Röviden – BMW X4 M40i | |
---|---|
Mi ez? | A BMW közepes méretű, kupés szabadidő-autójának, az X4-esnek mérsékelten sportos változata 354 lóerővel, M40i jelzés alatt. |
Mit tud? | Gyors, de nem tüzes utazóautóként viselkedni, fél emelettel magasabban. |
Mibe kerül? | 354 lóerővel az X4 M40i 21,1 millió forintról indul, rengeteg opciós tétellel itt 28,2 milliós autó feszít. |
Kinek jó? | Akinek hívogató a BMW logó és a divatos forma, de nem várja el azt a fajta vezetési élményt, melyet korábban nyújtottak. |
Sok esetben hasznosak a számok, hiszen egy nagy csomó adat rengeteg információt elmond egy autóról. Ám van az úgy, hogy a friss, nagyobb, erősebb és gyorsabb mégsem annyira szórakoztató, mint az öregebb, kisebb, gyengébb és lassabb. Pont ez a helyzet a BMW X4 M40i-vel is. A rövid életű előd egy roppant klassz, igazán mókás SUV remek vezethetőséggel és ördögi hanggal. Recsegő, dörgő, ordas mód szóló kipufogója megalapozta a hangulatot.
Persze bomba siker volt a kupés tetővel, ezért a BMW-nél most komolyan vették az X4-est. Önállóbb karaktert, saját formajegyeket és kifejezetten a modellhez igazított futóművet kapott. Minden arra mutat, hogy tökéletesre csiszolták az eredeti koncepciót. A végén mégis sokkal kevésbé szerethető autó lett belőle.
Külső
Egyszerre rengeteg kérdésre ad egyetlen választ a BMW X4-es már csak azzal is, ahogyan kinéz. Sokaknak nem tetszik, mások rajonganak érte, de ez nincs másképp máshol sem. Szeretjük a kupékat, mert elegánsak, dinamizmust sugároznak, de nem szeretjük, ha kényelmetlen bemászni hátra, ezért van rajta hátul is ajtó. Nem érezzük magunkat biztonságban a földhöz közel, ezért jól megemelték a hasát. Épp ilyen lett az X4-es.
Közben meg jól láthatóan erős, hiszen irgalmatlan méretű orrlyukain veszi a levegőt, ami alatt hatalmas hűtőnyíláson szippant még oxigént. Szúros tekintete nem csak a road presence-t adja, hanem rengeteg fotont is, mindig a megfelelő helyen a sötétségben. Az M40i-t a típusjelzésen túl a szürke tükörházakról, hűtőrácsról és a színben passzoló, apró M logókról lehet felismerni. Na, meg a két, szögletes kipufogóról. A hokiütő alakú ablakvonalat és az L alakú hátsó lámpákat erről sem hagyták le.
Belső
Még a régi BMW-s iskola szerint rendezték be az X4-es belterét, így aztán semmi különös nincsen benne. Ennél fogva remekül használható és elsőre igényes utastér benyomását kelti. Ám vannak váratlan meglepetések benne, mint a hasznavehetetlen kesztyűtartó vagy az alsóbb régiókban olyan keményebb műanyagok, ami miatt 20 éves E46-osok bátran kiröhöghették az X4-est. Igazán kár volt ilyesmin spórolni, de mentségére szóljon, hogy a szem előtt lévő anyagok kidolgozása és tapintása maradéktalanul kiváló, szépen illesztett.
Bár már az X5-ösbe és a 3-asba is az újabb iDrive kerül, az X4-esben még a korábbi rendszer dolgozik, ami egyelőre nekem még mindig szimpatikusabb és könnyebben kezelhetőnek tűnik a nagyobb csempéivel és a kevésbé mélyre dugott beállítási lehetőségekkel. Márpedig ott, ahol ennyiféle paraméter finomhangolható, ott nem árt hozzáférhetővé tenni ezeket. Érintéssel, tárcsával, gesztusokkal vezérelhető. Van választék bőven.
Érdekes a műszeregység, melynek skálázása valódi, elrendezése tradíciókat követve négyórás, ám nagyrészt már digitális. Kiegészítve a hatalmas Head-up Display képével már tényleg minden információ a vezető orra előtt van. Fenék alatt ezer irányba elektromosan mozgó, állítható laphosszúságú sportülésekkel, a kézben pedig a finom bőrrel kötött, vastag karimás, M-es kormánnyal nincs ok panaszra.
Aki 180 centinél kicsit később fejezte be a növést, az elfér ugyan a második sorban, de a lecsapott tetőnek bizony ára van, ez érezhető. Meglepő módon nem is a tetőkárpit van zavaró közelségben, hanem az ablak lett váratlanul kicsi. A nagy üvegtető nélkül menthetetlen verem hangulat lenne az X4-ben.
Technika
Adott az új CLAR platform, amire minden hosszmotoros BMW épül, ami rögtön megadja a teljesen vagy részben elektromos hajtáslánc lehetőségét, valamint a MacPherson első futóművet és az ötlengőkaros hátsó felfüggesztést. A szokványosabb X4-esekkel szemben az M Performance családnak két tagja van, mindkettő 3 literes, sorhatos motor. A nemzetközi bemutatón vezetett dízelen két turbóval és 320 lóerővel (M40d), a most tesztelt benzinesen (M40i) kettős megfúvású turbóval és 354 lóval, valamint 500 Nm nyomatékkal. Naná, hogy xDrive összkerékhajtással!
Ínyenceknek hívószó az aktív M differenciálmű, de felelősségteljesebb közlekedést szorgalmazó holmikból jóval nagyobb választék akad az X4-hez, így van holttérfigyelő, sávtartó, hátsó keresztforgalomra figyelmeztető vészfékező rendszer, adaptív tempomat és ezeket összehangoló, CoPilot. Továbbá képes beparkolni magától és varázslatosan nagyszerű a 360 fokos kamerája.
Vezetés
Start gombra meggyőző dörgéssel indul el az X4 M40i, de nagyjából eddig is tart a lelkesedése az alapértelmezett Comfort módban. Nem mondom, hogy lomha volna, de kicsit kelletlenül viselkedik. Mintha az egészhez annyi kedve lenne, mint nekünk dugóban ülni. Ettől még sokkal rosszabb az Eco Pro, ahol a gázreakció intézménye jogutód nélkül megszűnik. Amennyiben az ember az indítás után nem hajlandó megnyomni egy árva gombot sem, akkor nem kap mást, mint egy határozott erőben lévő, könnyen kezelhető, összességében jó autót. BMW-nek azonban ez eddig elég halvány.
Szerencsére ott a Sport mód, amiben már sokkal jobban veszi a lapot. A kormányzás is picikét közelebb kerül ahhoz, amiért a BMW-ket szeretjük, de a villanyszervó nagyon sokat elvesz az életjelekből. Közvetlen és precíz, de nem kényeztet el információkkal az út felületét illetően. Márpedig ezt olyankor hiányolhatja a hétvégi pilóta, amikor ki szeretné aknázni az aktív M differenciálműben rejlő lehetőségeket. Mert az X4 M40i nagyon tudná az utolsó kósza bitjéig. Ezért is lett alapvetően sportosabb a futóműve és sokkal ügyesebb az adaptív lengéscsillapítója. Nagyszerűen be is támaszt, aztán kigyorsításnál érezni, hogy hátra több nyomaték jut az 500 Nm-ből.
Úgy nevelték az xDrive összkerékhajtást, hogy a megfelelő kombinációban meglöttyenhessen a feneke. És ettől te úgy érezd magad, ma is közelebb vagy Johnny Cecottóhoz, mint önmagadhoz. Ehhez a Sport Plus módhoz kell keverni a csúszkáló autós gombbal a Tractiont, ami ugyebár az engedékenyebb őrangyal. Így a megfelelő kormányszöghöz az optimális gázzal ügyesen lehet enyhe driftben meguralni a kanyarokat. Támogatja ezt a 8 sebességes ZF automata is, melyet a kormányról, kézi módban is kiválóan lehet használni a vadulás közepette. Csak a kormányzás, annak kéne sokkal kommunikatívabbnak lennie! Így sokszor kissé darabossá válik a rajzolt ív.
Talán az új kibocsátási norma miatt beledobott benzines részecskeszűrő teszi, hogy fájdalmasan elhalkult a turbós sorhat, de egyszerűen bántóan művi az a konzervhang, amivel pótolni próbálják a hangszórók. Cserébe viszont tényleg váratlanul tisztességesen fogyaszt az 1,9 tonnás szabadidő-autó. 10 liter alatti átlagot cseppet sem vártam a nagyobb részt városi, kisebb részt vidéki utakon autózott teszthét alatt. Így inkább afféle divatos túraautó lett az X4 M40i. Bármekkora benzinbérenc vagyok, erre a feladatra igazából sokkal harmonikusabb az M40d. Merthogy olyan is van és azzal legalább tényleg keveset kell a kútra járni.
Költségek
14,5 millió forint a legolcsóbb X4-es BMW, ez a 184 lovas xDrive20i, aminél szűk egymillióval kerül többe a jóval harmonikusabb xDrive20d 190 lóerővel. Minden modellhez alap az összkerékhajtás és a trendi kupés tetőív. A 354 lovas verzió könnyen megjegyezhető 21 111 000 forinttól startol és akkor jöhetnek az opciós tételek. Ha szeretnénk egy olyan jó színt, mint ez a kék metál itt, akkor 304 ezret szemrebbenés nélkül elkérnek érte. Az Individual, barna Merino bőrkárpitot közel 850 ezerért mérik.
Ez még csak a bemelegítés volt, innentől jöhetnek az olyan tételek, mint a bő félmilliós panoráma üvegtető, 236 ezerért adaptív futómű, 170 ezerért jó vásár az okos, LED fényszóró. 518 ezer a nagy csokor vezetéstámogató rendszer és még számtalan apróság kell ahhoz, hogy a tesztautón 28,2 milliós árcédula lifeghessen.
A BMW X4 M40i és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0 Turbo (280 LE) | 14 820 000 |
BMW X4 M40i (354 LE) | 21 111 000 |
Mercedes-AMG GLC 43 4matic Coupé (367 LE) | 21 410 930 |
Értékelés
Erős utazóautónak remek az X4 M40i, sőt trendi, prémium SUV-nak is pont megfelelő, de BMW-nek ennél többet kellene adnia. Aki a sokoldalú használhatóság mellett szűretlen vezetési élményre vágyna egy 1,9 tonnás szabadidő-autóban, annak kivételesen más ajtón kell kopogtatnia.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|