Röviden – Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 | |
---|---|
Mi ez? | A Dacia jól ismert budged-terepjáró-SUV-ja 2019-re erősebb, rugalmasabb dízelmotorral, ami Adblue adalékkal tudja az Euro6d Temp kibocsájtási normát |
Mit tud? | Még mindig inkább terepjáró, mint divat, de egyre több az elérhető extra, és divatos kiegészítő |
Mibe kerül? | A típus még mindig barátságos, 3,09 milliós árral indít, de a teszten is szereplő Techroad kivitel 4×4-es hajtással már 5,65 millió forintos árcédulát kap |
Kinek jó? | Ezért az árért csak Dacia rajongóknak, de a felesleges sallangokat elhagyva, közepes felszereltséggel igazi mindenes telekjáró, ahogy azt a Dustertől elvárjuk |
A Dacia Duster lassan a román autóipar időálló monolitja lesz, ami piaci szárnyalása miatt érinthetetlen. Így jár az, aki túl sikeres típust hoz össze, egyszerűen lehetetlen teret adni a formabontó, új ötleteknek, a formát, stílust tekintve maradni kell a jól bevált receptnél. De miért is változtatnának? A Duster egy célszerszám, egy guruló túrabakancs, aminek megjelenését alapvetően praktikus funkciói határozzák meg.
A lemezek alatt viszont történt változás jócskán, a meglehetősen friss, 2017 óta piacon lévő második generáció máris nagyot lépett előre, új motorokkal bővült a kínálat, két Mercedesekben is megtalálható blokk érkezett. A benzinest már próbáltuk, most az 1,5 literes blue dCi dízelmotor kerül sorra, összkerékhajtással, és hatfokozatú kézi váltóval társítva.
Külső
A Dacia Duster még mindig megőrizte a terepjárókhoz közelítő arányait, az új Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó. Sok kompakt-SUV már csak kiegészítőkben emlékeztet a szabadidős gyökerekre, szabad hasmagasságuk, terepszögeik személyautós értékeket hoznak, a Dacia viszont maradt négy kerékkel a földutakon. Hasmagassága 21 centiméter, terepszöge elöl 30, hátul 34 fok.
A ráncfelvarráson átesett első generáció elölről szinte azonos a most futó Dusterrel, a 2017-es második generáció beazonosítását leginkább a hátsó lámpa segíti. A hosszú tégla-alak helyett szögletes, a Jeep Renegade stílusára emlékeztető fényszórók ülnek a farán, ha erre a képen látható plusz jelre bukkanunk, akkor garantáltan új Dusterrel van dolgunk.
A tesztautó megjelenését a a Techroad felszereltség kiegészítői teszik egyedibbé, a 17 colos, két tónusú fényezésben virító alufelnik közepére piros Dacia embléma került, a lökhárítókat szaténfényű dekorbetétek dobják fel, a visszapillantót vörös osztás szeli ketté. Emellett van Duster felirattal ellátott, robusztus tetősín, sötétített hátsó ablak, ködlámpa, LED-es nappalifény, vagyis a funkcionális túrabakancs azért kacsint a divatirányzatok felé is, aki igényli, kaphat némi extrát. Akár „izzó vörös” metálfényt 135 ezer forintért.
Már volt összehasonlító teszünk a két generáció között, a fotókon jól látszanak a hasonlóságok:
Melyik az új? Melyik a régi? Hát…öööö…
Belső
A beltérben hozott igazán nagy változást a 2017-es Duster, jól látszik, hogy lelkes tervezőcsapat rajzolta a műszerfalat. Rendben van a forma, az elrendezés, és mindez jobb anyagokból, nagyobb költségvetéssel tényleg zseniális lehetne, papíron biztos ütős volt a koncepció, amit a költséghatékony gyártás húzott le a „teljesen rendben van” szintre.
A Techroad felszereltség azért sokat segít a minőségérzeten, az audis műszaki puritánságot idéző, könnyen kezelhető klímakonzol ezüsttel díszített forgókapcsolókat kapott, ugyanez köszön vissza a váltógombon, és ugyanezt fogják majd látni az új Renault Clio vevői is, hiszen a francia városi kisautó idén érkező új generációja a Dustertől örököl néhány elemet.
Láthatóan átgondolt koncepció volt a vörös díszítések alkalmazása, ilyen színben került Duster felirat az ülésekre, díszvarrás és dekorbetét az ajtókra, légbeömlő nyílásokra, de az 5,5 millió feletti vételárhoz jár is némi csillámpor.
Csillámpor amit az alap-Duster hárommilliós lelkére szórtak, mert azért ennyivel nem lehet elrejteni a budget-kategória minőségszintjét. A kemény, olcsó műanyagok hadát, a fix rögzítésű biztonsági öveket, a normális pohártartók hiányát, azt a pár ergonómiai bakit, amit a húsz éves alkatrészek beépítése jelent. Mert ez az igazi költségcsökkentés, és ezért lehet olcsó a Duster, a tényleg húsz éve velünk élő, kormányoszlopra rejtett, tipikus francia audióvezérlőtől, a kézifék mellé biggyesztett tempomat kapcsolótól, a bowdenes megoldással állítható magasságú fényszóróktól.
A kismilliószor legyártott, ezért egyre olcsóbb öreg alkatrészekért cserébe kapunk egy szellős utasteret: a szélesre nyíló ajtókon könnyű beszállni, és a gyerekülésbe hadakozó utódot szíjazni, a térérzet jó, és még a csomagoknak is van hely: a szabvány szerint 445 literes és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1478 literesre bővíthető. Sok praktikus ötlet nem került ide hátra, de úgy általában jó a Duster farát pakolni, nincs perem, nincs túlnyúló lökhárító, a nyílás széles, a rakodás magassága kellően alacsony, nem kérdés, hogy elvigyük-e a barkácsáruházban leárazva hívogató nyolc zsák marhatrágyát.
Akad viszont kategórián túlmutató extra, a Dacia Duster négy kamerával szinte teljes képet ad az autó környezetéről, ez terepen, illetve parkolásnál is jól jöhet. Ráadásul nem mérik drágán, 75 ezer forint a rendszer ára, ami felülnézeti képet nem gyárt ugyan, de tényleg hasznos a mindennapokban És persze van navigáció, villámgyorsan működő mobilintegráció, amihez fájó, hogy csak egy USB-ajzat jár, de talán majd egy ráncfelvarrás hoz több csatlakozót.
Technika
A 2019-es Duster lényegi újítása a motorháztető alatt rejtőzik, az 1,5 literes lökettérfogatú dízel eddig első teljesítménylépcsőjével 90 lóerőt és 210 Nm nyomatékot termelt, mostantól viszont 95 lovas és 240 Nm-es csúcsnyomatékú. A tesztautóban viszont az erősebb kivitel dolgozott, ami 109 lóerős és 240 Nm helyett immár 115 lóerős teljesítményt, illetve 260 Nm-es nyomatékot produkál.
Ennek eredménye az igen tisztes menetdinamika, legalábbis országúti sebességtartományban: 11,8 helyett csak 10,5 másodperc alatt érjük el a százas tempót.a végsebesség pedig 179 km/órára nőtt.
A Blue dCi dízelmotorok követik a trendet, és hozzák a kötelezőt, SCR katalizátor és AdBlue folyadék, valamint 2000 bar nyomású befecskendező-rendszer segítségével győzik le az autóipar aktuális mumusát az Euro6d Temp kibocsájtási normát.
A modern dízelek kipufogógáz-ártalmatlanításáról, a módszerek előnyeiről-hátrányairól Gajdán Miklóssal készítettünk videót.
Az új Dacia Dusterhez a szériafelszereltség részeként jár az emelkedőn elindulást segítő féknyomás-tartás, az összkerékhajtással szerelt verziókon pedig a lejtmenet-vezérlés. A futómű konstrukciója nem változott az új motorokkal, vagyis elöl MacPherson, hátul a fronthajtásúban csatolt hosszlengőkaros, az összkerekesben független, többlengőkaros.
Ki kell emelni még technikai oldalon az egyik leghasznosabb Dusterhez elérhető extrát, a flottul működő kulcs nélküli bejutást, indítást. Ennél a rendszernél nem kell a kilincshez érni, foltokat tapogatni, ahogy karnyújtásnyira érünk az autóhoz, máris old a rendszer, eltávolodva pedig zár, amit villantással és köt rövid dudálással jelez. Nyilván aki akar még a biztonság kedvéért rányomhatja a zárást a jeladón, de egy-két nap használat után elmúlt minden aggódó gondolat, ha jön a két rövid dudaszó, akkor a kocsi zárva, és biztonságban.
Vezetés
Kulcs nélkül jutunk be, és kulcs nélkül indítunk, így teljesen automata a rendszer, ha kell izzít pár másodpercet, mielőtt életre kel az ezerötös dízel. A start-stop is észrevétlenül működik, ezek már kicsiszolt, kipróbált alrendszerek, pár éve még akadt autó, ahol zavaróan, furcsán állt le, kelt életre a motor, és indulás után első volt az akadékoskodva takarékoskodó rendszer kikapcsolása, de a Dacia Dusternél fel sem merül a deaktiválás
Az elődhöz viszonyítva javult az üléspozíció, de az átlag SUV-mezőnyhöz mérve van hova fejlődni. Az ülőlap lehetne hosszabb, térd alatt már nem támaszt, a pedálokat pedig taktikus pozíciókeresés után is inkább lefelé taposom, mint előre. Persze ez is ízlés, testalkat kérdése, van aki a magas testhelyzet adta könnyű ki és beszállást részesíti előnyben, amit tökéletesen hoz a Duster kisbuszos vezetési pozíciója. Ez egyébként kemény terepen még jól is jön, hisz a pedálokkal finoman játszva lehet megemelkedve kihajolni az ablakon, és nézni hol a szikla, merre a szakadék.
Kormányzása, kuplungja viszont meglepően könnyű, nehezebben forgatható volánt vártam, a hatsebességes váltó kényelmesen, pontosan jár. A rövid fokozatokat kell csak szokni, a Duster sajátságos, terepre optimalizált első sebessége gyakorlatilag elfelejthető sík úton indulva, de a többi is meglehetősen kurta, autópályán el is fogy a szusz, 130 km/óra környékén már majd háromezret fordul az 1,5 dCi, efelett pedig érezhetően konyul a nyomatékgörbe.
Összességében mégis jól vizsgázott az autópálya idegen környezetében, magas építése ellenére jól tűri az oldalszelet, kiszámíthatóan, puhán fut, a hangszigetelés is sokat fejlődött. Nyilván ugyanez a blokk szinte suttog egy Mercedes orrában, itt azért egyértelműen hallani, mikor tölt a turbó, és van egy messziről hallható kávédaráló jellegű zaj, de ez is a Duster-karakter része.
Országúton sincs gond a futómű stabilitással, kiszámíthatóan kenődik a magas oldalfalú gumikkal, egyedül a hirtelen terhelésváltás hozhatja zavarba, ilyenkor azért billen a bódé, de a hatásos fékek, és a menetstabilizáló megmenti a napot.
Ugyanez a tulajdonság valódi áldás a jobb utakról letérve. A nagy kátyúkon, gödrökön, hullámokon szinte észrevétlenül suhanunk át, a hepehupás csapásokon pedig jobban fáj araszolni, mint port verve csapatni.
Ez a Dacia Duster igazi otthona, a kültelkek bakhátas, fűvel benőtt traktornyomai, a tanyavilág sittel, téglával feltöltött dűlőútjai, azok a helyek, ahol ugyan elmegy az átlag autó, de csak fájó kínnal, felkoppanó lengéscsillapítókkal, betondarabok karcolta olajteknővel. Ilyen ösvényeken jön jól a áttételezett váltó, a 21 centiméteres hasmagasság és az összkerékhajtás. A Duster futóval együtt kijön a szőlőből a felázott úton, mert a négy hordó cefrét csak a gyávák hozzák el két fordulóval.
Városban sem elhanyagolandó a magas építés előnye, a fekvőrendőr meg se kottyan, a padkákért kár aggódni, se a felni, se az orr nincs veszélyben, a kamerarendszer pedig nagy segítség parkoláskor.
Költségek
A lélektani határ a 3 millió forint, ettől nem rugaszkodik el érdemben a Dacia Duster kezdő ára. A nagyobb teljesítmény, több extra viszont már elemeli a Dustert a diszkont árkategóriából, a teszten szereplő Techroad kivitel az erősebb 115 lóerős dízelmotorral már 5,65 millió forint. Ehhez jöhetnek még extrák, mint például a metálfény 135 ezerért az automata klíma 50 ezerért, Multi-view kamera 75 ezerért, pótkerék 30 ezerért. Az egyfokozatú ülésfűtés további 50 ezer forintot ad hozzá a vételárhoz. a navigáció 30 ezer, mindent belepakolva hatmillió körül áll meg a konfigurátor.
Ezek mind olyan apróságok, amelyek nagyban növelik a mindennapos használhatóságot, komfortérzetet, és ha szigorúan a méretkategóriát nézzük, akkor a Duster még így is jobb árajánlatot ad a konkurenciánál. Igaz ezen a szinten felmerülhet rengeteg olyan extra, amit a konkurencia kínál, a Daciánál pedig nem érhető el, viszont a legnagyobb előnyeit, a tágas teret, a kiemelkedő terepjáró képességet már sokkal alacsonyabb áron hozza, és 4-4,5 millió körül már ordító az árkülönbség.
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Seat Ateca Xcellence Wave (115 LE) | 8 045 360 |
Suzuki Vitara GLX 1.6 4WD (118 LE) | 7 903 775 |
Dacia Duster Techroad 4×4 dCi (15 LE) | 5 650 000 |
Audi A4 2.0 TDI Sport S-tronic (150LE) | 10 000 000 |
Értékelés
A sallangmentes túrabakancs stílusa még mindig magával ragad, és még mindig mer más lenni, mint a kínálat nagy része. Ez a terepjáráshoz közelebb álló karakter áldozatokat követel, de tényleg megkerülhetetlenné teszi a Dacia Dustert, ma ennyi pénzért ilyen csomagot nem kínál más.
Talán a Lada Niva lenne említhető, de az orosz matuzsálem tényleg hadilábon áll a minőséggel. Még Techroad felszereltség nélkül is kellően látványos, igazi drabális, baltával faragott típus, ami ugyan óvatosan kezd kacsintani a több extrát, egyéni megoldást kívánó vásárlók felé, de csak úgy, mint a pöttyös, rózsaszín gumicsizmák. Hiába a szín, a funkció marad, a Dacia Duster még mindig a térdig érő sarat bíró lábbeli, és reméljük marad is ez az időtlen darab, mert szükség van ilyen autókra is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|