Röviden – Mercedes-Benz E 200 4Matic Limited Edition, 2019
Mi ez? Kizárólag Magyarországon kínált akciós alapmodellje az E-osztályos Mercedesnek
Mit tud? Ötméteres, német prémiumszedán, négyhengeres, turbós, benzines motorral, 184 lóerővel, 9 fokozatú automatával, összkerékhajtással
Mibe kerül? Sosem látott 11,8 millió forintért haza lehet vinni, a képeken szereplő tesztautó 12,6 millió forint
Kinek jó? Olyan flottás ügyfelek, de akár magánszemélyek is E-osztályba ülhetnek most, akiknek a modell korábbi ára elérhetetlen volt

Felborult a német prémiumtrió piaca Magyarországon. Globálisan látótávolságon belül követte egymást a Mercedes (2,31 millió darab), a BMW (2,12 millió) és az Audi (1,81 millió) értékesítése tavaly, ám nálunk a Merci (4418 darab) piszkosul elhúzott a BMW-tól (3140 darab), az Audi (2229 darab) pedig szomorúan leszakadt.

Mivel a piac meghekkelésére indított, szokatlan árú tesztautót kaptunk, ássunk még mélyebbre, és nézzük meg a konkrét hazai számokat a négy legfontosabb kategóriában (Datahouse-adatok):

  • A-osztály/CLA (559 darab) vs. 1-es (156 darab) vs. A3 (590 darab)
  • C-osztály (488 darab) vs. 3-as (336 darab) vs. A4 (452 darab)
  • E-osztály (500 darab) vs. 5-ös (635 darab) vs. A6 (171 darab)
  • S-osztály (167 darab) vs. 7-es (57 darab) vs. A8 (46 darab)

Mindezek után azt várná az ember, hogy az Audi (esetleg a BMW) hajít élesített bombákat a vízbe, durván szétakciózza a konkurenciát, ehelyett a Mercedes kezdte megfúrni a piacot. Ráadásul legyőzött riválisai mellett új mezőkre indult vadászni a 12 millióért még tavaly piacra dobott benzines és dízel E 200-assal. Mindjárt három célcsoport irányba lőnek velük:

  • Egyrészt azokat a flottás ügyfeleket akarják rávenni Mercedes-vásárlásra, akiknél a korábbi, magasabb ára miatt nem jöhetett szóba az E-osztály. A 12 millió forint azonban már az Insignia-Passat-Superb-Mondeo-Mazda 6 csúcsváltozatainak a kategóriája, lízinges kifejezéssel élve a költségkerete. Közéjük szúrták be most a patinás csillagot.
  • Talán sokakat meglep, de amikor rákérdeztem az importőrnél az akció hátterére, Horváth Bence PR-menedzser első célcsoportként nem is a flottásokat említette. „Nagy számban érkeznek hazánkba fiatal használt autók az E-osztály kategóriájában, amire szerettünk volna választ adni egy olyan modellel, amelynek ára újonnan is versenyképes a külföldről behozott fiatal, de használt autókkal.” Kissé meglepő, nemde?
  • Látszik a kategóriák szerinti felsorolásban, hogy az E került egyedül komolyabbnak mondható hátrányba, az akció egy ütéssel lecsapott legyei közül ez a kategória lenne a harmadik. „Azok is a célcsoport részét képezik, akik magasabb felszereltséggel szeretnének E 200 4Matic vagy E 200 d modellt vásárolni, hiszen a Limited Edition modell felszereltsége tovább bővíthető, személyre szabható.”

Ravasz akció, és becsüljük meg, mert exkluzív, kizárólag csak Magyarországon kínál ennyiért E-osztályt a Mercedes. Nézzük meg végre a terméket!

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 1

Külső

Kedvelem a C és az S szoborszerű, lágy és elegáns formáját, azonban a kettő közötti átmenetben számomra valahol elveszett a 2016 márciusában bemutatott W213. Hiányzik a testvéreiben meglévő önálló karakter, nem szépítem, ennyire semmilyen E-osztályt én még nem láttam. Nagybetűs esemény volt az elmúlt évtizedekben egy-egy generáció megjelenése, nem sorolom a 124-estől a W210-en át az autóipar meghatározó részét inspiráló egyedi dizájnelemeket, amelyekből semmit nem látni ezen.

Már három éve öregebbnek éreztem a 4923 mm hosszú, 1852 mm széles, és 1468 mm magas kasznit a nála kisebb és nagyobb Mercedsénél, azóta pedig még fáradtabbnak látom ezt a formát. Ellenben a ma is klasszul mutató C-vel és S-sel. Kellemes meglepetésként ért ugyanakkor a klasszikus hűtőrács és az orrból kiemelkedő csillag fénylő párosa, telitalálat, hogy éppen egy budgetmodellt kínál a nagyság és kiváltság örök jelével a gyártó. A 17-es alufelni sem feltétlenül kelti alapmodell benyomását (bár 19-essel sokkal főúribb lenne), kívülről igazából semmi nem utal az árcédulára a csomagtérajtó feliratát leszámítva.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 63

A sztráda belső sávjában bohóckodókat lehúzódásra készteti, ha megjelenik a tükörben ez a látvány

Belső

Elsőre a sivár szövetkárpit tűnik fel, az ajtók plasztikja is meglehetősen olcsó, és az E-osztály belsejét ismerők egyből kiszúrják a sofőr előtti kijelzőt. A szokásosan két hatalmas képernyő helyett csak egyet kapunk, a kormány mögött ezúttal analóg műszerek mutatják a sebességet, fordulatszámot. Engem ez momentán nem zavart, a számos befalazott kapcsolóhely annál inkább. A középkonzol dettó, innen is hiányzik egy pár extra drágább verziókban megszokott kezelője.

Mégsem annyira bántó az összhatás, mert az E-osztály műszerfalát alapból kellemes formák jellemzik, az összeszerelés minősége, és a kapcsolók, tekerentyűk működése pedig példás. Örök élet, meg még két év, úgy érezzük, ennyi ideig működik itt majd minden, ahogy az egy felső-középkategóriás Mercedestől el is várható, árcédulótól függetlenül. Amit beleraktak, tökéletesen működik.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 64

Belefér a 12 millióba a szép multikormány, amelyen a hüvelykujj begyének táján a két kis szögletes gombocska nem kapcsoló, hanem érintőpanel

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 65

Szomorkás a kárpit, de kényelmesek az első ülések

Technika

Kétezres gázolajossal és benzinessel kínálja ennyiért az E-osztályt az importőr, utóbbi 184 lóerős, a maximális nyomatéka 300 Nm. Ehhez rendkívül finom, 9 fokozatú, bolygóműves automata váltó jár, és egy nem állandó összkerékhajtás. Vagyis többnyire hátsókerekes az autó, a 4×4 mellett ezt sem feltétlenül tudják a szerényebb presztízsű, korábban felsorolt tömegmárkák szedánjai.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 66

A motor, a váltó és a futómű magas szint

Ahogyan az alatta lévő cégautóknál az elöl-hátul többlengőkaros futómű is, itt ez az alja, hiszen már a C-osztály is kapható légrugózással, nem hogy ez. Habár rengeteg extra hiányzik az autóból, ez csak azért nem bántó, mert az E-osztályos Mercedes eleve többet tud a Mondeo-Superb-liga tagjainál. Gombos az indítás, természetesen elöl-hátul parkolószenzorok segítik a beállást, sőt, parkolóautomatika is van benne, tükrözni lehet az okostelefonunkat, és a 12,3 colos kijelzőn navigáció is segíti a közlekedést – utóbbi kettő a tesztautó sajátja. Korábban említettük a tapipados multikormányt, amiről rengeteg minden irányítható. Benne hagyták az autóban a fontos ütközésmegelőző rendszert, és tisztességesen szól az alap audió.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 67

Kapásból 483 ezret spórolunk a kulcs nélküli ajtónyitás plusz az elektromos csomagtér-nyitás kiesésével, valamint 217 ezret azzal, hogy a külső visszapillantók nem hajthatók be motorosan

Vezetés

Menet közben gyorsan választ ad minden kérdésre az autó, nagybetűs Mercedesként suhan elegánsan. A 184 lóerős csúcsteljesítmény és a maximálisan 300 Nm nyomaték könnyedén tolja a hátsó kerekekkel a mindössze 1,6 tonnás tömeget, légrugózás nélkül is adja a Mercedes-érzést. A kiválóan szigetelt utastér csendes, tágas a tér, kényelmesek az ülések. A jó fogású kormány éppen megfelelő visszajelzést ad, csak durva, az autó karakteréhez nem illő vezetési stílusnál tapasztalható minimális orrtolás.

Összességében csodásan fut, élmény vezetni, kellemes utazni vele. Megvan benne a márka limuzinjaiban megszokott, és tőlük el is várt feeling árcédulától függetlenül. Megnyugodhat mindenki, 12 millióért nagy Mercit vesz, valódit.

Ráadásul közel kétszáz lóerős benzines létére képes takarékos működésre is a turbós, négyhengeres. Közel 70-es átlaggal, nagyrészt hetedik fokozatban haladva mentem vele 24 kilométert a felújítás miatt sebességkorlátozó táblákkal telerakott M2-esen 6,1 literes átlaggal. Budapest dugókkal teli belvárosában már 10-12 liter között mutatott a kijelzője, de okosan haladva, 7-8 literes átlagra képes vegyes üzemben.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 68

Persze elegáns és klasszikus, csak hát a C és az S után semmi újat nem tud ez a forma. Az E osztály 0.23-as alaktényezője kategóriacsúcs

Költségek

Második hosszabbítás után jelen állás szerint május 31-ig tart a Limited Edition-akció az E-osztályra, és az sem kizárt, hogy folytatódik. Azt sajnos nem árulták el kérdésünkre, hogy pontosan mennyi kelt el konkrétan ebből az autóból, amit én gondolkodás nélkül vinnék bármilyen agyonextrázott Insignia, Passat vagy Mondeo helyett. Nem is kérdés, más szint a nagyjából azonos ár ellenére.

Ezt a Mercit csak ön veheti meg ennyiért 69

Hátul hatalmas a tér, az 540 literes csomagtartó is óriási

Jelenleg 11,8 millió forint az alapár, a tesztautóban a már említett navival és okostelós tükrözéssel a képeken látható jármű 12,6 millió. Ezért a pénzért jár 4 évig vagy 120 ezer kilométerig a márka „Integrált Szerviz Csomag”-ja, plusz a vásárló részt vehet a Mercedes vezetéstechnikai tréningjén.

Értékelés

Már csak azért sincs szálka a fapadon, mert ez nem egy fapados autó. Csak támogatni tudjuk a márka Magyarországra szabott akcióját, örültünk korábban a 9 millió forinttól elvihető C-osztálynak is. Aki nem a szomszédnak akar dicsekedni az E-osztályban amúgy sok-sok plusz forintért elérhető űrtechnikával, hanem érezni szeretné a – nem is feltétlenül szükséges extráktól megtisztított – klasszikus Mercedes-érzést, annak melegen ajánljuk. Azoknak a flottás ügyfeleknek is, akik eddig Opel, Škoda és a hasonló márkák körül forgolódhattak csak a keret miatt, nem is beszélve a használtan 10-15 milliós autókat behozókról.

Emlékeznek még a cikk elején említett számokra? Ha továbbra is ilyen piachekkelésekkel támad a Merci, idén sem lesz irgalom a riválisoknak.

Mellette – Ellene
  • Komfortos futómű
  • Remek váltó
  • Csendes, tágas utastér
  • Presztízs
  • Ár
  • Itt-ott a márkától szokatlan anyagminőség
  • Egy-két olyan extra hiánya, ami a kategóriában alap
Mennyit ér 12 millióért ez a Mercedes?
átlag
8.26
szavazat
1209
Mennyit ér 12 millióért ez a Mercedes?