Röviden – Lexus ES300h | |
---|---|
Mi ez? | Hetedik generáció a Lexus közepes méretű prémium limuzinjából, az elöl hajtó ES-ből, amely a hátsó- vagy összkerék-hajtású GS eltűnése nyomán most először jött Európába. |
Mit tud? | Nyugtató kényelemben, alacsony fogyasztással közlekedni. |
Mibe kerül? | 14 millióról indul a Lexus ES300h, a tesztben is szereplő legmagasabb Luxury felszereltséggel már 19 millió forint felett jár. |
Kinek jó? | Ha várhatóan megbízható, takarékos limuzint keresel és nem fontos a vezetési élmény, akkor itt az ES300h. |
Pont az Eco-sávban egyensúlyoztam ki az egész Lexus ES300h-t a mélygarázsból. Nagyon büszke voltam magamra a felhajtó végén, hogy lehoztam az első távot kizárólag villanyból. Elvégre minek indítanám be a benzinmotort egy átkozott kiállás kedvéért? Na, ugye! Ráadásul csak két embert tartottam fel vele. Nagy volt a nyomás, ezért a Váci úton is motivált maradtam, hogy a kötelező hibrides folyamatábra nyilai a takarékosság irányába álljanak és hosszan égjen a kis zöld autó a műszerfalon. Mikor minden harmonikus lett, a kabinban csend, a futómű kisimított minden hullámot, akkor lepillantottam és megláttam, hogy 47-tel megyek. Hogyaza!
Külső
Teljesen elszabadultak a vonalak a Lexus-nál, így talán még sosem volt ekkora kontraszt a formaterv és az autó karaktere között, ami az ES300h esetében fokozottan érvényes. Biztos van, akinek kifejezetten tetszik, de a környezetemben valahogy nem akadt ilyen ember. Illetve csupán feltételezem, hogy a nekem ez itt meg az ott kicsit sok és a hát, egyértelműen látszik rajta, hogy keleti típusú magyarázkodások mögött valójában megsebzett szépérzék lapul. Végül jól elbeszélgettünk róla, hogy bezzeg az első IS mennyire csodálatos autó volt, azóta se született olyan Lexus.
Irgalmatlan módon ordít ez az orsó alakú hűtőmaszk, jó vastagon kiemelték a körvonalára rímelő lamellákkal és jó vastag króm kerettel. Minden él egy kicsit tovább folyik egy másik elemre, így kész csoda, hogy jutott egy kis hely a LED-es fényszóróknak, melyek azért elég jellegzetesek a bura alatt. Messziről felismerhetőek a menetfények és a három, trapéz alakú vetítőlencse is.
Kicsit csillapodnak az események az ES oldalán, de még így is akadnak mindenfelé tartó élek. Bár itt inkább dominálnak a pagodatetőt idéző ívek, melyek már jó ideje állandó fordulatai a Lexus formanyelvének. Érdekes megoldás, hogy a tükrök felső része fényes fekete betétet kapott, így optikailag kisebbnek látszódnak. Kettéágazó vonalak emelik ki a hátsó ajtó alján elhelyezett Hybrid feliratot. A Luxury csúcsfelszereltséget jelzik a dizájnhoz tökéletesen passzoló 18 colos, sokküllős alufelnik.
Talán a hátulja a leginkább harmonikus, vagy a legkevésbé megosztó – ki honnan nézi -, itt valamivel szolidabban bántak az élekkel. A lámpákban ott az a rengeteg L motívum, a két végét még egy kis krómcsíkkal kötötték össze. A biztonság kedvéért még egy fekete betét is jutott a lökhárítóra, természetesen az is krómlécekkel gazdagon körbepakolva, nehogy azt feltételezze valaki, hogy a japánok nem érzik a csillogást. Pedig helyette inkább olyan apróságokra illett volna odafigyelni, mint a lökhárítók vagy a tetőablak megfelelő illesztése.
Belső
Következetesek a Lexusnál, így aztán az ES300h beltere is olyan, mint a külső. Az összkép elég vegyes, a lágyan hullámzó formák közepette, a tényleg nagyon finom bőrkötés alól néhol kificcen a fájdalmasan méltatlan műanyag. Az ajtópanelek alja ezzel a kemény, fényes textúrával már kifejezetten kellemetlen. Továbbá a gombokat és kapcsolókat is elég széles skáláról válogatták össze, egy részük a ’90-es évek Corolláit idézi, másik felük pedig valóban nívós darab. Ügyes a hangerőállító tekerentyű, melynek feje megszokott módon a hangerőt szabályozza, gallérjával viszont csatornát vagy számot válthatunk. Igényes még a klímapanel két apró kijelzője, melyen elegánsan suhannak a kis kapcsolóval beállított értékek.
Kész rémálom a 12,3 colos központi kijelzőt kezelni ezzel a hevesen rezgő, tapipados kínnal. Ez az a rendszer, ami üvölt egy érintőképernyőért, mert véleményes logikáját, néhány ponton nehézkes menürendszerét sokkal könnyebb volna használni. Nem sajnálták belőle viszont a grafikai munkát, a navigáció térképével ellentétben az animációk nagyon látványosak. Különösen ahogyan indításkor megjelennek a száguldó csillagok vagy ahogy a kis piros derengéssel ikonra zuttyan az ember. De pörgő-forgó ábrákkal még nem jutunk sokkal közelebb a Mark Levinson hifi beállításaihoz. Szerencsére az ülésfűtésnek és a legfontosabbaknak van fizikai kapcsolója.
Komfortérzetből viszont az a jóféle, habos, krémes fajta a Lexus ES300h. Térből van váratlan bőséggel a keresztmotoros elrendezésnek és a méretes tengelytávnak köszönhetően. Garantált az első sorban ülők kényelme a pillanatok alatt tökéletesre beállítható elektromos ülésekkel. Leginkább a hátul ülők lábtere meglepő. A fejtér ugyan a lecsapott tető miatt nagyjából 180 centiméteres magasságig ajánlott, de a korlátlan terpeszkedés öröme kárpótol érte. Annyira magabiztosak ebben a limuzinságban, hogy az anyósülés oldalára gombokat is készítettek, az ablakokra meg roló húzható, amennyiben valaki TSZ-elnöki autónak választaná az ES-t.
Autószerűbb vezetési élménye és jobb általános minőségérzete miatt visszasírjuk a klasszikus szedán formátumú GS-t, de praktikus apróságok megkönnyítik a mindennapi használatot. Bár a váltó mögötti kicsi és mély üreg nagyjából semmire nem jó, a kartámasz mélységébe befér egy megtermett fényképezőgép és még jópár apró kacat, hogy ne legyen szem előtt. Mivel az akksik a hátsó ülések alá kerültek, ezért síalagút is nyílik már a 454 literes csomagtérből.
Technika
Akárcsak a Toyota Prius vagy a C-HR, a Lexus ES300h is a TNGA építőkészlet szülötte, de másik platformra répül, annak GA-K változatára, ami hozza magával a keresztmotoros, elsőkerék-hajtású elrendezést. Közeli rokonságban áll a Toyota Camry-vel, ami hagyománynak tekinthető, hiszen 1989-ben az első ES sem készült másképp. Fogták az aktuális Toyota Camry-t, majd szebb ruhát adtak rá. Egy darabig az ES legérdekesebb eleme a keret nélküli ablak volt, mára azonban ezt is elhagyták.
Amerikában és az orosz piacon akad tisztán benzines változat az ES-ből, de itthon kizárólag az ES300h jelzésű hibrid kapható. Ebben Atkinson-ciklusú, 2,5 literes, négyhengeres szívó benzinmotor dolgozik. Nem húzták túl – 178 lóerő és 221 Nm -, cserébe termikus hatásfoka kimagasló, 41 százalék. Mellé jön a villanyos hajtás 120 lóerővel (88 kW) és 202 Nm nyomatékkal. Ez összesen 218 lóerőt ad ki. Mert ugye nem egyszerű itt a matek, ezért az összteljesítmény sem a számok összege.
Akárhányszor szóba kerül a hibrid, mint tökéletes taxizógép, megemlítik a hagyományos váltó hiányát. Az ES300h-ban is egy bolygóműves, fokozatmentes erőátvitel található (kissé megtévesztő gyári nevén e-CVT), mely hat fokozatot képes imitálni. Maga a szerkezet egyébként kisebb és kompaktabb a korábbinál.
Kisebb méretű a nikkel-fémhidrid akkumulátor csomag és a hátsó ülések alá került, így jobban használható csomagtér keletkezett az autóban. Az alacsonyabbra helyezett nagy tömeg pedig mindig jót tesz az autó mozgásának.
Vezetés
Megnyomom a kéklő Start gombot a kormány mögött, aztán jönnek a látványos animációk. Mindössze ennyi történik, azért néha beindul a benzinmotor is. Máskülönben csend és relax van az ES fedélzetén. A digitális műszerfal melletti módválasztó szarvacska ugyan kínál sportos és még ennél is takarékosabb programokat, de minek. Ha van autó, ami nem kívánja a dinamikus közlekedést, akkor az az ES300h.
Amennyiben az ember valamilyen perverz oknál fogva mégis elvárná tőle, hogy vágtázzon, akkor rendkívül kelletlen lesz. Hallani a tonnányi hangszigetelés mögött bégető motort, a gyorsulás lassú és aszfaltba taposott rágógumiszerűen nyúlós érzés. Mintha mindig csak negyed fordulat után fogná a kerekeken a kipörgésgátló, ezért az egész autó röcög egy kicsit, ha tapadást veszít. Senkinek nem jó ez. Futóműve elöl MacPherson, hátul igényes, többlengőkaros, de puhaságra hangolva.
Célszerű autó helyett élvezetmentes közlekedési eszköznek használni az ES-t, mert arra hibátlan. Az ember figyeli a kis takarékoskodó műszert meg a központi kijelző folyamatábráját és végtelen nyugalomban erőszakolhatja meg a filléreket. Lágyan rugózik, a kormányt roppant könnyű tekergetni és bár precíz, de nem bombáz a szükségesnél több információval, a váltóval ugye dolgunk nincsen. Képzelj el egy helyet, ahol cseppet sem bosszant a városi dugó. Na, olyan ez is!
Semmit sem érezni abból, hogy mikor indítja be a benzinest vagy mikor vált át villanyos hajtásra, csupán a műszerfalon látható a kis zöld autó és persze az ábrán ugrándoznak vidámabban a nyilak. Néha persze hallható, de csak nagyon elszigetelten, mintha két sávval odébb hevítené valaki a Civicet. Némileg olyan, mintha a tudat alatt próbálná meg kellemetlenné tenni a menést. Érezzem magam kellemetlenül, amikor gázt adok. Szinte lássam, ahogy tágul az ózonlyuk, elfogy a kis jegesmedvék alól a jégtábla. Ennek az az eredménye, hogy képes 5,3 litert is fogyasztani ez az 1,7 tonnás, közel 5 méteres autó. Ettől azért bárki pénztárcája, bankszámlája és üzemanyagkártyája boldogabb lesz.
Költségek
14 millió forintról indul az Elegance felszereltségű Lexus ES300h, mely alapáron sokat ad. Például bőrülést, LED-es fényszórót, parkradarokat az autó mindkét végén, távolságtartós tempomatot és kétzónás klímát is, valamint kulcs nélküli bejutást. Félmilliós felára van az Elegance Plus felszereltségnek, melyben már van navigációs rendszer is, mert ugye japán autó révén itt egyenként sorolt opciós tételek helyett csomagokban kell vásárolnunk a jóságokat.
Bő 19 milliós árával a kínálat legtetején trónol a Luxury felszereltség, amiben már ott a 24 LED-del világító, szépen kitakargató okosfényszóró, a több fokozatban szellőztethető és fűthető bőrülés, a 10 hangszóróssal szemben 17 hangszórós Mark Levinson-hifi, valamint elektromos csomagtérajtó. Meg persze egy rakat vezetőt támogató asszisztens a sávtartótól a holttérfigyelőn át a hátsó keresztforgalmat figyelő rendszerig.
A Lexus ES300h és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Lexus ES300h (218 LE) | 13 990 000 |
BMW 530e Limousine (252 LE)* | 16 727 000 |
Mercedes-Benz E 300 e EQ Power (211+122 LE) | 17 287 240 |
Volvo S90 T8 Twin Engine (390 LE) | 22 450 000 |
* BMW 530e Green Edition modellt most lehet 14 990 000 forintért is zsákmányolni ülésfűtéssel, okos fényszóróval és a zöldrendszámos előnyökkel.
Értékelés
Teljesen más karakter a Lexus ES300h, mint vetélytársai. Messze kevésbé tökéletes a kidolgozás, a fedélzeti rendszere jóval hosszabb megszokást igényel és motorválasztéka is szűk az egyetlen hibriddel, melyhez összkerékhajtás sem elérhető. Hívogató lehet azonban a csendes, megnyugtató suhanás élménye és a kiváló fogyasztása. Ezek mellett ott van az örök élet meg egy kicsi érzése, az a fajta megbízhatóság, melyet tényleg csak japán termékekhez társítunk. Mindezt azonban tudja majd az olcsóbb Toyota Camry is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|