Röviden – Teszt: Peugeot 3008 1,5 Blue HDi Allure | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot kompakt szabadidő-autója, takarékos és tiszta dízelmotorral |
Mit tud? | Vonzó külsővel és modern belsővel lóg ki a tökegyforma SUV-k közül |
Mibe kerül? | Az új gyártású Peugeot 3008-as árlista 6 679 000 forinttól indul és durván 11,9 milliónál ér véget |
Kinek jó? | Aki felvágná az ereit az unalomtól egy tömeg-SUV-ban, az ne tegye, hanem nézze meg inkább a 3008-ast |
Tíz évvel ezelőtti, 2008-as bemutatkozásakor a Peugeot 3008-as még kompakt méretű crossoverként próbált helytállni. Azóta az SUV-őrület szinte minden mást elsöpört a piacon, így a 2016-ban befutott második generációs 3008-as már okosan maga is szabadidő-autónak öltözött, miközben megpróbált továbbra is praktikusnak, jól használhatónak maradni. Az új 3008-ast próbáltuk már durván két évvel ezelőtt is, akkor a 120 lóerős 1,6-os dízelmotoros változat járt nálunk, a mostani alanyunk pedig a nemrég bemutatott 1,5-ös, tiszta és takarékos dízelmotorral érkezett a szerkesztőségbe.
Külső
Alaposan különbözik a jelenlegi 3008-as az elődjétől, aminél a 4447 mm-es hossza 8 centivel, míg a 2675 mm-es tengelytávja 6 centiméterrel lett hosszabb a generációváltáskor. Formája kissé eltér megszokott gömbölyded kompakt-SUV-vonaltól, és szerencsére maradt energia arra is, hogy pár látványos megoldást faragjanak az autóra.
Ilyen a húzott lámpatesttől szúrós tekintetű orr, a furcsa, 3D-s hatású háttér előtt lebegő hatalmas oroszlán elöl, vagy a függőleges, oroszlánkarmolásnak is látható három függőleges csíkból álló lámpatest hátul. Aránylag bumfordi testét oldalról a magasra húzott fekete betétek simítják karcsúra, és jól állnak neki a lemezdomborítások, sötétített hátsó üvegek is, műanyag kerékívek is.
Belső
Külsejénél jóval forradalmibb az autó belseje. A márka modelljeinél jellemző apró, alacsonyra szerelt kormány miatt szinte kong az autó belseje, annyira tágasnak látszik a hagyományos méretű után.
Ugyan a 3008-as a vele közeli rokon 308-assal közös padlólemezre épül – ami EMP2 névre hallgat – de más-más tengelytávot hoztak ki belőle a különböző modellekben. A 308-asban ez 262, a 308 SW-ben 273 centiméter, míg a 3008-asban ez 267,5 cm, ami kicsit rövidebb, mint a nemrég már kipróbált Peugeot 308 SW tengelytávja. Ennek ellenére a 3008-as mégis tágasabb, hely elöl is, hátul is van benne elegendő, ami többek között a magas építésnek köszönhető. Igaz, az üvegtető miatt valamivel közelebb van a plafon, mint kéne.
Belsejében a viccesen kicsike, klassz fogású kormány, a magasra épített, teljesen digitális, változtatható grafikájú műszerfal, valamint a zongorabillentyű-szerű kapcsolósor és a kapcsolható hangulatvilágítás az, ami sajátos ízt ad az utastérnek. Szintén okos húzás, hogy az olcsó műanyagokra vékony textilt feszítettek, amitől sokkal barátságosabbnak tűnnek ezek a felületek is a sok alapból puha mellett. Ülései jól tartanak, kellően komfortosak, ülésfűtéssel, illetve a masszázsfunkcióval pedig könnyedén elviselhető bennük a hosszabb utazás is, pláne, hogy elöl az ülőlap hosszúsága is állítható.
Francia autóként praktikumban is kell valamit mutatnia az autónak, így tele van nagy, jól használható rekeszekkel, üregekkel az utastér, az alapból 520 literes csomagtartó lehajtott hátsó háttámlákkal 1482 literes is lehet. Feneke dupla, aminek a mozgatható padlólemeze félig felnyitva nagyon civilizált módon rögzíthető. Az alsó szinten pótkeréknek is van helye, hosszú dolgok szállításánál az anyósülés támláját lehet előrefektetni, így létra, szörfdeszka, akármi elfér benne. Praktikus a láblendítéssel is nyitható, illetve csukható csomagtérajtó is, ha dobozzal a kézben toporog valaki az autó fenekénél.
Belsejében mindössze a klímavezérlés gombjai hiányoznak nagyon, azokat egy gomb megnyomása után lehet csak elővarázsolni a középkonzolon lévő kijelezőre – de szerencsére már nem a menüben kell keresgélni. A mobiltelefon-párosítás pillanatok alatt megvan, alkalmas vezeték nélküli töltésre is, fut rajta az Andriod Auto, ami nagyon klassz dolog és a vezetés közben befutott emaileket, üzeneteket is felolvastathatjuk vele. És a benne lakó néni szépen, érthetően felolvassa magyarul. Varázslat.
Technika
Bár valódi szabadidő-autó, a Peugeot 3008-as mégsem kapható összkerékhajtással. Ennek oka talán az, hogy a Peugeot aránylag későn szállt fel a már száguldó SUV vonatra, akkor, amikor már tisztán látszott, hogy hiába a nagyobb hasmagasság, a terepjárós megjelenés, a vásárlók döntő többsége egyáltalán nem érdeklődik a 4×4-es hajtás iránt. Így ők azonnal ki is hagyták a kínálatból.
A 3008-as motorválasztéka az 1,2-es, 130 lóerős PureTech benzinessel kezdődik, mellette a szintén 130 lóerős 1,5-ös új dízellel. Benzinesből van még 1,6-os PureTech is az árlistán 180 lóerős teljesítménnyel, illetve 2,0 literes BlueHDi is, szintén 180 lóerős csúcsteljesítménnyel. Az erősebb, 180 lovas motorok csak automatikus váltóval kaphatóak, míg a 130 lóerős változatok az automata mellett hatfokozatú kézivel is elérhetők. Emellett a hivatalos árlistán ott vannak még a korábbi változatok is.
Az új, 1,5-ös dízelmotor nem teljesen ismeretlen, a kisebb, könnyebb 308-as kombiban már próbáltuk, akkor nyolcfokozatú automatikus váltóval párban. Azzal nagyon szerethető volt, most pedig hatfokozatú kézivel érkezett a tesztautó. Nem meglepő, hogy ezzel is klassz vezetni.
Vezetés
Évtizedeken keresztül szokás volt a francia autókat azért fikázni, hogy puhák, lágyak, nyomorult dolog őket vezetni, meg amúgy is, hogy néznek már ki. Most meg itt a 3008-as, ami nemcsak kívül-belül néz ki jól, praktikus a belseje, hanem még vezetni is élvezetes. Már amennyire egy magas építésű, masszív szabadidő-autót lehet.
Meglepően jó a váltója, pontos, határozottan működik, a váltókar jó magasságba került, kényelmes kezelni és a motor is csendben, szépen húz, bár borzongató gyorsulást nem kap az ember a pénzéért. Cserébe nagyon takarékos, papíron már 4 literrel is el lehet vele járni. Élőben persze nem.
Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve is élvezetes, remekül ellavíroz a komfortos, ugyanakkor még stabil működés pengevékony határán és a kormányzás is élénk, gyorsan reagálnak a kerekek az apró kormány mozdulataira. Hátra kilátni belőle viszont macerás, jobb, ha a furcsa, kevés kamera képéből, lassan összeálló madártávlati képre, vagy a tolatókamera információira támaszkodik a vezető parkoláskor.
Költségek
Jelenleg kétféle 3008-as is található a Peugeot árlistáján, kétféle árral. Az olcsóbbak a 2017 októberi gyártástól számított, még a jelenlegi, szigorúbb, Euro 6.2-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak is megfelelő motorokkal felszerelt 3008-asok előtt készült darabok, bár a különbség nem annyira vészes. Legolcsóbban 6 659 000 forintért kapható 3008-as, ez 1,2-es, 130 lóerős benzinmotorral érkezik, Access felszereltségi szinttel. Ugyanez frissebb kivitelben 6 679 000 forintba kerül. Az új, 1,5-ös dízelmotor 7 359 000 forinttól kapható, a tesztautó Allure felszereltséggel pedig listaáron 8 759 000 forint.
Persze akciós, használtautó-beszámítással számolt ár is van, ez jelenleg a listaárból durván 4-700 ezer forintos kedvezményt jelenthet, felszereltségtől, modelltől függően.
A Peugeot 3008 1,5 Allure és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Nissan Qashqai N-Connecta (115LE) | 7 150 000 |
VW Tiguan Trendline BMT 2.0 TDI SCR (150 LE) |
8 771 000 |
Peugeot 3008 1,5 Blue HDi Allure (130 LE) | 8 759 000 |
Értékelés
Látványos megjelenésével, modern, újszerű berendezésével, jó vezethetőségével már önmagában is egész vonzó, érdekes jószág a Peugeot 3008-as, de ehhez még jön egy remek, takarékos és tiszta dízelmotor is. Akit még nem ért el, vagy csak úgy szimplán nem fog rajta a dízelpara, az valószínűleg jól ellesz ezzel a motorral.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|