Röviden – Suzuki Vitara 1,4 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt méretű családi szabadidő-autó a Suzukitól, amit 2018-ban felfrissítettek fel |
Mit tud? | Kívül divatosabb, bent komfortosabb, puhább, szebb |
Mibe kerül? | 4 880 000 forinttól lehet beülni egy Vitarába, ezért a pénzért egyliteres, elsőkerék-hajtású modellhez lehet hozzájutni |
Kinek jó? | Családoknak, egyedülállóknak, bárkinek, akinek divatos, de megfizethető árú autó a vágya |
A jelenleg is kapható negyedik generációs Suzuki Vitara 2015-ben mutatkozott be, és azóta hamar a márka legnépszerűbb modelljévé vált. A kompakt méretű, első- és összkerékhajtással is kapható szabadidő-autó 2018-ban kisebb modellfrissítésen esett át, amitől csinosabb, okosabb lett, de az alapkoncepció, illetve a karosszériaelemek megmaradtak, csak az ilyenkor szokásos kötelező dolgokat futotta meg a Suzuki is. Új lámpatestet, első-hátsó lökhárítót kapott a Vitara, illetve a motorkínálata is alaposan átalakult.
Külső
Méretei változatlanok maradtak a ráncfelvarrás után is, ami nem meglepő, hiszen az összes karosszériaelem is maradt a régi. A Vitara formájával a japánok a biztos középutat lőtték be, elég divatos és elég konzervatív is egyben ahhoz, hogy kortól és nemtől függetlenül szinte bárki bevállalhassa, aki többé-kevésbé megfizethető áron szeretne szabadidő-autót.
Hogy a ráncfelvarrás után mégis érezhetően frissebbnek tűnjön a kompakt méretű, 4175 mm hosszú, 1775 mm széles és 1610 mm magas kasztni, az az átdolgozott hűtőmaszknak köszönhető, ahol a korábbi vízszintes csíkozást függőlegesre cserélték és a króm díszítések is vastagabbak, hangsúlyosabbak lettek. Ezen kívül lett még új mintájú könnyűfém felni is a kínálatban.
Módosítottak egy keveset a lökhárító formáján és a ködlámpák környékén is. Hátul a tolatólámpa leköltözött a lökhárító aljába és a lámpabura is homogén piros lett, illetve ennek a formája is megváltozott, kissé jobban kidudorodik, mint az elődnél használt lámpatest. Az A oszlop tövében lévő, a korábbi Vitaráról ismerős mókás álkopoltyú megmaradt.
Egymás mellett a régi, de tiszta és az új, de saras Suzuki Vitara. Valóban alig látszik a különbség:
Belső
Nemcsak a Vitara külseje, hanem az utastere is felfrissült. A korábbinál több kellemes tapintású anyag került az autóba, bár főleg a műszerfal teteje lett puhább, ott, ahol még a hisztis újságíró is aránylag ritkán taperolja. Ezen felül került még színes kijelző is a két, klasszikus kerek, mutatós műszere közé. Utóbbiak szintén modernebb megjelenésűek lettek. Nagyjából ennyi az újdonság, a ránézésre komor, nem túl izgalmas belsőben.
2500 milliméteres tengelytávjához képest a Vitara utasterének helykihasználása egész tisztességes, elöl, hátul van elég hely, térdben, vállban, mindenhol. Műszerfala jól átlátható, a színes középső rész számtalan extra információ megjelenítésére képes, de a rajta lévő, múlt évezredből itt maradt apró, kis nyomogatni, tekerni való izék már furcsák. Pláne, hogy a középkonzolon ott trónol egy hatalmas, érintőképernyős monitor, amihez könnyedén lehet csatlakoztatni a telefont is. Így az autó saját navigációs szoftvere helyett a GoogleMaps, vagy a Waze is futtatható rajta, működik a telefonkihangosító és a kormányon lévő számtalan gombbal is vezérelhető számos funkció.
Csomagtartója 375 és 1120 liter között variálható, ami a csomagtartó kétféle magasságban rögzíthető fenéklemeze, illetve a háttámlák döntögetésével érhető el. Lehajtott háttámlákkal és a magasabb pozícióban rögzített padlóval közel sík felületet kapunk a pakoláshoz. Kétoldalt mélyebb üregek, 12 voltos csatlakozó, szatyorkampók és egyéb csomagrögzítők teszik könnyűvé a cuccok elrendezését. A legalsó szinten pótkerék nincs, csak a gumijavító szett lapul a formázott hungarocell betétben.
Összességében egy élhető, jól használható és a lehetőségekhez képet tágas, de szerény anyagokból építkező, itt-ott felemás belső várja az utasokat, ami nagyon modern és elég régimódi is egyben. Van távolságtartó, adaptív tempomat, sávtartó, de például csak egy USB-csatlakozó jutott bele, és a klímavezérlés is elég fapados.
Technika
Hogy megfeleljen az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak, átalakult a Vitara motorkínálata is, jelenleg csak turbós, benzines motorok vannak a listán, így dízelmotort, vagy a korábbi szívó 1,6-ost már hiába keresnénk a konfigurátorban. Egyliteres, háromhengeres, 110 lóerős a beugró motor, ehhez csak elsőkerék-hajtás rendelhető és ötfokozatú kézi váltó jár hozzá. Az 1,4 literes a nagyobb, erősebb, négyhengeres motor – 140 lóerővel és 220 Nm csúcsnyomatékkal – ehhez hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető, és ez már az összkerék-hajtást is elbírja.
Vezetés
Erős, csendes és roppant rugalmas az 1,4-es, 140 lóerős benzinmotor, amihez határozottan jól passzol a hatfokozatú kézi váltó. Jók a fokozatbeosztások, kellemes kapcsolni és kellően pontos is a szerkezet. Bár a turbós motoroktól még mindig tart az emberek többsége, de lassan nem lesz más választás, és pár kivételről eltekintve csak turbós motorokat kínál majd minden gyártó. Vagy csodát tesznek a szívómotorral. Vitarát sem lehet ma már másféle motorral kapni, a korábbi szívó 1,6-os a filléres szervizköltségek ígéretével már a múlté, ugyanúgy, mint ahogy a dízel is. De felejtsük el és inkább örüljünk a rugalmas és erős 1,4-esnek!
Futóműve a városi használathoz jól passzol, sőt, még földúton is elég komfortos, és a bő 18 centis szabad hasmagasság is jól jön ilyenkor. Autópályán csendes, 130-nál még a szélzaj sem igazán tűnik fel, karosszériája pedig gond nélkül átlátható, de tolatásnál már beszűkülhet a látótér. Szerencse, hogy a tolatókamera képe jó felbontású és sötétben is használható.
Kényelmesek az új Vitara vezetőtámogató rendszerei is, az adaptív tempomat a hosszú, keserves autópályás utazásokat segít könnyebben elviselni, a sávtartó is hasznos, ha éppen nem kell küzdeni vele, hogy merre is forduljon az a kormány. Egyedül a ráfutásos balesetek miatt hisztériázik többet az autó az indokoltnál, de emlékeim szerint a más Suzuki modellekben dolgozó rendszernél itt már sokkal kevesebb a még indokolatlan riasztás.
Átlagfogyasztása 7,7 liter lett közel 2100 km leautózása után, ami 80 százalékban autópályás, 130 km/órás autózásból és 10-10 százaléknyi városi és városon kívüli haladásból állt össze.
Költségek
Suzuki Vitara legolcsóbban 4 880 000 forintért kapható, ezért egyliteres, turbós benzinmotoros autót lehet hazavinni, elsőkerék-hajtással és ötfokozatú kézi váltóval. Az 1,4-es, szintén turbós benzines változat 5,5 milliós listaártól kapható, és ehhez a motorhoz már hatfokozatú váltó jár alapból, 6 150 000 forinttól pedig összkerékhajtású változatban is kapható, szintén hatos manuális váltóval.
Az árlista végén az 1,4-es, összkerekes, automatikus váltós, panorámatetős Suzuki Vitara 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama áll 7 450 000 forintos árcédulával. Aki további extrákat szeretne, az a metál- illetve gyöngyházfényezésért adhat ki még további 130 ezret, vagy a kéttónusú festésért újabb 180 ezer forintot. Az 1,4-es motorral felszerelt, elsőkerekes, GLX felszereltségű Vitara listaára 6,2 millió forint, amihez a kéttónusú és a metálfény felára is hozzájön.
A Suzuki Vitara 1,4 GLX és vetélytársai – Listaár, forintbenzinmotor | |
---|---|
Mazda CX-3 G120 Challenge (121 LE) | 5 629 900 |
Opel Mokka X Enjoy 1,4 Turbo ECOTEC (140 LE) | 6 090 000 |
Peugeot 2008 1,2 Pure Tech Allure (130 LE) | 5 820 000 |
Suzuki Vitara 1,4 GLX (140 LE) | 6 200 000 |
Értékelés
Az új Suzuki Vitara az elődjénél valamivel frissebb külsővel, itt-ott javított, jobb anyagokkal feldobott, de átlagos belsővel, modern, tiszta turbós benzinmotorokkal, komfortos vezethetőséggel, okos vezetőtámogató rendszerekkel a racionálisan gondolkodó családoknak, idősebb pároknak, egyedülállóknak is jó választás lehet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|