Röviden – BMW X5 (G05)
Mi ez? A BMW népszerű nagy SUV-jának, az X5-ösnek negyedik generációja
Mit tud? Már nem csak aszfalton suhanhat, hanem terepen is elboldogul
Mibe kerül? 19,7-től indul a 265 lovas X5 xDrive30d, a 400 lovas, négyturbós M50d 27,3 millióról startol
Kinek jó? Aki kedveli a nagy, kényelmes és csendes prémum SUV-kat, de fontos szempont a vezethetőség

Messze van már 1999, amikor még a világ menőségének számított faxot küldeni a Nokia 9110-esről és mindenki rászólt az emberre, hogy fordítva tartja a telefont – mert annak ugyebár a hátához kellett beszélni. Amekkora királyság volt az a sokbillentyűs csodatégla, annyira volt istentelenül nehéz is.

Nagy szerencse, hogy a BMW épp ebben az időben piacra dobott egy olyan autót, amivel nem okozott gondot elcipelni ezt sem. Ez lett az első szabadidő-autójuk, az X5, amiből már több mint 2,1 milliót adtak el. Most pedig megérkezett a legfrissebb változat Magyarországra. Lepacsiztunk vele.

Külső

Mintha nem lenne holnap, úgy vitték a harmadik generációs X5-öst. Ez vélhetően óvatosságra intette a BMW-nél is a dizájnereket. A rövidke – mindössze 5 éves – modellciklus után, lényegében drámai frissítés nélkül kivezetett előző helyére megérkező G05-ös kódjelű X5 karakterében nem hozott igazán nagy változást. Nyilván, akin rajta van márkabolond szemüveg, az rögtön kiszúrja a forgalomban, mert finomságokból bőven akad a hatalmas bódén.

Persze a gigantikusra hízott, aktív lamellás hűtőmaszk az első, amin megakad a szem. Hűha, ez óriási! Az M50d-n ráadásul ezek a tükörházak és néhány apróság mellett klassz, szaténos szürkék. Üdítő látvány az ilyesmi a kínai piacig csillogó krómok tengerében. Persze, akinek a tükörfény kell, az megkaphatja. Ezzel a menetfénnyel agresszívabbak lettek a fényszórók, amik már szériában LED-ekkel világítanak. Felár ellenében viszont akár 600 méterre elvilágító, lézeres fotonágyúk is vannak az X5-öshöz. Utóbbiakat az X alakú, kék betétekről lehet felismerni. Ez a két elem ráadásul garantálja a maximális road presence-t. Kellően nyomasztó ez, ha feltűnik a tükörben. De ezt kár volna felróni neki.

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 1
Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 69

Csinos felnik mögött kéklenek az M-es féknyergek

Nahát, már nem szúrja át mindkét kilincset a vállban meghúzott ív! Itt azért látszik, hogy mennyire nehezen szakadnak el a BMW-nél a márványtáblába vésett folklórtól. Pedig így is csinosan tagolja a lemezeket, ráadásul a hátrafelé feltört egyenes combosabbá teszi az X5-öst. Mindig jól jön ez egy olyan autónak, amiben el kell rejteni a hátsókerék-hajtás ígéretét. Még akkor is, ha minden kerekét hajtja. Reszeltek a sárvédő levegő kilépőjén, rányomták az ablaksor végére megszokott hokiütő motívumot, de az új X5 oldalán talán a szép rajzolatú felnik az igazán feltűnőek.

Majdnem két évtizeden át próbálkoztak megformálni a furán megcsúszott hátsó lámpát, de így 2018-ra végre belátták, nem megy ez sehogy sem. Elhúzták inkább vízszintesen, besötétítették a közepét és a burát háromdésre nyomták. Mindenkinek jobb ez így. Üdvös továbbá az is, hogy a lökhárító két trapéz alakú nyílása tényleg kipufogót rejt.

Belső

Elsőször az X5-ösben találkozhatunk a BMW új beltéri filozófiájával, melyben csak a második legfeltűnőbb elem, hogy kihajigálták belőle a zongoralakk elemek nagyját. Az első mindenképpen a metszett üveg váltókar, melyről megoszlanak a vélemények. Szerintem helyén van és a stílusában passzoló indító gombbal, iDrive tekerentyűvel és hangerőszabályzóval együtt, egyfajta visszaköszönő elemként megfér az utastérben.

Letisztultabb lett, főleg a középkonzolt gondolták újra, ahonnét majdnem eltűnt a klímapanel. Azért nem kell a menü mélyén turkálni, a szellőzők alatti billentyűkön minden gomb ott sorakozik, felettük egy apró kijelző mutatja a hőfokot és az egyéb elvégzett beállítást. Nagyszerűen beleolvad a műszerfal vonalaiba.

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 70

Letisztultabb lett az utastér

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 71

Digitális óracsoport

Igazodtak az okostelefonokhoz az új iDrive-nál, így csempék helyett már a képernyő oldalán lévő sávról érhetőek el a menüpontok és az egész szabadon konfigurálható. Némileg megszokást igényel, ezt egy hangyányit nehezebb a tárcsával kezelni, könnyebb teprolni. Aztán törölgethetjük az ujjlenyomatokat napesig.

Újabban szeretik halmozni a lehetőségeket BMW-nél, ezért már gomb, érintés és gesztusok mellett utasításokkal is elérhetőek az egyes funkciók. Hey BMW! – szólsz hozzá angolul és máris bejelentkezik a virtuális hölgyemény, aki kérésre 20 fokra állítja a klímát, kapcsolja a következő számot vagy beállítja a navigációt.

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 72

Metszett üveg váltókar

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 73

Ízléses lett a klímapanel

Ha már átrendezgették a pixeleket, akkor lecserélték az óracsoportot is teljesen digitálisra. Szögletesebb, de ugyanúgy négyórás elrendezésű maradt, mint korábban, csak a fordulatszámmérő ellenkező irányba mozog. Középen pedig annyi hely lett, hogy kényelmesen elfér akár a térkép is. Nem beszélve a Head-up Display-ről, ami remek képet ad.

Hogy a sok kütyütől van-e hely bent? Bőséggel, panasz nem lehet és még a kényelem is adott. A rengeteg irányba állítható ülések fűhetőek és szellőztethetőek, masszás is akad mindenféle programmal. Továbbá csomagok számára 645 liternyi tér, ami költözéshez 1,86 köbméterre nő.

Technika

Több összeesküvés-elmélet van annak kapcsán, hogy miért érkezett meg ilyen drámai gyorsasággal az új X5-ös, de talán a leginkább releváns magyarázat a platform. A G05-ös már a BMW új, szabadon variálható CLAR platforma épül, mint az összes hosszmotoros autó a palettán, ezzel legalább mindent közös nevezőre hoztak a Spartanburg-i gyárban az X3-tól egészen az X7-ig.

Egyelőre igazán szerény a menü, ha a motorokat böngésszük, egy árva benzinesre (xDrive40i) és két dízelre (xDrive30d és M50d) korlátozódik a választék. Hamarosan befut a konnektoron lógatható, ingyenparkolós zöldrendszámos verzió is. Nyilván piaci jelentősége elhanyagolható, de fáj a tudat, hogy a biturbó V8-ast már nem hozza európai piacra a BMW. Szóval akinek mindenképpen nyolchengeres pusztító kell, annak meg kell várnia az X5 M-et. Vagy üjön be egy Porsche Cayenne-be és legyen nagyon boldog.

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 74

Aktív lamellák vannak a hatalmas hűtőmaszkban

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 75

Hat henger sorban és négy turbó valahol a mélyben

Eddig az volt az X5 feladata, hogy terepjárós megjelenéssel hoz sportos vezethetőséget. Most viszont, hogy már kinézetre is egyre személyautósabb – hiszen a fényezetlen műanyagok váratlan gyorsasággal párolognak el róla -, mehet terepre is.

Sőt, Off-road csomag is van hozzá. Mivel légrugós, ezért a hasmagasság állítható, továbbá a kalandképesebb változatoknál egy kapcsolóval választhatunk havas, homokos vagy sziklás módok között. De ember legyen a talpán, aki harmincmilliós prémium szabadidő-autóval önfeledten járja a zsombékost.

Vezetés

Becsukom az ajtót, rányomok a műszerfalra, aztán kétségbeesetten kajtatom a Start gombot. Aztán rájöttem ám, hogy leköltözött az üvegből szobort váltókar mellé. Autó beindít, elindul és az M50d totál csendben suhan, akárcsak legutóbb a szupercsendes Rolls-Royce Cullinan. Valószínűleg a decibeleket okosan osztották el a cégcsoporton belül, de fülre legalább akkora a nyugi bent.

Gázra aztán megérkezik a hathengeres hajómotor morajlása és közben érezhetően szedi a lábát, de semmi különös. A döbbenet csak akkor érkezik meg, amikor lepillantok a kormány mögötti pixelhalomra és olyan számokat mutat, amiket nem volna szabad. Igyekeztük folyamatosan mérsékelni a tempót a totalcaros Sturcz Anti kollégával, de ötvennél annyira nincs sebességérzet az X5-ben, hogy kedvünk támadt volna kinyitni az ajtót és elsétálni mellette.

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 76

Az elsöprő erő rövidítése

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 77

Már a 265 lovas xDrive30d is 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, az M50d 5,2 alatt futja a sprintet

Ez is egy olyan autó, amivel valószínűleg nem okoz gondot letekerni sokszáz kilométert és a dízelnek hála nem is kell megállni minden második kútnál. Jót tett neki a légrugózás, így a hitvány mellékutakon is földöntúli nyugalomban suhan, szinte lebeg a kráteres út felett. Erre és még egy kicsit többre bőven elég az xDrive30d.

Meglepően ügyesen mozog akkor is, ha elkezdjük úgy használni, mint egy játszós E36-ost. Sajnos a villanyszervós kormányzással nem lehet csodákat tenni, de cserébe megérkezett a remek összkerék-kormányzás. A BMW X5-ös tényleg mindent megtesz a vezethetőségért Cayenne-n innen. Precízen lehet tenni kanyarról kanyarra a 2,4 tonnát és gázra elkeni a fenekét is kicsit. Bár az M50d 400 lova és 760 Nm nyomatéka már önmagában sok vitát elrendez. Ó, és rendelhető hozzá M Sport differenciálmű! Szürreális, de azért az ilyen húzásokból látszik, hogy a németekből sincs kikódolva a humorérzék.

Költségek

19 millió végéről indul a BMW X5 xDrive30d és ennél józan ésszel nem is nagyon kell messzebb távolodni, az opciós tételek végtelen sora viszont továbbra is adott. Talán egyszerűbb lenne egy mindentbele gomb a konfigurátorba, mint egyesével végigpipálgatni a tételeket.

Közel 220 ezer az üveg váltókar és a járulékos apróságok, 390 a kulcsnélküli bejutás, bő 640 ezerért már megkapjuk a panoráma üvegtetőt is, de nem a hangulatvilágítással feldobott verzióban és ott van a 710 ezres adaptív légrugózás is.

Ez viszont még csak a bemelegítés volt. Innen hátra vannak még a lézeres csodalámpák (675 ezer), a négyzónás klíma (159 ezer) és a Driving Assistant Professional, ami igazából egy halom vezetéstámogató asszisztens egyben (878 ezer). Fokozható ez még komfort ülésekkel, sötétített ablakokkal, menőbb színnel és finomabb bőrkárpittal is.

A BMW X5 xDrive30d és vetélytársai – Listaár, forint
Volvo XC90 D5 AWD (235 LE) 17 695 000
Audi Q7 50 TDI quattro tiptronic (286 LE) 18 756 200
Mercedes-Benz GLE 300 d 4matic (245 LE) 19 685 000
BMW X5 xDrive30d (265 LE) 19 694 000

Értékelés

Szimpatikus nem leszel vele, de imádni fogod 78

Picit több mint 2 méter széles

Lehet az X5-ös BMW-t nem szeretni, sztereotípiákat elővenni meg fanyalogni számos okból, de valójában ez egy patent utazóautó, aminek a vezetése még örömteli is tud lenni. Közben pedig az ember biztonságban érzi magát, belefér az összes motyója a családdal együtt és tele van a digitalizáció minden jóságával.

Mellette – Ellene
 
  • Gusztusosan néz ki
  • Megy is rendesen
  • Tér akad bőséggel
  • Tele van kütyükkel
  • És még vezetni is jó
 
  • Aki hozzászokott az iDrive-hoz, annak most picit újra kell tanulnia a rendszert
  • Fáj, hogy európai piacra nem érkezik a V8-as
Hogy tetszik az új BMW X5? Értékeld!
átlag
7.83
szavazat
494
Hogy tetszik az új BMW X5? Értékeld!