Röviden – Toyota RAV4 2019 | |
---|---|
Mi ez? | Az 1994-ben debütáló Toyota RAV4 legfrissebb, 2018 őszén, a Párizsi Autószalonon bemutatott, ötödik generációs modellje |
Mit tud? | Erősebb, tágasabb, ügyesebb, mint eddig bármikor. Van elsőkerék- és 4×4-es hajtású, hibrid és tisztán benzines motorral is. Dízel viszont már nem készül belőle |
Mibe kerül? | 7,990,000 forinttól indul a sima, 2,0 literes benzinmotoros RAV4-essel az árlista és 13,090,000 forint a 2,5-ös, hibrid, AWD változat, gazdagon felszerelve |
Kinek jó? | Akit gyötör a lelkiismeret-furdalás azért, mert leküzdhetetlen vágyat érez egy számára amúgy felesleges szabadidő-autó iránt, az a tiszta, hibrid Toyota RAV4-estől újra jól fog aludni |
A Toyota lassan már felfoghatatlanul régen, 1994-ben – ebben az évben nyújtotta be Jeszenszky Géza külügyminiszter Magyarország csatlakozási kérelmét az EU-hoz és szintén ’94-ben, a San Marinó-i Forma-1-es futamon szenved halálos balesetet Ayrton Senna – mutatta be az első RAV4-est. Most, 25 évvel később befutott az ötödik generáció a Toyota már középkategóriásra hízott szabadidő-autójából. Időközben olyannyira megkomolyodott, hogy mára már komfortos, tágas családi autó vált belőle, ami még a környezetre is odafigyel. Feltéve, ha hibridet vesznek belőle.









































































Külső
Óriásit változott a Toyota RAv4, amikor a negyedik szériából átfordult az ötödikbe. Szögletesebb, férfiasabb lett – tessék megnézni szemből azt a Magnum-bajszot idéző hűtőmaszkot – de külső méretei nem változtak jelentősen. Picit ugyan kurtább lett az ötödik generáció az elődjénél, ami a kisebb túlnyúlásoknak köszönhető – elöl 5, hátul 30 milliméterrel csökkentek a túlnyúlások hossza -, így az autó 5 mm-rel rövidebb, 4600 mm hosszút, de ezzel párhuzamosan a tengelytávja 3 cm-rel, 2690 mm-re nőtt, aminek az utastér és főleg a hátsó utasok lábtere látta hasznát. Látványosak a nagy, fekete műanyag betétek a kerekek körül, a vágott, minden felszereltségi szinttől LED-es fényszórók, és a rafinált ködlámpafészek is. Elöl még a vékony vágás egyedi, ami a motorháztető éle alatt húzódik. Kár, hogy mire az autó hátuljához érünk, elfogy a lendület, hátulról megpillantva a RAV4-est, szinte bármelyik másik SUV-val össze lehet keverni.

Magnum-bajszos RAV4-es
Az 57 százalékkal merevebb kasztniból, igényesebb futóműből kintről vajmi kevés látszik, de a jobb kilátás miatt vékonyabbra készített A-oszlop és lapos, sík motorháztető, vagy a jobb helyre, az ajtóra telepített külső visszapillantók, illetve a C-oszlop lemezfelületeit váltó üveg már igen.
Itt alább lehet váltogatni a régebbi és az új RAV4 között:


Belső
Utasterében SUV-os, magas vezetőpozíció várja a sofőrt. Nagy középkonzol, méretes gumiborítású gombok, kapcsolók mindenhol, mintha tényleg arra számítanának, hogy a RAV4-vásárló valóban belehempereg az autójával a dágványba. A rögzítőfék elektromos, érezhetően szélesebb a könyöklő a korábbinál, a pohártartók is nagyobbak benne és kifejezetten izgalmas a belső hangulata is, az ülésektől a gombok, ajtóbehúzó gumiborításáig minden.

Fekete, bézs és szürke is lehet a kárpit
Apropó gumiborítás. Ne legyen igazam, de ez az újkorában is fura, tapadós tapintású gumi szinte üvölti bele a világba, hogy a rákerülő kézkosztól, bőrápolóktól, naptejtől, akármitől pont úgy fog elfolyni, megnyúlni, foszlani, mint néhány fényképezőgép gumiborítása. Vagy mint ahogy a VW-termékek kapaszkodói fáradtak meg régebben.

Ezek is ugyanazok a fura tapintású gumik, mint amik az ajtóbehúzón is vannak
A háromféle, szürke, bézs és fekete kárpittal is rendelhető ülések bár kissé rövid ülőlaposak, de komfortosak, a belső kidolgozás tisztességes, minden gomb, kapcsoló elérhető, megtalálható, működik, ahogy kell. Ugyan a Toyotánál, Lexusnál hagyományosan hadilábon állnak a fedélzeti rendszerek menüjének logikus rendszerbe szedésével, illetve a felhasználói élménnyel, ennek ellenére a RAV4-es menüjének kezelése már legalább nem esik rosszul. Egészen használható, habár ezt a fura betűtípust én biztos megpróbálnám már valami másra cserélni. Különösen térkép nézetben olvashatatlanok a karakterek.

Nyugdíjba küldhetnék már ezt a betűtípust
A belső egyik vidám extrája a hátsó ablak mögötti kamera képét mutató belső visszapillantó tükör. Rajongok minden hasonló kis hülyeségért, általában hamar meg is tudom magyarázni, hogy miért is jó egy-egy ilyen elsőre feleslegesnek tűnő kis okosság. Itt a gyár azt hozza fel a megoldás mellett, hogy ha nagy emberek ülik tele a hátsó üléseket, vagy púposra pakolt csomagtartóval vagyunk kénytelenek utazni, akkor milyen jó, hogy úgyis tudjuk használni a belső visszapillantót, illetve, hogy a hátsó utasok is szemmel tudják tartani a mögöttünk zajló forgalmat. Hááát. Mindegy, legyen.

Lehet változtatni a látószöget, fényerőt, miazmást
Élőben viszont mégsem az igazi a hátsó ablak mögötti kamera képét mutató kijelző. Először is tükröződik a felülete – persze, hiszen kikapcsolva igazi, hótegyszerű tükörként működik – és olyan a képe, mint egy sokszor átmásolt VHS kazettáé. De használata a szemnek is fárasztó, mert a hagyományossal ellentétben ebben minden pillantásnál 30-40 cm-re kell szemmel fókuszálni, míg az igazi tükör által vetített képet általában olyan messze látjuk, mint amilyen előre tekintünk vezetés közben.

580 literes lett a csomagtartó
Az új Toyota RAV4 csomagtartója 65 mm-rel hosszabb, ami a befogadóképességen is érezhető, a korábbinál 79 literrel nagyobb, így már 580 literes. Újdonság, hogy a láblengető ajtónyitós trükköt is tudja. A háttámlák ledönthetők és a háttámladőlésszög is változtatható, van világítás, kis üregek, padló alatti rakodóhely, figyeltek a praktikusságra.
Technika
Bár a kirakatban a dízellel ellentétben ott van az újdonságnak számító kétliteres benzines motor is, a Toyota mégis a 2,5 literes hibrid rendszer népszerűségében bízik igazán. Olyannyira, hogy úgy számolnak, az európai eladások 89, a hazaiak 80 százalékát ezek a modellek teszik majd ki. Emellett a szabadidő-autóknál amúgy nem túl fényes AWD arány is impozáns, a tervek szerint az eladott új RAV4-esek 45 százaléka lehet itthon összkerékhajtású.

Dízel nincs, a Toyota a hibridre esküszik
Újdonság a benzin-elektromos hibrid hajtásnál, hogy a motor erősebb – elsőkerék-hajtású változatnál 218, míg 4×4-es kivitelben 222 lóerős -, ami 8,1 másodperces 0-100-as sprinthez elég. Az új motor takarékosabb is, autópályás üzemnél, ami jellemzően nem a hibridek kedvence, már egy literrel kevesebbel is beéri, mint elődje.
Csiszoltak a Hybrid AWD-i rendszeren is, amelyben az első kerekeket a benzinmotor, míg a hátsókat villanymotorok hajtják, az első és hátsó tengelyek közti nyomatékarány 100:0 és 20:80 között módosítható. Emellett az új RAV4-es már akár 120 km/órás sebességig is képes tisztán elektromos üzemben felgyorsulni, terepen pedig az elektronikus differenciálzár segít a sofőrnek túljutni a problémás szakaszokon.

Üveg került a C-oszlopba is
Elődjéhez képest fejlődtek a RAV4 biztonsági rendszerei is. Az új modell képes magától követni a forgalmi sáv kanyarjait, és a tempomat tartja a követési távolságot is, a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer pedig már rossz fényviszonyok mellett is működik.
Vezetés
Mivel a Toyota teljes mellszélességgel a hibridet tolja, így nem volt annyira váratlan, hogy nekünk is csak hibrid tesztautók jutottak. Viszont kipróbálhattuk az első- és az összkerekes kivitelt, aszfalton, és a személyautóval még gond nélkül járhatónál azért bonyolultabb terepen is. A Barcelona környéki utakon, sztrádán csendben, finoman haladt az új RAV4-es, egyedül legfeljebb a tükrök felől jövő szélzaj az, ami feltűnik. Mondjuk ez is főleg azért, mert máshonnan nem jön az égvilágon semmiféle zaj.

Jól áttekinthető karosszéria, kisebb túlnyúlásokkal, de nagyobb tengelytávval
Kis önmérséklettel egész hosszan lehet tisztán elektromos hajtással autózni vele, a karosszéria a szándéknak megfelelően jól átlátható, amire még a jól használható felülnézeti kamerakép is rásegít. Futóműve rázósabb terepen is komfortos marad, az összkerékhajtás pedig egész jól elboldogult azokkal a meredélyekkel, sarakkal, amiken átvezetett a próbakör.
Költségek
Általában az új, a jobb, valamivel drágább, mint a régi, és nincs ez másként a RAV4 esetében sem. Hogy egy kicsit nehezebb legyen követni a változást, megkavarták a felszereltségi szintek tartalmát és neveit is, így a belépő szint ezentúl Live helyett Active néven fut, a régebbi, közepes felszereltségnek számító Active-ból Comfort lett, a fullos Executive viszont valamiért megmaradt Executive-nek.

Az eladások döntő többségét a hibridtől várják
Az új Toyota RAV4 Active indulóára 7 990 000 forint, ezért az összegért a sima, kétliteres benzines motort kapja a vevő, elsőkerék-hajtással. Ha hibridre vágyik, akkor 9 590 000 forintot kell összeszedni az új RAV4-esre, ha pedig még az összkerékhajtásra is szükség van, akkor legalább 10 390 000 forint lesz az árcédulán.
Comfort néven fut a középső felszereltségi szint, ami elsőkerekes, 2,0-s benzinmotoros felállásban 8 740 000 forint, ugyanezzel a motorral, AWD rendszerrel 9,540,000 forint. A 2,5-ös hibrid 10 14 ,000 forint elsőkerekes és 10,940,000 összkerekes változatban. A csúcsváltozatot jelentő Executive a kétliteres motorral AWD hajtással 11,690,000, ugyanez CVT váltóval 12,190,000 forint. A hibridek 12,290,000, illetve 13,090,000 forintba kerülnek, attól függően, hogy első- vagy összkerekes hajtáslánc van-e alattuk.

Mindent tud a hibrid műszerfal
Ezenfelül még különféle csomagokra lehet elkölteni kisebb nagyobb összegeket, JBL prémium hangrendszerre 300 ezret, Skyview üvegtetőre 400 ezret, esetleg a 18 colos alufelnit, kulcs nélküli nyitást, vezeték nélküli telefontöltést, sötétített hátsó ablakokat is tartalmazó Style csomagra 450 ezret.
Az új modellek február elejétől már elérhetőek, illetve a modell masszív reklámkampánya is február 11-16 között indul, nyílt napokkal.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|