Röviden – Škoda Scala | |
---|---|
Mi ez? | Alsó középkategóriás autó ötajtós karosszériával, három benzines és egy dízelmotorral. A Rapid és a Rapid Spaceback utóda. |
Mit tud? | Nagyon sok felszerelést kínál, de milliós extralista nélkül is nagyon derék autó nagy belső térrel, jó kényelemmel és biztonsággal, sok ügyes ötlettel. |
Mibe kerül? | Nincs optikailag kicsinosított alapára, így 4 999 000 helyett 5 027 000 forintba kerül a mostani, 115 lóerős alapverzió. Később 4,8 millió forinttól indul a 95 lóerős 1,0 TSI. |
Kinek jó? | Azoknak, akik ár/érték arány szerint választanak kompakt autót. |
1991. április 16-án vásárolta meg a Volkswagen a Škoda részvényeinek első 31 százalékát és 2000. május 30-án vált a cseh márka 100 százalékban VW-tulajdonú leányvállalattá. Azóta jó sok idő eltelt, de a cseh autógyártó valamiért éppen az Európában alapértelmezésű autófajtát nem csinálta meg: nem volt Astrája, Corollája, Focusa, 308-a, tehát klasszikus kompakt autója.
Volt helyette más. A Škoda szinte körbelőtte a Golfot a kisebb, butább Rapiddal és a Golfnál nagyobb Octaviával, de valahogy mindig úgy alakult a modellpolitika, hogy a Škoda egyetlen autója sem garázdálkodhatott a Golf felségvizein.
Most az lenne a frappáns folytatás, hogy most azonban itt a Scala, a csehek Golfja, ám ez csak félig volna igaz. A Scala ugyanis az ár/érték arány alapján döntő vásárlókat célozza meg az alsó középkategóriában, ahol a FIAT Tipo és a Renault Mégane mellett a gyári stratégia szerint a Kia Ceed és a Hyundai i30 a fő ellenfél. Ez az elképzelés kissé lemaradt a valóság mögött, mert a koreai autók árelőnyének elolvadása és látványos megdrágulásuk épp azt jelzi, hogy mennyire sokat erősödött az arculatuk.
Minket azonban nem a marketingkoncepció érdekelt, hanem az, milyen autó lett a Škoda Scala? Egyelőre egy rövid próbakör tapasztalatait tudom megosztani veletek, de Rácz Tamás már a tesztautóval rója az utakat, gyorsak leszünk a valódi teszttel.
Külső
Nagyjából hat centiméterrel hosszabb és kilenccel (!) szélesebb a Škoda Scala a Rapid Spacebacknél, a szélesítés az autó arányainak is jót tesz. A Scala szélesebbre vett, fényesre keretezett hűtőrácsával, számomra kínai sárkányosnak ható lámpaszemeivel hoz újat és megelőlegezi a jövőre bevezetendő, negyedik újkori generációs Octaviát.
Motorházfedele a hűtőrács nélkül nyílik fel. Szériafelszerelés az alapmodellben is a LED-es fényszóró, a tompított fényt és a nappali menetfényt is fénykibocsátó diódák adják. Extraként minden fényt LED-ekkel megdolsó adaptív fényszóró is rendelhető. 16, 17 vagy 18 colos felnik közül lehet választani, köztük a légellenállást csökkentő, aerodizájnosak is akadnak.
Hátul is LED-es a lámpa, az index futófénye ebben a kategóriában ugyanúgy említésre méltó, mint a motoros mozgatású csomagtérfedél. Az ötödik ajtón nincs embléma, a márkaidentitást széttagolt betűkkel felragasztott Š K O D A felirat erősíti, az európai modellekben először. Felárért, a Rapid Spacebackhez hasonlóan, mélyebbre húzott és feketére színezett hátsó üveg csinosíthatja az autót.
Belső
Ez az a terület, ahol a Scala le akarja lépni a konkurenciát, ügyes részletmegoldásokkal, bőséges térrel és jókora csomagtartóval. De mielőtt a kompakt autók ellen kiállhat, kellett valamit kezdeni a látványosan lebutított Rapid legnagyobb bajával, a minőségérzettel.
Sok a puha tapintású műanyag, felárért 10,25 hüvelyk képátlójú digitális óracsoport kapható, az extralistán ott a vajszínű bőrkárpitozás és a motoros csomagtérajtó-nyitás. A vezető oldalán elektromos állítású ülés, a hátulra is rendelhető oldallégzsák és ülésfűtés igyekszik meggyőzni a beülőt, hogy felfújt kisautóból valóban kompakt autóvá vált az új Skoda Scala.
Működik a dolog, a kipróbáltak közül a csillivilli, nagy napfénytetős 1,5 TSI után a manuális légkondis, szerényebb kivitelű háromhengeres is kulturált autó volt belül. Mindegyik rádió érintőkijelzője színes, a Swing fejegységgel a képátló 6,5, a Boleróval 8,0, az Amundsennel 9,2”. Jó megoldás, hogy tolatókamerát vagy telefontükrözést a kisebb kijelző mellé is lehet rendelni, nem kötelező ezekért a funkciókért kiköhögni a nagyobb kijelző felárát. A közeljövőben kábel nélküli Apple CarPlay és AndroidAuto telefonintegrációt is kínál az autó, jelenleg dróttal működik. A telefonok indukciósan tölthetők, mint a legtöbb mai új autóban.
Van mit variálni az utastérben. Nyolcféle mintájú dekorbetét és 12 kárpit között kell meglelni az összhangot, amit a LED-es belső világítás háromféle színe tesz komplikáltabbá.
Összesen 31-féle ügyes apróságot szórtak el a tervezők az autóban, ezek zöme ismert a parkolójegytartótól a tanksapkafedélben lévő, a gumik mintaárok-mélységének mérésére alkalmas jégkaparóig. Egyedül az ablakmosótartály gumikupakja új, amiből csőrt hajtogathattok a folyadékbetöltéshez.
Videó az ablakmosótartály ügyes betöltőnyílásáról
Szemben a Rapiddal, már nem kell választani a hátsó ülésfűtés vagy a hátsó két USB-töltőaljzat között, ezeket az extrákat egyszerre is megkaphatja az autó. Sajnos az utastérben látott mind a négy töltési pont USB-C. Ez a mostani, átmeneti korszakban szerencsétlen megoldás, bár az A-osztályban és más autókban is van rá példa. Jobb lett volna legalább egyet megtartani a régebbi csatlakozással, így marad az adapter.
415-1380 literesről 467-1410 literesre bővült a csomagtartó. A kampók, kis okosságok megkönnyítik a tér kihasználását, ami az alsó középkategória ötajtós autói között kimagaslóan nagy. Az Octavián kívül csak a Honda Civicé nagyobb 478 literrel, a Golfé például 380-1270.
Technika
Változatlanul a Volkswagen-impérium kisautós, keresztmotoros padlólemezét kapja az autó. Elődje a PQ26-osra épült, az újé a moduláris MQB A0, ami egyben az Audi A1, a SEAT Ibiza és a VW Polo alapjait is adja. Ez azt jelenti, hogy nincs összkerékhajtás és független hátsó futómű, ahogy a motorkínálatban sem megy a Scala a kétliteres, nagy teljesítményű Golfok és Ocaviák után. Hosszban a gyártó kihozta a technikából, amit lehet, a Škoda Scala nagyjából 10 centivel növi túl a VII-es Golfot.
Minden motor turbófeltöltős és részecskeszűrős. A benzines motorkínálat a háromhengeres 1,0 TSI-t öleli fel, elsőre 115, majd 95 lóerővel is, a négyhengeres 1,5 TSI 150 lóerős. A sornégyes 1,6 TDI az egyetlen dízelmotor, 115 lóerővel. A Scala készül az 1,0 TSI földgáz-benzin üzemű változatával, de ez nem kapható hazánkban.
Turi Balázstól, az importőr egyik Škoda-termékmenedzserétől a bemutatón megtudtuk, hogy a Scala torziós merevsége körülbelül 20 százalékkal jobb a Rapid Spacebackénél és a továbbfejlesztett holttérfigyelés 70 méterre lát hátra az autó oldalán, így sztrádán, nagyobb sebességnél több haszna lehet.
Feláras az adaptív lengéscsillapítás, sportos és normál állással. A sima kerékfelfüggesztéshez rendelhető rossz út csomag, megerősített futóművel és elég jelentős emeléssel, a sportfutómű pedig 1,5 centis ültetést jelent.
Míg a modellfrissítés utáni Superbben a Full-Kessy funkcióval végre-végre a hátsó oldalajtókban is megjelenik a kulcsérzékelő, a kisebb Škodákban, ideértve a Scalát és a Kodiaqot, a legközelebbi modellévváltások után is csak az első ajtókilincsek meghúzásával old ki a központi zár.
Vezetés
Nagyon rövid próbaútra volt lehetőségünk, mindez tehát csak a felszín, a legelső benyomás a 115 lóerős 1,0 TSI és a 150 lóerős 1,5 TSI volánja mögül. Jó az üléshelyzet, az érintőkijelző képe tiszta, éles és a menü logikája is könnyen felfogható.
Az üvegtetős, jól felszerelt 15 TSI Style-ban benne volt a kétállású lengéscsillapítás. Normál üzemmódban sincs vészes oldaldőlés, a sportos beállításra váltva érezhetően kisebbet billen az autó és a visszavett kormányrásegítéssel jobb az útérzet, bátrabban megindíthatók a kanyarok. A sorhármas és négyhengeres TSI is halk, kulturált motornak hatott.
Erejét tekintve a 200 Nm nyomatékú soros háromhengeres is elegendőnek tűnt, a 150 lóerős hegynek fel is energikusan gyorsított. Duplakuplungos automata váltója lágy elindulásokkal, kissé tétova kapcsolásokkal, összességében jó szoftverrel dolgozott, de a városi próbakörön még hetedikig sem kapcsolt fel. Részleteket majd a tesztben ír Rácz Tamás kollégám, jó pár száz kilométer megtétele után.
Költségek
Active, Ambition és Style felszereltséggel indul az autó értékesítése, alapfelszereltségükről a képgalériában találtok fotót. 5 027 000 Ft a Scala bevezetéskori alapára, ez tehát a 115 lóerős, háromhengeres turbómotorra vonatkozik. A kínálat másik végéről az 1,5 TSI Style listaára 7 419 250 Ft automatikus DSG-váltóval. Az autót extraként metálfénnyel (142 240), fűthető kormánykerékkel (43 180 Ft), króm díszcsíkkal az ablakkereten (48 260), kanyarkövető lámpafunkcióval (36 830), fűthető első ülésekkel és ablakmosó-fúvókákkal (74 930 Ft) és a fillérre ugyanennyibe kerülő Image-csomagban mélyebbre húzott hátsó szélvédővel, tetőlégterelővel és fekete tükörházakkal megrendelve 7 839 620 Ft áll a számlán. Ebből magánügyfeleknek 400 000 Ft a kedvezmény.
Nyár végén vagy ősszel megvásárolható lesz a 95 lóerős 1,0 TSI is, várható ára 4 827 000 Ft. 200 000 kilométeres garancia jár a Škoda Scalához is, ez azonban magánautósoknak a négyéves időkorlát miatt sokkal kevesebbet ér, mint a Kia Ceed hét év/150 000 kilométeres jótállása, akár a Suzuki SX4 S-Cross hajtásláncára adott 10 év/200 000 kilométeres garancia.
Értékelés
Jól kivehetően megszabadult a Škoda Scala a Rapid Spaceback béklyóitól. Teljes értékű kompakt autó a japán modellekre jellemzően csak a legfontosabb motorváltozatokkal, váratlanul gazdagra púpozható extrakínálattal.
Tárgyilagossága ellenére ez a Škoda sem érzelemmentes célszerszám, a tervezők figyelmessége valódi gondoskodást sugall. Mint a Škodákban általában, itt is stimmelnek a nagy dolgok (biztonság, kényelem, térkínálat, futómű, motorok) és azok az okos apróságok is, amelyek hiánya sokszor csak autócserekor, más márkára váltva tűnik fel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|