Röviden – Jeep Renegade, 2018-as modell | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt SUV, az első Jeep, amely Olaszországban készül, főleg az európai vevőknek |
Mit tud? | Kategóriája talán legnagyobbja, egyben rendkívül stílusos, szerethető szabadidő-autó |
Mibe kerül? | Még nincs ára a frissített modellnek, a kifutó 5,5 milliós alapárról indult |
Kinek jó? | A SUV-k, ilyen-olyan szabadidő-autók vásárlói – mint az köztudott – rendkívül széles körből érkeznek, mérete és játékossága a Renegade-et sokak számára vonzóvá teheti |
Tudja valaki, hol tart éppen a Fiat-konszern szomorú szenvedéstörténete? A névadó márka eltűnt a piacról, az Alfa hosszú szünet után kiadott két új modellel próbálkozik, a Lancia kimúlt. Talán nem is annyira meglepő a hír, a hivatalos közlés szerint egészségügyi problémák miatt lecserélik Marchionnét. Később elterjedt, kómában fekszik. A pulcsis manus akkor sem öntötte tele olasz újdonságokkal a kontinenst az elmúlt években, amikor egészséges volt, de pár héttel egy műtét után leváltani őt nem túl elegáns.
Tolta viszont a Jeepet, a nagy semmiből indulva ugyan, de egyre kerekebb számokat vetítenek a falra az értékesítőik. Igen, az első ránézésre strange Renegade hasít! Egy Olaszországban gyártott amerikai Európának, természetesen gyanakodva néztem minden mozdulatát – eddig.
Külső
Első blikkre leginkább felfújt kei carra hasonlít. Vagány húzással nem a divatos (úgymond sportos, lásd még: kupés) szabadidő-autó-formát majmolták a dizájnerei, hanem a háborús Willys, és a békeidős Wrangler stílusjegyeit használva faragtak szögletes SUV-t. A crossoverség lényege a kivagyiság, a Renegade stílusa pedig rendben van.
Nyilván az év második karácsonyát ünnepelték az olasz formatervezők, akik megkapták a feladatot: játsszatok bátran a stilizált Jeep-ikonokkal. A hátsó lámpaburától az ajtókba szerelt hangszórókig számos helyre felrajzolták a két kör között álló hét függőleges vonalat, a 4,255×1,697×1,805 méteres guruló kocka tele van felfedezésre váró meglepetéssel. Mégsem a gegektől áll össze harmonikus egésszé a Renegade kasztnija, azt sem mondanám, hogy kikezdhetetlenül tökéletesek az arányai, mégis működik. Tekintetet vonzó tárgy, punk a könyvtárban.
Belső
Magam is hajlamos voltam rajongani a CX-3 formájáért amíg bele nem ültem, nyilván kitalálja a kedves olvasó, hogy most mi jön. Igen, a Renegade a kategória bálnája. Akkora bendője van, hogy pl. a Mazdát simán elnyelné, ha nem ismerném a számokat, azt mondanám, nem is egy kategória azzal. Pedig a Jeep még rövidebb is másfél centivel, csak ennek táncolni lehet a belsejében. Elöl is, hátul is. A csomagtartó? 351 literes úgy, hogy valódi alufelni pihen alatta.
Én kérek elnézést az úgynevezett riválisoktól, de a műszerfalon és az ajtókon most már ócska plasztikok sincsenek, legalábbis abban, amibe minket ültettek a prömieren. Barátságos, masszív anyagok mindenütt. Középen 5 vagy 6,5 colos érintőképernyő mutatja a TomTom navi utasításait, az audió beszállítója a Beats a drágább változatokban. A UConnect Live nevű app letöltése után elérhető a Deezer zenéitől és a Reuters híreitől a FB/Twitter párosig néhány hasznos, és számos időt rabló haszontalanság is.
Technika
Dicsértem, ahol tudtam eddig a Renegade-et, de tulajdonképpen mindez a jóság 3,5 éve elérhető. A modellfrissítés igazából két érdemi változást hoz, két új benzinmotort. Kidobták az orrból az 1,6-os szívó E.torqot, helyette egy ezres, háromhengeres, turbós kis blokk választható 120 lóerős csúcsteljesítménnyel (maximális nyomatéka 190 Nm). Nincs többé a másik benzines sem, az 1,4-es, Fire nevű turbós helyett 1,3-as választható 150 és 180 lóerővel (mindkettő 270 Nm).
Marad viszont az eddigi két dízel blokk, az 1,6-os Multijet II 120 lovas, a 2,0 literes 140 és 170 lóerős. Nem ölnek több pénzt a fejlesztésükbe, az FCA korábban bejelentette, hogy nem javítgatja tovább őket. Első-, és természetesen összkerékhajtással, hatfokozatú kézi, és kilencfokozatú automata váltóval variálhatók a motorok, összesen 8 különböző hajtásláncopció kínálja magát. A Renegade igazi terepjáró is tud lenni, az oly sok „városi terepjárónak” titulált riválisa között.
Vezetés
Az újdonságok közül az ezrest vezettem kézi váltóval, a milánói reptértől a bő egyórás tesztút a konszern baloccói tesztkomplexumáig tartott, és több meglepetéssel szolgált. Elsőként azzal, hogy a 120 lovas alapmotor mennyire magabiztosan húzta a kategória átlagánál nagyobb, és ne tagadjuk, rosszabb légellenállású kockatestet. Természetesen pörgetni kellett, mint a hasonszőrű kollégáit, de nagy kedvvel teljesített, öröm volt autózni vele sztrádán, és szerényebb mellékutakon egyaránt. Kevés időnk volt egymásra, de erre a motorra érdemes odafigyelni, az első benyomások alapján akár ezzel is ajánlható a Renegade.
Meglehetősen korrekt minőségű utakon, és hangsúlyozottan röviden autózva a rugózás is korrektnek, inkább keménynek, mint lágynak tűnik. De majd meglátjuk itthon, ha kapunk hosszabb tesztre autót, megnézzük, mennyire szimpatizál a milliónyi magyar kátyúval. Pozitív, hogy a hirtelen irányváltásokra nem akart árokba esni a magas fémtest, azt pedig jó tudni a leendő vásárlóknak, hogy a törésteszten már 3 éve 5 csillagot kapott. Frontális és oldalütközésnél is megfelelően védi a bennülőket, és még az oszlopnak csapódott Renegade is megfelelő védelmet nyújt, ez 87 százalékos (33 pontos) eredményhez volt elég. Gyerekvédelme 85 százalékos (42 pontos), gyalogosvédelme 65 százalékos (24 pontos), míg a biztonsági felszerelések további 10 pontot hoztak az EuroNCAP tesztjén.
Amint beértünk a tesztpálya közepére, mehetett terepezni, aki akart. Sárga kasztnis, összkerekes, automata váltós dízelek várták ki tudja mennyi mosatás után, hogy a sajtómunkások ismét összekoszolják őket. Már hogyne akartam volna!
Miután az instruktorunk szólt, hogy melyik akadály előtt hová állítsuk a talajválasztót, vízben, erősen köves és durván oldaldöntött terepen hajtottunk fel és le, amikor pedig rövid ideig egyenesen állt az autó, tényleg próbára tettük az összeszerelés minőségét, hogy udvariasan fogalmazzak. Az összkép? Egészen magabiztos közepes erősségű terepen a Renegade, és annyira fantasztikusan egyben van, hogy csak néztünk. Meg füleltünk, de semmi.
Értékelés
Ára még nincs, olyan 5,5-6 millió közötti alapárról indulhat majd. Vastagabb összeg a 4,2 méter körüli SUV-k árcéduláin szereplőknél, de a Renegade is tágasabb, sokoldalúbb többségüknél. Számomra ez az év meglepetésautója eddig, Ronaldónak is tetszik majd a közös reklámfilmjeik forgatása alatt. Juve-edzésre nyilván Ferarrival jár majd, pedig ennek a Jeepnek igazi karakter a hagyományőrző és játékossággal teli kasztnija, kategóriaelső a belső tere, szimpatikusak az anyagai, és a műszerek kezelhetősége is rendben van. Nem tudom, merre tart a Fiat, lesznek-e még izgalmas Alfák, és valaha újjáéled-e a Lancia, de ez a kompakt crossover teljesen megérdemelten húzza felfelé a Jeep értékesítéseit mutató grafikont.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|