom.
A váltóval alapvetően nincs gond, a padlógáz utáni felkészülés, kivárás, amit hallottam már kritizálni, szerintem nem is a váltó, hanem az Euro-6 miatt van. A motornak kell felkészülnie arra, hogy a 700 Nm-t a lehető legkisebb emisszió mellett tudja produkálni. Amivel viszont baj van, hogy a 9G-Tronic iszonyú lassan kapcsol át D-ből R-be, lassabban, mint sok DSG. Komplikáltabb parkolásoknál (és ilyenből azért sok van, ha az ember egy ötméteres autóval közlekedik) szoktam volt vele hangosan káromkodva veszekedni. Minden irányváltásnál teljesen meg kell állni, komótosan kell kapcsolni, különben csak N-ig jut és gázadásra fel-felüvölt üresben a motor.
A hifi csodás, a klíma csendesen és hatékonyan teszi a dolgát, a Mercedes CLS-ben sosem volt huzat, mégis kellemes volt a hőmérséklet, ha sütött kinn a nap, ha tombolt a vihar.
Költségek
Hát persze, hogy ez egy drága autó, de ahhoz képest, hogy pillanatnyilag mennyire nincs teljesítményben és látványban versenyképes alternatívája, a magas ár nem is olyan durva:
A Mercedes CLS 400d 9GTronic 4Matic és hasonló jellegű vetélytársai – listaárak, forintban
A Mercedes CLS 400d 9GTronic 4Matic és hasonló jellegű vetélytársai – listaárak, forintban | |
---|---|
Audi A7 Sportback 50TDI quattro TipTronic (286 LE) | 20 899 960 |
BMW 640d xDrive GranTurismo (320 LE) | 22 650 000 |
Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic (340 LE) | 22 616 160 |
(az Audiból most csak ez a motor van, BMW 6 GranCoupé már nem rendelhető)
Ami kicsit talán mégis durva, hogy E-osztályként ugyanezt a technikát jóval több hellyel mennyivel olcsóbban meg lehet kapni. 19,58 millió forintba kerül a sima E400CDI 4Matic, ami gyakorlatilag pont azt tudja, mint a CLS, csak sokkal-sokkal több fejtérrel és jobb aerodinamikával, ennek megfelelően valamivel jobb műszaki paraméterekkel és alacsonyabb fogyasztással. Hárommillió forint, kb. 15% felárat jelent a menőbb, de sokkal kevésbé praktikus dizájn. Megéri? A fenébe is, hát persze, hogy megéri egy ilyen gyönyörűség:
Még egy kis hangulatkeltés a burzsoázia ellen: az extrákért a szokásosan durva árakat számítja fel a Mercedes. Így alakult ki a végén a 22,6 milliós induló árból a 153 ezer forintos hátsó motoros napvédő árnyékolóval, a 440 ezres ülésfűtés-szellőztetéssel (csak az első ülések!), a 80 ezres induktív telefontöltéssel, a kétmilliós (!!!) Burmester hifivel. a 400 ezres HUD-dal és pár miegymással 33,5 millió forintos árcédula a PSR-352-n. Basszus, 760 ezerért a légrugózás már igazán bele kellett volna, hogy férjen a tesztautó konfigurációjába!
Értékelés
Szép, látványos autó a Mercedes-Benz CLS, amíg nem lesz túl sok belőle az utakon, tuti siker ezzel a kocsival bárhol megjelenni. A teszt tapasztalata, hogy a kisebb-nagyobb kényelmetlenséget férfiak, nők és gyerekek egyaránt simán megbocsátják ennek a gyönyörű Mercedesnek. Az én családom már látott egyet’s mást négy keréken, de ezt a CLS-t feleség, gyerek, mindenki megtartotta volna örökre. Igen, mondták, tényleg kényelmetlen beszállni hátra, valóban jobb a kilátás egy SUV-ból és a csomagtartó is jobban pakolható egy nagy kombiban, de akkor is, ez így, ahogy van, kéne!
Szóval aki E-osztály helyett venné, annak csak a masszív árkülönbségen kell túltennie magát megrendeléskor, minden más megoldódik magától!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|