Röviden – Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT | |
---|---|
Mi ez? | Az új Kia Ceed harmadik karosszériaváltozata, a kombinál laposabb és sportosabb megjelenésű shooting brake kivitel. |
Mit tud? | Tágas helykínálata és nagy csomagtartója révén (majdnem) olyan praktikus, mint egy kombi, ugyanakkor a vezetése (majdnem) olyan, mint egy sportautóé. |
Mibe kerül? | A próbált 204 lóerős, automataváltós, gazdagon felszerelt GT kivitel 9 149 000 forintba kerül, kézi sebességváltóval félmillióval olcsóbb. A legolcsóbb az egyliteres, 120 lóerős, GT Line felszereltségű kivitel 6 649 000 forintért. |
Kinek jó? | Azoknak, akik szeretik a kettő az egyben megoldásokat. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy egyedi, feltűnő megjelenésű, sportosan vezethető autóval járni, de szükségük van tágas utastérre és nagy csomagtartóra is. |
Fából vaskarikának látszik az elképzelés, hogy egy kupé sportosságát egy kombi praktikumával társítsák, ennek ellenére időről időre belevág valaki, hogy megoldja. Valamilyen szinten ilyen próbálkozásnak tekinthető például az olyan sportos kombik megalkotása, mint a Ford Focus ST, vagy a Skoda Octavia RS, de azok mind úgy születtek, hogy a normál kombi modellt erősebb motorral és feszesebb futóművel szerelték fel. Kupéra akár csak távolról emlékeztető formát azonban ne keressünk bennük, hiszen karosszériájuk egy az egyben a kombié.
Az ötlet amúgy nem teljesen mai, már évtizedekkel korábban eszébe jutott a formatervezőknek, hogy ha lecsapják a kombi hátulját, és az egész karosszériát laposabbra szabják, sokkal lendületesebb megjelenést kapnak. Az új formának a shooting brake elnevezést adták, szép korai megtestesítője a Volvo 1800 ES – akkor még két oldalajtóval. A formában rejlő előnyöket a Mercedes elevenítette fel a CLS Shooting Brake változatával, majd a CLA-ból is készített ilyet, ez mindmáig kapható. Amikor a Porsche is oda jutott, hogy kellene a Panamerából egy nagyobb csomagtartójú kivitel, természetesen nem hagyományos kombit kezdtek papírra vetni, hanem egy shooting brake-et Sport Turismo néven. A Mercedes is, a Porsche is prémium márka, érthető, hogy így gondolkodtak. Megtehetik, belefér a költségvetésbe. Érdekesebb talán a tömeggyártó Kia lépése, hogy az új Ceedből nemcsak ötajtóst és kombit dob piacra, hanem egy shooting brake-et is. (Talán érdemes megemlíteni, hogy még ezzel sincs vége, még az idén érkezik a Ceed családba egy negyedik karosszériaváltozat, egy crossover.)