Röviden – Opel Insignia Grand Sport 1,5 Turbo aut. | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel csúcsmodellje, azon belül egy földközeli, ötajtós verzió a középkategóriás Insignia második generációjából, 165 lóerős benzines motorral és hatfokozatú automatikus váltóval |
Mit tud? | Sokféle vonzó extrát kínál és még ezzel a váltóval is jó vezetni. |
Mibe kerül? | 140 lóerővel 8 210 000 Ft a típus alapára, a tesztelt hajtáslánccal az ötajtós, a Grand Sport 9 010 000 és 9 630 000 Ft közötti áron érhető el, plusz az extrák, mínusz a kedvezmény, ami akár 15-20 százalék is lehet. |
Kinek jó? | Ebből a kategóriából kézi váltóval vagy a nyolcfokozatú automatával jó szívvel ajánlanám az Insigniát bárkinek, de ezzel az automatával csak azoknak, akik nagyon ódzkodnak a kézi váltótól. |
De szép autóval jöttél – mondták legtöbben a metálbordó, ötajtós Opel Insigniát megpillantva. De egy tesztautótól édeskevés, ha valaki összekonfigurál egy mutatós autót szép fényezéssel, attraktív belső kárpitozással és jó felszereltséggel. Az Insigniának új felállásban, a kis benzines motorral és automatikus sebességváltóval kellett bizonyítania.
Külső
Bizonyára ízlés dolga, de a tesztautó bordó fényezése nagyon feldobta az Insigniát, amely a mi szemünknek arányos, csinos autó. Nemcsak szemből fest jól, ahol orrán lebegni látszik a csillogó pálcákkal közrefogott embléma és LED-menetfényei azt a magabiztosságot sugallják, ami nélkül nehezen vesznek komolyan autót a belső sávban. A 18 colos felnik pont jól illenek a 4897 mm hosszú, 1863 mm széles, 1455 mm magas autóhoz. A küszöbtoldatokkal együtt az autó a külső OPC Line-csomagban kapja a hátsó légterelőt és az OPC Line emblémát a sárvédőn, 250 000 Ft felárért.
Belső
Belül is hat a csinosító készlet, a belső OPC Line-szetthez többek között sportos fémpedál és kormányfűtés tartozik. Ekkora karosszériával és 282,9 centis, a kombiéval megegyező tengelytávval aligha meglepő, hogy a tesztelt Opel Insignia belül is jó nagy autó. Elődjéhez képest lényegesen jobb a térkihasználás, akinek nem elég a 490-1450 literes csomagtartó, megveheti az 560-1665 literes csomagterű kombit.
Valószínűleg kimaradt a tesztautóból a hátsó ablaktörlő, ami komoly hiba, sokszor hiányzott még hétnapos együttélés során is, nemhogy évek alatt. A hátsó ablaktörlő nulla forintos opció, talán jobb lenne negatív opcióvá tenni, tehát csak külön kérésre elhagyni. Máskülönben mesteri érzékkel konfigurálta valaki az Opelnél ezt az Insigniát is. Igényes műanyagok, puha burkolatok, szép kárpitok simogatják a szemet, mindez világos bőrbelsővel, első ülésszellőztetéssel és a záráskor akadályérzékelős tolótető örömével megfejelve.
Technika
Többször is írtunk már az Insigniáról, amely új padlólemezre épül és elődjénél jóval könnyebb autó. Aki tehát túlsúlyosnak hiszi, az le van maradva egy brosúrával. A tesztautót hajtó, új fejlesztésű, nagynyomású közvetlen befecskendezésű benzines turbómotor két verzióban kapható.
A 165 lóerős forgatónyomatéka ugyanúgy 250 Nm, mint a 140 lóerősé, de kicsit szélesebb tartományban, 4100 helyett 4500-ig állandó 2000-től. Papíron az Insignia manuális váltóval fél másodperccel hamarabb gyorsul 100-ra, az automata váltós ideje 9,4 másodperc, a végsebessége 218 kilométer/óra 225 helyett, aminek nincs jelentősége.
Mivel a 260 lóerős, szériában 4×4-es benzinest a WLTP kiűzte a kínálatból, a nyolcfokozatú automatikus váltó időközben csak a 170 és a 210 lóerős, 1956 köbcentis dízelhez elérhető. A többi motor, így a tesztautó is a hatfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós automatikával rendelhető, amit a japán Aisin szállít. Ez a motor is megkapta a direktbefecskendezős Otto-motorokhoz való részecskeszűrőt.
Vezetés
165 lóerő és 250 Nm elég a felszereltségtől függően, vezető nélkül 1397-1447 kilós autóhoz. Az alapjárati motorleállító automatika aligha tesz jót a motornak, főleg, mert hidegen is lelövi, de ha már van, meleg motorral a tesztautóban én is használtam, hogy legyen róla tapasztalatom. Az Opel Insignia stop-start rendszere feltűnően jól működik, gázadásra finom összhangban kel életre a motor és lágyan, jó ütemben kezd gördülni az autó.
Városban autózva az volt az érzésem, hogy az automatikus sebességváltó hidraulikus nyomatékváltójának áthidalókuplungja későn zár össze. Emiatt 2000 körüli fordulatszámmal haladva gázadáskor felugrik a fordulatszám 3000 köré, olyan kellemetlenül, mintha csúszna a kuplung vagy CVT-váltós japán autóban lennénk.
Amikor sok az elindulás, a gyorsítás és a megállás, tehát városi forgalomban, ahol a leginkább tehermentesíti a vezetőt egy jó automatikus váltó, az Insigniáé nem működik elég harmonikusan és a motor pörgetésével a zajkomfortot is rontja.
Nem igazán tetszett a rugózási kényelem. A gördülési komfort csak átlagos, bizonyos úthibákra szárazon reagált a felfüggesztés, pedig a 18-as kerékszett nem túlzás. Ebben a tesztautóban nem volt üzemmódkapcsoló, amit nem a sportos, hanem a kényelmes állásba billentettünk volna a kitűnően működő, 300 000 forintért rendelhető FlexRide-futóművel.
Az Insignia ugyanis elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók híján is élvezetesen flott autó, még ezzel a 489,7 centis, 186,3 centiméter széles testtel is jó vezetni. Elsősorban a kormányzásnak köszönhetően, amely pontosan, jó visszatérítő-erőkkel működik és minden művi hektikusság, hegyes reakció nélkül teszi kezessé az autót. Az Insignia lazán mozog és szereti a kanyarokat.
A kategóriatársak ismeretében viszonylag hangos autó kényelmét az ülések húzták feljebb. Ebben az Opel Insigniában is élveztük az AGR-tanúsítványos ülést, amely a meghosszabbítható lábtámasztól a kiválóan beállítható, magasságában és erősségében is szabályozható deréktámaszon át a jó párnázásig az Insignia legvonzóbb összetevője, a forma és a kormányzás mellett.
Okosan, jó arányban oszlanak meg a menüből elérhető és közvetlen gombokkal, kapcsolókkal kezelhető funkciók. A szélvédőre vetített kijelző képe igazán szép és magasságállításához nem kell a menü mélyére süllyedni.
A bal térd felett lévő billenőkapcsolóval kiválaszthatjuk, hogy a szélvédőn a rádióállomás, a navigációs iránymutatás, a sebesség, a váltófokozat, a táblafelismerés milyen kombinációban legyen jelen. Én a fordulatszámmérős nézetet preferáltam, mert az alsó diagram a Monza GTE, a C4-es Corvette és a Kadett E GSI digitális csíkjára emlékeztetett, amit gyermekkoromban csodáltam.
Pillanatok alatt párosítható a telefon az autóval, de az Opel Insigniában megtehető hosszú utak örömében a Bose-hangrendszernek is szerepe van. A parkolókamera is jól a kezünk alá dolgozik. Amikor felmerülne bennem, hogy az autó lehorzsolja-e a járdaszigeten az orrát, a középső kijelzőn már az orrkamera képe segít. Az átgondolt részletek egyike az automatikusra kapcsolható ülésfűtés. Az autó elöl három fokozatban fűti az üléseket, hátul egy állása van és nemcsak az ülőlapot temperálja, hanem a derekat is melengeti.
Költségek
Automatikus váltóval és ötajtós karosszériával az 1,5 Turbo 9 310 000 és 9 930 000 Ft közötti listaáron kapható, a kézi váltós kereken félmillió forinttal kerül kevesebbe. A listaárból az autó fiatalsága ellenére jelentős kedvezményeket mínuszolhatnak a tényleges vásárlók.
Mivel az 51, 91 és 120 kW teljesítménynél sávot ugró cégautóadó a 121 kilowattos motort a legmagasabb kategóriába sorolja, ebben a környezetvédelmi osztályban havi 22 000 forintot kell befizetni rá. Az azonos nyomatékú 140 lóerősre, amely 103 kW-os, elég 11 000 forintot becsengetni havonta.
Városi forgalomban a fedélzeti számítógép 11,1 litert írt ki 100 kilométerre. A cseppet sem hajtós használatban ez mindenképpen soknak ígérkezett, de az igazán kijózanító a tankolás után adódó 12,95 l/100 km, ami egy közvetlen befecskendezéses, 1,5 literes motortól túl sok egy középkategóriás autóban. Hosszabb úton a benzinigény 8,5 liter körüli, ami szintén nem kevés. Nálam a kézi váltós, ötajtós tesztautó beérte 8,4 literrel vegyesen és 7,7-tel autópályán, ami arra utal, hogy a hatfokozatú automata rontja az Opel Insignia gazdaságosságát.
A tesztelt Opel Insignia és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Mondeo 1,5T Business aut. (165 LE) | 9 315 000 |
Opel Insignia 1,5 Turbo Innovation aut. (165 LE) |
9 630 000 |
Toyota Avensis 1,8 Multidrive S (CVT) Active Trend Plus (147 LE) | 10 035 000 |
VW Passat Comfortline 1,5 TSI ACT DSG (150 LE) | 10 118 000 |
Értékelés
Érezni az Insignián, hogy az Opel a kategória legjobb autóira lő vele és nem alibiztek a fejlesztők, ezért tudott a 170 lóerős dízel kombi összehasonlító tesztet nyerni a Mondeo, az Optima és a Talisman ellenében. Ezzel a motor-váltó kombinációval azonban a tesztautó sokat fogyasztott és zajszintje is magasabb volt az elvárhatónál. Az automata váltóhoz ragaszkodóknak a használt autóban aggályos, de újonnan és a garanciális időszakban vonzó TSI-DSG kombinációval a Superb, a Passat vagy az ígéretes Peugeot 508 is attraktívabb. Az Opel Insignia jobb vétel a 170 és a 210 lóerős dízelhez tartozó nyolcfokozatú automatikus váltóval vagy ezzel a motorral, de kézi váltóval.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|