Röviden – Fiat 500X Cross
Mi ez? A Fiat 500-asból készülő kis szabadidő-autót, az 500X-et 2015-ben mutatták be, ez a mostani pedig már a 2018-ban frissített változat
Mit tud? Egy valóban karakteres, kompakt méretű szabadidőautó, kihegyezett, apró, háromhengeres turbós benzinmotorral
Mibe kerül? A Fiat 500X Cross listaára 5,2 millió forinttól indul, a 4×4-es változat ára pedig 8 milliótól startol
Kinek jó? Aki ragaszkodik a SUV-os megjelenéshez, ne adj’ isten szerényebb terepen is autózna, az a Fiat 500X kínálatából biztosan tud választani valami cukit
Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 1

A divat kíméletlenül utolérte az amúgy önmagukban is megálló, jópofa autókat, így már a Fiat 500-asból is létezik kissé megemelt, bumfordi, terepjárósnak látszó kivitel. Ami a Fiat esetében nem is csupán marketingduma, mert az 500X nyomokban valódi terepjárós géneket is tartalmaz, hiszen a Jeep Renegade-del közös alapokra épül. Egyliteres, 120 lóerős benzinmotorral próbáltuk ki, mit tud.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 65

Sok fekete műanyag teszi vagányabbá az 500X megjelenését

Külső

A Fiat nem nagyon tud hibázni az 500-assal, amit az is bizonyít, hogy a régi, ikonikus modell 2007-ben bemutatott változata azóta teljes családdá nőtt. Van belőle L-es és X-es változat is, amelyeket annyira szeretnek a vásárlók, hogy 2017-ben már fogyott belőlük annyi, mint az alap 500-as változatból. A 2018-as modellfrissítéskor a külső méretei csak elhanyagolható mértékben, főként az új dizájnú lökhárítók miatt változtak. Hossza 4269 milliméter, szélessége 1796 mm, magassága 1603 mm, tengelytávja pedig 257 cm.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 66

Terepes és városi külsővel is kapható a Fiat 500X

Formára pont olyan, mint egy felfújt 500-as, a jelleget adó formaelemek a nagy, kerek lámpák, az egymással szembefordított, LED-es nappalifények, illetve a Cross változatnál a lökhárítóba felnyúló gallytörő-imitáció. A Urban Look változat valamivel városiasabb orrot kapott, azon nincs ilyen cifra feltét.

Hátul a szintén LED-ekkel világító, szögletes lámpatest új, ami a 124-es hangulatát hivatott megidézni és van krómcsík is, 500X felirattal. Hátul megismétlődik az orron is látott matt szürke betét, ami itt viszont inkább diffúzorra hasonlít.

Belső

Bent is igen karakteres a Fiat 500X, a barna kárpitozású, hímzéssel díszített és pufira tömött, fűthető ülései egész pofásak, és a középkonzol, műszerfal is tele van vidám, egyedi megoldásokkal. Ilyen a dupla kesztyűtartó, a karosszéria színével megegyező betét a középkonzolon, a gigantikus ajtónyitó kilincs, az apró, kerek gombok, vagy a régi tévékre hasonlító keretű központi kijelző, illetve a gömb alakú váltógomb.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 67

Újra kerek lett a kormánya

Ránézésre és érzésre is úgy fest, tisztességesen összerakták az autót, egész addig, míg menet közben el nem kezd benne valami ciripelni – hogy miután megőrjít, egyszer csak nyomtalanul megszűnjön.

Műszerfala a klasszikus felosztás helyett középre tett TFT-kijelzővel indít, amitől jobbra-balra helyezkednek el a kicsire zsugorodott hagyományos műszerek. Az egész installáció jól átlátható, klasszak a kétzónás klíma vezérlő tekerőgombjai, és USB-csatlakozó is szép számmal található az autóban, menet közben több eszközt lehet egy időben táplálni róluk.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 68

Barátságos belső, puha fotelekkel

Elöl nem lehet panasz a komfortra, legfeljebb az ülőlapok kurtábbak egy kicsit a kelleténél, hátul azonban már kifejezetten szűk az élettér. Hiába a szinte derékszögben nyíló hátsó ajtó, és a hangulatjavító dupla üvegtető, a menő külső felzabálta a belső teret.

Csomagtartója a katalógus adatai szerint 350 literes, amit a háttámlák lehajtása után 1000 literesre lehet növelni, közel sík padlóval. Ezen kívül sok mindent nem tud a csomagtartó, sem extra rekeszek, sem ügyes rögzítőeszközök nincsenek benne. De legalább akad pótkerék a legalsó szinten.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 69

Síkba dönthető, de más extrát nem tud a csomagtartó

Technika

Bár a szabadidő-autót vásárlók nagy részét egyáltalán nem hozza lázba az összkerékhajtás, a Fiat 500X mégis kapható 2×4 és 4×4-es kivitelben is, mondjuk úgy nem nehéz, hogy a kis Fiat a Jeep Renegade-del közös műszaki alapra épül.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 70

999 köbcentis a 120 lóerős turbós motor

Motorválasztéka nemrég egészült ki az egyliteres – pontosabban 999 köbcentis – 120 lóerős és az 1332 köbcentis, 150 lóerős benzinmotorral. A kisebb csak hatfokozatú kézi váltóval, míg az erősebb csak hatfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval rendelhető. Maradtak a dízelmotorok is, amelyek 1,6 és 2,0 literes változatban kaphatóak, 120 és 150 lóerős teljesítménnyel és az 1,6-os benzines is ott van még a listán, 110 lóerővel.

Vezetés

Fene tudja, hosszú távon mennyire lesz jó dolog 120 lóerőt kifacsarni egy 999 köbcentis háromhengeres motorból, de most, újonnan egész szerethető ez így. Gyorsan megszokható a háromhengeres motorhang – láttunk ennél extrémebbet is a Fiattól, a kéthengeres TwinAir személyében és azzal is lehetett élni. Motorja alacsony motorfordulattól, már 1700-1800-tól szépen húz, megvan a szükséges nyomatéka miközben nincs zavaró hangja, működik, ahogy kell, és a 10,9 másodperces gyorsulása sem tűnik benne hervasztónak.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 71

Két pici műszer a nagy kijelző körül

Futóműve a vártnál jóval ügyesebb, ami valahol érthető is, mert a kategóriában megszokottnál kifinomultabb, több lengőkaros dolgozik alatta, a városi úthibákkal ugyanúgy meggyőzően elbánik, mint a rossz minőségű, elhanyagolt erdészeti utakkal, miközben kényelmes marad, nem ráz, nem zörög. Magas építése miatt azonban szlalomversenyre nem ez lesz a legjobb választás.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 72

Csinos belső

Kormánya óriási, könnyen fordul, a kasztni a szűkülő hátsó rész miatt nem a legjobban átlátható, de a tolatókamera képe sokat segít a parkolásban. Érdekes, hogy a tavaly őszi hazai bemutatón a tolatókamera kifejezetten lassúnak, a képe pedig hitványnak tűnt, amit úgy látszik, azóta valahogy kijavítottak. Ez a mostani tökéletesen használható, és a fedélzeti rendszeren az AndroidAuto is hibátlanul, gyorsan működik.

Költségek

Fiat 500X-et legolcsóbban az Urban kivitelben lehet megvásárolni, 4 950 000 forintért, 1,6-os, 110 lóerős benzinmotorral. City Cross változatban már 5,2 millió az indulóár, az 1,0 literes, turbós, háromhengeres, 120 lóerős motorral már 5 650 000, a Cross pedig – itt nincs 1,6-os motor –  6 150 000  forintba kerül. A dízelek – Urban kivitel, 1,3-as, 95 lóerős MultiJet-tel – 5 550 000 forint, az 1,6-os, 120 lóerős pedig 5 850 000 forint. A Cross kivitel csak a nagyobb dízelekkel kapható, 6,1, illetve 7,5 millióért. Utóbbi már automatikus váltóval, 4×4-es hajtással kerül ennyibe.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 73

Dupla üvegtető

Fiat 500X és konkurensei

Fiat 500X – Listaár, forint
Fiat 500X 1,0 (120 LE) 5 400 000
Suzuki Vitara 1.0 GL+ 2WD (110 LE) 5 200 000
Jeep Renegade Sport 1.0 TURBO T3 (120 LE) 5 630 000

Értékelés

Divatos, az újkori 500-ast és a mindent beterítő SUV-formákat ügyesen egybegyúró megjelenésével a Fiat 500X-et könnyű megkedvelni. Bár megjelenésre nem túl férfias valami, mégsem kell feltétlenül félteni, a jeepes rokonság segít megoldani a keményebb feladatokat. Vezetni sem rossz, ha a komfortos autózás, a magasabb üléspozíció fontosabb, mint a mindennapos csomagtetris hátul, vagy a dinamikus, élvezetes kanyargás.

Fiat 500 X – Három hengerrel is élvezhető 74

Vékony króm csík az embléma körül

Mellette – Ellene
  • Menő forma
  • Erős, nyomatékos motor
  • Ügyes futómű
  • Van belőle 4×4-es is
  • Szűk belső tér, főleg hátul
  • Egyszerű csomagtartó
  • Néha nem meggyőző összeszerelés

Szavazás

Hány pontot adnál a Fiat 500-as SUV változatának?
átlag
8.33
szavazat
201
Hány pontot adnál a Fiat 500-as SUV változatának?