Röviden – T-Cross Style 1,0 TSI DSG
Mi ez? A Volkswagen 2018-ban bemutatott, legkisebb szabadidő-autója, egyliteres benzinmotorral, automatikus váltóval
Mit tud? Pici, cuki, Polo méretű, de belül annál tágasabb divatautó, amit még vezetni is izgalmas
Mibe kerül? 5 719 360 Ft a legolcsóbb Volkswagen T-Cross, de DSG váltóval, rendesen teleextrázva a 8 millióba is bele lehet szaladni
Kinek jó? Aki pofás, szerethető külsejű, izgága városi autóra vágyik, kedvelni fogja a T-Crosst

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 1

A Volkswagen csoport folyamatosan, szinte megállíthatatlanul táguló szabadidő-autó univerzumát egyre nehezebb áttekinteni. Szinte centinként lépkedve találunk méretben éppen megfelelőt, bármilyen igény kielégítésére, a legkisebbtől a legnagyobbig. De ha csak a VW-emblémás kínálatot nézzük, akkor is ötféle, rendre T betűvel kezdődő modell közül lehet választani, ahol a sorozat – egyelőre – legkisebb darabja a 2018 év vége felé bemutatott VW T-Cross. Megnéztük, mit tud 115 lóerős benzinmotorral, hétfokozatú DSG-vel.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 2

Külső

Nem meglepő, hogy a T-Cross is a VW-csoport Wunderwafféjának számító MQB moduláris platformra épül. Ebből kevés energiabefektetéssel bármilyen méretű járgány alapját össze lehet legózni, és a VW nem is fél használni ezt a fegyvert, ami kellhet a piacnak, azt ki is rakja ebből a készletből. A legújabb, a polcról összeválogatott darabokból készült gyermeke a VW T-Cross.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 84

Nagyjából Polo méretű, csak jóval magasabb a T-Cross

4 méter 11 centis hosszméretével a T-Cross a legközelebbi rokonának számító Polónál 5,5 centivel hosszabb, a plusz centik leginkább a 2551 milliméteres tengelytávot növelték meg. Magasságban már nagyobb a különbség, a T-Cross 1558 mm magas, ami kb. 11 centivel több a Polo hasonló adatánál. Persze ez nem sokat érne, ha az üléspozíció megmaradt volna, de az is feljebb került 10 centivel, így valamivel kényelmesebben átlátható belőle a forgalom és a ki- és beszállás is kényelmesebb, mint egy földszintes autóval.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 85

Nincs, de nem is hiányzik az elektromos csomagérnyitás

Kasztnija hozza a megszokott VW-s hűtőmaszk- és lámpadizájnt, de szerencsére jutott bele egy kis lazaság is. Jól áll az autónak a fura formájú, krómkeretes ködlámpa, a motorháztető dupla domborulata, és a matt ezüst első betét is. Oldalról a megemelt autóknál kötelező műanyag betétektől izgalmasabb a forma, jók az ajtókba vasalt élek, a tetősín és az érdekes fényben derengő felnik is.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 86

Vasalt élek futnak végig az ajtókon

Az autó fura kékeszöld színe a katalógus szerint „Makena-zöld metál” névre hallgat, és sajnos nincs ingyen, 197 ezer forintba kerül. (A Makena fantázianevet jó eséllyel a valószínűtlen kék, zöld színeiről híres hawaii tengerpartról kapta a fényezés.) Ha én divatos, mókás kisautókat gyártanék, valószínűleg a vidám, színes példányok lennének alapárasak és a fekete, fehér, szürke lenne olyan feláras, hogy a vevők többször is meggondolják, hogy valóban szeretnének-e mondjuk szürke kocsival járni.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 87

T-Cross felirat a csomagtartó ajtaján

Belső

A VW T-Cross belseje nagyon változatos. Mármint olyan értelemben, hogy egymás mellett megtalálhatóak roppant igényes, finom megoldások de a mérhetetlen spórolás is tetten érhető. Kezdjük a rémes részletekkel, azzal, hogy a kabin teljes belső borítása olcsó, kemény műanyagból van. Mindössze két olyan pont van, ahová puha borítás került, az egyik az ajtó könyöktájon lévő része, illetve a két ülés közti, szintén könyöklésre használt felület. Ennyi.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 88

Kényelmes ülések, magas üléspozíció, remek kilátás

Még az amúgy jól használható, hatalmas tárolórekeszek aljába sem jutott egy vékonyka filcbetét. Ezt a spórolás már valószínűleg a VW-nek is kellemetlen volt, így elkezdtek trükközni a felületekkel, amelyek hol rafináltan csíkosak, hol fényesek, hol mattak, és többféle árnyalatú az amúgy kemény műanyag is.

A lendület kitartott az üléskárpitnál is, ami így nemcsak kényelmes, hanem még jól is néz ki. Ha megnézzük a modern, virtuális műszerfalat, akkor még nagyobb a kontraszt, hiszen ez a drága megoldás ebben a kategóriában még ritkának számít. De folytathatjuk a jól használható belsővel is, ami mindkét sorban bőven elegendő helyet kínál 190 centis magasságig.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 89

Távolról nem látszik, mennyire kemény műanyagokból készült a belső

Ha pedig valaki kifut a csomagtartó befogadóképességéből, az a tologatható hátsó üléssor mozgatásával nyerhet további értékes litereket, vagy centimétereket. Csomagtartója alapállásban 455 literes, padlója két magasságban rögzíthető, és van benne pótkerék is. A hátsó üléstámlák lehajtása után 1281 literesre növelhető a csomagtartó, ha pedig valami extra hosszú cuccot kell betömködni a kicsike T-Crossba, akkor az anyósülés háttámlája is előrebuktatható.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 90

Éjszaka, sötétben igazán kellemes a T-Cross belseje, autózva, és leparkolva, rámolás közben is. Menet közben a hangulatvilágítás, illetve a középkonzol alját megvilágító halvány LED fény segít megtalálni bármit, ami az utastérben van, emellett a gombok, kapcsolók is mind világítanak a sötétben, ki-beszállásnál pedig a tisztességes erejű kabinvilágítás hasznos. Pláne, hogy elöl és hátul is van csillár.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 91

Inkább kétemberes a hátsó sor, hosszban mozgatható üléssorral

Műszerfala virtuális, magyarul nincsenek igazi, mutatós műszerei, ezek csupán egy kijelzőn látszanak.  Kormánya háromküllős, kellemes fogású, aminek nagyon jól áll, hogy a gombok egy része világosabb műanyagból készült, mögötte pedig apró váltófülek lapítanak. Jól látható, könnyen elérhető helyre került a középkonzol kijelzője, amin a pillanatok alatt csatlakoztatható telefonon futó, erre alkalmas applikációk is megjeleníthetők.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 92

Menő a virtuális műszerfal

Kicsit lejjebb a klímavezérlő következik, a kétzónás berendezés tekerőgombokat és végtelenül logikus, ésszerű elrendezést kapott. Még lejjebb tárolóhely és két USB-csatlakozó következik. USB-töltőpontból szintén kettő jutott hátra is, ahol szellőzőket és háttámlából kihajtható könyöklőt, kapaszkodót hiába keresnénk.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 93

Sötétben látszik igazán, mennyire jó a világítás

Technika

A T-Cross jelenleg mindössze egyetlen, egyliteres, háromhengeres benzinmotorral kapható, igaz, abból van 95 és 115 lóerős teljesítményű is. Igazából nem is nagyon kell bele több, bár állítólag előbb-utóbb 1,6 literes TDI-vel is bővül a kínálat. Szinte mindenre elég a tesztautó katalógus szerint 115 lóerős motorja, amihez hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltó csatlakoztatható. A gyengébbhez viszont ötfokozatú kézi váltó jár. Méretéhez képest szépen szerepelt az EuroNCAP töréstesztjén is, ahol ötcsillagos értékelést szerzett.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 94

115 lóerős a 999 köbcentis, turbós benzinmotor

Vezetés

Nem ismeretlen a VW 999 köbcentis, háromhengeres benzinmotorja, hiszen ezernyi modellben kipróbáltuk már, és akárhogy töröm a fejem, nem emlékszem olyan alkalomra, amikor bármi bajunk volt vele. Így várható volt, hogy a VW T-Crossban is szeretni fogjuk. A háromhengeres motorhang egyáltalán nem zavaró, a 115 lóerős teljesítmény pedig bőven elég ahhoz, hogy a motor élénken mozgassa a karosszériát.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 95

Hétfokozatú, komfortos, fürge DSG váltó

Általában nem ennyire egyértelmű a DSG váltók megítélése, de itt, a hétfokozatú változat nagyon finoman és villámgyorsan dolgozik. Kulturált autózásnál egyáltalán nem érezni, éppen mit csinál, takarékosan, aránylag hamar kapcsolja a következő fokozatot, végig alacsony fordulaton pörgetve a motort. Van sport fokozata is, illetve aki maga szeret kapcsolgatni, az a fokozatválasztóval, vagy a kormány mögötti váltófülekkel is megteheti. De nem biztos, hogy érdemes.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 96

Jó húzás volt kétféle árnyalatú műanyagot használni a kormány gombjainál

Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, és közelebb áll a kényelmeshez, mint a sportoshoz. Az egész rendszer harmonikus, zavaró hibája semminek nincs benne, gyorsul, lassul, kanyarodik, megáll, ahogy kell.

Jutott bele rengeteg vezetőtámogató rendszer is, a vészfékfunkcióval ellátott gyalogosérzékelő, az aktív sávban tartó rendszer, a visszagurulásgátló, a holttérfigyelő és a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer alapáras, az adaptív, de megállás után kikapcsoló tempomat, a fáradtságfigyelő, vagy az automata parkolórendszer már feláras extra.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 97

Vezetőtámogató rendszerből rengeteg már alapáron jár a T-Crossba

Költségek

Az egyliteres motoros T-Cross alapára 5 719 360 forint, ugyanez automata váltóval 6 419 130 forinttól indul. Felszereltségből Life és Style létezik, a legfontosabb különbség a Style javára a LED-es fényszóró, a hátsó tárcsafék, a multifunkciós bőrkormány, a sportülések és a hangulatvilágítás. A két felszereltségi szint között 630 ezer forint a különbség a kézi váltós példányoknál és 418 ezer forint, ha automatikus váltóval rendelné valaki.

63 500 forint az alapára szürkén kívül az összes egyszerű, mezei fényezés, a metál- és gyöngyházszínek felára 151 130 forint, a legmenőbb és egyben legdrágább pedig a Makean-zöld metál, a maga 196 850 forintos árával. A tesztautó minden feláras extrájával 7 747 610 forintba kerül.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 98

LED-es nappalifény, ami irányjelzővé is tud alakulni

Értékelés

Egyliteres, erős motorjával, szerethető vezethetőségével, kényelmes futóművével, gyors, civilizált váltójával a kisméretű T-Cross egy igazán szórakoztató, látványos külsejű városi mindenes lehet. Belsejében négy felnőtt vidáman elfér, és jól variálható belsejével akkor is bevethető, ha cipekedni kell.

Hopp, itt egy újabb, apró városi SUV – VW T-Cross teszt 99

Klímavezérlő, két zónával

Mellette – Ellene
  • Vidám megjelenés
  • Tágas, jól variálható utastér
  • Szerethető motor
  • Civilizált váltó
  • Komfortos futómű
  • Szerény motorválaszték
  • Temérdek olcsó, kemény műanyag
  • Buta távolságtartó tempomat

Szavazás

Tíz pontból mennyit adnál a VW T-Crossnak?
átlag
6.41
szavazat
1063
Tíz pontból mennyit adnál a VW T-Crossnak?