Röviden – Audi R8 | |
---|---|
Mi ez? | Tízhengeres szívómotorral szerelt mennyei sportautó az Auditól, Lamborghini rokonokkal. |
Mit tud? | Szédületes vezetési élményt adni, gyönyörű hanggal aláfestve. |
Mibe kerül? | 56,6 millióról indul az 540 lóerős, összkerekes R8-as Audi, a csinos tesztautón már 66,5 millió forintos az árcédula. |
Kinek jó? | Annak, aki egy vérbeli, szűretlen sportautót szeretne. |
Elegáns és baljós, mint egy jól öltözött gengszter, aki szemvillanás alatt szemeid közé rántja a forgótárast. Az Audi R8-asnak azonban van még egy annál is nagyobb fegyvere tíz hengerrel, 5204 köbcentivel meg olyan hanggal és kezelhetőséggel, hogy eszedbe sem jut majd a feltöltött downsizing.
Külső
Gyorsan meguntam az Audi élére vasalt formanyelvét már évekkel ezelőtt. Aztán már ők is belátták, hogy ez már annyira kínos, hogy minden modell után jön a magyarázkodás, a következő majd tényleg más lesz. A középmotoros sportautó viszont hálás műfaj, már az arányok is megadják az alaphangulatot. Borzalmasan széles és meglepően lapos az R8-as Audi, és ettől eszméletlen dögös.
Ingolstadban nagy mesterei a lemezmunkának, az egész autón szűkek az illesztések, ami miatt egészen tömbszerű. Még sincs az a rideg távolságtartás. Szívvel és lélekkel rajzolt origami az egész. Vékonyan keretezték az ezüstös fényű, méhsejtmintás maszkot, oldalán gonoszul szűkre húzták a lézerrel és LED-ekkel világító fényszórót.
Kopoltyúként szélesedik ki az ezüsttel fújt oldalsó légbeömlő, aminek ritka rácsozása jelzi, hogy egyrészt nem csak show-elem, másrészt, hogy ennyi köbcenti már bőven vesz levegőt. Közben pedig ott van a sárvédő, mely elöl domborodik, aztán az ajtónál átcsap homorúba. A felniket meg egyszerűen napestig nézegetném.
Hátul már a funkcionalitás adja a formákat. A lámpák alatt hatalmas hűtőnyílások vannak, ahonnan látszik a kipufogót hangosító szelep is. Felette automatikusan nyíló hátsó szárny, a földhöz közel pedig valódi leszorítóerőt termelő, nagy diffúzor jelzi, hogy itt komolyan gondolták a menést.
Belső
Ott kezdődik az egész, hogy nem kell kínos kutyamászásban, szégyentől vörös arccal kikecmeregni belőle, mint egy olyan autóból, aminek szokatlanul nyílik az ajtaja. Rámarkolsz a vállban elrejtett kilincsre, kinyitod az ajtót és leülsz. Ennyire egyszerű. Apróság, de amikor nem nézegetni, hanem használni veszünk autót, akkor jól esik az ilyesmi. Mesterien minimalista lett az Audi R8-as utastere, közben pedig cseppet sem rideg. Megszokottan kifogástalan az egész az utolsó kéklő cérnaszálig és az ergonómia is tökéletes.
Ahogyan ezen a szinten elvárható, minden elemet bőrbe kötöttek a kormány közepétől a műszerfalig. Néhány helyen az autó színével harmonizáló kék cérnával varrták meg és jó ízléssel csepegtették mellé a fémes elemeket, de engem igazán az utastérben használt szénszálas dekorral győztek meg. Nem lakkozták túl fényesre, hanem szép szaténosan hagyták a maga természetességében, így ráadásul nem is csillog be sehonnan.
Maradéktalanul kiválóak a sportülések, melyeket könnyű beállítani és oldaltartásból is adnak bőséggel, ráadásul hosszabb távon is kényelmesek. Nem igazán tudok jobb helyet, amiben ülve szívesebben markolásznám a csapott aljú, perforált bőrrel húzott sportkormányt, amiről minden lényeges rendszer kezelhető.
Kedvelem az analóg műszereket, de az R8-asban remekül megoldották a digitális műszeregységet. Alaphelyzetben a fordulatszámmérő trónol középen és a két oldalára hívhatóak a fogyasztási adatok vagy a navigáció képe. Ha viszont nagyobb szükség van a térképre, akkor lehet az a fő elem. Más kijelzőre nincs is szükség, ahogy a klímából is bőven elég az egyzónás, a három eszméletlenül tikkenő kapcsolóval.
Tárolórekeszek frontján viszont nincs eleresztve az Audi R8, de a hitelkártyának bőven van hely benne. Az ajtózsebek annyira haszontalanok, hogy háromszor esett ki belőlük minden motyóm, az ülések mögött lévő függőágy jellegű zsák pedig majdnem olyan kellemetlen, mint a Bang & Olufsen hifi műanyag hangszórórácsa. Az autó orrában lévő csomagtér 112 literes, ami a gyakorlatban két hátizsák meg az apró.
Technika
Gazdagon használtak alumíniumot és némi karbont is levettek a polcról, hogy összeálljon az R8-as váza (Audi Space Frame), aminek köszönthetően az autó száraz tömege 1,5 tonna alá szorult. Ha hozzácsapjuk a tetszőleges méretű vezetőt és az élethez szükséges folyadékokat, meg több mint 80 liter táltosbenzint, a ménes akkor sem fog kétségbe esni.
Közvetlenül a kabin mögött, de még a hátsó tengely előtt található az a motor, amit soha az életben nem fogok elfelejteni, az biztos. Mélyen az X alakú merevítés alól jelentkezik az 540 lovas, 5,2 literes, szívó V10-es. Igazi, hegyes, klasszikusan sportos szívómotor a legjobb fajtából. Isten áldja érte Győrt! Olajozása száraz karteres, akárcsak egy versenyautóban, tehát eszeveszett sebességű kanyarokban sem szűnik meg az áldásos kenet. Az égéstérbe és a szívócsatornába is lőheti az üzemanyagot a kettős befecskendezés, attól függ, hogy éppen melyik módszer a leghatékonyabb.
Amennyiben valaki úgy használja az R8-as Audit, ahogyan én egy árva percig sem voltam hajlandó, akkor valamelyest az üzemanyaggal is hajlandó takarékoskodni. Van benne például Stop-Start rendszer és az egyik hengersort is ki tudja iktatni a világ megmentése érdekében. Biztosan jó öt hengerrel is, de ha meghívod a Rolling Stonest, akkor zúzzon már a teljes banda!
Hétgangos, duplakuplungos váltó csatlakozik a motorhoz, ami az egyik kedvenc részem az egész R8-asban. Pedig nem semmi a quattro összkerékhajtás sem, mely hátul önzáró, elöl lamellás differeniálművön keresztül osztogatja le a helyzetnek megfelelő nyomatékot. Képes akár 100 százalékot csak előre vagy épp csak hátra küldeni.
Vezetés
Mértéktelen üvöltéssel rúgja rá az ajtót a világra az Audi R8 minden alkalommal, amikor a szerencsés figura megnyomja a kormányon pirosló Start gombot. Lehetetlen nem meghallani, nincs az az ember, aki nem kapja oda a fejét azonnal. Kevés autóval lehet ma már tömegesen kiemelni a tekinteteket az okostelefonokból, de az R8 képes rá. Nagyjából fél perc alatt dőlt el, hogy idén melyik a kedvenc zenekarom: a V10-es a hátam mögött.
Isteni szerencse, hogy mindig ott van a vezető háta mögött és sosem fáradnak el a muzsikusok. Padlótól 8500-as fordulatig a legkirályabb slágereket dalolja. Minden van, amit az analóg örömök szerelmesei imádnak, a fordulattal folyamatosan egyre bosszúsabb lesz, míg eljut az alapjárati reszeléstől a pusztító ordításig, mellé pedig mindig akad aláfestő szívóhang. Gyönyörű és megunhatatlan.
540 lóerőből és newtonméterből is veszettül sok, de talán még soha nem volt ennyire remekül uralható és beosztható az erő. A szívómotor nagyszerű tulajdonsága, hogy nem kínálja oda az első pillanatban széles tálcán az összes nyomatékot, hogy nesze, aztán öld meg magad vele, ahogy tudod. Meg kell érte dolgozni, forgatni és hergelni. Hatezer fölött úgy él, hogy az már erkölcstelen.
Épp ezért bűn kihagyni a váltó kézi módját, mely már a váltófül lekattintása pillanatában beveri a következő fokozatot. Egyszerűen nem telik el idő a kettő között, elképesztően gyors. Ennél már csak a gázreakció lenyűgözőbb. Minden árva milliméterre reagál. Ha megpöccinted a pedált, nem kérdez vissza, hanem bukik a pillangószelep és szakít.
Válogatott szteroidokon nevelgetett gokart az Audi R8. Érzésre legalábbis pont ezt hozza, a súlypontja, a rezzenéstelen merevsége és a kormányzása mind erre utal. Bámulatosan közvetlen és rettentően precíz, egészen pontosan arra az apexre lehet vele rakni az autót, amit kinéztél a kanyar bejáratánál.
Nyilván nem kell minden pillanatban a farcsóválás határán, Dynamic módban vállalhatatlan veretést rendezni az R8-assal. Van Comfort mód is csendesebbre vett kipufogóval, érezhetően civilizáltabban dolgozó futóművel, de azt ilyenkor sem tagadhatja le, hogy, ami a két rendszám között van, az valójában pályán lesz boldog és beteljesült.
Költségek
46,5 millió forintról indul az R8-as Audi, ennyibe kerül az 540 lóerős, de tisztán hátsókerék-hajtású, korlátozott darabszámú RWS modell, a vérbeli quattro hajtással együtt már minimum 56,6 milliót kell a kasszánál hagyni. Azonban az R8-ashoz még temérdek opciós tételt kell megrendelni ahhoz, hogy igazán kihozza az ingolstadi sportautó ízét. Kell hozzá egy menő szín, nem árt az sem, ha van tempomat meg egyéb apróságok. A maradéktalanul tökéletesre csiszolt, de nem minden extrát tartalmazó tesztautó már 66,5 millió forintba kerül.
Közel sem a játék vége ez, hiszen 64 milliótól vár a 610 lóerős, fix karbon szárnnyal és egyéb finomságokkal díszített V10 Plus, valamint ott a vászontetejével szellőssé varázsolható Spyder is, amennyiben valaki le tud mondani a motor feletti üvegpanelről, melyen át napestig csodálható a tízhengeres.
Értékelés
Csodálatos autó az R8-as, és le a kalappal az Audi előtt, hogy eddig reszelték a szívó V10-es motort és a köré pakolt kiváló hajtásláncot. Aki azt hinné, hogy az ingolstadi sportautó csak egy diszkontáras Lamborghini, az hatalmasat téved. Az R8 önálló, remek karakter és talán az egyik utolsó esély arra, hogy átéljük a pörgős, nagy lökettérfogatú szívómotorok varázsát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|