Röviden – Skoda Fabia, 2019-es modell
Mi ez? A Fabia harmadik generációjának frissített változata, enyhe szépészeti beavatkozással, néhány új elektronikus extrával és immár kizárólag benzinmotorokkal, kombiváltozatban is
Mit tud? Praktikus, komolykodós, szerethető kisautó, korszerű elektronikus extrákkal és sok jópofa, ötletes részletmegoldással (fedélzeti kuka, gumis mobiltartó, stb.)
Mibe kerül? Az induló ár 3,24 millió forint, 75 lovas, egyliteres motorral, klímával. Egy jól felszerelt, 95 lóerős Monte Carlo 5,06 millió. A Combi felára kb. 200 ezer forint, az automata váltóé (csak a 110 lóerős motorhoz) 480 ezer forint. Hatalmas a kereslet minden Skoda iránt, a minimum féléves várakozási idő mellett nehéz alkudni.
Kinek jó? A hátsó lábtér kicsit szűkös valamint széltében keskeny az autó, de minimál-családi autónak azért így is vállalható, különösen a kombi.

Egészen Prágáig hatoltunk, hogy kibróbáljuk az új Skoda Fabiát, ami amúgy az eddigi Skoda Fabia, csak felfrissítve. Ez azt jelenti, hogy műszakilag különbözik konszerntársaitól, a VW Polótól és a Seat Ibizától és a hamarosan érkező új Audi A1-től, mert nem a VW-csoport A0-legókészletéből, hanem továbbra is a régebbi PQ25 jelzésű padlólemezre épül.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 1

A koros platform dacára a megújult Fabia nagyon is korszerű, friss megjelenésű kiskocsi, csak a hátsó üléssor lábterében érezni némi szűkösséget.

Külső

Minimális a változás a Fabia küllemében. Ahogy ez szokásos egy jól fogyó modell óvatos frissítésekor, igazából akár a régi is lehetne az új, annyira került minden megosztó módosítást a gyártó:

Nincs többé dízel Skoda Fabia 103

A zöld a kifutó, a piros a frissített modell. Persze lehetne fordítva is, ez nem volt egy nagyszabású facelift

Nincs többé dízel Skoda Fabia 104

A Combi méretei: 4262x1732x1467 mm

Az egyetlen igazán drasztikus változás, hogy a kis Skoda ötajtós változata mostantól akár 18 collos felnivel is rendelhető, ez eddig nem volt opció. Van még olyan, hogy az összes új Fabia menetjelzője LED-es az EU piacain, illetve hogy a fényszóró és a hátsó lámpa felárért szintén lehet LED-es, és kábé ennyi, más nem történt a kocsi megjelenésével.

A legmenőbb Fabia a spoileres, fekete felnis Monte Carlo. Végülis cuki, de azért elég kellemetlen arra gondolni, hogy valaha volt RS Fabia is, ami némileg jogosabban nézett ki sportosnak és erősnek, mint a maximum 110 lóerős mostani csúcsmodell:

Nincs többé dízel Skoda Fabia 105

A Monte Carlo változat csak optikai tuningot kap, nem erősebb és nem rugózik másképp, mint egy sima Fabia

Belső

Az igazi újdonság a Fabia utasterében a Polóból ismert virtuális műszeregység lett volna, de ez nem került be a kocsiba. De sebaj: a Monte Carlo kivitel lapított aljú, lyuggatott bőrrel bevont kormánya, pirossal dekorált kagylóülései és az ajtókárpit piros cérnavarrása eléggé feldobja a csúcs-Fabiát ahhoz, hogy ne is hiányozzon a TFT-sebességmérő.

Újdonság, hogy immár mind a négy ablak automata (feltéve, hogy elektromos mozgatású, persze), illetve a Fabiába is bekerült a VW Golfoknál talán a 3-as széria óta ismert szolgáltatás: a kulcs zárógombját nyomva tartva a kocsi felhúzza, a nyitógombot nyomva tartva leengedi az oldalablakokat.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 106

Egy közepesen felszerelt új Fabia műszerfala

Nincs többé dízel Skoda Fabia 107

A Monte Carlo műszerfala

A legnagyobb érintőképernyő, ami rendelhető a Fabiához a Swing vagy Swing Plus hifihez illetva az Amundsen navigációhoz járó 6,5 collos egység. A kép minősége átlagos a kategóriában, akár a navi megjelenítéséről, akár a tolatókamera felbontásáról, színeiről van szó.

A Skoda márka egyik sajátossága, a VW-konszern többi termékétől a Skodákat megkülönböztető szolgáltatás a Simply Clever cuccok tömkelege. Kis okosságok ezek, amiket nagyon lehet szeretni a mindennapokban. A Fabia eddig is tömve volt ilyesmivel, ami új, az a megrendelhető tablet-tartó az első ülések háttámlájára, egy kettős USB-töltő, szintén a hátul ülők örömére, illetve az immár kivehető és zseblámpaként használható csomagtér-világítás.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 108

Simply Clever 1: jégkaparó a tanksapka-fedélben

Nincs többé dízel Skoda Fabia 109

Simply Clever 3 (újdonság): kivehető, zseblámpaként használható csomagtér-világítás

Nincs többé dízel Skoda Fabia 110

Simply Clever 4: műanyag dologállvatartó rács a csomiban

Technika

Az új Fabia legfontosabb változása klasszikusan technikai értelemben, hogy már csak az egyliteres, háromhengeres benzines motorblokkal rendelhető. A leggyengébb változat egyelőre a 75 lóerős, turbófeltöltő nélküli (MPI) kivitel, turbóval (TSI) pedig 95 vagy 110 lóerős lehet a Fabia. Később érkezik majd egy még gyengébb, 60 lóerős fenevad is. Egyelőre ennyi, se gázos, se elektromos, se hibrid Fabiáról nem beszél a Skoda, és még azt sem árulták el nekünk, hogy valami izgalmasabb, erősebb, pontosabban RS-ebb változatra számíthatnak-e, akik kedvelik az ilyesmit.

A legerősebb motorverzióhoz félmilliós felárért kérhető hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó is. A turbómotorok részecskeszűrőt is kaptak.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 111

A Kedves Vevő bármilyen motort kérhet az új Fabiába, feltéve, hogy az háromhengeres, egyliteres, benzines

A vezetéstámogató rendszerek listája is bővült. Követőradar, városi ütközés-elkerülő rendszer és egy csomó ilyesmi eddig is volt a kocsiban (ha megrendelte a vevő), a facelift holttér-figyelő rendszert, hátsó keresztirányú forgalom-figyelő ütközésgátlót és automatikus kapcsolású reflektort hozott. Érdekes, hogy akárcsak az új Polóhoz, a Fabiához sem rendelhető sávelhagyás-jelző vagy -gátló automatika. Ahogy a Polo bemutatóján, most is rákérdeztem, hogy miért nem, hiszen egész csomó konkurens modellhez kérhető ez az extra. A válasz: azért nincs a kocsiban sávelhagyás-gátló, mert a gyár nem építi be. Hát, azért köszönjük.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 112

Vezetés

A 95 lovas motor az ötsebességes kézi váltóval, kombikasztnival, erős közepes felszereltséggel: ez volt az első Fabia, amit próbáltam. Kellemes, nyomatékos, csendes utcai autó, a motor csak erősen kihúzatva érezteti háromhengerességét. A kormányzás pontos, a futómű jó kompromisszum a feszes és a komfortos között, a kuplung, a váltó könnyedén, pontosan működik. Az ergonómia majdnem jó, csak az a fura, hogy magasabban ülök a kocsiban, mint akár a korábbi Polóban.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 113

A metálzöld talán a leglátványosabb a színskálán

A Monte Carlo kivitelt egy hajszálnyival jobb vezetni, de csak a jobb fogású, sportos kormány és a jobb tartású, szintén sportos kagylóülés miatt, hiszen amúgy ez is ugyanaz az autó.

És végül elvittem még egy fehér, automata kombit is. A 15 lóerős teljesítménytöbbletet nem éreztem, de a váltó tetszett – legalábbis amikor S, azaz Sport állásba húztam a választókart. Alapértelmezésben a hétgangos DSG akkorákat vár a váltásokkal, mintha egy húszéves hagyományos automata volna, érezni, hogy nem az S a sportos, hanem a sima D a butított programozása a szerkezetnek.

Az összes kocsi számítógépe 6,3 és 6,8 liter közötti fogyasztási értéket mutatott, a katalógus szerinti 4,6, 4,8 litereket normál használat mellett természetesen nem teljesíti a Fabia sem, mint ahogy semelyik másik autó sem a világban.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 114

6-6,5 liter között lehet számítani a fogyasztásra a turbós egyliteresnél

Költségek

A legolcsóbb Fabia egyelőre a Cool jelzésű alapmodell, klímával, négyhangszórós rádióval, de tekerős ablakkal, 75 lóerős szívómotorral, 3,24 millió forintért. Az igazi belépő szint inkább a Clever vagy Ambition, 3,6 milliós áron, de ha szeretnénk a nagyon okos fejegységet online szolgáltatásokkal, a digit klímát, esetleg egy üvegtetőt és egy erősebb motort, hogy a kikonfigurált autó legalább hasonlítson a képeken látható sajtós tesztautókra, inkább 4,5-5,5 millióval érdemes kalkulálni egy valóban menő és komfortos Fabiáért. Miheztartás végett: egy ezres, turbós, GLX kivitelű, tehát jól felszerelt Suzuki Swift listaáron 4,7 millió forint, a Swift listaára 3.19 millióról indul.

Az ár mellett még érdemes kalkulálni legalább fél év várakozási idővel is. A Fabia hírnevéhez és tudásához képest nem drága autó, népszerű is a piacon, így a Mlada Boleslav-i gyárban egyszerűen nem tudnak eleget gyártani belőle.

Nincs többé dízel Skoda Fabia 115

A Combi csomagtér-padlólapja síkba hozható a lökhárítóval, remek kerti pad lehet a Fabia Combi

Értékelés

A Fabia nem sokat változott, a dízelmotor kiesése a kínálatból pedig a mai piaci trendek ismeretében nem sok vevőt érint. Megy tovább minden, ahogy eddig volt: józan választás, de divatos külsejű, szerethető kiskocsi a Fabia, a Combi pedig továbbra is a nagyon-nagyon kevés kis kombi egyike a piacon, aminek csak a Clio és talán a Logan kombi lehet alternatívája.

Mellette – Ellene
  • Jó funkcionális minőségérzet
  • Korszerű elektronikus extrák tömkelege
  • Nyomatékos-dinamikus egyliteres turbómotor
  • Reális árképzés
  • Sok extrával nagyon magasra húzható listaár
  • Hasznos Simply Clever cuccok
  • Hosszú várakozási idő megrendelésnél
  • Se dízel, se hibrid, se villanyos
  • Szűkös lábtér hátul

Szavazás

Hány pontot ér a 10-ből a frissített Fabia?
átlag
6.42
szavazat
706
Hány pontot ér a 10-ből a frissített Fabia?