Röviden – Fiat Tipo 1,4 T-Jet (120 LE) S-Design
Mi ez? A Fiat 2015-ben, 20 év kihagyás után újra feltámasztott kompakt modelljének ötajtós változata, 1,4-es, turbós benzinmotorral
Mit tud? Jó megjelenésű, tágas, nagy csomagterű, öt embernek is komfortos autó
Mibe kerül? Ötajtós Tipót már 4,155,000 forinttól lehet kapni, a tesztben szereplő autó extrákkal felpumpálva pedig 6,1 millió forint körül áll meg
Kinek jó? Akik megfizethető, tágas és használható autóra költenék a pénzüket és a presztízs nem nagyon izgatja őket
Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 1

A Tipo márkanév egész jól csengett 1988 és 1995 között, még az Év Autója címet is bezsebelte 1989-ben. Akkor, amikor Magyarországon tervet készítettek az ideiglenesen itt állomásozó szovjet csapatok kivonásáról, a magyar–osztrák határon megkezdődött a műszaki zárrendszer, a „vasfüggöny” felszedése, meghalt Kádár János, Sopronnál megkezdődött a Páneurópai piknik, ahol a frissen megnyitott határszakaszon tízezernyi NDK állampolgár menekült át nyugatra, az év vége felé elkezdték lebontani a Berlini falat, majd decemberben kivégezték Nicolae Ceauşescu román kommunista elnököt és feleségét. Kalandos egy év volt, az biztos. Aztán 1995-től 20 éven át nem volt Tipo márkanévvel Fiat.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 75

Vasalt él töri meg az ajtók síkját

Egészen 2015 májusáig kellett várni a feltámadásig, amikor Rácz Tamás kollégámmal olyan szerencsések voltunk, hogy élőben nézhettük végig a megújult Fiat Tipo – Isztambulban még Aegea néven futott változatának – törökországi világpremierjét. Ott, akkor még nem ülhettünk bele, de a koncepció már világos volt: megfizethető áron, nagy, kényelmes autót akartak gyártani, amely egész Európában népszerű lehet.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 76

Csinos darab, még ebben az egérszürke ruhában is

Azért, hogy ne csak az árérzékeny piacokon lehessen sikeres a modell, háromféle karosszériaváltozat is kapható Tipóból, a keleten népszerű négyajtós mellett ötajtós és kombi Tipo is kapható. Megnéztük, mit tud az ötajtós változat, 1,4-es, turbós benzinmotorral.

Ott voltunk az újkori Fiat Tipo bölcsője mellett:

Külső

A kompakt méretű, ötajtós Tipo 4368 milliméter hosszú, 1495 mm magas, 1792 mm széles, tengelytávja pedig 2638 mm-es. Ránézésre az ötajtós karosszéria harmonikus, arányos, és az S-Design extra elemeinek hála – az extra, 18 colos fekete felni, a hűtőrács, ködlámpafészek, külső tükrök feketék, a kilincsek pedig a karosszéria színére fényezettek, a hátsó ablakok pedig sötétítettek – még ebben a fáradt hadihajó-szürkében is egész jó kiállású. Van LED-es pöttyökből álló nappalifény, szigorú lámpák, domborodó motorháztető és vasalt él az oldalán.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 78

Jól festenek a 18 colos felnik

Belső

Utasterében komor hangulat uralkodik, szinte minden fekete, de ennek ellenére mégis otthonos a lágy ívekkel elkészített bútorozás. Logikus helyen vannak a kezelőszervek – jó, a kormány hátulján lévők nem igazán -, klassz az elektromos deréktámasszal személyre szabható, érdekes kárpitú ülés, csak a hatalmas, a vezető előtt tornyosuló kormány nyomasztó egy kicsit. Vannak díszvarrások a kormányon, ülésen, illetve a szintén nagyra nőtt, gömb alakú váltógombon is. Főként kemény műanyagból álló műszerfala, középkonzolja tele van íves, gömbölyded formákkal, sehol egy derékszög, vagy párhuzamos. Bár a legtöbb felület olcsó érzetű műanyagból van, ott, ahol valóban hozzáérünk az autóhoz, ott mégis puha, kellemes tapintású felületek várják a receptorokat.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 79

Komor fekete utastér, átlagos minőségű anyagokból felépítve

Műszerfala nem túl izgalmas, a szokásos, két kerek alapműszer belső ívére tapadva található a LED-es szegmensekből álló üzemanyagszint-mérő és hűtőfolyadék hőmérője, közöttük pedig a multifunkciós TFT betét. Könnyen használható a nagy, tekerőgombos klímavezérlő is, van USB csatlakozó, és az ülésfűtés kapcsolója is olyan, hogy csak egyszer kell bekapcsolni, a kapcsoló a motor leállítása után is megtartja a ki- vagy bekapcsolt állását.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 80

Nagy kormány, jól átlátható kasztni

Elöl még a középkonzolon trónoló matt felületű, nehezen ujjlenyomatosodó érintőképernyő fontos látványelem. Használni már nem annyira jó,  van egy fura logikája, és a menet közben egy pillantással feldolgozható információ nagyjából ezerszeresét mutatja folyton. Cserébe a telefonintegráció, illetve az okos telefonon futtatott alkalmazások tükrözése is gyors és problémamentes.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 81

Semmi extra nincs a műszerfalon

Elöl tágas, komfortos a Tipo belseje, és hátra ülve sem szűkül kellemetlenné a tér, sőt, van hely a lábnak, 190 centivel a fejnek is. Csomagtartója mély, kissé nehezen pakolható a magas perem miatt, befogadóképessége 440 literes, a kombié ennél 110 literrel nagyobb, 550 literes. Dupla feneket, praktikus kis zugokat, vagy rafinált rögzítőrendszert hiába keresünk a Tipo csomagtartójában, legfeljebb egy egyszerű szatyorkampót és egy 12 voltos csatlakozót találni leghátul, és a háttámlák előrebillentése után sem kapunk sík felületet.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 82

Ügyes klímavezérlő panel

Technika

Az új Tipo benzines és dízelmotoron kívül gyárilag gázüzemű motorral is rendelhető. A benzines kínálat az 1,4 literes, 95 lóerős benzinessel indul, amit az 1,6-os, 110 lóerős változat követ. 120 lóerősek a turbós 1,4 literes T-Jet motorok, amelyek csak az ötajtós és kombi karosszériaváltozatokhoz párosíthatók, és egyikük LPG-vel is működik. Dízelből 1,3-as és 1,6-os kapható, a kisebb 95, a nagyobb 120 lóerős és hatfokozatú kézi- és automatikus váltóval is elérhető.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 83

Erős, nyomatékos a 120 lovas turbós benzinmotor

Vezetés

Az 1,4-es, 120 lóerős turbós motor jelenleg a legerősebb benzines, amit a Tipóba lehet rendelni. Bár papíron ezzel sem lehet fékevesztett száguldást csapni, – a katalógusban 9,6 másodperces adat áll a gyorsulás rubrikában -, mégis egész pörgősnek tűnik vele az élet. A 215 Nm-es nyomaték sem fogja felszaggatni az útburkolatot, a hatfokozatú kézi váltóval mégis sokkal dinamikusabb érzést kap a vezető, mint amit a számok alapján nyújt az autó. A turbós motor nem igényli a pörgetést, nyomatékos, és még némi lelkesítő hangot is ki lehet csalni belőle. Váltókarja hosszú utat tesz meg a fokozatok között, de kapcsolni könnyű, csak a hatalmas váltógomb lehet szokatlan. Pláne, hogy a tesztautóban pont egy bénán sikerült, bökős öltés is belezavart a váltásba.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 84

Hatalmas labdacs a váltó

Kormánya nagyobbnak tűnik a megszokottnál, a forgatásához alapállásban sem kell nagy erő, de van kapcsolható City mód is benne, ami leginkább hölgyeknek jöhet jól parkoláskor, mert bekapcsolva sokkal könnyebbé válik a kormányzás.

Futóműve a nem sok jót ígérő 18 colos kerekekkel sem megrázó, átlagos, nem ráz, nem himbálódzik, hanem olyan mindenre és mindenkinek jó. Kasztnija jól átlátható, de aki nem biztos a dolgában, az rábízhatja magát az első-hátsó radarokra és a praktikus tolatókamerára is. Vezetés közben a komfortindex a megszokott három helyett ötöt villan, ha csak megpöckölik az irányjelző karját. Ezt egy darabig szerettem, mert így a komótosabb sávváltások végén is még villogott az irányjelző, aztán egyre inkább vesztett népszerűségéből ez a megoldás.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 85

Hagyományos és távolságtartó tempomat közül is lehet benne választani

A dupla tempomat – van mezei, illetve adaptív távolságtartó is a Tipóban – viszont klassz dolog. Ha valamiért nem ideálisak az adaptív használatához a körülmények, nyugodtan kapcsolható a „buta” sebességtartó is. Fogyasztása érezhetően meghaladja a gyári értéket, a szinte kizárólag városban, civilizált módon vezetett Fiat Tipo úgy benyelte a 8,3 litert, mint a pinty.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 86

440 literes csomagtartó

Költségek

Az alap, legolcsóbb Fiat Tipo 1,4-es, 95 lóerős benzinmotorral, Pop felszereltséggel 4,154,999 forintba kerül. Ugyanezzel a motorral, csak négyajtós kasztnival 400 ezer forinttal kevesebből megúszható a vásárlás, aki viszont kombiban szeretné, az 300 ezer forinttal többet tegyen félre az autóra. Az 1,4-es turbós változat 4,655,000 forinttól indul, a legolcsóbb dízel pedig 4,890,000 forint. 5,555,000 forint az ötajtós Tipo S-Design felszereltséggel – ilyen volt a tesztautó is, amihez extraként még különféle csomagok is rendelhetők. S-Design Style csomag 300 ezerért, City csomag 160 ezerért, biztonsági csomag 100 ezerért.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 87

Térbeli, lebegő minta alkotja a hűtőmaszkot

A Fiat Tipo 1,4 T-Jet és vetélytársai – Listaár, forint
Fiat Tipo 1,4 T-Jet (120 LE) 4 655 000
Ford Focus 1.0l EcoBoost (125 LE) 6 110 000
Kia Ceed 1.0 T-GDI (120 LE) 5 349 000

Értékelés

Vállalható külsejével, tágas, kényelmes belsejével, nagy csomagtartójával, a választható háromféle karosszériaváltozattal, már az alapváltozatoknál is élhető alapfelszereltséggel a Fiat Tipo teljesen racionális választás lehet.

Az olcsóbb néha jobb – Fiat Tipo teszt 88

Nagy kormány, nagy váltógomb

Mellette – Ellene
  • Vállalható forma
  • Tágas belső
  • Nagy csomagtartó
  • Jó vezethetőség
  • Komor belső
  • Olcsó műanyagok
  • Hatalmas kormány
  • Egyszerű csomagtartó

Szavazás

Hány pontosra értékelnéd az ötajtós, 1,4-es turbós Tipo-t?
átlag
7.45
szavazat
1855
Hány pontosra értékelnéd az ötajtós, 1,4-es turbós Tipo-t?