Röviden – Škoda Fabia 1,0 TSI Clever | |
---|---|
Mi ez? | Modellfrissítés utáni, ötajtós kisautó háromhengeres, turbós, benzines motorral, kézi váltóval és jól összerakott felszereltséggel. |
Mit tud? | Az ablaktörléstől a zajszigetelésen át a futóműhangolásig a Fabia igazán tisztes iparosmunka. |
Mibe kerül? | Active alapkivitelű Škoda Fabiát, 75 lóerővel 3,7 millió forinttól kapni listaáron. A 95 lóerős Clever 1,0 TSI 4 098 840 forintról indul, extráival együtt a tesztautó listaára 4 940 740 Ft. |
Kinek jó? | Kiegyensúlyozott, hosszabb utakon is bevethető kisautót keresőknek. Kombiként a Fabia családi autónak is alkalmas. |
Sajátságos korszakot él az autóipar. Abszurd módon 400 lóerőnél erősebb és 2,2-2,5 tonnás, „környezetbarát” villanyterepjárókat és limuzinokat szül a vásárlói igény meg a gyártók becsvágya. Közben az EU a későn kommunikált károsanyag-kibocsátási határértékekkel és az irreális flottafogyasztási célszámokkal mintha módszeresen kívánná pusztítani a helyi autóipart. Mindehhez az Euro 7-es normával, úgy 2023-tól, leáldozhat a benzin túldúsításának, és ha végig kötelező lesz fenntartani a lambda 1-et, elvileg lefeleződhet a mai 500, 600, 700 lóerős turbómotorok teljesítménye. Van elég furcsaság az autók világában, ezért is volt üdítő vezetni a Škoda Fabia Clever 1,0 TSI-t. Egy autó, szuperlatívuszok és dzsentroid allűrök nélkül, de annyira gondosan megvalósítva, hogy a közlekedni kívánó átlagembert leveszi a lábáról.
Külső
Korábban RS Škodák kiváltsága volt ez a fényezés, de 140 970 forintért a versenykék metálszín ahhoz a Fabiához is rendelhető, amelynek harmadik generációjából egyáltalán nem is készült RS, sem TDI, sem benzines turbóval és kompresszorral. A Fabia rendelhető fehér, ezüst vagy fekete tetőszínnel is, a sima metálfényezéshez képest további felár nélkül, de kötelező Colour-csomaggal 77 470 forintért.
Alapáron acélkerekek járnak 185/60 R15-ös gumikkal, a Vigo alufelnik a 215/45 R16-os kerekek sokat dobnak az autón, több pénzért fehérre vagy feketére fújva is. Ezekkel az extrákkal a Fabia a mi szemünknek kellemes, jó arányokkal megáldott, egészen szemrevaló kiskocsi. Kocsimosáskor értékeltük az igen precíz gyártástechnológiát igénylő íveket a karosszérián, a sárvédőkön és az ajtókon lévő élek szépen találkoznak.
Belső
Škoda Fabia sosem készült három ajtóval, az újon is felár nélkül járnak a hátsó ajtók, ami egyre gyakoribb a kisautók között. Modernebb konszerntestvéreivel ellentétben a Fabia nem olyan tágas hátul, mint az MQB A0 padlólemezre épülő Polo vagy az Ibiza, de a kategóriáján belül rendben van a térkínálata.
Bár a napfénytető eleje sem nyitható, az üvegtető rendkívül hangulatos extra volt a borongós téli napokon. Azt nem tudtuk kipróbálni, hogy a világos árnyékoló mit ér rekkenő hőségben, de a roló hatásosságával kapcsolatban vannak aggályaink.
Változatlanul szeretjük a beépített esernyőt, amelyből itt egy jár és az utasülés alól halászható ki. Az okos részletmegoldások zöme csak felárért jár, de nem kerülnek sokba. A 38 100 forintos Simply Clever-csomag része az első ajtókba illeszthető kukazsáktartó, a pohártartóba helyezhető telefontartó készség, a csomagtéri hálós rögzítés és a megfordítható csomagtérpadló. Az egyik oldalán bolyhos szőnyeges, a másikon könnyen tisztítható műanyagfelületű padlóelem éppoly praktikus, mint a félkörívbe hajlítható, de kivehető kerítés, amely megtartja a teli bevásárlószatyrot.
A műszerfal teteje kemény műanyag, de mintázata esztétikus. Az ajtóborításra több szövet juthatna, kiábrándító a műanyag héj a kívül igazán csinos autóba beszállva. Az üléshelyzet a mindkét oldali magasságállítást kifizetve is kicsit magas, de alapvetően jól beállítható a tengelyirányban állítható kormánnyal. Sokkal drágább autókban sem kezd ilyen gyorsan fűteni az ülés és összesen két fokozattal le tudta fedni az igényeinket.
Vezetés
Feltűnően gyorsan bemelegszik a háromhengeres, szíjas szelepvezérlésű turbós benzines, nemcsak a hűtőfolyadék, hanem a motorolaj is. Az alapáron járó fedélzeti számítógépből kinyerhető a motorolaj-hőmérséklet, a komputer 50 fokos kenőanyagnál kezd konkrét értéket megjeleníteni.
Városban a csak 999 köbcentis motornak vannak kellemetlen vonásai, amik országúton és autópályán nem érvényesülnek. Nehézkes vele elindulni, mert vagy a lábmunkára kell nagyon odafigyelni a lefulladás elkerüléséért, vagy nagyobb gázzal kell eljönni a lámpáktól. Egyik sem harmonikus.
Az egyenletesebb nyomatékleadású, 75 lóerős szívómotoros Fabiával könnyebb lehet a városi közlekedés. Az automatikus alapjárati motorleállítás és újraindítás a GreenTec-csomag része, a gázelvételkor, fékezéskor erősebben gerjesztő, a motort elsősorban lassításkor terhelni igyekvő generátorral együtt.
A kuplung, a kormányzás és a sebességváltó mind finoman, kis erővel működik, érezni, hogy egyik sem véletlenül lett ilyen, hanem kitartó finomítás, hangolás eredményeként. A Fabia nem egy fércmű, ezt a benyomást erősíti a szépen dolgozó ablaktörlő, a jó ülés és a hatásos zajcsillapítás is.
A Clever Fabiából három dolog maradt ki, de mindegyik nap mint nap komoly bosszúság. Az egyik a rádió távvezérlése a kormányról, a másik a képernyőtükrözés az okostelefonon futó navigáció megjelenítéséhez a középső képernyőn. A listaáron 4,94 milliós autó csak annyit képes kiírni a telefonját kábellel csatlakoztató vezetőnek, hogy forduljon márkakereskedőjéhez.
Nap mint nap zavart a visszagurulás-gátló hiánya. Rég el kéne felejteni, hogy lejtőn parkolva és a fékről lelépve hátra- vagy előregurul a kocsi. Ez az apróság is rendelhető a Fabiához 26 670 forintért hegymenet asszisztens néven. Így azonban marad a kézifékezés vagy a kuplung nyüstölése az autó megfogásakor. Ezen túl kéne lenni, de például a 2008-as Peugeot-ban is kispórolta a gyár az 1,2 VTi-ből, csak a drágább motorokhoz jár.
A 115 lóerőshöz képest visszafogott TSI egész lelkesen húz a középső tartományban és körülbelül 6300-as percenkénti fordulatszámig elforog. A száz km/órás sebességet kettesben megfutja, ami biztos jelent pár tizedet a 10,8 másodperces gyorsulási időben. Kihúzatva ismét szárnyaszegettre vált, de abban a tartományban, ahol a legtöbb ember használja, ott az 1,0 TSI normálisan hátára kapja az autót a 160 Nm forgatónyomatékkal.
Furcsa, hogy alig van motorfékhatás, mintha a három sűrítő hengernek nem is lenne ellenállása. A váltó könnyen és kellően pontosan betalál a fokozatokba. A kijelző nagyon korai felkapcsolást szokott kérni, de városban ezzel az áttételezéssel csak harmadikban tud meglódulni az autó.
Terheléstől (gázállástól) függően, 1800-2000-es fordulatnál hegyre kaptatva a motor hajlamos a háromhengeres konstrukcióból fakadó, kellemetlen rezgéseket produkálni, de a meghatározó élmény az 1,0 TSI-vel kapcsolatban épp az volt, hogy mennyire kifinomult motor. Járása az esetek zömében annyira egyenletes és csendes, hogy hangja alapján fel sem tűnik, ha városban kettesben marad a váltó vagy országúton hármasban.
Hosszabb utakon domborodik ki, mennyire sokoldalú az autó. Magas embereknek az ülőlap lehetne kicsit hosszabb, de a mezőnyt ismerve kényelmesek az első ülések és normálisan tartanak sodrós kanyarokban.
130-nál 3000 a fordulatszám ötödikben, száznál csupán 2300 körüli a fordulatszám. Sztrádán a Fabia halk, nyugodt futása, kényelmes rugózása kiemelendő, legalábbis ezekkel a 16 colos kerekekkel és sportfutómű nélkül, igazán kényelmes autó. Komfortjával, két embernek, simán kivált nagyobb autókat.
Költségek
4 098 840 forintos listaárával a Fabia Clever 1,0 TSI 312 420 forinttal kerül többe a szívó benzines háromhengeresnél. Ezt még a modellfrissítés előtt teszteltük és tisztán városi autónak a 75 lóerős motor is beválik. Extráival együtt a tesztautó listaára 4 940 740 forint, ami egy multifunkciós kormány nélküli kisautóért mellbevágónak tűnhet, pedig ez a reális, sajnos. Ebben a modellben nem hozza a 399 999 forintos árkedvezményt a konfigurátor, mint például az Ambition szinten.
Ár/érték arányban a Clever jó ideje a mindenvivő kivitel a Škodák között, egy nagyon okosan összerakott felszereltségi csomag. A többlet az Ambition szinthez képest az első ülésfűtés, a bőrborítású kormánykerék, a hátsó parkolássegítő és a Bluetooth-kihangosítós rádió. Van továbbá ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, manuális légkondicionáló, első ködfényszóró. A feláras tételek közül az 50 800 forintos tempomat hasznos extra lesz a hosszabb utakat megtevőknek.
Felerészben országúton gyűjtöttük a kilométereket a tesztautóval, volt némi autópálya és a többi városi út. A fedélzeti számítógép nagyon szép számokat jelzett, városban 5,9, országúton 5,2 literről regélt száz kilométeren, de a mért fogyasztás messze nem ennyire alacsony. Az autót én tankoltam tele az átvétel után, majd a leadás előtt és 6,29 l/100 kilométeres lett a mért fogyasztás.
Beírtam minden számot még egyszer, de az eredmény nem került közelebb az ígérthez. A higgadt tempóhoz képest ez fél literrel több annál, amit vártam. A K14-es Nissan Micra az 1,0 literes szívó benzines motorral 5,5 literrel beérte százon, pedig jóval mélyebbre kellett nyomni neki a gázt, hogy haladjunk. A 110 lóerős Citroën C3 1,2 Rácz Tamás alatt 7,4 litert evett, de az egy erősebb motor (160 helyett 205 Nm) és a mérésben több autópálya volt, nagyobb sebességgel.
Értékelés
Méretei és főleg tudása alapján a tesztelt Škoda Fabia nem csupán városi autó. Kényelmes rugózásával, csendes motorjával, futási kultúrájával komoly autó benyomását kelti. A Fabiában mindig is azt szerettük, hogy a maga korszakán belül mindhárom generáció a legfelnőttebb kisautók közé tartozik, idén huszadik éve.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|