Röviden – Kia Ceed 1,4 T-GDI Launch Edition | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kompakt, Golf méretű autójának, a Ceednek harmadik generációs modellje új, 1,4-es turbós benzinmotorral |
Mit tud? | Kompakt koreai kocsi, korrekt, kissé konzervatív kivitelben |
Mibe kerül? | Kia Ceed legolcsóbban 4,799,000 forintért vihető el – ez akciósan most 4,499,000 -, míg a legcifrább Ceed 7,299,000 forintba kerül. A Launch Edition 1,4-es motorral akciósan 6,399,000 Ft. |
Kinek jó? | Aki nem adta már el a lelkét más márkának és egy rendesen összerakott, észszerű autóra vágyik, az nézze meg a Ceedet közelebbről is. |
Kezdjük azzal, hogy végre minden nehézség nélkül le lehet írni a korábban „cee’d”-nek írandó autó nevét. Mutatom, így: Ceed. Elmarad az aposztrófos bohóckodás, örvendezhetünk, hogy nem ragaszkodtak kétségbeesetten a kezdetben jó ötletnek tűnt jellegű fura írásmódhoz. Hogy legyen valami többé-kevésbé védhető magyarázata is a finom névfaceliftnek, a koreai marketinggépezet ezt köpte ki magából: Community of Europe, with European Design. Világos, igaz?
Mielőtt megnézzük, mit is tud a legújabb, harmadik generációs Kia Ceed, ugorjunk vissza a kezdetekhez, 2006-ba, amikor Hamar Balázs kollégánk először találkozott a koreai wunderwaffével. Itt a cikk, tessék, az enyhén homlokzsíros frontlencséjű kamerával készült videót semmiképp ne hagyjátok ki:
Külső
Hiába változott meg szinte minden irányban a kiterjedése, az új Ceed majdnem tök ugyanolyan, mint az előző. És mégis más. Karosszériája 2 centivel szélesebb, 23 mm-rel alacsonyabb, tengelytávja változatlan maradt a maga 2,65 méterével. Csökkent viszont az első-hátsó túlnyúlás, egyaránt 2-2 centiméterrel.
Maradtak a jellegzetesen kiás dizájnmotívumok, így a tigrisorr és a szélvédő üvegébe belógó fémnyúlvány is, amik mellé újabb jelleget adó megoldás került: a négy-négy LED betétből álló nappali menetfénnyel megbolondított fényszóró. A forma amolyan biztonsági megoldás, van valami egyedi íze, karaktere, de semmi túl vagány, nehogy ne férjen bele az átlag európai ízlésébe.
A megfelelési kényszer ellenére kerültek bele olyan parádésan jól sikerült elemek is, mint az első-hátsó lámpatestek, vagy mint amilyen a könnyűfém felni. Ezek mellett új lett a hűtőmaszk, a ködlámpa fészke, a motorháztető a maga sajátos domborzatával és a visszapillantó is.
Belső
Utasterében is folytatódik az érezhető küzdelem, hogy tökéletes legyen minden. A kapcsolók, gombok, kis izék elrendezése egy ergonómia tankönyvben is jól mutatna, az amúgy komor, sötét belsőt pedig a matt ezüst, illetve finoman adagolva fényes zongoralakk betétek használatával tették változatossá. Anyagminősége szintén rendben van, az új Ceed berendezése még ott is puha, kellemes tapintású, ahol nem is kellene annak lennie.
Ha egy nap nagyon nyűgösen kelnék, talán a kormány pici, csúszós anyagú gombocskáit terveztetném újra, és a hőfokszabályzó tekerentyűjét faragtatnám valami hajszálnyival nehezebben forgatható, rücsis szélű, hízottabb példányra. De igazából teljesen korrekt benne minden. Jól áttekinthető a hagyományos, kerek műszerekből és a közéjük ékelődött TFT kijelzőből építkező műszerfal, jó fogású a kerek közepű, a márkára jellemző formatervű kormány, klasszak az üléskárpitok, van benne hely 190 centivel elöl-hátul és minden kellemesen otthonos benne. Aki elolvasta a 2006-os tesztet, az tudja, hogy már akkor volt benne USB-csatlakozó, mostanra viszont már több is van, és 12 voltos aljzatból is akad pár.
Csomagtartója szintén sokat tud, a fenéklemez kétféle magasságba is beállítható, oldalt vannak mélyebb vermek, oldalt pedig a már említett 12 voltos aljzat, szatyorkampó, világítás. Térfogatra sem rossz a hátsó, alapállásban 395 literes – ezzel a kategóriájában is a jobbak közé tartozik -, ledöntött háttámlákkal pedig 1291 literesre tágítható. A padló ilyenkor síkban van, és amit más autógyártók nem feltétlenül tudnak megugrani, a háttámlák visszarendezése után a hátsó ülésekhez tartozó öveket nem kell a támlák mögül kibányászni.
Technika
A Kia Ceed motorválasztéka ötféle motorból áll, a benzinesek az 1,4-es, 100 lóerőssel indulnak, amit az 1,0 T-GDI követ 120 lóerővel, majd az 1,4-es turbós következik, 140 lóerővel. Dízelből 1,6-os van a kínálatban, de kétféle teljesítménnyel, az LP változat 116, a HP 136 lóerős. Alapból hatfokozatú kézi váltóval árulják a Ceedeket, de az 1,4-es turbós, valamint a dízelek elérhetőek hétfokozatú automatikus váltóval is. Ennek a felára 500 ezer forint.
Vezetés
Az új Kia Ceed egyik legnagyobb újdonsága az 1,4-es, turbós benzinmotor, ami erős, dinamikus darab, papíron 5,6-5,9 literes fogyasztással, csendes üzemmel. 140 lóereje 8,9-es gyorsulásra elég, ha tudjuk elég gyorsan kapcsolgatni a hozzá járó, nem túl precíz hatfokozatú váltót. Igazából az egész teszthét legnyomasztóbb élménye is az volt, hogy akárhogy igyekeztem, nem sikerült harmonikus, kiegyensúlyozott menetre bírni az autót.
Szeretném azt hinni, hogy a nevetségesen kevés futott kilométer a ludas, hiszen még bőven csak három számjegyet mutatott a műszer, amikor visszaadtam a tesztautót, de félek, nem ez magyarázza azt, hogy érzésre az áttételek mintha nem passzolnának a motor igényeihez. De simán lehet, hogy csak nekem nem fekszik ez a páros, lényeg, hogy vannak autók, amikkel könnyű összeszokni és vannak, amikkel nem. A Ceed sajnos az utóbbi kupacba tartozott.
Pedig nem rossz vezetni a Ceedet, futóműve feszesebb lett, már alapáras a hátsó, segédkeretes multilink futómű és a kormányzás is közvetlenebb lett és a kormány forgatása is nagyobb erőt igényel, miközben 2,5-öt fordul a végállások között.
Költségek
A tesztautó alapára listaáron 6 649 000 forint, de ez most akciósan 6 399 000 forintért is elvihető. Automatikus váltó csak a jobban felszerelt – Gold és Platinum felszereltségtől – 1,4 -es benzines és a dízelmotorokhoz rendelhető, ez félmillió forintos kiadást jelent. A metálfény 140 ezer, a panorámatető 300 ezer forintba kerül. Aki ennél is többet verne el, az még különféle csomagokat is választhat. Az elektromos állítású, szellőztethető bőrülésekért 500 ezret, a LED fényszórót, SPAS (intelligens parkoló asszisztenst), Supervision műszerfalat, intelligens kulcsot, indukciós telefontöltőt, JBL hangrendszert és fémpedálokat tartalmazó Luxus csomagért 800 ezret, biztonsági csomagért 200 ezret hagyhat még a kasszánál.
A hűtőmaszk is komolyabb lett
Értékelés
Az új Kia Ceed egy korrekt módon megtervezett és legyártott autó, amely külső-belső formatervét tekintve a jelenlegi japán modelleknél sokkal közelebb áll az európai ember ízléséhez. Emellett megbízhatóságban nem marad el mögöttük – 7 év garancia is van mellé -, vezetni élvezetes, okos extrákkal és tengernyi vezetőtámogató, vagy éppen biztonsági rendszerrel is ki lehet tömni az autót. Aki nem adta még el a lelkét egyik márkának sem, hanem csak egy racionális, megbízható autóra vágyik, ne legyen rest, ballagjon el egy Kia szalonba és szaglássza körbe az új Ceedet. Hátha.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|