Röviden – BMW Z4 M40i
Mi ez? Az új BMW Z4 legerősebb változata, hathengeres motorral, nyitható vászontetővel és olyan dögös hanggal, amitől folyamatosan libabőrős lesz a karod
Mit tud? Táncra csábít mindenkit, aki csak látja, a sportfutóműnek köszönhetően veszettül stabil, és elűzi minden bánatod
Mibe kerül? Alapára 19,4 millió forint, az extrákkal felszerelt tesztautó 23 millión áll meg
Kinek jó? Aki arra vágyik, hogy kiszakadjon a hétköznapi mókuskerékből és rózsaszínben szeretné látni a világot

A kabriózás maga a szabadság, és ha ez a kabrió véletlenül még a sportautó kategóriába is besorolható, akkor ez hatványozottan igaz. Ennél nagyobb közhellyel nem is kezdhettem volna, de nincs jobb hasonlatom az új Z4-re, ha egyetlen mondatban kellene összefoglalni. Ha rajtam múlna, akkor minden pszichiáter lakása előtt parkoltatnék egy ilyet, és gyógyszerek, ne adj isten placebo helyett egy néhány napos Z4-kúrát javasolnék a páciensnek, kötelezően hűvös naplementében, erdőkkel tűzdelt országúti szakaszon. Most azt hiszed, viccelek, pedig nem: ez az autó olyan élményt nyújt, ami igazi gyógyír a kiégett, fáradt léleknek.

A BMW Z4 tesztautó leadása után néhány nappal kapott szárnyra a hír – az Automobile magazin bennfentes információi alapján -, hogy a bajor gyártó több modell kivezetését tervezi repertoárjából az elkövetkezendő 6-7 évben. Állítólag a Z4 Roadster is rajta van a listán (a 8-as sorozat, az X2 és az i3 mellett), így pedig hatványozottan felértékelődik ez az egy hét, amit a vászontetős sportautóval tölthettem.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 1

Külső

Ami az autó megjelenését illeti, több szempontból is bátran húztak a pakliból a BMW dizájnerei. Meglépték például azt, amit még egyetlen BMW-modellnél sem láthattunk, a nappali menetfény LED-lámpáit (Angel Eyes) egymás fölé helyezték, ettől aztán márkán belül is igazán egyedi lett a Z4 tekintete. A két lámpa között a jellegzetes, jól elnyújtott vesék kaptak helyet, a hatalmas gépháztető pedig egészen a kerékjáratokig leér. A LED-fényszóró egyébként alapáras, felárért adaptív vezérlésű, szelektív mátrixvilágítást kapunk.

Oldalról nézve igazi aszfalttúró a fizimiskája, a fara pedig széles, lapos, amelybe remekül illenek a keskeny csíkban vékonyodó lámpák és a két határozott kipufogóvég, ami végre nem kamu nyílás, valódi mennydörgés lakozik bennük.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 49

 

Azzal, hogy az eddigi keménytetőt vászonra cserélték, bő 50 kilogrammot spórolt a BMW, és valljuk be őszintén, hogy a vászontető sokkal jobban passzol egy roadsterhez. Ez a farmerszerű anyag nem csak szép, tapintásra is kellemes. De a súlymennyiséget, amelyet a tetőn megspóroltak, fel is emésztették a nagyobb fékek és  a hátsó differenciálmű, amely száz százalékig elektronikus vezérléssel zár, ezt egyébként az M3/M4-modellekből emelték át, csakúgy, mint az első fűtőművet.

Ha lent a tető, a rögzített bukókeretek közé feszített háló csökkenti a turbulenciát, de azért csodára ne számítsunk, kicsivel autópálya-tempó felett már rendesen dübörög a szél az utastérben. A sötét felni remekül passzol a piros fényezéshez, a legkisebb kerékméret 18 colos, a legnagyobb 20-as.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 50

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 51

Belső

Az utastérben már a frissített BMW-cockpit köszön vissza, a digitális műszerfal és a központi kijelző egyaránt 10,25 colos átmérőjű. A volán mögött nem igazán lehet variálni a nézetet, mint például egy Audiban, de én ezt sokkal inkább előnynek éreztem, sem mint hátránynak. Nincs gomberdő, ezer kapcsolóval és felesleges nézetek tengerével, a BMW-nél sokkal inkább a könnyű kezelhetőségre és funkcionalitásra helyezték a hangsúlyt. A menü mindkét kijelzőn gyors, nem akadozik és felbontásuk is elég magas.

Az új automata váltó formája rendben van, bár én személy szerint nagyon szerettem az előző, Star Trek-hangulatú kart, de az összes többi változtatás nagyon kellett már, hiszen 6-7 évig szinte ugyanaz az utastér köszönt vissza a bajorok össze modelljében. Oké, talán megint 6-7 évig ez lesz, de most még új, szóval örülünk.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 52

 

Az ülések mögött tárolórekeszek, a padlókonzolon fedett pohártartók hivatottak a praktikumot szolgálni, kisebb-nagyobb sikerrel. A csomagtartó 281 literes – másfélszer akkora, mint az elődmodellé – függetlenül a tető állapotától. Egy felhasználói tipp, ha kabrió vagy roadster vásárlásán töröd a fejed: ragaszkodj a világos ülésekhez. Lehet, hogy nehezebb tisztán tartani, mint a feketét, de egy forró nyári napon meghálálja a tested és az utas teste is a fehér bőrülést. Oké, ma már van üléshűtés, de hidd el, a tűzforró fekete ülések elég lassan hűlnek vissza.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 53

Talán az egyetlen igazi negatívum, amit az utastér számlájára írhatunk, az indukciós telefontöltő (vezeték nélküli töltő), amely a váltó előtt, a rádió alatt kapott helyet. Ez a kis hely annyira fel tud melegedni, hogy nem egészséges itt tárolni a telefont, tölteni meg pláne nem, hiszen akkor még magasabb lesz a hőmérséklet a lyukban. Nem egyszer kiírta a telefonom, hogy túlmelegedett és amíg vissza nem hűl, addig nem használhatom. Kipróbáltam másik gyártó mobiljával is, az nem írt hibaüzenetet, de annyira felforrósodott a kijelző, hogy alig lehetett megérinteni. Ugye nyitott tetőnél a nap is masszívan éri ezt a helyet, tovább rontva a dolgon.

Technika

Elődjénél 85 mm-rel hosszabb (4324 mm), 74-gyel szélesebb (1864 mm) és 13-mal magasabb (1304 mm) a BMW új Z4-es roadstere. Mivel a nagy tengelytáv stabilizál, a mérnökök 26 mm-rel közelebb húzták egymáshoz a két tengelyt (2470 mm), hogy fordulékonyabb legyen az autó; ugyanezt a célt szolgálják a jelentősen megnövelt nyomtávok: elöl 98 mm, hátul 57 mm a növekedés (1609/1616 mm). Új első és hátsó futóművet szereltek az autó alá, a kormánymű változó áttételezést és rásegítést kapott. Az M40i esetében alapáras az adaptív M Sport felfüggesztés és fékrendszer, valamint az elektronikus vezérlésű differenciálmű.

A G29-es kódjelű Z4 különleges darab, hiszen meglepő módon egész közeli rokonságban áll a visszatérő Toyota Suprával. Az M40i-ben a háromliteres, sorhatos motor egy darab kettősmegfúvású turbóval lélegzik.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 54

A fent leírtaknak köszönhetően a 340 lóerős roadster 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, és az sem elhanyagolható, hogy 7:55,41-es időt futott a Nordschleifén. Összehasonlításképpen a hasonlóan erős, szintén kétüléses és vászontetős Porsche 718 Boxster S 7:46,70-et megy, ami végül azt jelenti, hogy sikerült a BMW-terve: méltó ellenfele a Z4 M40i a 718 Boxsternek. Ha nem is a GTS-nek és az S-nek, de az alapváltozatnak mindenképp. Ami nem kis dolog, hiszen a Z4 orrmotoros, míg a Porsche egy középmotoros koncepció, így ahhoz, hogy a BMW minden esetben meg tudja tartani az 50:50 arányú súlyelosztást, a sorhatos motort szinte teljesen a műszerfalig tolták hátra, a kisebb négyhengereseket pedig előrébb rakva építik be.

Vezetés

Mint azt már a teszt elején említettem, a Z4 M40i nem arról szól, hogy lámpától lámpáig milyet lehet gyorsulni, vagy 200 felett levillogni mindenkit az autópályán – holott ezeket is könnyedén abszolválja -, sokkal inkább arról, hogy amikor beülsz, lenyitod a tetőt, laza gázfröccsel indul a motor és már az első kilométer után kikapcsolsz, átadod magad a vezetés élményének, de nem úgy, hogy közben minden kanyar megizzaszt.

Persze arra is képes ez az autó, hiszen az M-es futóműnek köszönhetően nincs orrtúrás, úgy fordul be akár nagy sebességgel is az élesebb kanyarokba, mintha egy jégcsákányt akasztottál volna a földbe. Az autó farát sem egyszerű táncba vinni, kegyetlen stabil, és ez bizony jórészt a Michelin Pilot Super Sport abroncsoknak köszönhető , amik valami brutálisan tapadnak, ha már elérték a megfelelő hőfokot. Sport+ üzemmódban sem érezni azt, hogy meg akar ölni az autó, kellemesen lehet fűzni egymás után a kanyarokat, de a legjobb az, amikor csak krúzolsz és élvezed a napsütést, a kipufogó pedig minden gázelvételnél/visszaváltásnál olyanokat csattan és durran, hogy nem csak te, de a világ is visszamosolyog rád.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 55

Autópályán, nyitott tetővel az optimális sebesség 125 km/óra. Ennél a sebességénél még ordibálás nélkül lehet beszélgetni, vagy kellemes hangerőn zenét hallgatni. E felett már igazi dobhártyagyilkos széllökések bombázzák a füled, főleg akkor, ha 185 cm-nél magasabb vagy mint.

Amire nagyon oda kell figyelni, ha hosszú távon, napsütésben kabriózól, hogy legyen mindig sapka vagy kalap a fejeden és a naptejet se felejtsd el felvinni a stratégiailag fontos helyekre. A nők pedig nem csupán divatból viselnek sálat, ha kabrióznak, a hosszú hajat bizony nem árt kordában tartani, és van az a hosszúságú haj, amikor kevés egy kalap.

Költségek

A fogyasztástól picit féltem, amikor átvettem az autót, de hatalmas pozitív csalódás ért. Autópályán, nem átlépve a megengedett legnagyobb sebességet, simán 8 liter környékén lehet tartani a fogyasztást, azonban ha picit nehezebb a lábunk, ne adj isten a városban sem kíméljük az autót, akkor kérlelhetetlenül bevágja a 15-20 litert a BMW Z4 M40i.

Ahogy a címben is említettem, recept ugyan nem szükséges hozzá, de nem árt, ha vastagon ki van tömve a pénztárcánk, ugyanis ezt az élményt nem mérik olcsón. A legerősebb Z4 alapára 19,4 millió, azonban a tesztmodell ára alulról karcolta a 23 millió forintot.

Vény nélkül kapható „orvosság”, depresszió ellen 56

Hogy tetszik az BMW Z4 legerősebb változata?
átlag
8.04
szavazat
499
Hogy tetszik az BMW Z4 legerősebb változata?