Röviden – Volvo S60, 2018 | |
---|---|
Mi ez? | A Geely tulajdonában álló svéd márka középkategóriás szedánja kizárólag benzines és hibrid motorokkal |
Mit tud? | Stílusos, letisztult, és rendkívül gyors: jelenleg 250 lóerős az alapmodell |
Mibe kerül? | Még nincs ára, a német riválisokhoz lövik majd be, decembertől lesz rendelhető |
Kinek jó? | Reális alternatívája a német prémiumoknak, amennyiben nem igényli a céges vásárló, avagy a tehetős magánszemély a dízel motort |
Nyolc Gucci-, hét Prada-, és hat Cartier-butik szolgálja a vagyonosokat Los Angelesben, zöldhasúból nincs hiány. Legális a fű, tengernyi a demokrata szavazó, és a pálmás boulevardokon megszámlálhatatlan európai luxusautó orrán csillan meg az október végén is erőteljes kaliforniai napsugár. Köztük rengeteg Volvo logóján. A kínai tulajdonban lévő svéd márka nemrég gyárat gründolt az USA-ban, ám az olvasott kommentelő téved, ha egyből a cipőjén WC-papírral közlekedő Trump Twitteren indított vámháborúját emlegeti.
Miközben az Észak-Amerikából érkező személyautókra 10 százalékos vámot vet ki az EU, az európai pick upokat és kisteherautókat alapból 25 százalékkal sújtja az USA, ám a tengerentúlra áthajóztatott személyautók után csak 2,5 százalékot kell fizetni. Ennek megfelelően tavaly 192 milliárd dollár értékben több millió vadonatúj jármű ömlött külföldről az ország autószalonjaiba: 1,7 millió Japánból, 930 ezer Dél-Koreából és 500 ezer Németországból. Utóbbihoz jön még sok százezer Mexikóban összeszerelt német prémiumautó.
A forgalmi adó eleve alacsony a legtöbb államban, többek között ezért olcsóbb a német M3-as kint, mint mondjuk nálunk. Nagyon leegyszerűsítve a helyi gyártók töketlenkedése és az európai/japán/dél-koreai autók minősége mellett ez a 2,5 százalék fojtogatja a rozsdás amerikai brandeket. A kötélen láncfűrésszel lazítani akaró republikánus elnök azonban mégsem okozója a Volvo Dél-Karolinában beindult gyárának, erről a döntést jóval korábban meghozták a Geely sanghaji központjában. Trump persze hazudhatja, hogy mindez az ő érdeme.
Egyelőre a harmadik generációs Volvo S60 kizárólagos gyártója a vadonatúj üzem, nézzük meg a nemzetközi sajtónak a már említett okok miatt (sunshine, gazdagság, sok Volvo) Los Angelesben bemutatott szedánt közelebbről.
KÜLSŐ
Kissé elvörösödött a minap a Porsche külső dizájnereinek vezetője, amikor felhoztam neki, hogy Jeremy Clarksson szerint a 911 formatervezői a világ leglustábbjai. Kis magyarázat után értette persze a poént (interjúm vele a jövő héten olvasható a Vezessen), ahogy a volvósoknak is nyilván leesik, miért hozom ide a tévécsillag hatásvadász böffenetét. A tükörből lehetetlen megkülönböztetni az S60-at az S90-től, de az utca embere oldalról is összetévesztené őket, pedig ha figyelünk, a C-oszlop környéke más, sportosabb vállat kapott a kistesó.
A 4761 mm hosszú, 1850 mm széles és 1431 mm magas kasztni amúgy pontosan ugyanazt a letisztult, elegáns stílust hozza pontosan ugyanazokkal a megoldásokkal, mint az XC90 2014-es megjelenése utáni összes Volvo. Kisugárzása és egyénisége legalább annyira markáns, mint a német prémiumtrió hasonló méretű tagjaié (3-as BMW, C-osztály, és A4), a dizájnban senki sem csalódhat, ha ezekhez méri.
BELSŐ
Még ennyi különbséget sem találni az enteriőrben az S90-nel összehasonlítva, ezért a hibrid Polestar változatot fotóztam belülről. Abban kristályból faragták (vagy üvegből öntötték?) a fokozatválasztó karját, sárgák (bocsánat, aranyosak) a biztonsági övek, meg a Brembo-féknyergek is, de az már külső dizájn, belül, ugye, khm…, nem is nagyon van más különbség. Talán a bőr-textil kombó üléskárpit. Maradt a tabletszerű, függőleges kijelző középen, a műszerfal tök ugyanannak tűnik. Nem is baj, én imádom ezt a csodás belsőt, bár szerintem feketében jön ki a legkevésbé a skandinávsága, fehér vagy barna kárpittal, matt fa betétekkel lehengerlőbb.
Ami kérdés volt számomra, hogy a méretszűkítés utáni belső tér mekkora lesz a 2872 mm-es tengelytávval. Nos, négy 185 centis felnőtt normálisan elfér benne, a 442 literes csomagtartó is teljesen rendben van, helykínálatban pontosan azt nyújtja, amit a németek.
TECHNIKA
Az amerikaiaktól 2009-ben kínai kézbe került Volvo első látványos (és pénzügyi szempontból rendkívül hasznos) lépése a hat- és nyolchengeres motorok elhagyása volt, 2014-től immár csak négyhengeres motorok kerülnek az autóikba. Optimalizálták a gyártásukat is: Skövdében (Svédország) és Zhangjiakouban (Kína) egy-egy gyártósoron futnak a benzines és a dízel blokkok, a különféle munkaállomásokon az eltérő hengerfejek, feltöltők és egyebek kerülnek rájuk.
Kivételként pedig lefelé építkeznek, a legújabb motorjuk 1.5-ös, és kitalálták, immár csak háromhengeres, ami az XC40 alapváltozata után majd valamikor bekerül az S60-ba is. A kis SUV-ot leszámítva (CMA-padló) egy a platform is, így gazdaságos, minden más az SPA padlóra épül: 2014-től az XC90, 2016-tól az S90-V90 páros, 2017-től az XC60, valamint 2018 elejétől a V60, és 2018 őszétől az új S60 is.
Nagy újdonság, hogy az S60-as szedán egyáltalán nem kapható dízel motorral, csak benzinessel, és hibridként. Akinek gázolajos kell, ott a kombi. Jelenleg a T5 típusjelű, kétezres, turbós benzines motor az alap 250 lóerővel, aztán a T6 jön 315 lóerővel, majd kétféle turbós-kompresszoros plug-in hibrid. Sőt, kettő és fél. A T6 Twin Engine AWD rendszerteljesítménye 340 lóerő, a T8 Twin Engine AWD-é 390, és ennek van egy – mint tudjuk, sárgaöves harcos – Polestar változata 405 lóerővel. Amint látjuk, teljesítményből nincs hiány.
Vezetéstámogató kütyükből sincs, olyannyira, hogy a Volvo az S60-at „a világ egyik legbiztonságosabb autójának” nevezi. Minimum féltucatszor írtunk már a City Safety egyre érettebb és komolyabb rendszeréről az elmúlt 4 évben kijött Volvók kapcsán, például itt és itt, az új szedánba is mindent beleraktak. Plusz még egyet: a rendszer automatikus fékezéssel igyekszik elkerülni a frontális ütközést, vagy enyhíteni annak súlyosságát. A cég állítása szerint ez az egyetlen olyan rendszer ma a világon, amely a gyalogosokat, kerékpárosokat és nagy testű állatokat egyaránt felismeri.
VEZETÉS
Először a T6-tal akartak lenyűgözni minket, az előétel része volt, hogy a 315 lóerős autóval a legendás Mulholland Highway-en kanyarogtunk. A YT szerint rengetegen eldobják itt a vasat, csodás, kanyargós út nagy szintkülönbségekkel, erőteljes, sokszor beláthatatlan törésekkel. Izgalmas, na. Az S60 pedig piszok gyors, az elöl-hátul kettős kereszt-lengőkaros futóművel egész korrekten reagál a húzós kanyarok erőltetésekor, bár kissé tolja az orrát, és a gázpedálja lehetne közvetlenebb, még dynamic módban is.
Kalifornia állam ezen részén végig 35-45-55 mérföld/óra a sebességkorlátozás, ráadásul errefelé kőkemények a rendőrök: egyszer elhaladtam egyikük mellett éppen akkor, amikor egy hölgy kezét hátracsavarva éppen az autója oldalához szorította őt valamiért. Azért igyekeztem megnézni, mit tud a rendelkezésre álló pár órában az immár 405 lóerős Polestar Enginered hibrid is a tisztán villanymotorral megtehető 40 kilométeren felül.
Ezt a konnektoros hibridet Öhlins gátlók stabilizálják, amelyeket a toronymerevítők rögzítési pontjai mellett lehet állítani kézzel. A gyorsulása lenyűgöző 4,1 másodperc 100-ra, ami az M3-as BMW adata, mégis nagyon-nagyon más karakter a Volvo. Eleve sokkal nyugodtabb stílus, halkabb, közel sem olyan nyers, és nem annyira közvetlen. Piszok erősen húz, és gyorsan kanyarodik, összkerekesként kevésbé orrtolós, mint a T6, de közel sem sportautós precizitással feszül az ívekbe. Ennek nagyrészt az akksipakkal immár 2 tonna feletti tömeg a magyarázata. A hatdugattyús Brembo fékek pedálja pedig megszokást igényel, rendkívül hatékony a lassulás, de nagyon furcsa a pedálérzet.
ÉRTÉKELÉS
Az okosan racionalizált gyártással és a szépséges, jó minőségű autóival irtózatos pénzgyárrá vált kínai kézben a Volvo Car Group. A 2015-ös pénzügyi évben a márka üzemi eredménye 6620 millió svéd korona volt, 2016-ban 11 014 millió korona, míg 2017-ben már 14 061 millió korona. Tavaly 571 ezer autót értékesítettek, 2018-ban jó eséllyel túlszárnyalják a 600 ezret, amit majd csak jövőre kezd el húzni az S60, hiszen még annyira új az autó, hogy ára sincs jelenleg, Magyarországon is csak decembertől lehet megrendelni.
Annyit megtudtam a Volvo illetékesétől, hogy szinte pontosan ugyanazok az összegek szerepelnek majd az árcédulákon, mint a hasonló teljesítményű német prémiumokon, azokhoz lövik majd be a számokat. A stílusos és gyors utazóautónak számító Volvókat idehaza a magyar vevők is kedvelik, szépen növekednek az értékesítések: a 2017. január-szeptember közötti 1031 eladott Volvóval szemben 2018 hasonló időszakában már 1265 személyautó kelt el itthon.
Csak összehasonlításképpen, ebben az időszakban az Audi értékesítései csökkentek Magyarországon, a BMW eladásai kisebb mértékben nőttek, egyedül a Mercedes számai növekedtek nagyobb ütemben. Miközben világszerte a Volvo negyedannyi autót értékesít egy év alatt, mint a német prémiumtrió, nálunk az Audi számainak már a 60 százalékát teljesíti a svéd márka.
Bátran odaállhat az S60 is bármelyik német riválisa mellé, az arctalan A4-nél – amit 3 fő riválisa közül a leginkább gondolok közvetlen ellenfélnek – nekem biztosan az S60 kellene. A dízel motor hiánya Európában hátrány lesz, nem is kérdés, de visszaszorul mindenfelé, elsőként a Volvo volt annyira bátor, hogy bevállalta ezt a lépést. 1-2 év múlva meglátjuk, mennyit harap ki a középkategóriás prémium szedánok tortájából az S60. Jó eséllyel sikerautó lesz, miközben a gyártása immár az amerikai GDP-t is szépen gyarapítja.
Trump tehát elégedett lehet, simán bekamuzhatja a kékgalléros fehéreknek tartott bármelyik kampánygyűlésén, hogy bizony ő kényszerítette Amerikába a Volvót. Demonstratív célból látszatvásárlást S60-ból azonban aligha tervez, még a végén eljut a szavazóihoz, hogy a helyi márkákat hangosan védelmező elnöksége előtt mezei milliárdosként bele nem ült nemes ülepével amerikai autóba.
A privát vagyonából világéletében Rollsot, Bentley-t, Mercedest és Ferrarit vásárolt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|