Röviden – Kia Rio 1,0 T-GDI GT Line | |
---|---|
Mi ez? | A Kia 2016-ban mutatta be a negyedik generációs Rio-t. A kis -és kompakt kategória határán billegő modell egyliteres, turbós benzinmotorral járt nálunk |
Mit tud? | Kívül kicsi, belül nagy és komfortos, és mindehhez hétéves garancia is jár |
Mibe kerül? | A Rio alapára 3,549,000 forint, az 1,0-ás turbós motoros Rio pedig 4,729,000 forinttól kapható |
Kinek jó? | Gyermektelen, vagy egy gyerekes pároknak, egyedülálló városlakóknak, illetve bárkinek, aki szeret okosan autót venni |
Egyre inkább úgy fest, hogy Európa rendesen tökön szúrta magát amikor boszorkány orrot és kalapot aggatott a dízelmotorokra, majd seprűre ültette és elkezdte őket vadul üldözni. Azt, hogy a benzinmotor a jól érezhető többletfogyasztás ellenére tényleg annyival tisztább-e, mint a hirtelen megutált dízel, most nem derítjük ki, de az, hogy a kis, turbós benzinmotor-őrület minden gyártót elért, az nyilvánvaló. Most a Kia alig egyliteres háromhengeresét próbáljuk ki, amely 120 lóerős teljesítményével a Rio-hoz kapható motorok legerősebbike. Mindezt a legmagasabb felszereltségnek számító GT-Line kivitelben.
Külső
2016 őszén láttuk először a negyedik generációs Rio-t, ami a korábbinál másfél centivel lett hosszabb, 4065 mm, miközben fél centivel alacsonyabb, 1450 mm magas lett. Tengelytávja 2580 milliméteres, amely ebben a kategóriában egész nagynak számít. Külseje is komolyabb, mint amit egy apró városi autótól megszoktunk, a korábbi lágy, barátságos vonalak helyett szögletesebb, felnőttebb formát kapott az autó.
Orra hozza a Kia-s formajegyeket a tigrispofát, és a fura tetejű szélvédőt. Fényszórója és a négy darabból álló ködlámpája is egyedi formájú, amik mindenféle nagyobb technikai varázslat nélkül is egyedivé, felismerhetővé teszi a Rio-t. Hátsó lámpája is érdekes a hármas fénycsíkkal, lejjebb pedig a dupla kipufogó és a GT-Line felirat teszi teljessé a képet.
Belső
Emlékeim szerint a Kia-k utasterével sosem volt különösebb baj, klassz az összhatás és bár kisautóról van szó, az anyagminőség sem rossz. Ugyan szinte mindenhol kemény műanyagból épül fel a torozás, de a textúrák ügyes kombinálásával ez nem zavaró. Ahol kell, ott meg úgyis puha minden. Hosszú tengelytávjának hála belül komfortos a Rio, de csodák nincsenek, hátul már túl alacsony a tető, és a lábtér is elkezd szűkülni, ha magasabb sofőr mögé kell bemászni.
Csomagtartója ötszemélyes módban átlagos méretű, 325 literes, lehajtott hátsó háttámlákkal pedig 980 literes, sík padlójú. A padlószint alatt a tesztautóban pótkerék is volt, nem igazi, teljes értékű, de még így is nagyságrendekkel hasznosabb, mint egy defektjavító foglalkoztatókészlet.
Sportos hangulata csupán a klassz tapintású, alul lapított sportkormányra, az alumínium pedálokra és a karbonhatású középkonzol-borításra korlátozódik. Illetve van még finom G-Line embléma és az átlagosnál hajszállal sportosabbnak ható ülés is. Műszerfala a klasszikusnak számító, hűtőfolyadék és üzemanyagszint-mérővel kiegészített két kerek műszerből áll, amelyek TFT kijelzőt fognak közre. Emellett van nagy, központi érintőképernyő is, ami a telefon képernyőjének tükrözésére, illetve a telefonon futó navigációs app tükrözésére is képes. A telefon párosítás másodpercek alatt levezényelhető, aztán pedig a rengeteg gombbal teleszórt kormányról vezérelhető, többek között a telefon is.
Technika
A háromhengeres, 998 köbcentis turbós benzinmotor a maga 120 lóerejével jelenleg a legerősebb motor, amit a Rio-ba lehet rendelni. Ezen kívül még két másik benzines található az árlistán, 1,25, illetve 1,4-es kivitelben, 84, illetve 100 lóerős teljesítménnyel. A legkisebb motor ötfokozatú, míg az erősebbek hatfokozatú kézi váltóval érkeznek alapból, de az 1,4-es, illetve az egyliteres turbós automatikus váltóval is rendelhető. Előbbihez hatfokozatú, utóbbihoz hétfokozatú párosítható. Dízel motor egyáltalán nincs a kínálatban.
Vezetés
Bár a Rio GT-Line kinézetre egész vagány, de a motoron kívül semmi extra, a sportosságra hajtó dolog nem került bele. A széria, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű van a GT Line változat alatt is, ugyanolyan, komfortos hangolással, mint amit már korábban is próbáltunk a Rio-ban. Jóindulatú, kiszámítható, de a rossz utakon már egy kicsit túl feszes is. Nem meglepő, hogy a 120 lóerős turbós motor dinamikusan mozgatja a mindössze 1160 kilogrammos karosszériát, az viszont igen, hogy a háromhengeres motornak egyáltalán nincs zavaró hangja.
Hatfokozatú váltója puha, alig észrevehető bizonytalansággal. Kormányzása, lágy, könnyű, sok visszajelzésre ne számítson benne senki. Viszont rövidtávú, városi autózáshoz, gyerekcipeléshez, ingázáshoz erre nincs is nagy szükség. A könnyű kezelhetőségre, ami a kezelőszervek logikus elrendezésének és jó használhatóságának köszönhető, annál inkább.
Költségek
A Kia Rio belépőára 3,549,000 ezért a pénzért 85 lóerős, 1,25 literes benzinmotor hajtja az autót. 4,729,000 forinttól vásárolható meg a legolcsóbban az 1,0 literes, 120 lovas motorral a Rio, ez az EX Limited felszereltségi szint, a tesztautó GT-Line felszereltségű, ennek ára 5,549,000 forint. 500 ezer forint a hétfokozatú, automatikus váltó felára – ez csak az 1,0-ás turbós motorhoz választható – a metálfény pedig újabb 120 ezres tétel. A GT-Line-hoz ADA (Advanced Driving Assistance csomag) és navigáció is rendelhető (tolatókamerával, 7 colos képernyővel) 150-150 ezerért, az extra napfénytetőért 250 ezer forintot kell még összekuporgatni.
Minden autó listaárához tartozik kedvezményes ár is, amely 100 ezer forint mínuszt jelent. Ha ez még nem elég, akkor a Premium Value Program-os finanszírozással újabb 100 ezer forint faragható le a listaárból. Ja, és ott a 7 év garancia is, ha mérlegelni kell, mennyire éri meg a Kia.
A Kia Rio 1,0 GT Line és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Kia Rio 1,0 GT Line (120 LE) | 5 549 000 |
Ford Fiesta ST-Line (125 LE) | 5 355 000 |
VW Polo 1,0 TSI (115LE) | 5 495 840 |
Suzuki Swift Sport (140 LE) | 5 490 000 |
Értékelés
A Kia Rio a nagy, illetve inkább erős benzinmotorral, telerakva minden jóval igazán szórakoztató, szerethető városi kisautó, ami elfér mindenhol, klasszul megy és nagyjából tényleg mindent tud, amire szükség lehet. Elfér benne öt ember, a lehetőségekhez képest nagyra nyitható a hátulja, ha cipekedni kell, és egész jól megy. Plusz 7 év gari van rá.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|