Röviden – Renault Talisman GrandTour tCe 225 FAP EDC S-Edition
Mi ez? Családi túrakombi erős, 1,8 literes turbómotorral, hétfokozatú DSG-váltóval, gazdagon felszerelt limitált kiadásban
Mit tud? Szép, nagy és csendben, kényelemben le lehet nyomni benne akár nagyon hosszú utakat is, de van sok kis idegesítő nyavalyája
Mibe kerül? 11,45 millió forint a modell listaára, a szerényebben felszerelt Intens ugyanezzel a motorral 10,5 millió. Viszont ez csak az alkuindító ár: a Talismanok árából nagyon sokat engednek a kereskedők
Kinek jó? Aki autópályázni keres nagy, jól felszerelt, erős benzines autót, jó üzletet csinálhat egy ilyen Talismannal, ha keményen alkuszik

A Renault Talisman kombiváltozata az európai autópiac egyik legjobb ár-érték arányú családi autója. Csak az a sok bosszantó apró tökéletlenség ne lenne!

Az eddigi legjobb Talisman 1

Külső

Széles, lapos, máig friss és elegáns megjelenésű autó a 2015-ben bemutatott Talisman, elöl-hátul jellegzetes és látványos fényekkel. Érezhető ugyan rajta az erőteljes németkedés, a markáns Volkswagen-beütés, de így a legjobb ez mindenkinek. Azok után, amit a Renault dizájnban elkövetett az utolsó Lagunával, az első Koleosszal és a Fluence-szal, kellett ez a germán józanság.

A mostani fehér tesztautó külsejével kapcsolatban nem is koptatnám tovább a billentyűket, beszéltünk már a Talisman dizájnjáról eleget a számtalan korábbi tesztjármű és persze egy tartós teszt kapcsán – talán még annyi, hogy eddig nekem ebben a fehérben tetszett a legjobban a hatalmas Renault:

Az eddigi legjobb Talisman 65

Az 1,8-as benzines, automata kombi saját tömege 1525 kg

Belső

Az utastérben sincsenek meglepetések, jól ismerjük már a tágas tereket, a széles, kényelmes üléseket elöl-hátul, az óriási, okosan tagolt, teljes értékű pótkeréknek is helyet kínáló csomagtartót, a hihetetlenül sok kis rakodórekeszt mindenfelé. Újdonság volt viszont a fehér, lyuggatott üléshuzatos bőrbelső a műszerfal és az ajtóbelső elegáns bőr (de legalábbis elfogadhatóan bőrszerű) betétjeivel. A Talisman ezzel a majdnem-fullos felszereltséggel a francia autók közt kiemelkedő, meggyőző, bár a német tömörséget és a japán precizitást azért el nem érő minőségérzetet produkál és még talán a csúcskivitelnél, az Initiale Paris-nál is elegánsabb.

Ez a minőségérzet először akkor törik meg, amikor D-be húzzuk az automata váltó lötyögős, laza választókarját, másodszor akkor, amikor elindulunk a kocsival, harmadszor pedig, amikor fékezünk. De erről majd bővebben beszélek a vezetési élmény kapcsán.

Az eddigi legjobb Talisman 66

Luxusautós hangulat a piac legjobb ár-érték arányú középkategóriásában

Az eddigi legjobb Talisman 67

A fehér bőr nagyon elegáns, az ülések kényelmesek, a helykínálat grandiózus

Az eddigi legjobb Talisman 68

A csomagtér térfogata 572 liter

Technika

Elérkeztünk RIE-289 lényegéhez, hisz ezt a tesztautót azért kaptuk, hogy kipróbálhassuk az új motort, a TCe 225 EDX FAP-ot. A motor egyébként nem francia gyártmány, Dél-Koreában, Busanban készül, a fejlesztés pedig a Renault-Nissan-Mitsubishi trió közös munkája. A kódban az utolsó három betű a részecskeszűrőt jelenti, hisz a mai közvetlen befecskendezéses benzines turbómotorok közül sokan csak ezzel a segédberendezéssel képesek megfelelni az EURO-6 legfrissebb előírásainak. Az ezt megelőző három betű pedig a duplakuplungos automata váltó francia rövidítése: ez is bekerült a motor kódjába, mert a 225 lovas 1,8-as (egyelőre) csak ezzel az erőátvitellel rendelhető, a Talismanba és az Espace-ba. A kettős megfúvású turbóval lélegeztetett, változó vezérlésű motor teljesítményét 225 és 300 lóerő között variálgatja a Renault, így ez a motor szolgálja ki erősebbre húzva a sportmodelleket is, a Mégane RS-t és az Alpine A110-et.

Az eddigi legjobb Talisman 69

Épp csak magára kapott egy törölközőt a motor a fotózás idejére – legalábbis ilyen hatást kelt az apró borítóelem

Az eddigi legjobb Talisman 70

Szép a bronzburkolatba öltöztetett turbófeltöltő

Minden Talisman elsőkerék-hajtású, de azért a hátsó kerékre is jut egy kis izgalom. A középkategóriás Renault különlegessége az utolsó Lagunából örökölt 4Control, a hátsó kerekeket kormányzó, azokat legfeljebb 3,5 fokban aktívan elforgatni képes rendszer, amely a Talismanban adaptív lengéscsillapítással társul. A 4Control az új, 1,8 literes motorral szerelt kocsihoz az Intens kivitelben 500 ezer forintért megvásárolható extra, az S-Editionhöz és az Initiale Parishoz pedig alapáras tétel.

Az elektronika, a kompatibilitás és a vezetéstámogatás szintje átlagos, de a biztonsági elektronikai rendszerek listája furcsán foghíjas: sávtartó automatika nem rendelhető a kocsihoz.

Az eddigi legjobb Talisman 71

A hétfokozatú duplakuplungos váltó karja lötyögősen, határozatlanul jár

Vezetés

A motor alapvetően jó lenne, de van három nagy akadálya a sok lóerő felhőtlen élvezetének. Az egyik a váltó, a másik a gázpedál és a motorvezérlés hűvös kapcsolata, a harmadik pedig a menetdinamikai programválasztás működési logikája.

A váltó normál vagy sportos programban durva rántással indítja meg az autót és nem finomkodik a kapcsolásoknál sem. A motor reakciói a vele egyértelműen semmiféle fizikai kapcsolatban nem álló lábító nyomkodására teljesen esetlegesek, kiábrándító, hogy mennyire nem követi az erő ébredése a jobb lábfej mozgását. (Ez amúgy a mai erős turbómotorok túlnyomó többségére jellemző: a nagyon szabályozott, nagyon tiszta égés kényszere együtt jár a lomhaság és a tétovaság érzetével.) Mindez azonban még bőven elviselhető, ha a kocsit a jelleméhez leginkább passzoló, lehető legkomfortosabb beállításokkal vezetjük, de itt jön a harmadik faktor: a francia programozók fura humorérzéke. Bár a menüben be lehet állítani, hogy melyik menetdinamikai beállítás szerepeljen a listában az első helyen, a kocsi nem abban indul, hanem a Neutral nevű alap-settinggel, tehát minden motorindítás után gombot kell nyomkodni-forgatni, hogy ne rángasson a váltó és ne bakkecskézzen a kocsi. A fékkel viszont nincs mit tenni, egyszerűen túlérzékeny; hirtelen mozdulatra kis erőre is nagyot bólint, a fékerő rosszul, darabosan adagolható.

Az eddigi legjobb Talisman 72

Az üzemmódválasztó menü: hiába rakhatom előre a listában a legkényelmesebb Persót, a rendszer mégis minden motorindításkor Neutralban indul

Darabos fék ide vagy oda, miután sikerült eljutnom oda, hogy minden Comfort módban legyen és megszoktam, hogy mindig nagyon finoman indítom a fékezést, kiderült: ez a Talisman a legjobb mind közül, amit eddig vezettem. Lenyomtunk vele egy 600 kilométeres családi túrát, főleg autópályán, és az egész úton mindenki remekül érezte magát. A cuccokat csak úgy beszórtuk hátra, odabent pedig mindenki kényelmesen elterpeszkedett a maga kis birodalmában. Beszélgettünk, hangoskönyvet és zenét hallgattunk a remekül zengő Bose hifin a csendes kabinban gond nélkül, menet közben is pillanatok alatt csatlakoztatható telefonokról.

Se követőradar, se sávtartó nem volt a kocsiban (utóbbi nem is rendelhető a Talismanhoz), de a nagy, nyugodt, finoman hintázó testet kis mozdulatokkal, precízen lehetett irányítani. És megint rájöttem: amíg nem jön el a valóban önvezető autók kora, én maradnék inkább a nem túlbonyolított, nem túlextrázott, a vezetésembe feleslegesen bele nem szóló elektronikánál. Egy pillanatig nem hiányzott se a sávtartás, se a követőradar, végig imádtam ezt a magabiztos, erős bálnát, ami mindig engedelmesen azt csinálta, amit én akarok.

Az eddigi legjobb Talisman 73

Régi francia okosság a hátsó napvédő roló, a Talismanban is van

Lehet gyorsan is menni a kocsival, a 4Control egészen elképesztő, fronthajtású kocsiknál szürreális kanyarsebességeket tud összehozni, de az állatkodás egyáltalán nem illik a Talisman Grandtourhoz. Egyrészt minden elegancia odavész, amikor a család egy emberként üvöltözik Apával, hogy ne hülyéskedjen már. Másrészt pedig igazán Apa sem élvezi a kapkodást a pontos, de túl könnyű kormánnyal, a viaskodást a hatásos, de hirtelen mozdulatra túl erősen reagáló, bólintós fékkel. Nem, a Talismannal finoman kell menni, vonulósan, nyugisan, és akkor még nagyobbat üt az a pár pillanat, amikor egy körforgalomból kihúzatva vagy egy előzésnél megnyomva a környező forgalom szinte lefagy, mert nem értik, hogy lehet ennyire fürge és ügyes egy ilyen óriási családi batár.

A 8,9 literes átlagfogyasztást rossz érzés megfizetni a kútnál, de az erős, csendes benzinmotornak ezt is meg lehet bocsátani a sokkal takarékosabb, de lényegesen gyengébb és persze zajosabb dízelekkel tapasztaltak után, pláne egy ilyen fehér bőrbelsős, nagy utazókocsiban. (Bár mondjuk így 2019-ben egyre nehezebb megbocsátani bármilyen új autónak, ha többet fogyaszt és nyilván több füstöt is ereget, mint egy azonos teljesítményű, de sokkal takarékosabb hibrid, vagy pláne plug-in rendszerű villamosított technika.)

Költségek

Ha a vevő alkupozíciója hasonló a korábbi 1,6-os motoros Talismanokéhoz, elmondható, hogy a 225 lovas nagy családi túrakombi a piac talán legjobb ár-érték arányú kocsija ebben a méretkategóriában. Hiszen már a listaár is tök jól néz ki a konkurensekhez képest, és ha a magyar piaci Talisman-kvóta eladási kényszere az importőr felé egy ilyen fehér bőrös, erős, érdekes behemótnál is jelent pár milliócskát, egy igazán fényűző kocsit kaphatunk egy közepes kompakt áráért. És még a garancia is jó: 5 év vagy 100 ezer km az alap, de csupán 120 ezer forintért 5 évig vagy 200 ezer kilométerig szóló gyári jótállást vehetünk, ami nagyon megnyugtató egy ilyen komplikált, nagy francia autó esetében.

Az eddigi legjobb Talisman 74

8,1 litert hazudik a számítógép, pont ennyi a katalógusadat is. A valóság viszont 8,9 liter volt vegyes üzemben, sok autópályával

A 225 lovas, gazdagon extrázott kombi Talisman és néhány benzines, automata vetélytársa – listaárak, forintban
Kia Optima SW GT (238 LE) 12 299 000
Opel Insignia ST 1.6 Turbo aut. Dynamic (200 LE) 10 850 000
Skoda Superb Combi Sportline 2.0 TSI 4×4 DSG (272 LE) 13 272 350
Renault Talisman Grandtour 225 TCe EDC S-Edition (225 LE) 10 499 000

Értékelés

Még ha a váltó nem is tökéletes, a motor pedig vergődik az Euro-6 szorításában, így is ez a legjobb Talisman. 225 lóerővel immár megy is úgy, ahogy kinéz, a gördülési komfort és az egyensúly, a kanyarstabilitás eddig ezzel a hajtással a legfinomabb. A kényelem és az erő ára viszont 2-3 liter üzemanyag százkilométerenként a kézi vagy automata váltós dízelekéhez képest. Sokat autózó és főleg autópályán, nagy távolságokra utazó, a takarékosságot a kényelemért és a megnyugtató erőtartalékért beáldozó családosok: ez a ti Talismanotok.

Mellette – Ellene
  • Tágas
  • Kényelmes
  • Csendes
  • Erős
  • Kiválóan kanyarodik a 4Controllal
  • Sok apró bosszantó tökéletlenség
  • Buta váltóprogramozás
  • Indirekt kapcsolat a gázpedál és a motor között
  • Az utasok számára túlérzékeny kormányzás
Az eddigi legjobb Talisman 75

Talisman Grandtour; méretek: 4865x1868x1465 mm

Szavazás

Hány pontot ér a tízből az erős kombi Talisman?
átlag
8.37
szavazat
1813
Hány pontot ér a tízből az erős kombi Talisman?