Röviden – Toyota ProAce Verso VIP 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota Multivanje, hosszított kasztnival, minden extrával megtömve |
Mit tud? | Hat fotellel, erős motorral, kényelmes váltóval lehet vele kiautózni a világból és a hosszított kasztninak köszönhetően a csomagokat sem kell otthon hagyni |
Mibe kerül? | A Toyota ProAce alapára 10 063 000 forint, a hatszemélyes, puccos VIP-változat pedig 16 350 000 forinttól indul |
Kinek jó? | Akik szeretnek sokszemélyes, tágas, kényelmes kisbusszal utazni, de valamiért ellenérzéseik vannak a VW Multivannel szemben |
A Toyota valamiért szeret más autómárkákkal közösködni. Így született például a GT 86-os, együttműködve a Subaruval, a vadiúj Supra, amin a vak is látja a BMW-s kapcsolatot, illetve a ProAce is, amely a francia PSA Peugeot-Citroën, és hogy bonyolultabb legyen, az Opel kisbusz méretű modelljével egyezik meg. A PSA-s együttműködés nem új, hiszen korábban például az Aygo is hasonló közös meló volt, de emellett a Toyota a Suzukival is együtt dolgozik, ennek a szerelemnek a gyümölcse a nehezen emészthető nevű Suzuki Corolla és Toyota Baleno. Brrr. Nálunk legutóbb a rendesen teleextrázott, erős, automatikus váltós kivitelű kisbusz, a ProAce járt.
Külső
Kintről egy irgalmatlan hosszú, kellemes sziluettű autó a ProaAce. Túl sok izgalmat ne várjunk a téglatest kasztnitól, a kisbuszok néhány kivételtől eltekintve általában ilyen semmilyenek. Hossza 5309 milliméter, szélessége 2204, magassága 1935 mm, mindez 3275 mm tengelytávval. A többi, más névvel forgalmazott testvérétől az emblémában, illetve a lámpatestek kialakításában különbözik.
A ProAce jelenleg kétféle tengelytávval vásárolható meg, a hosszabban a pluszt az autó fenekébe beillesztett 35 centis toldás adja. Első olvasásra ez nem tűnik soknak, de a belső használhatóságát nagyon megkönnyíti, hogy az ülések mögött nem ér véget azonnal az autó, hanem van benne igazi csomagtér. Ugyanúgy, mint a két darab elektromos tolóajtó, ami szintén nagyon kell egy ekkora autóba. Ugyan lehet kapni egyajtósat is és csapkodós változatban is van tolóajtó, de a kettő sokkal kényelmesebb és biztonságosabb is. Elektromos mozgatás nélkül már könnyebben megvan az ember, de sokkal civilizáltabb egy csendben, na jó, csilingelve csukódó ajtó, mint egy ezerrel bevágott hagyományos. Pláne, ha gyerekeket szállít az ember, mert azok sokszor képtelenek még egy kisebb tolóajtót is lendületbe hozni.
Csomagtartójának ajtaja viszont kézi munkával nyitható, és nem is könnyű megindítani a rettenetes méretű elemet. Ugyan a tesztautón ez már nem segít, de lehet kapni olyan hátsó ablakkal is a ProAce-t, ami külön, a teljes ajtó felnyitása nélkül is felhajtható és így telehajigálható a kocsi feneke.
Belső
A ProAce belseje lehet 6, 7, 8 és 9 üléses is, attól függően, mire kell használni. Talán nem a legpraktikusabb a 3×2 üléses kivitel, de biztos, hogy ez a legkényelmesebb. Kartámasszal, civilizált biztonsági övvel ellátott ülései könnyen csúsznak előre-hátra a nekik kialakított sínben, ugyanúgy, mint a kis tárolórekeszből kihajtogatható asztalka. Utóbbinak sok értelmét nem látom, igaz, a tárgyalóbusz intézményét sem nagyon értem. De biztos van rá igény, ha gyártanak ilyet.
A gombnyomásra nyíló, sőt, távirányítóról is vezérelhető ajtókon keresztül könnyű teleülni a kisbuszt, még teljes, hatfős létszámmal is. Az anyagminőséggel nincs különösebb baj, ahol kell, ott puhák a felületek, van hátul árnyékoló is, bár a tolóajtók ablakai sajnos nem nyithatóak, be kell érni a tetőn bejövő fénnyel, illetve az innen a nyakunkba ömlő hideg-meleg levegővel.
Ami viszont teljesen érthetetlen, hogy a hátsó, csomagoknak kialakított részt semmi nem választja el az ülésektől. Még egy vacak háló sincs benne, hogy egy nagyobb fékezésnél megfogja az előreinduló poggyászt, gyerekjátékot, bringát, akármit. A másik fájó hiányosság, hogy sötétedés után alig van fény az utastérben. Hiába van tele lámpatesttel a tető, a nyomi LED-ekből áramló halvány, rideg derengés teljesen alkalmatlan arra, hogy rendesen bevilágítsa a kocsi bendőjét.
A vezetőnek klasszikus PSA-műszerfal jutott, ismerősek lehetnek az ablakemelők és a kapcsolók, egyéb kezelőszervek ugyanúgy, mint a szegény ember Head up Display-e, ami induláskor berregve kiemelkedik a műszerfal tetejéből. Sokan fikázzák ezt megoldást, szerintem sokkal jobb a semminél és a beállítása is egyszerű, van saját picike vezérlőpanelje igazi gombokkal, nem kell menüben kutatni, ha rendesen, a saját igényeink, magasságunk alapján akarjuk beállítani.
Motorja gombnyomásra indul, hála a kulcs nélküli rendszernek, de szerencsére a japánok ráéreztek arra, hogy a francia eredeti, gombot hosszú másodpercekig nyomós megoldást a legtöbb ember a pokolba kívánja. Így a Toyotában ez úgy működik, ahogy kell, egy rövid nyomás és indul, vagy éppen áll le a motor.
Technika
A ProAce kapható 1,5 literes 120 lóerős D4-D motorral, illetve 2,0 literessel is, amiből van 150, 180 és a Toyota katalógusa szerint 177 lóerős is. Utóbbi a nyolcfokozatú automatikus váltóval van párban, a 180 lóerős a hatfokozatú automatikushoz tartozik, míg a 150 lovast lehet hatfokozatú kézi illetve hatfokozatú automatikussal is kérni.
Vezetés
Megjelenéséhez hasonlóan a Toyota ProAce által nyújtott vezetési élmény sem tartozik életünk tíz legkomolyabb kalandja közé. Igaz, egy hosszú kisbuszt nem is ezért kell szeretni. A 177 lóerős dízelmotor a lehetőségekhez képest csendes, finom valami, és a start-stop rendszere is olyan, amit nem lő ki ki azonnal az ember, mert képes finoman kapcsolgatni a motort.
Az erős, nyomatékos motor mellé jól passzol a nyolcfokozatú automatikus váltó, ami a bénácska megjelenésű mosógépkapcsolótól eltekintve remek darab. Érzéssel vált, gyors, és normális vezetés mellett észre sem lehet venni, hogy van. Kasztnija jól átlátható, a parkolást a PSA fura, a külvilág felülnézeti képét mozgás közben, emlékezetből összerakó tolatókamerája segíti. Futóműve még üresen is lágy, kényelmes, szerethető, menet közben a külvilág, illetve a menet zajai sem túl tolakodóak, egyedül a gáz és fékpedál közötti aránylag nagy szintbeli különbség lehet zavaró. Fogyasztása sok városi menettel 8,7 liter lett, ami határeset, fájni fáj, de végül is mégis csak egy sokszemélyes, kényelmes túrabuszról beszélünk.
Költségek
Nem olcsó a Toyota ProAce, a belépőmodell ára is túl van a 10 millió forinton, egészen pontosan 10 063 000 forint áll az árcéduláján. Ez az 1,5-ös, 120 lovas változat, 9 személyes kivitelben, a legdrágább pedig a VIP-változat a 177 lóerős kétliteres dízellel, nyolcfokozatú automatikus váltóval. Érdekes, hogy a hatszemélyes a legdrágább, ez 16 350 000 forint, míg ugyanez hétüléses kivitelben már 200 ezer forinttal kevesebbért is hazavihető.
A VIP-változat gazdag felszereltsége mellé már alig lehet pluszt hozzácsapni a végösszeghez, csak a Panoramic csomagot (panorámatetőből, parkolásérzékelőből és holttérfigyelőből, kamerából áll) amely 475, illetve 675 ezer forintba kerül, a karosszéria hosszától függően.
Értékelés
A Toyota ProAce, bár hatszemélyes kivitelben nem a leghatékonyabb csapatszállító, tekintélyes helykínálatával – különösen a 35 centis, extra betoldással -, erős, csendes motorjával, kényelmes váltójával mégis az egyik legklasszabb dolog, ha valaki sok emberrel és cuccal kíván világot látni. Vagy csak fontos embereket utaztatni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|