Röviden – Ford Focus Vignale 1,5 TDCi Traveller | |
---|---|
Mi ez? | Vignale-ornamentikával ellátott csúcsverzió a Focus negyedik generációjából a 120 lóerős, négyhengeres dízelmotorral és kombi karosszériával. 4×4 nincs hozzá, a nyolcfokozatú automata váltó felárért rendelhető. |
Mit tud? | Átgondolt és hatalmas a csomagtere, minden fontos vezetői segédrendszer elérhető hozzá. |
Mibe kerül? | Listaáron 6 885 000 forintról indul a Focus kombi a 120 lóerős 1,5 TDCi-vel. A Vignale csak a 150 lóerős, kétliteres motorral társítható, 9 200 000 forintért. A motorok árkülönbsége alapján a tesztelt Ford Focus Vignale 1,5 TDCi kombi listaára 8 490 000 Ft lehetne. |
Kinek jó? | Kényelmes, biztonságos, takarékos kombit keresőknek, akik képesek józanul mérlegelni egy tiszta üzemű dízelmotor adottságait. |
Sok baja nincs az új Ford Focusnak, ez már az önálló cikkből, majd a VW Golf, a Kia Ceed és a Honda Civic előtt megnyert összehasonlító tesztünkből is kiderülhetett. Ám a 2,3 literes, 280 lóerős ST érezéséig az összes benzines háromhengeres, a dízelmotorok viszont négyhengeresek. A kisebbik dízellel és kézi váltóval teszteltük a csúcsfelszereltségű kombi Focust.
Külső
4,7 méteres hosszával szép nagy autó; bordó vagy gyári nevén rubinvörös fényezéssel a Ford Focus elegáns kombi. Az oldalsó domborítás a hátsó ajtók mögött igazán sikkes és erőt sugalló, az orra viszont számomra nélkülözi a harmóniát. Ettől természetesen tetszhet másnak. Láthatóan igyekeztek a formatervezők előkelőbbre venni a Vignale verziót, ami a hűtőrács hullámain látható fémhatású díszítésekben is megnyilvánul. Még épp a jó ízlés határain belül hordták fel a fényes felületeket, jutott csillogás az ablakkeretekre és az ajtók alsó éle alá. Továbbra is nagyon tetszik az ajtónyitáskor elöl-hátul, mechanikusan előugró ajtóélvédő.
A 17 collos felni a 215/50 R17-es gumikkal passzol az összképhez, könnyű nélkülözni az ennél a modellnél 180 000 forintos felárú, 235/40 R18-as kerékszettet, amely az Active, a Titanium és az ST-Line mellett a Vignaléhoz is kapható, természetesen eltérő formatervvel.
Hátul az ötajtós ST Line-on F O C U S felirat szerepelt a csomagtérfedélen, itt a Vignale felirat hangsúlyos. A modell névadója, az ő elismert karosszériaépítő és formatervező műhelyét az 1970-es években vette meg a Ford és a luxusváltozatok előtt tanulmányautókon használták ezt a nevet.
A bordó az előkelő Vignale, a kék a sportos ST-Line orra
Belső tér
Annyi extra és szolgáltatás van az autóban, mintha a Fordnál tényleg a Mondeo búcsújára készülnének, mint a Corolla-Avensis váltással. Ám ez nem így van, februárban modellfrissítésen esik át a Mondeo és a kombi is megkapja a hibridhajtást.
Mindenesetre a Focus is képes villanymotorral kitárni és zárni a csomagtérfedelét. Ha már kombi, kezdjük a csomagtérrel! Maximális térfogata, amit a gyártó a prospektusban kommunikál, 608 liter felhajtott hátsó üléstámlákkal és 1653 liter bővített csomagtartóval. Ezek nemcsak az előd 490-1515 literjéhez képest, de az alsó középkategóriás kombik között is kiváló értékek.
A kalaptartó rolót viszonylag nehéz kiakasztani, más autókban sokkal egyszerűbb rápaskolni a rolóra, hogy feltekeredjék. Viszont az ülések lehajtásakor különlegesen egyszerűen eltávolítható a kalaptartó, mert elég egy fület meghúzni és egy sínben keresztbe fordul az egész, nagyon frappáns megoldás. Jól valósították meg a csomagtér elválasztó polcát is, könnyen felállítható és a jól rögzíthető a sínjében a különféle pozíciókban, alatta szép sík kazetták várják a csomagokat. Mindehhez a rugós előfeszítés lehajtja az üléstámlákat az oldalborításban lévő kar meghúzásával.
Ismerve a hátul elég szűk harmadik generációt, a negyedik Focus-nemzedék tágassága váratlan. Elvileg 56 mm-rel lett tágasabb a lábtér, de a lényeg, hogy igazán jól elférni hátul. Elég szomorú viszont, hogy az abszolút csúcsmodellből kimaradtak olyan figyelmességek, amiket egy használt Focus II megadhat. A kartámaszban nincs fedeles rakodóhely, csak két pohártartó és a napvédő rolók is eltűntek a hátsó ablakok elől.
Elöl a könnyen megtalálható ideális üléshelyzet mellett a flott érintőképernyő és műanyaglapra vetített, sok funkciót kínáló és szép grafikájú fejmagasságú kijelzőt őrizzük meg emlékezetünkben a tesztautóból. A belső tárolóhelyek alján apró gumitálca könnyíti meg az autó rendben tartását. Még mindig akadnak kifogásolható részek, de el kell ismerni, hogy a Focus minőségérzete érezhetően javult a modellváltással.
Technika
Új a C2 nevű, modulrendszerű padlólemez, van temérdek vezetőtámogató rendszer, 270 centire nőtt a tengelytáv, de erről Gajdán Miklós már részletesen írt itt illetve ebben a cikkben.
Amikor a tesztautókat kezelő márkakereskedésben végighasaltam az összes új Focust a flottafehér ötajtóstól az ST-Line tesztkocsin át a német rendszámos Vignale kombikig, nem láttam egyértelmű rendszert abban, melyikben van csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű és melyikben a független kerékfelfüggesztés, ami három generáción át minden Focushoz járt.
Ezért bekértem magam egy másik márkaszervizbe, ahol a belső képzési dokumentumokból kiderült, mi a felállás. A négyajtós limuzin futóműve mindig csatolt hosszlengőkaros, gondolom, mert az észak-amerikai és ázsiai piacokra ez is elég.
Ötajtós karosszériával van az ezres benzineshez és az 1,5 literes dízelhez az olcsóbbik megoldás, az 1,5 literes benzinesben és a kétliteres dízelben az igényesebb hátsó futómű. A kombié viszont minden motorral független, aminek oka egyértelművé vált a sajnos nem publikálható ábrákból.
Az ötajtósban ugyanis a lengéscsillapítók sokkal magasabbra felnyúlnak, mint a kombiban, ami a jókora rugótornyokkal tönkretenné a csomagteret. A független kerékfelfüggesztéssel a lengéscsillapító rövidebbnek tűnt, ferdébben is áll, így nem vesz el sok helyet. A tesztelt Ford Focus kombiban a rugók és lengéscsillapítók ügyes beépítése miatt a kerékdobok közötti szélesség 115 centi, ami kimagasló érték.
Vezetés
Ez az 1,5 literes motor a sokmillió darabszámban eladott 1,6-os dízelmotor örököse, amely a Suzuki SX4-től a Volvo S80-on át annyiféle autóban bevált. Ugyanezt a tiszta üzemű motort használja a PSA Peugeot Citroën is különféle autóiban. Van belőle 95 lóerős is, amit nem ismerünk, a tesztautóé 120 lóerőt és 300 Nm nyomatékot ad le.
Aki négyhengeres motort szeretne, nem is vehet mást, mint dízelt, mert a Focusban az 1,0 és az 1,5 literes benzines is soros háromhengeres. Tapasztalataink szerint ez igen sok autóvásárlót tántorít például a Kia Ceedhez, a Honda Civichez, az Astrához, a Golfhoz és leszármazottaihoz, de ezért fájjon a Ford feje.
1300-tól kezd életre kelni a négyhengeres dízel, elég hamar erőre kap. Dízelhez mérten puhán jár, viszonylag pontos, simán kapcsolható váltó kapcsolódik hozzá. Pont elég ebbe az autóba a 120 lóerős dízelmotor, van hová nyúlni erőért előzéskor, de nem ránt bele olyan dolgokba, mint az erős motorváltozatok.
Autópályán mély tónusú, tompa mormogás jön a motortér felől, az ülés jól beállítható és kényelmes. A Vignaléhoz 78 ezer forintos téli csomagot megrendelve az autó kormányfűtéssel kényezteti a vezetőt. Ugyanilyen fontos extra a B&O-hangrendszer, csomagtól függően 105 vagy 130 ezer forintért. Ebbe az igen kulturált utazóautóba egyszerűen kell egy rendes audioberendezés.
Az utazások átlagsebességét a csekély fogyasztás és a benzines Focusoknál öt literrel nagyobb, 52 literes üzemanyagtartály javítja, így hosszabb utakon 800-950 kilométerenként elég tankolni.
Annyira jól működik a normál üzemmód, hogy a sportosabbat és a gazdaságosságra hangolt ecót is csak szakmai érdeklődésből kapcsoltam be. A fogyasztásra ügyelő üzemmódban tompább a gázreakció, azonos gyorsításhoz mélyebbre kell nyomni a pedált, a sportban viszont nincs rendszabályozás. Ott jól harap a dízelmotor, ha a gázra lépsz.
Nagyon jó a Vignale futóműve, nekem jobban is tetszik, mint a sportosabb hangolású a kék ST Line-ban. Azt tényleg jobb volt vezetni, a primitívebb hátsó futómű ellenére, ebben viszont közlekedni jobb. Mert a Focus a sportosabbra hangolt futómű nélkül is kezes és belevaló autó, de finomabban fut. Amíg több az úthiba, mint a jó kanyar, addig szerintem ez a szerencsésebb hangolás Magyarországra.
Költségek
Magyarországon a kombi Focus ezzel a motorral és felszereltséggel (egyelőre) nem szerepel az árlistán. A 120 lóerős 1,5 TDCi-vel a Technology felszereltségű Ford Focus kombi alapára 6 885 000 Ft, a Vignale csak a 150 lóerős, kétliteres motorral társítható, 9 200 000 forintért. Mivel a 120 és a 150 lóerős dízelmotorok között a többi felszereltséggel 710 000 Ft az árkülönbség, a tesztelt Ford Focus Vignale 1,5 TDCi kombi elméleti listaára 8 490 000 Ft lehetne.
Városi forgalomban 6,22 liter/100 kilométeres fogyasztást mértünk, sok rövid úttal. Budapestet elhagyva a fogyasztás 5,1 literen tartható normálisan közlekedve. Két év gyári garancia mellé az importőr további három éves garanciát ad az új Ford Focushoz is. A jótállás az első két évben mentes a kilométer-korlátozástól, a többi esztendőben 150 000 kilométer a felső határ. Aki sokat autózik és rászán 99 900 forintot, a 2+3 éves garancia futásteljesítmény-határát felemelheti 250 000 kilométerre.
Aki tart a szervizköltségek további növekedésétől, előre megválthatja az autó kötelező karbantartását öt évre. A Ford Protect szervizcsomag fő előnye, hogy előre fizetve a bénító munkaerőhiány miatt növekvő bérek és a szégyenletesen gyenge forint miatt dráguló alkatrészek hatása bizonyos fokig kivédhető a szervizdíjakban.
Értékelés
Kombiként a Ford Focus még meggyőzőbb autó, mint az ötajtós volt. Csomagtere is a kategória élvonalába tartozik, ahogy a komplett autó is. A dízelellenes hangulatnak kér bedőlni, a 120 lóerős turbódízel nemcsak azért hó, mert az összes benzines Focus háromhengeres. A kompakt kombi takarékos, kulturált, kényelmes utazóautó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|