Röviden – Suzuki Vitara 1,4 2018
Mi ez? Kompakt méretű családi szabadidő-autó a Suzukitól, amit 2018-ban felfrissítettek fel
Mit tud? Kívül divatosabb, bent komfortosabb, puhább, szebb
Mibe kerül? 4 880 000 forinttól lehet beülni egy Vitarába, ezért a pénzért egyliteres, elsőkerék-hajtású modellhez lehet hozzájutni
Kinek jó? Családoknak, egyedülállóknak, bárkinek, akinek divatos, de megfizethető árú autó a vágya
2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 1

A jelenleg is kapható negyedik generációs Suzuki Vitara 2015-ben mutatkozott be, és azóta hamar a márka legnépszerűbb modelljévé vált. A kompakt méretű, első- és összkerékhajtással is kapható szabadidő-autó 2018-ban kisebb modellfrissítésen esett át, amitől csinosabb, okosabb lett, de az alapkoncepció, illetve a karosszériaelemek megmaradtak, csak az ilyenkor szokásos kötelező dolgokat futotta meg a Suzuki is. Új lámpatestet, első-hátsó lökhárítót kapott a Vitara, illetve a motorkínálata is alaposan átalakult.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 79

Kétkerék-hajtással sem rossz terepen a Vitara

Külső

Méretei változatlanok maradtak a ráncfelvarrás után is, ami nem meglepő, hiszen az összes karosszériaelem is maradt a régi. A Vitara formájával a japánok a biztos középutat lőtték be, elég divatos és elég konzervatív is egyben ahhoz, hogy kortól és nemtől függetlenül szinte bárki bevállalhassa, aki többé-kevésbé megfizethető áron szeretne szabadidő-autót.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 80

A kéttónusú fényezés felára 180 ezer forint

Hogy a ráncfelvarrás után mégis érezhetően frissebbnek tűnjön a kompakt méretű, 4175 mm hosszú, 1775 mm széles és 1610 mm magas kasztni, az az átdolgozott hűtőmaszknak köszönhető, ahol a korábbi vízszintes csíkozást függőlegesre cserélték és a króm díszítések is vastagabbak, hangsúlyosabbak lettek. Ezen kívül lett még új mintájú könnyűfém felni is a kínálatban.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 81

Teljesen piros lett a hátsó lámpa és kissé jobban kilóg a kasztni síkjából

Módosítottak egy keveset a lökhárító formáján és a ködlámpák környékén is. Hátul a tolatólámpa leköltözött a lökhárító aljába és a lámpabura is homogén piros lett, illetve ennek a formája is megváltozott, kissé jobban kidudorodik, mint az elődnél használt lámpatest. Az A oszlop tövében lévő, a korábbi Vitaráról ismerős mókás álkopoltyú megmaradt.

Egymás mellett a régi, de tiszta és az új, de saras Suzuki Vitara. Valóban alig látszik a különbség:

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 82
2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 83

Belső

Nemcsak a Vitara külseje, hanem az utastere is felfrissült. A korábbinál több kellemes tapintású anyag került az autóba, bár főleg a műszerfal teteje lett puhább, ott, ahol még a hisztis újságíró is aránylag ritkán taperolja. Ezen felül került még színes kijelző is a két, klasszikus kerek, mutatós műszere közé. Utóbbiak szintén modernebb megjelenésűek lettek. Nagyjából ennyi az újdonság, a ránézésre komor, nem túl izgalmas belsőben.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 84

Nem rossz az összkép, de az olcsó műanyagok még mindig sokan vannak

2500 milliméteres tengelytávjához képest a Vitara utasterének helykihasználása egész tisztességes, elöl, hátul van elég hely, térdben, vállban, mindenhol. Műszerfala jól átlátható, a színes középső rész számtalan extra információ megjelenítésére képes, de a rajta lévő, múlt évezredből itt maradt apró, kis nyomogatni, tekerni való izék  már furcsák. Pláne, hogy a középkonzolon ott trónol egy hatalmas, érintőképernyős monitor, amihez könnyedén lehet csatlakoztatni a telefont is. Így az autó saját navigációs szoftvere helyett a GoogleMaps, vagy a Waze is futtatható rajta, működik a telefonkihangosító és a kormányon lévő számtalan gombbal is vezérelhető számos funkció.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 85

Apró színes kijelző került a műszerek közé

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 86

gyors, fájdalommentes a telefon integráció

Csomagtartója  375 és 1120 liter között variálható, ami a csomagtartó kétféle magasságban rögzíthető fenéklemeze, illetve a háttámlák döntögetésével érhető el. Lehajtott háttámlákkal és a magasabb pozícióban rögzített padlóval közel sík felületet kapunk a pakoláshoz. Kétoldalt mélyebb üregek, 12 voltos csatlakozó, szatyorkampók és egyéb csomagrögzítők teszik könnyűvé a cuccok elrendezését. A legalsó szinten pótkerék nincs, csak a gumijavító szett lapul a formázott hungarocell betétben.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 87

Így van síkban a csomagtartó alja

Összességében egy élhető, jól használható és a lehetőségekhez képet tágas, de szerény anyagokból építkező, itt-ott felemás belső várja az utasokat, ami nagyon modern és elég régimódi is egyben. Van távolságtartó, adaptív tempomat, sávtartó, de például csak egy USB-csatlakozó jutott bele, és a klímavezérlés is elég fapados.

Technika

Hogy megfeleljen az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak, átalakult a Vitara motorkínálata is, jelenleg csak turbós, benzines motorok vannak a listán, így dízelmotort, vagy a korábbi szívó 1,6-ost már hiába keresnénk a konfigurátorban. Egyliteres, háromhengeres, 110 lóerős a beugró motor, ehhez csak elsőkerék-hajtás rendelhető és ötfokozatú kézi váltó jár hozzá. Az 1,4 literes a nagyobb, erősebb, négyhengeres motor – 140 lóerővel és 220 Nm csúcsnyomatékkal – ehhez hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető, és ez már az összkerék-hajtást is elbírja.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 88

Csendes, erős az 1,4-es motor

Vezetés

Erős, csendes és roppant rugalmas az 1,4-es, 140 lóerős benzinmotor, amihez határozottan jól passzol a hatfokozatú kézi váltó. Jók a fokozatbeosztások, kellemes kapcsolni és kellően pontos is a szerkezet. Bár a turbós motoroktól még mindig tart az emberek többsége, de lassan nem lesz más választás, és pár kivételről eltekintve csak turbós motorokat kínál majd minden gyártó. Vagy csodát tesznek a szívómotorral. Vitarát sem lehet ma már másféle motorral kapni, a korábbi szívó 1,6-os a filléres szervizköltségek ígéretével már a múlté, ugyanúgy, mint ahogy a dízel is. De felejtsük el és inkább örüljünk a rugalmas és erős 1,4-esnek!

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 89

Jó eltalált fokozatokat kapott a kézi váltó

Futóműve a városi használathoz jól passzol, sőt, még földúton is elég komfortos, és a bő 18 centis szabad hasmagasság is jól jön ilyenkor. Autópályán csendes, 130-nál még a szélzaj sem igazán tűnik fel, karosszériája pedig gond nélkül átlátható, de tolatásnál már beszűkülhet a látótér. Szerencse, hogy a tolatókamera képe jó felbontású és sötétben is használható.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 90

A legtöbb vezetőtámogató rendszert itt lehet kikapcsolni

Kényelmesek az új Vitara vezetőtámogató rendszerei is, az adaptív tempomat a hosszú,  keserves autópályás utazásokat segít könnyebben elviselni, a sávtartó is hasznos, ha éppen nem kell küzdeni vele, hogy merre is forduljon az a kormány. Egyedül a ráfutásos balesetek miatt hisztériázik többet az autó az indokoltnál, de emlékeim szerint a más Suzuki modellekben dolgozó rendszernél itt már sokkal kevesebb a még indokolatlan riasztás.

Átlagfogyasztása 7,7 liter lett közel 2100 km leautózása után, ami 80 százalékban autópályás, 130 km/órás autózásból és 10-10 százaléknyi városi és városon kívüli haladásból állt össze.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 91

Kissé komor, de a korábbinál puhább, csinosabb belső

Költségek

Suzuki Vitara legolcsóbban 4 880 000 forintért kapható, ezért egyliteres, turbós benzinmotoros autót lehet hazavinni, elsőkerék-hajtással és ötfokozatú kézi váltóval. Az 1,4-es, szintén turbós benzines változat 5,5 milliós listaártól kapható, és ehhez a motorhoz már hatfokozatú váltó jár alapból, 6 150 000 forinttól pedig összkerékhajtású változatban is kapható, szintén hatos manuális váltóval.

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 92

Mókás textúrájú az ülés

Az árlista végén az 1,4-es, összkerekes, automatikus váltós, panorámatetős Suzuki Vitara 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama áll 7 450 000 forintos árcédulával. Aki további extrákat szeretne, az a metál- illetve gyöngyházfényezésért adhat ki még további 130 ezret, vagy a kéttónusú festésért újabb 180 ezer forintot. Az 1,4-es motorral felszerelt, elsőkerekes, GLX felszereltségű Vitara listaára 6,2 millió forint, amihez a kéttónusú és a metálfény felára is hozzájön.

A Suzuki Vitara 1,4 GLX  és vetélytársai – Listaár, forintbenzinmotor
Mazda CX-3 G120 Challenge (121 LE) 5 629 900
Opel Mokka X Enjoy 1,4 Turbo ECOTEC (140 LE) 6 090 000
Peugeot 2008 1,2 Pure Tech Allure (130 LE) 5 820 000
Suzuki Vitara 1,4 GLX (140 LE) 6 200 000

2000 kilométer a turbós Suzuki Vitarával 93

Értékelés

Az új Suzuki Vitara az elődjénél valamivel frissebb külsővel, itt-ott javított, jobb anyagokkal feldobott, de átlagos belsővel, modern, tiszta turbós benzinmotorokkal, komfortos vezethetőséggel, okos vezetőtámogató rendszerekkel a racionálisan gondolkodó családoknak, idősebb pároknak, egyedülállóknak is jó választás lehet.

Mellette – Ellene
  • Erős, élénk motor
  • Jól kapcsolható váltó
  • Komfortos futómű
  • Okos extrák
  • Elsőkerék-hajtással is jó terepképesség
  • Problémás csomagtartózáródás
  • Itt-ott olcsó műanyagok
  • Szerény motorválaszték

Szavazás

Hány pontot adnál a felfrissített Suzuki Vitarának, 1,4-es motorral?
átlag
7.80
szavazat
2013
Hány pontot adnál a felfrissített Suzuki Vitarának, 1,4-es motorral?