Röviden – Opel Combo Life | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel Combo kishaszonjármű ötödik generációja, melyből egyaránt van áruszállító és személyszállító változat is. Utóbbi a Combo Life. A modell a PSA-val közösen készül, így a Citroën Berlingo és a Peugeot Rifter testvére. |
Mit tud? | Alapvetően 1,5 literes dízelmotorokkal vásárolható meg, de akad a kínálatban 1,2 literes benzines is. A rövidebb változat hossza 4,4 méter, az XL-variáns eléri a 4,75 métert. Újdonság, hogy a rövid és a hosszú Opel Combo Life is kérhető hét üléssel, de alapesetben mindegyik verzió ötüléses. |
Mibe kerül? | A pontos árlista még nem ismert, a Combo Life Selection rövid tengelytávolságú változata, 1,2-es benzines motorral bruttó 4 990 000 forintról indul. |
Kinek jó? | Nagycsaládosoknak illetve azoknak, akik a kombinál és az SUV-knál nagyobb csomagtű családi autót keresnek. |
Szokatlan eseménynek lehettek szemtanúi a Budaörs környékén élők szeptember végén. Több tucat német rendszámú Opel tűnt fel az utakon. Itt lehetett először kipróbálni idehaza az ötödik generációs Opel Combo Life-ot. A modell piaci startja ígéretes, hiszen múlt héten megkapta a 2019-es Év Haszonjárműve díjat a hannoveri haszonjármű-kiállításon, az IAA-n. A nemzetközi szakúságírókból álló zsűri nagy meglepetésre egyhangú döntést hozott, ugyanis a Combo Life 127, a második helyezett Mercedes-Benz Sprinter pedig 92 pontot gyűjtött össze a szavazáson. A megújult modell az első fecske az Opel jövő évi kishaszonjármű-újdonságai közül.
Kis Combo-történelem
Az újdonság már az Opel Combo ötödik generációja. Az elsőt, amely még a Kadett alapjaira épült, 1986-ban mutatták be. A modell lényegében úgy nézett ki, mint egy puttonyos pick-up. 1993-ban érkezett a Corsa alapjaira épített variáns, amely kisautós jellegével tűnt ki az áruszállítók szegmenséből. Érdekesség, hogy Opel Combo Tour néven már személyautót is kínáltak belőle. 2001-ben debütált a Corsa „C” alapjaira épített Combo, melyet 10 éven keresztül gyártottak. 2011-ben a típus radikális változáson eset át: lényegében a Fiat Dobló átlogózott változata lett belőle, a korábbi fejlesztési irányvonalat teljesen elhagyták. A jármű Törökországban, a Tofasnál készült. A legújabb változatot az idei genfi autószalonon leplezték le. A megújult Opel Combo francia technikát hordoz, ugyanis a PSA-csoport kezébe került gyártó a Berlingo és a Rifter alapjaira fejlesztette ki az új generációt.
Külső
Első ránézésre nehezen lehetne megmondani, hogy a Citroën Berlingo alapjaira épülő járműről van szó. Az Opel új személyautó-modelljein bevezetett dizájnt sallangmentesen ráhúzták a Combóra. Az orr megkapta a gyártó jellegzetes, széles és magas hűtőrácsát, valamint a kissé felfelé húzott, szabálytalan alakú, nappali LED-világítással ellátott lámpatesteket. A dizájnerek mindent beleadtak az „opelesítésbe”, a hűtőmaszkon még két helyes kis krómszárnyat is elhelyeztek. Ezek terjesztik ki az Opel logójában lévő villámot.
Az oldalfalakon azonban már tetten érhetők a berlingós jegyek, így a kerékjáratok feletti vastagítások, valamint a lekerekített sarkú oldalablakok. A Combo Life kétféle hosszúságban készül, a rövidebb változat (L1) 4,40 méter hosszú, a nagyobb (L2) pedig eléri a 4,75 métert. Mindkét variáns 1,92 méter széles, magasságban azonban van egy nüansznyi eltérés. Az L2-es négy centiméterrel magasabb, persze ember legyen a talpán, aki észreveszi.
Belső
Nyilván semmi meglepetés nincs abban, hogy az új Combo a PSA-csoport által kifejlesztett EMP2-es padlólemezre épül. Ezt használja többek között az új Citroën Berlingo, az Opel Grandland X és a Peugeot 508-as is. A jövőben minden jármű az EMP2-est kapja meg a C-szegmenstől felfelé. A platform előnye, hogy alternatív hajtáslánc befogadására is alkalmas, ami már a kishaszonjárműveknél is kulcskérdés.
A Combónál egy tolóajtó az alapfelszerelés, de sokkal jobb, ha kettő van belőle a könnyebb ki- és beszállás végett. Alapesetben az autó ötüléses változatban készül, de a rövid és a hosszú tengelytávolságú változat is megrendelhető hét üléssel. Az első utasülés és a második üléssor lehajtásával a csomagtér 597-ről 2126 literesre, a hosszabbnál pedig 850-ről 2693 literesre bővíthető. Osztott verzió esetén akár 3 méter hosszú rakfelület is kialakítható benne.
Az utasteret igényes anyaghasználat, stílusos kárpitok és zörgésmentes burkolatok jellemzik. A jármű emellett nemcsak tágas, hanem praktikus belső térrel rendelkezik. Szám szerint 28-féle tárolórekeszt alakítottak ki benne, ezek közül a két leglátványosabb a középső, rolós fiók, valamint a csomagtartó fölé helyezett rakodópolc. Az utastér további előnye, hogy a frontlégzsák a tetőbe került, ezért mélyebb, hűthető kesztyűtartót tudtak kialakítani. Ha mindez nem lenne elég, akkor opciósan padló alatti rekeszekkel is rendelhető a Combo.
Panorámatetővel és az ehhez járó egyedi mennyezetvilágítással még komfortosabbá és kellemesebbé varázsolható az utastér. A kényelem szempontjából nem elhanyagolandó, hogy a hátsó üléssorban három ISOFIX-gyermekülés is elhelyezhető, az elöl ülők esetében pedig a nagy lábtér és a karfás ülések növelik a komfortot.
A műszerfal könnyen áttekinthető és nagyon gyorsan ki lehet rajta igazodni. A középső konzolba épített multimédia-rendszer szintén nem bonyolult. Bár a tesztjárművekben még angol nyelvű rendszer volt, a piktogramok segítségével még az is eligazodik rajta, aki csak a „hunglisht” beszéli. A legfontosabb információkat a kormánykerék mögött, a sebességmérő és fordulatszámmérő között található fedélzeti számítógép jeleníti meg, ezen olvasható ugyanis a fogyasztás, a megtett út, illetve az elindulás óta eltelt idő.
Opcionálisan akár fűthető bőrkormánnyal is rendelhető a Combo, de az első ülésekhez is lehet ülésfűtést kérni. Az állófűtés időzítővel vagy távkapcsolással aktiválható és a motortól függetlenül működik. Nyáron pedig választhatóan a klímaberendezés vagy a kétzónás klímaautomata szolgál frissítő hűvössel. Az utóbbi figyelembe veszi a napsugárzást és a levegő páratartalmát, és önműködően kapcsol át levegőkeringtetésre, hogy ne párásodjanak be az ablakok. Elöl alapfelszerelés az elektromos ablakemelő, de hátra is meg lehet rendelni.
Technika
Az Opel Combo motorkínálatát jelenleg háromféle 1,5 literes dízel és egyetlenegy 1,2-es benzinmotor teszi ki. A kompakt, könnyű, teljesen alumíniumépítésű erőforrások már most teljesítik a szigorú Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabványt, mely már nem csak a laboratóriumi, hanem a valós közlekedés során nyújtott teljesítményt is alapul veszi (RDE). A dízelek között a 130 lóerős erőforrás a legerősebb, ezt követi a 102 lóerős, illetve a 76 lóerős. A benzines motor egy 110 lóerős, közvetlen befecskendezéses háromhengeres. Valamennyi motorhoz öt- vagy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, de a legerősebb dízel erőforráshoz nyolcfokozatú automata váltó is rendelhető.
Az Opel Combo kétféle felszereltségi szinten érhető el. A Selection olyan vezetőtámogató rendszereket tartalmaz, mint a frontális ütközésveszélyre figyelmeztetés, a gyalogosfelismeréssel kombinált vészfékezés, a sávtartó asszisztens, az emelkedőn történő elindulást segítő rendszer, az adaptív tempomat, a fáradtságfigyelő, valamint a táblafelismerő rendszer. Eggyel magasabb szintet képvisel az Edition, mely kiegészül a nyolccolos, színes, érintőképernyős multimédia-rendszerrel, mely nem mellesleg Apple- és Android-kompatibilis. Az Edition felszerelései között találjuk még a digitális, kétzónás klímaberendezést is. Ezeken kívül a Combo madártávlati nézetet biztosító parkolást segítő kamerával, IntelliGrip kipörgésgátlóval, oldalvédelmi asszisztenssel, induktív telefontöltéssel és műanyaglapra vetítő head-up display-jel is rendelhető.
Vezetés
Az első hazai menetpróba alkalmával az 1,5 literes, 130 lóerős dízelmotorral és hathangos váltóval szerelt változatot próbáltam ki. A járműben szinte minden elérhető extra rendelkezésre állt, a madártávlati kameranézet ugyanakkor még nem. A Budaörs és Pusztazámor közötti útvonalba autópályát, főutat és gyér forgalmú falusi utat egyaránt sikerült besűríteni.
Menet közben a motor rendkívül csendes járása és az utastér jó hangszigetelése tűnt fel. Nagyobb menetzaj csak 130-as autópályás tempónál jelentkezett, ekkor leginkább a visszapillantókkal keltett enyhe szélsusogást lehetett hallani. Az M7-es érdi emelkedőjével kicsit megküzdött a Combo, de alacsonyabb tempónál és az enyhébb emelkedőknél jobban érvényesült a motor nyomatéka.
Bár nyilván nem a vezetési élményért vesz meg valaki egy ilyen járművet, vezetés közben furcsa kettősséget lehet érezni a volán mögött. A Combo valóban személyautós a maga nemében, de néha ez negatívumként jelenik meg a kormány mögött. A kormányzása túlságosan pedáns, kis íven történő fordulásoknál már kisebb kormánymozdulatoknál is meredeken elfordultak a kerekek, ami olyan hatást kelt, mintha az autó túlreagálná a kormánymozdulatokat. Ha van valami, amiben az év haszonjárműve voksoláskor a Sprinter biztosan legyőzhette volna a Combo Life-ot, akkor az a szervokormány. A másik negatívum a túlságosan mély üléspozíció. Emiatt nem lehet rendesen érezni a jármű orrát, ha viszont feljebb emeljük az ülést, akkor a head-up display fölé kerül a tekintetünk és nem lehet kihasználni az előnyeit.
Költségek
Bár még nincs fenn az Opel weboldalán a hivatalos árlista, annyit már most lehet tudni, hogy a Combo Life Selection rövid tengelytávolságú változata, 1,2-es benzines motorral bruttó 4 990 000 forintról indul. Ezzel a kategória középmezőnyébe lövi magát a Combo.
Az Opel Combo Life és vetélytársai | |
---|---|
Ford Tourneo Courier 1.0 100 LE | 4 908 9000 Ft |
Dacia Dokker Acesss SCe100 | 2 899 000 Ft |
Fiat Dobló 1.4 120 LE | 4 499 000 Ft |
Citroen Berlingo VTi 95 | 5 315 000 Ft |
Értékelés
Összességében igaz, hogy ennél a kategóriánál nem a kimagasló vezetési élmény az elsődleges szempont, hanem a kisbuszokénál kisebb, de a SUV-knál nagyobb befogadóképesség megteremtése. Ezt maradéktalanul teljesíti a jármű. Sőt, a Combo egy kulturált, európai egyterű, amelyben ki lehet nyújtani a lábakat és amelyben nincs bezártságérzete az embernek. A Combo Life jó választás lehet azok számára, akik egy stílusos, modern, megfizethető családi egyterűre vágynak.
Adódik kérdés, mit akar a PSA Csoport az Opel Combo Life-fal, ha ott a a Rifter és Berlingo? A válasz egyszerű: növelni az eladásait. A francia csoport jelenleg 23 százalékos részesedéssel rendelkezik a kishaszonjármű-szegmensben. A növekedéshez szükség lesz az Opelhez hű vásárlókra is, sőt ezzel a vadonatúj Combóval akár még új vásárlókat is meg tudnak szólítani.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|