Röviden – Dacia Duster TCe 130 Techroad
Mi ez? A Dacia amúgy olcsónak számító szabadidő-autójának erős és aránylag drága változata
Mit tud? 130 lóerős, turbós, benzines motorjával jól megy, és kívül-belül egész klasszul fest
Mibe kerül? Dustert már 3,1 millió forinttól is lehet venni, a Techroad változat ára pedig 4,35 millió forinttól indul
Kinek jó? Akinek megfelel a Duster, de abból mégis valami csinosabb darabra vágyik

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 1

Vállalható formájával, remek ár-érték arányával a 2010-ben bemutatott Dacia Duster mindig is okos döntésnek számított. Aztán 2017 végén megérkezett a kompakt szabadidő-autó második generációja, ami kívülről megvolt látványos dizájnújítások nélkül is, miközben szinte teljesen új autó lett belőle. Kijavították a tesztek, menetpróbák alatt összeszedett kifogások nagy részét, főleg a kényelemre és a használhatóságra koncentrálva.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 2

Ekkor kapott 2 centiméterrel hosszabb ülőlapot a kényelmesebbre formált ülés, és ekkortól lehetett a kormányt nemcsak fel-le, hanem tengelyirányban is állítani, került bele automata klíma, javítottak a kormányzáson stb. Most pedig új, erős benzinmotorokkal tömték ki a Duster motorterét, mi a kettő közül a szerényebb erejű, 130 lóerős változatot próbáltuk ki, egy gazdagon felszerelt, extra változatban.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 72

Külső

A Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693 mm magas, tengelytávja 2674 mm-es. Bár szinte minden lemeze különbözik az előző Dusterétől, az alaphangulat, a jellegzetes formai megoldások, megmaradtak. A kompakt, masszív kiállású karosszériának jól áll a fáradt piros fényezés, amit a Techroad felszereltséghez tartozó kiegészítők tesznek különlegessé.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 73Ilyen a 17 colos alufelni, aminek közepén vörös márkaembléma pörög, de a szaténfényű lökhárítóbetétek, a fényes fekete tükörburkolat vörös díszcsíkkal, vagy a csillogó Techroad felirat az autó oldalán. Emellett van feliratos tetősín, sötétített hátsó ablak, ködlámpa, LED-es nappalifény, és funkciótlan műanyag izé az első kerekek mögött, és karbon mintájú matrica a B-oszlopon.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 74

Belső

Utasterében is folytatódik a sor, ott az egyedi Techroad kárpitozás érdekes, vörös varrásokkal és Duster felirattal, van piros csík az amúgy mókásan béna anyagból készült szellőzőrostélyokon, ajtón, váltó körül és még díszöltésekre is maradt energia. A hangulat itt is kellemes, vannak színek és ahol valamiért hozzáérhetünk az autóhoz, ott puha anyagok várják a receptorokat. A műszerfal és környéke már olcsó műanyag, de ennyi pénzért ez talán nem akkora gáz.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 75

Műszerfala elég egyszerű, a két darab, mutatós analóg műszer közé ékelődött kis monitor mutatja azokat az infókat, amik már nem kaptak saját műszert. Van még ügyes billentyűsor az igazán csinosra formatervezett klímavezérlő környékén. A korábbi modellnél jobb helyre költöztetett tolatókamera képe átlagos minőségű, de az autó külsején elszórt négy darab kamerának köszönhetően roppant hasznos dolog.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 76Nemcsak az autó háta mögé, hanem előre, illetve a jobb és bal oldali kerekekhez is oda lehet vele kukkantani, hogy leesünk-e már a pallóról, vagy hogy meglesz-e a parkolás a cifra felni lepadkázása nélkül.

Ülésein kissé magasra húzott térdekkel lehet csak ülni, de az első generáció üléséhez képest hosszabb ülőlapnak és a tágabb határok közötti állíthatóságnak köszönhetően jóval könnyebb benne megtalálni a komfortos helyzetet, mint korábban. Pláne, hogy a kormány is már több irányban állítható. Hely van benne elég, bár hátul 3 felnőttnek nem biztos hogy ennyi elég, főleg vállban fogy el hamar az élettér, de 190 centis sofőr mögött a lábtér is kevéske.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 77

Ami nem tetszett, hogy csak egy darab USB aljzat van az autóban – 12 voltosból kettő is – és ha a fedélzeti rendszerhez csatlakoztatjuk a telefont, akkor mást már nem lehet tölteni az autóban, csak extra eszközzel, 12 voltról. A telefonintegráció viszont gyors, fájdalommentes, így a telefonon futó navigációs applikáció információit a fedélzeti képernyőn is nézhetjük. További negatívum, hogy alig van fedett tárolóhely az utastérben.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 78

Csomagtartója a szabvány szerint 445 literes és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1478 literessé válik. Sajnos nem nyílik síkba, a rakodófelületek közti szintkülönbséget lejtős ösvénnyel kellene áthidalni, ha nagy kiterjedésű, kényes dolgot akarna benne valaki szállítani. Dupla padló vagy rafinált csomagrögzítő-rendszer itt nincs, csak minimalista szatyorkampó. A feláras pótkerék viszont nem itt vesz el értékes helyet, hanem az autó feneke alatt lapít.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 79

Technika

A frissen érkezett, 1,33-as turbós benzinmotorokkal jelenleg már négyféle motorral kapható a Dacia Duster, háromféle benzinessel – az 1,6-os, SCe 115-ösből és az 1,33-as TCe 130, illetve 150-esből áll a választék -, dízelből pedig az 1,5-ös Blue dCi 115-ös található a listán. A Duster kapható szimpla első- illetve összkerékhajtású változatban is, de a 4WD csak a régi 1,6-os benzineshez, illetve a dízelmotorhoz rendelhető.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 80

Nem teljesen ismeretlen a Renault csoport 1,33-as motorja, amit a Nissan Qashqaiban már próbáltunk, igaz, ott 140 és 160 lóerősek ugyanezek a motorok. Sőt, egy kicsivel még erősebbé faragva a Mercedes A-osztályba is belefért, meg persze értelemszerűen a Renault modelljeiben is feltűnik.

Vezetés

A Dusterben eddig az volt a legjobb, hogy különösebb gondolkodás nélkül lehetett vele átgázolni úthibákon, fekvőrendőrökön, hitvány utakon. Futóműve szépen elbánt minden gonosz ármánnyal, még a nagyobb lyukakba zuhanást sem torolta meg fájdalmas felütéssel, koppanással. Közben pedig elég stabil marad a normális keretek közti, biztonságos autózáshoz.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 81

Az új, 130 lóerős benzinmotorral pedig még gyorsulásélmény is van az autóban, ami úgy 2000-es motorfordulatszámtól már egész határozottan érezhető. Jó, a gyári 11 másodperces értéktől nem kap benne senki veszélyes szívdobogást, de érzésre tényleg nagy a javulás a mezei 1,6-os benzineshez képest. És ne feledjük, van ebből a motorból 150 lóerős változat is. Menet közben csendes a motor, sok zaja nincs, és a start-stop rendszer hangolása is jó lett, nem viselkedik idegesítően.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 82

Ugyanúgy, mint ahogy a hatfokozatú kézi váltó is, amely pontos, szépen jár. Egészen addig nem tudtam, mennyire jó a Dusteré, amíg át nem ültem a következő tesztautóba, amiben szintén hatos kézi váltó volt, de az már akadós, utálatos darab a javából. A módosított kormányáttétel a vezethetőségnek tett jót, kissé nehezebb, közvetlenebb lett, mint korábban.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 83

Városban a 4,3 méteres hossz nem jelent különösebb kihívást, a Duster, a kasztni előre, oldalra jól átlátható, a tolatva parkoláshoz pedig nagy segítséget nyújt a kamera képe, amely még segédvonalakat is rajzol a vezetőnek. Ezen és a holttérfigyelőn kívül sok más segítségre nem számíthat a Duster sofőrje.

Mért fogyasztása valószínűleg egyelőre még nem mérvadó, hiszen az autót 8 kilométerrel az órájában hoztuk el. A főleg városi használatban végigtolt hét után 8,3 literes átlagot számoltunk. Valószínűleg ennél azért érezhetően jobbat is ki lehet majd belőle hozni.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 84

Költségek

Kicsivel 3 millió forint felett kezdődik a Dacia Duster árlistája, és 4,35 milliónál áll meg. Ehhez még pár olyan extrát hozzá lehet csapni, mint a metálfény 135 ezerért – érdekes, hogy a mezei fehérnek is van felára, ez 49 ezer forint -, az automata klíma 50 ezerért, Multi-view kamera 75 ezerért, pótkerék 30 ezerért. Az ülésfűtés további 50 ezer forintos tétel, a navigáció 30 ezer, ha pedig valaki bőr üléskárpitra gerjed, azt is rendelhet bele 150 ezer forintért. Hasonló méretű szabadidő-autókhoz képest az ára, továbbra is kedvező.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 85

A teljes árlista valahogy így fest:

Motor Hajtás Access Essential Comfort Prestige Techroad
SCe 115 2WD 3,099,000 3,549,000 3,899,000 4,249,000 4,349,000
TCe 130 2WD 4,649,000 4,749,000
TCe 150 2WD 4,849,000 4,949,000
Blue dCi 115 2WD 4,299,000 4,649,000 4,999,000 5,099,000
SCe 115 4WD 4,099,000 4,449,000 4,799,000 4,899,000
Blue dCi 115 4WD 4,849,000 5,199,000 5,549,000 5,649,000

Dacia Duster 1,33 TCe 130 és vetélytársai – Listaár, forint

Dacia Duster 1,33 TCe 130 és vetélytársai – Listaár, forint
Suzuki Vitara 1,4 GLX 2WD (Akciós ár: 5,470,000) 6,200,000
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 GLX (Akciós ár: 5,520,000) 6,460,000
Nissan Qashqai Acenta DIG-T 140 7,115,000
Dacia Duster 1,33 TCe 130 Techroad 4,749,000

Értékelés

A Dacia Duster 2010-es megjelenésekor rögtön bedugta a mellső lábát a komolyan vehető szabadidő-autók klubjának ajtaján. Aztán a 2017-es második generáció bemutatásakor már be is jutott a helyiségbe, majd a mostani, erős, turbómotoros bővítéssel már teljes értékű taggá vált. Vannak ugyan még hiányosságai, főleg a vezetéstámogató rendszerek terén, de ezeket a jó árával nagyjából  kompenzálja is. Annak, akinek a magasabb üléspozíció miatt fontos, hogy szabadidő-autóban üljön, esetleg a komolyabb hasmagasság, a mezei elsőkerekes kivitelben is érezhetően jobb terepképesség, rossz útra hangolt futómű a fontos, és nem szeret vagyonokat költeni autóra, az nyugodtan nézzen meg, vagy inkább próbáljon ki egy Dacia Dustert.

Itt a drága Dacia: Dacia Duster Techroad teszt 86

Mellette – Ellene
  • Vállalható külső
  • Erős benzinmotor
  • Klassz váltó
  • Rossz úton is komfortos futómű
  • Fapados csomagtartó
  • Széles, lábnak kényelmetlen középkonzol
  • Kevés vezetőtámogató rendszer

Szavazás

Hány pontot adnál a turbós, erős, puccos Dusternek?
átlag
7.29
szavazat
2096
Hány pontot adnál a turbós, erős, puccos Dusternek?