Röviden – Mazda6 G194 AT6, sportkombi, Revolution Top | |
---|---|
Mi ez? | A 2012-ben bemutatott, harmadik generációs Mazda6-os 2018-ban ismét felfrissített változata, kombi karosszériával, nagy benzinmotorral, automatikus váltóval |
Mit tud? | Talán az egyik legszebb kombiformát nyújtja kívül, prémiumközeli érzés odabent |
Mibe kerül? | Az alap Mazda6 kombi ára 8 millió forinttól kezdődik, a tesztben szereplő autó Revolution Top felszereltséggel 10 659 800 forintba kerül |
Kinek jó? | Bárkinek, aki vonzó külsejű, kényelmes, tágas, minőségi utasterű autóra vágyik |
Hat évvel ezelőtt, 2012-ben mutatkozott be a jelenleg is futó, harmadik generációs Mazda6-os. Azóta jött pár kötelező, finom ráncfelvarrás is, hogy ne törjön meg a modell lendülete. Mivel a külsőt elsőre is egész jól eltalálták, azt ezúttal is csak finoman módosítottak rajta, illetve a főként a japán autókra jellemző sivár belsőnek estek neki, hogy prémiumközeli szintre hozzák fel. Nézzük, hogyan sikerült!
Külső
Ugyan a Mazda6-os belseje az, ami most nagyot javult, mégis itt-ott a karosszérián is kellett változtatni. Különben hogy látná kintről az átlagpolgár, hogy ez már az újabb, szebb belsejű Hatos? Sehogy. Szóval a lökhárítók kissé változtak, új a hűtőrács mintája is, a korábbi vízszintes csíkozást ez a furcsa, háromdés mintázat vette át. Ízlés dolga, hogy kinek melyik tetszik, lényeg, hogy így távolról is remekül megkülönböztethető a friss modell az elődtől. Megújult az okos, LED-es fényszóró is, ami valóban jól maszkolja ki a szembejövőket ha távolsági fénnyel autózik valaki az éjszakában, hátul messzebbre kerültek egymástól a fényes kipufogóvégek, valamint a felni- és színválaszték is bővült. Utóbbinál a korábbi, jellegzetes Mazda-piros fényezés – Soul Red Crystal – kapott hajszálnyit módosított, új árnyalatot. Az új Mazda6 hossza 4805, szélessége 1840, magassága 1480 mm, tengelytávja pedig 2750 milliméteres, fordulóköre 12 méter.
Belső
Először betojtam, amikor megláttam a makulátlan, hófehér bőrüléseket az autó belsejében. Persze nem ritka a világos bőrbelsős tesztautó, de a nagy többség már farmeres fenekektől elkékülve kerül hozzánk. Ez meg hófehér, nekem viszont ebben kéne leszállítani a három kölköt a tanyára. Szerencsétlenek elég edzettek már, beszállásnál nem taposnak a küszöbre, menet közben nem rugdosnak a kis lábaikkal háttámlát, de itt új szabályok is életbe léptek, nem volt semmi kaja/ropi/csoki a kocsiban. Van, ahol ez egész éves tiltás, nálunk nem, csak a puccosabb, kényes belsős tesztautókban. (Itt alaposan megvitatjuk az autóban evés-ivás témakörét mindkét szemszögből.)
„>
A zongoralakk-fóbiám a Mazdában megint előjött, ez az a fajta felület, aminek nem sok helye van autóban szerintem. Amíg alig van ezer kilométer a járgányban, addig valóban csodásan mutat a fényes, hibátlan felület, de ha egy steril levegőjű műtőn kívül is kívánjuk használni az autót, és reggeltől estig nem puha cérnakesztyűben éljük az életünket, akkor a zongoralakk-felület idővel magától is megrondul a kocsiban. Már az ártalmatlan, magányos porszemek is üvöltenek rajta, de ha ujjlenyomat is kerül rá, akkor még rosszabb a helyzet. A pár hónap használat után jelentkező apróbb karcokról nem is beszélve.
Jó hír viszont, hogy a Mazda6-os belsejében használt többi anyag szinte minden szempontból telitalálat, érezni, hogy elbíbelődtek a válogatással. Az ajtózsebek műanyagjától kezdve a puha műszerfalon, a váltófülek tapintásán át egészen az ezüstszínű tekerőgombok recés felületéig, a belső kilincsig, a műszerfalon, ajtókon lévő rafinált mintájú dekorbetétekig, mindhez jó hozzáérni. Emellett finoman, megbízhatóan működik benne az összes gomb, kapcsoló, bizgentyű, látszik, hogy a használhatóság is fontos volt, így olyan apróságok kieszelésére is jutott energia, mint az ajtózsebek alján lévő gumibiszbasz kivételét megkönnyítő apró fülecske, vagy a csomagtartó felhajtott padlóját megtámasztó, kihajtható szatyorkampó. Ami viszont nem lett hibátlan, hogy a hátsó ülések háttámlájának le- és visszahajtása után a biztonsági öv mindig becsípődik a támla mögé. Akkor is, ha az a butácska övtartóba van befűzve. Kár.
Akadnak tárolórekeszek gazdagon az ajtókban, a vezető bal térdénél egy picike az aprónak, a könyöklőben a redőny alatt pohártartók is csücsülnek, mögöttük a felhajtható rész pedig dupla USB és egy 12 voltos aljzatot kapott és itt az SD-foglalat is, de két USB-töltőpont került a hátsó ülésekhez a lehajtható kartámaszba is. A váltó fokozatválasztó karja előtt pedig egy CD-tálca. Jellemző, hogy a megfontoltan, csillapítva nyíló kesztyűtartó belső felülete is finom, puha borítást kapott.
Műszerfala a klasszikus két nagy kerek műszer helyett hármat használ, középen a virtuális, igazi mutató nélküli sebességmérő látszik, aminek a közepében jelenhetnek meg a kiválasztott egyéb információk. Tőle balra a fordulatszámmérő, jobbra pedig a hűtőfolyadék-hőmérséklet és az üzemanyagszint-jelző került. Ja, és van igazi, nem plexilapra, hanem a szélvédőre vetített képű head up display is. Remek lett a klímavezérlés is, ahol rendes méretű, finom tapintású forgógombokkal lehet beállítani a kabin hőmérsékletét, az egész panel két szélén pedig az ülésfűtés és -szellőztetés kapcsolói, a vezetőnél a kormányfűtés kapcsolójával kiegészítve. Ülésfűtés a hátsó ülésekbe is került, de ott a lehajtható könyöklőben kell keresni a kapcsolókat.
A csomagtartó 506 literes, a padlószint alatt pedig a gumijavító készletnek, néhány apróságnak és az eü-doboznak van már csak helye. Használaton kívül ide lehet elsuvasztani a csomagtérrolót is. Hátul van világítás – ez a felnyitott hátsó ajtóból világít le – 12 voltos csatlakozó, szatyorkampó, csomagrögzítő fülek, ahogy kell, a háttámlákat ledöntve pedig szinte teljesen sík padló alakítható ki. Praktikus az egész.
Technika
Mazda6-ost 145, 165 és 194 lóerős benzinmotorral, illetve 150 és 184 lóerős dízelmotorral lehet rendelni, utóbbiak összkerék-hajtással is elérhetők. A váltó kínálat a hatfokozatú kézi- és a szintén hatfokozatú automatikusból áll. 2488 köbcentis, négyhengeres benzinmotort kapott a puccos kombi Mazda6-os, ami 194 lóerős teljesítményre képes, 258 Nm csúcsnyomaték mellett. 8,1 másodperces 100 km/óráig tartó sprint van még a katalógusban. Motorja nagyon finoman indul, roppant csendes menet közben, csupán a 6,8 literes gyári fogyasztási adat áll egy kicsit messze a valóságtól.
Vezetés
Avalószínűtlenül finom motorindítás az első inger, amivel találkozik a vezető, amit hamar követ a „jé, ez milyen csendes” érzés. Ez lazán kitart az autópályás tempóig is, a zajszigetelés elég korrekt lett. Bár papíron a 194 lóerő elég impozáns adat, autózás közben mellbevágó élményre nem kell számítani. Ha kell, tud gyorsulni, de semmi különleges. Közben az automata váltogatja a rendelkezésre álló mindössze hat fokozatból azt, ami éppen kell. Mindössze motorindításnál van egy kis karcosság a működésében, a kart D-be húzva furcsa rándulás jelzi, hogy összeakadt, aminek össze kell. Onnan aztán minden működik, többet fel sem tűnnek a fokozatváltások.
Mazdáról lévén szó, nem meglepő, hogy a kormányzás is közvetlen, pontos, már amennyire egy bő másfél tonnás kombitól ez elvárható. Futóműve a hatalmas, 19 colos kerekekkel is vállalható komfortot ad, kanyarban szépen tartja az autót, de sokadrangú, rettenetes burkolatú, mátrai erdészeti utakon is jól teszi a dolgát.
Az ötcsillagos töréstesztekhez manapság már nem elég, ha egy autó karosszériája ütközésnél úgy nyelje el a mozgási energiát, hogy a bent ülők a lehető legkevesebb sérüléssel ússzák meg a kalandot. Kellenek az elektronikus eszközök is, amelyeknek egy része csak kötelező hülyeség – ilyen például a sebességkorlátozó – mások viszont tényleg hasznosak. Nem úszhatta meg a Mazda sem, nekik is tele kellett rámolni az autót ezekkel a kütyükkel, ha biztosra akartak menni a törésteszteken. A holttérfigyelő, az adaptív tempomat, a beérkező e-maileket, üzeneteket élvezhetően és érthetően felolvasó, vagy a táblafelismerő rendszer és a tolatásnál felülnézeti képet adó kamerák valóban hasznosak és klasszul működnek, de a sávtartón még lehetne finomítani. Sokat. Néha szkanderozni kell vele, máskor meg darabosan ugyan, de követi a kanyar ívét, hogy utána lazán átvezessen a felezővonalon. És nem, nem a felfestéssel volt gond.
Fogyasztás szempontjából sosem jelent jót a termetes kasztni, a nagyméretű benzinmotor és az automatikus váltó hármasa. Nem is indult fényesen az első leautózott pár kilométer sem, a fedélzeti számítógép 13 literes adatot tolt az arcomba, míg a rakpartig eljutottam. Onnan a szerkesztőségig 10 literre sikerült levinni, nagyon spórolós stílusban. Aztán a várost elhagyva egészen 7,5 literes átlagig lehetett javítani a fogyasztást és egy pillanatig, esküszöm, 7,3-at is mutatott a műszer. Az együtt töltött nagyjából 800 kilométer alatt – 200 km autópálya, 150 város és 450 km minden más – után hajszállal 8 liter alatt állt meg az átlag. Egészen pontosan 7,9 liternél, főleg civilizált, visszafogott vezetéssel, amibe pár gyorsulás azért csak belefért. Nem rossz egy 2,5 literes benzinmotortól, automata váltótól.
Költségek
Kombi Mazda6-ost már 8 millió forinttól lehet kapni, 145 lóerős benzinmotorral, hatfokozatú kézi váltóval. A tesztautó a feláras Soul Red Crystal fényezés 209 900 és a fehér bőrkárpit 60 ezer forintos felárával kerül többe, mint az amúgy a legjobb felszereltség mellett feltüntetett listaár. Ezen felül még a +2 év teljes körű kiterjesztett garanciáért lehet további 219,900 forintot kifizetni a pénztárnál.
Frissítés:
A megújult Mazda6-oshoz lehet Apple Car Play/Android Auto kit-et rendelni, ezt utólag építik be, és 100.000 forintos költséget jelent a vevőnek. Bár hivatalosan egyik alkalmazás sem támogatott Magyarországon, az Apple Car Play mégis vidáman fut az autóban, míg az Androidos változatot apró trükközés után lehet csak telepíteni a telefonra.
A 2,5-ös benzinmotoros kombi Mazda6 és vetélytársai – Listaár, forint
A 2,5-ös benzinmotoros kombi Mazda6 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mazda6 sportkombi, AT (194 LE) | 10 659 800 |
Opel Insignia Sports Tourer 1,6 AT (200 LE) | 10 659 800 |
Ford Mondeo kombi 1,5 T (165 LE) | 10 130 000 |
Értékelés
A legfrissebb facelift után a Mazda6 belső kidolgozás, dizájn és szolgáltatások terén is hozza azt a szintet, amit a külseje alapján elvár tőle a közönség. Itt-ott még maradt némi hiányérzet, de így legalább maradt valami a következő fordulóra is. Például a tisztességes telefonintegráció, tükrözés, ami 2018-ban nagyon kéne egy hasonló kaliberű, a prémium felé kacsintgató autóba.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|