Röviden – SEAT Tarraco
Mi ez? A SEAT harmadik és egyben legnagyobb méretű szabadidő-autója – a Nissan X-Trail, a Škoda Kodiaq és a VW Tiguan Allspace legfőbb konkurense.
Mit tud? Viszonylag sportosan kanyarodni és akár egy hétfős családot elszállítani.
Mibe kerül? Az árak egyelőre nem ismertek, kivétel az 1.5 TSI belépőmodellé, amelynek alapára 9 millió forint alatt indul majd.
Kinek jó? Annak, aki tágas, nagy méretű szabadidő-autóra vágyik jó vezetési élménnyel.

Egészen jól szalad mostanában a SEAT szekere, nagyrészt a SUV-vonalnak köszönhetően. Az új Tarraco, az Arona és az Ateca mellett, a harmadik szabadidő-autó, és szintén jelentős sikerre számíthat, mivel a szegmensben további jelentős keresletnövekedést prognosztizálnak a szakértők a következő évekre, azzal együtt, hogy a spanyolok már idén is két számjegyű növekedést értek el az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Az új terepjáró koncepciója alapjaiban nem változott, a márka jól megszokott értékeit hordozza magán, tehát egy csipetnyivel sportosabb élményt nyújt, mint a konszernen belüli hasonló modellek.

Kipróbáltuk a legnagyobbat 1

Külső

A SEAT martorelli létesítményében tervezett és fejlesztett modellt a németországi Wolfsburgban gyártják, az autó az MQB-A padlólemezre épül, akárcsak a VW Tiguan Allspace és a Škoda Kodiaq. A Tarracót megpróbálták egyedivé tenni, ami egy kellően látványos, de harmonikus külsőben testesül meg. Elöl-hátul LED-es fényszórók és lámpák szolgáltatják a fényt (Xcellence és a Style felszereltség esetén is), a piros csíkkal összekötött két hátsó lámpatest és a dinamikus irányjelző modern benyomást kölcsönöz a méretes SUV-nak menet közben és álló helyzetben is. A legnagyobb SEAT 4735 mm hosszú, 1839 mm széles és 1658 mm magas, tengelytávja 2790 milliméteres.

Jól eltalált arányai miatt nem tűnik igazán óriásinak kívülről, sőt, a kormány mögött ülve sem érezni testesnek – utóbbi főleg a motorház formájának és vonalainak köszönhető. A SEAT Tarraco nyolc különböző színben lesz elérhető: sötét camouflage (zöld), oryx fehér, reflex ezüst, atlantic kék, indium szürke, titán bézs, deep fekete és urano szürke.

Kipróbáltuk a legnagyobbat 45

Fénycsík köti össze a hátsó búrákat, mint az Audi Q8-asnál

Belső

Az alapvetően szögletes formavilág belül is jellemző a Tarracóra, de az utastér azért kevésbé látványos, mint a külső formavilág. Izgalmasnak nem izgalmas, de mindenképpen harmonikus az összhatás, miközben vannak olyan igényes részletek is, mint a digitális műszeregység, az igazi fabetét a műszerfalon vízszintesen keresztben, illetve a gesztusvezérlésre képes, a középkonzolból kiemelkedő, nagy képernyős médiarendszer.

Az anyagminőség attól függetlenül jónak mondható, hogy igazán puha műanyagot nem sokat találunk az autóban. A minőségérzet is meggyőző, menet közben is masszív benyomást éreztet a Tarraco, nem zörög, nem nyiszog. Ülései kényelmesek a kellően hosszú combtámasszal, a helykínálat minden irányban kifejezetten tágas, az első és a hátsó sorban egyaránt. Az opciós harmadik sor inkább rövid távok átvészelésére alkalmas, ez jellemző a konkurensekre is. A csomagtartó hatalmas: 760 literről 1775 literig bővíthető, a csomagtérajtó motorosan nyílik minden esetben, és láblendítéssel is nyitható/zárható, ha megvásároljuk ezt az opciót.

Kipróbáltuk a legnagyobbat 46

Tágas a tér a második sorban is

Kipróbáltuk a legnagyobbat 47

Óriási, 760-1175 literes a csomagtér

A kevésbé élménydús utastérben felárért a Beats-audiorendszerrel élvezhetjük a muzsikát, az Android Auto és Apple CarPlay segít a telefonunk csatlakoztatásában, amit a középkonzol alján vezeték nélkül is tölthetünk.

Technika

Vezetőtámogató rendszerekből házon belül sosem volt ilyen bőséges a kínálat, a Tarraco az eddigi legbiztonságosabb SEAT. Sávtartó, holttérfigyelő, torlódásasszisztens, vészfékező rendszer, táblafelismerő segít elkerülni a bajt. Amennyiben ez mégsem sikerült, a Pre Crash rendszer még a baleset előtt elkezdi felhúzni az ablakokat, bezárja a tetőablakot, megfeszíti az öveket és aktiválja a vészvillogót. Borulás esetén a Tarraco nyitja a központi zárat, vészhívást indít és leállítja a motort.

Ami a kényelmet illeti, a SUV többféle vezetői módot kínál, amelyek eltérő lengéscsillapítással és kormánybeállítással engedik magunkra igazítani a méretéhez képest kifejezetten kezesen reagáló SEAT-ot.

Kipróbáltuk a legnagyobbat 48

Terepre való vezetői mód is választható

Kipróbáltuk a legnagyobbat 49

Gesztusvezérlésre is képes a médiarendszer

Gyorsaságával nem nyűgöz le különösképpen a Tarraco, érdemes a 190 lóerős dízel (400 Nm) és szintén 190 lóerős benzinmotor (320 Nm) közül választani, ha szeretünk autózni – ezek mind kétliteresek, és hétfokozatú DSG váltóval együtt kaphatók, kizárólag összkerékhajtással párosítva. Mindkettő 8 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességük 211, illetve 210 km/óra. Benzinesből és dízelből egyaránt létezik 150 lóerős kivitel, ezek elsőkerék-hajtással és hatfokozatú kézi váltóval készülnek, a DSG opcionális. A Tarraco 2020 környékén plug-in hybrid hajtáslánccal is megjelenik majd.

Vezetés

A négy elérhető motorból a kétliteres, 150 lóerős dízelt próbáltuk, illetve a szintén kétliteres, 190 lóerős benzinest. A hétfokozatú DSG váltót, az összkerékhajtást, és a méretes, 20 col átmérőjű abroncsokat egyik hajtáslánc esetén sem kellett nélkülöznünk. Utóbbi a legnagyobb választható méret, az alapkivitel 17 colos gumikon gurul. A Barcelona környéki, kiváló minőségű aszfalton ezzel együtt is kényelmes volt a Tarraco, és talán az adaptív lengéscsillapítással a hazai utakon is elviselhető marad a komfort. A vezetési élményen feltehetőleg sokat javított a legdrágább kerékopció: az autó mozgásán egyáltalán nem érződött a mérete, nem volt jelentős mértékű oldaldőlés, se erős alulkormányzottság. A kormányzásra kellően spontán és pontosan reagált. Már az első métereken gurulva meggyőző volt az összbenyomás, ugyanakkor a kisebb SEAT modelleknél jellemző sportosságra nem érdemes számítani.

Kipróbáltuk a legnagyobbat 50

17″ a legkisebb, 20 a legnagyobb méret

Kipróbáltuk a legnagyobbat 51

Sportos stílusjegyekből nem sokat találni a vezető körül sem

A nagy test és a jó hangszigetelés alaposan megnyirbálja a sebességélményt, és izgalmas hangra se számítsunk egyik motortól se. Az alul elég sokat késlekedő, 150 lóerős dízel kicsit lomhának tűnik ehhez a mérethez, a 190 lóerős benzines jelentősen fürgébbnek hat minden sebességtartományban, és mintha a duplakuplungos váltója is gyorsabban reagálna. A hasonló teljesítményű dízel legalább ennyire jó lehet nagyobb nyomatéka miatt, sőt, érzésre talán még erősebbnek tűnhet, de erről most nem tudtunk megbizonyosodni.

Költségek

Pontos árakról egyelőre nem tudni, egyedül annyi biztos, hogy a belépő, 150 lóerős 1,5 TSI benzinmotorral, elsőkerék-hajtással és hatfokozatú kézi váltóval 9 millió forint indul majd a Tarraco alapára jövő márciustól, amikor a modell Magyarországon is elérhető lesz. A műszaki táblázat a gyengébb dízelnél 6,5 literes átlagot, az erősebbiknél 7,6 litert rögzít, a belépő benzinesnél 8 literrel érdemes legalább számolni.

Értékelés

Alapos iparosmunka a SEAT Tarraco egy továbbra is mind népszerűbb szegmensben. Modern, ugyanakkor nem kirívó megjelenése, asszisztensrendszerei, bőséges helykínálata és a hétszemélyes opció is melletet szól. Méretéből, felépítéséből adódóan kiváló családi autó lehet belőle, a márkára jellemző sportosság inkább csak a csillapításban és a kormányzásban jelenik meg, a menetteljesítményben nem.

Mellette – Ellene
 
  • Igényes megjelenés
  • Masszív minőségérzet
  • Tágas helykínálat
  • Sportos irányíthatóság
 
  • Nincs igazán sportos motor a palettán
  • Nem túl izgalmas belső dizájn